Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av HRai, fredag 22. november 2013, klokken 08:20

« forrige - neste »

HRai

Stavanger
2018 MB B250e Electric Drive Urban +++


Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

gberge2@gmail.com

Ganske fasinerende, det er første gang jeg ser at Aftenbladet skriver hvilke bilmerke som er innvolvert i kollisjon !!

fortoggale

Sitat fra: gberge2@gmail.com på torsdag 14. november 2013, klokken 21:50
Ganske fasinerende, det er første gang jeg ser at Aftenbladet skriver hvilke bilmerke som er innvolvert i kollisjon !!

Kunne de bare begynner å skrive nyheter.

Håper ikke Teslasjåføren var årsaken. Det påvirker vår forsikring. Selv om vi har spreke biler er vi ikke fritatt for Newtons lover.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Kjell Leaf

Sitat fra: fortoggale på torsdag 14. november 2013, klokken 21:56
Sitat fra: gberge2@gmail.com på torsdag 14. november 2013, klokken 21:50
Ganske fasinerende, det er første gang jeg ser at Aftenbladet skriver hvilke bilmerke som er innvolvert i kollisjon !!

Kunne de bare begynner å skrive nyheter.

Håper ikke Teslasjåføren var årsaken. Det påvirker vår forsikring. Selv om vi har spreke biler er vi ikke fritatt for Newtons lover.
Nå må du ikke begynne å bli paranoid, det har vel stått BMW ganske mange ganger også? Dessuten var det ikke bare det ene bilmerket som var nevnt. ;-)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

rene

Det kommer nok flere smeller i rundkjøringer der Tesla Model S er involvert. Merket det bare på prøvekjøringen min at det skjedde flere ganger at andre bilister ikke forventet at en kom så raskt. Det er noe når man plutselig kjører uten lag på gassen.

Jejl

Er kjent i området, og slik det ser ut for meg på bildene så har suzukien kjørt på Jærveien og Teslaen på Stasjonsveien.
Suzukien kan fint holde 40 km/t (og vel så det)som er fartsgrensen igjennom denne rundkjøringen, hvis han skal rett frem.
Teslaen som kommer fra Stasjonsveien skal sannsynligvis svinge til venstre i rundkjøringen, får suzukien til høyre for seg. Siden suzukien har snurret helt rundt, så har sikkert teslaen også hatt en fart på rundt 40 km/t.
Min konklusjon ut fra bildene er at det er Suzukien som har skyld i ulykken siden han får Teslaen fra venstre. Men jeg kan selvsagt ikke si noe sikkert.

Olav78

Sitat fra: Jejl på torsdag 14. november 2013, klokken 22:57
Er kjent i området, og slik det ser ut for meg på bildene så har suzukien kjørt på Jærveien og Teslaen på Stasjonsveien.
Suzukien kan fint holde 40 km/t (og vel så det)som er fartsgrensen igjennom denne rundkjøringen, hvis han skal rett frem.
Teslaen som kommer fra Stasjonsveien skal sannsynligvis svinge til venstre i rundkjøringen, får suzukien til høyre for seg. Siden suzukien har snurret helt rundt, så har sikkert teslaen også hatt en fart på rundt 40 km/t.
Min konklusjon ut fra bildene er at det er Suzukien som har skyld i ulykken siden han får Teslaen fra venstre. Men jeg kan selvsagt ikke si noe sikkert.

Spørsmålet blir. Hvem var i rundkjøringen først? :) Sistemann som entrer rundkjøringen har vikeplikt.
Dessuten må da dette være en Toyota Rav4 og ikke en Suzuki i mine øyne...
Model S P85
Model X 90D bestilt juni 2016

rene

I rundkjøringer har man ikke vikeplikt for de som kommer fra venstre. Man har vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringen. Hvis Suzukien var først over streken, er det Teslaens skyld, selv om den kommer fra venstre.
Tipper skylddeling, siden det vanskelig kan bevises hvem som var først.

Johnny

Denne norske egenarten av trafikkultur som går ut på at når man er på vei inn i en rundkjøring, så later man som man ikke har tenkt å overholde vikeplikten, for så å stoppe i siste sekund likevel. Hvilken hensikt tjener det egentlig?

Kjørte nettop bil i Spania i to uker, og kan ikke si at jeg opplevde det en eneste gang.
TMS og eGolf.

laumb

Men i Spania ligger de i ytterste fil selv om de skal hele veien rundt. Da er det lett å ligge i venstre fil når man bare skal trekvart rundt.

Jeg er glad i Spania, har leiligheter i familien der nede og har vært der i omkring 12 mnd tilsammen de siste 10 -13 årene. Men når det kommer til rundkjøringer; søpleland!


Uansett. Synd å se en Model s krasjet i Norge. Hadde håpet det skulle ta litt lengre tid.

Mitt tips: ikke full pinne på grønt lys i kryss. Du er så kjapp av streken at du risikerer å krasje i sistemann på "taxigrønt" på kryssende vei.

Jejl

Man har vikeplikt for de som er i rundkjøringen, ja.
Men det var et forsikringsselskap som uttalte at det veldig sjelden forekommer at en bilfører får skyld i en ulykke i en rundkjøring hvis han kolliderer med en som kommer fra høyre. I høyesterettsdommen fra 2003 (der en bilfører kolliderte med en som kom fra høyre og selv fikk skylden) ble denne bilisten dømt for å ha holdt uforsvarlig høy fart inn i rundkjøringen.

Paul

Sitat fra: Johnny på torsdag 14. november 2013, klokken 23:23
Denne norske egenarten av trafikkultur som går ut på at når man er på vei inn i en rundkjøring, så later man som man ikke har tenkt å overholde vikeplikten, for så å stoppe i siste sekund likevel. Hvilken hensikt tjener det egentlig?

Kjørte nettop bil i Spania i to uker, og kan ikke si at jeg opplevde det en eneste gang.

trafikkreglene hvordan en kjører i rundkjøring er like i hele Europa, men.. Norge har såpass lite rundkjøringer, at i praksis man må tenke annerledes en i resten av Europa.

det jeg prøver å si er at (for eksempel i Spania) rundkjøringer er relativt store, så hvis du er i rundkjøring(eller i nærheten av rundkj.) - du ser ikke "til høyre", siden du blir «automatisk» først i rundkjøring i forhold til det som kommer fra høyre. Men i Norge, rundkjøringer er så lite at den som kommer fra høyre har like stor sjanse å komme i rundkjøring først, og då du må «gi veien» til han som er fra høyre,  hvis han var raskere å kjøre inn i rundkjøring... det er (praktisk)umulig i Spania eller resten av Europa. 
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

Epleskreller

#14
Det står vikepliktskilt på vei inn i rundkjøringene jeg ferdes i. Forholder meg til dem.
Sitat fra: rene på torsdag 14. november 2013, klokken 22:24
Det kommer nok flere smeller i rundkjøringer der Tesla Model S er involvert. Merket det bare på prøvekjøringen min at det skjedde flere ganger at andre bilister ikke forventet at en kom så raskt. Det er noe når man plutselig kjører uten lag på gassen.

Det er enkelt å kjøre TMS forsiktig og pent. Jeg skjønner ikke helt poenget med å kjøre fortere inn i rundkjøringer med TMS enn med andre biler, spesielt når det er andre biler der. Vis hensyn!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA