Tesla Model S involvert i ulykke!

Startet av HRai, torsdag 14. november 2013, klokken 20:30

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: janmb på mandag 03. februar 2014, klokken 21:18
At jeg ikke blinker til venstre har ingen verdens ting med at jeg ikke vil informere å gjøre. Det kommer helt enkelt av at jeg ikke har tenkt meg opp på midtøya, slik venstreblinking rent teknisk indikerer.

En rundkjøring er IKKE et kryss. Det er en enveiskjørt forkjørsvei som tilfeldigvis går i ring. Den har ingen av- og påkjøringer på venstre side i det hele tatt, ergo er venstreblinking helt misforstått.

Her tar du nok feil. Tanken med å blinke til venstre når du kommer inn i en rundkjøring dersom du skal bruke avkjøringen til venstre for deg, er at du skal informere de som kommer motsatt vei om at du har tenkt å krysse deres fartsretning. Så kan man jo alltids argumentere for at man gjennom sin plassering inn mot rundkjøringen forteller dette klart og tydelig. Dessverre er det slik at det gjerne er ulikt kjøremønster fra rundkjøring til rundkjøring, og i noen rundkjøringer kan det være meningen å ligge til venstre selv om man skal rett frem. Da er det svært nyttig om man varsler med venstreblinking dersom man har tenkt å bøye av mot venstre.

Så kort svar: venstreblinking i rundkjøring er nyttig.

Tai

Jeg skulle til å kommentere men så fant jeg ut at jeg ikke vil stikke hånden min inn i et vepsebol ::)

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

eledille

#92
Og så er det jo Sinsenkrysset, da. Hvis man kjører østover på Ring 3 fra Storo og tar av inn til rundkjøringen, så får man tre felt å velge mellom. Det indre (venstre) er merket for 180 grader rundt og 90 grader til venstre mot RV4 nordover. Det midtre feltet som blir om til ytre (høyre) felt så snart man er inne i rundkjøringen er merket 90 grader til venstre mot RV4 nordover og rett frem ut på Ring 3 østover. Høyre felt tar av til høyre ned RV4 sydover.

Du velger midtre felt og skal ut på RV4 nordover. Hvordan blinker du?

Det var en gang at dette var såre enkelt. Man blinker til høyre når man har passert utkjøringen til Ring 3 østover, altså det som ville vært rett frem i forhold til der man kom inn. Før det skulle det ikke blinkes, fordi det ville indikere at du hadde tenkt å skifte til indre fil, hvilket er en lovlig og ofte lur manøver pga kø mot Ring 3 østover. Men nå har det blitt komplett kaos etter at man visstnok skal blinke både til høyre og venstre, og forskjellig avhengig av subjektiv vurdering av rundkjøringens størrelse.

Tror det er best å sette på nødblinken, jeg.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Epleskreller

#93
Jeg forholder meg likt til biler som blinker til venstre og de som ikke blinker.. ser ingen grunn til venstreblinking i rundkjøring. Høyreblinking derimot, det er bra, da indikerer man at man skal ut av rundkjøringen. (..og de som ikke skal ut, de fortsetter i rundkjøringen..)

Venstreblinking er sånn Rogaland-greie  :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

hma

#94
For å sette punktum ved OT-debatten vedrørende blinking til venstre, se vedlagt trafikkvideo med Jan Petter Wigum, høgskolelektor HiNT avdeling for trafikklærerutdanning:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8489457.ece

Om noen ønsker å diskutere dette videre, vennligst start ny tråd under "Elbilen i samfunnet" (alternativt under "Humor og Kanari").
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Batteritralla

Man må kjøre så fort at man ligger FORAN ulykkene!

Jeg praktiserte dette i en årrekke, men ble innhentet av alder og medfølgende fornuft.

Resultatet uteble ikke - Jeg ble påkjørt bakfra mens jeg stod stille og blinket i et kryss....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sigurdi

Sitat fra: hma på mandag 03. februar 2014, klokken 22:50
For å sette punktum ved OT-debatten vedrørende blinking til venstre, se vedlagt trafikkvideo med Jan Petter Wigum, høgskolelektor HiNT avdeling for trafikklærerutdanning:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8489457.ece

Om noen ønsker å diskutere dette videre, vennligst start ny tråd under "Elbilen i samfunnet" (alternativt under "Humor og Kanari").
+10

Case closed oppfør dere professionelt i rundkjøringer. :-)
Gir mer flyt, trafikk som kommer fra din venstre kan bruke deg som hjelper, (lært av kjørelærer i 1994, han var tidligere yrkes sjåfør), siden du vil blokere trafikk fra deres høyre og de kan bruke deg til å planlegge farten inn i rundkjøringen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

janmb

Sitat fra: snurrehue på mandag 03. februar 2014, klokken 21:29
Her tar du nok feil. Tanken med å blinke til venstre når du kommer inn i en rundkjøring dersom du skal bruke avkjøringen til venstre for deg, er at du skal informere de som kommer motsatt vei om at du har tenkt å krysse deres fartsretning.

Noe fravær av blinking gjør i 100% like stor grad. Punktum.

+1 til epleskreller.

@hma: At kjøreskoler lærer bort denne skiten er jeg som nevnt fullstendig klar over. Det er tragisk synd.

Avslutter her før topicpolitiet flipper helt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Sitat fra: janmb på tirsdag 04. februar 2014, klokken 07:25
Sitat fra: snurrehue på mandag 03. februar 2014, klokken 21:29
Tanken med å blinke til venstre når du kommer inn i en rundkjøring dersom du skal bruke avkjøringen til venstre for deg, er at du skal informere de som kommer motsatt vei om at du har tenkt å krysse deres fartsretning.
Noe fravær av blinking gjør i 100% like stor grad. Punktum.
Fravær av blinking gjør dessverre ikke samme nytten. Det erfarer jeg ofte bl.a. i rundkjøringen under Skulleruddumpa. Jeg klarer en del ganger å lese hvor bilen som kommer i mot skal ut fra fart og plassering inn i rundkjøringen (litt for smalt til to i bredden), men ofte er det helt umulig å vite hva bilen som kommer i mot har tenkt til å gjøre. Fravær av blinking gjør definitivt ikke samme nytten. Punktum.

Heldigvis opplever jeg oftere og oftere at folk blinker inn i rundkjøringen slik at jeg vet hvor de skal, så utviklingen går rett vei :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pberg

Det kan jo godt være at noen billister er svært flinke med plassering i feltet inn i rundkjøringen, men det er tilsvarende minst like mange komabilister som ikke plasserer seg riktig. Da kan en ikke anta at den perfekte billisten kommer til å kjøre der det ser ut til at han skal, men en må vente til en ser om en han faktisk gjør det. Da er venstreblinking i små rundkjøringer veldig nyttig for andre, som slipper å stå å vente lenger enn de trenger.

Jeg klarer ikke helt å se ulempen med dette, hvis du da ikke er redd for å gå tom for blinklysvæske. :-)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

turfsurf

Sitat fra: pberg på tirsdag 04. februar 2014, klokken 08:20
Da kan en ikke anta at den perfekte billisten kommer til å kjøre der det ser ut til at han skal, men en må vente til en ser om en han faktisk gjør det. Da er venstreblinking i små rundkjøringer veldig nyttig for andre, som slipper å stå å vente lenger enn de trenger.

Akkurat. Slå på blinklys er en bevisst handling som klart indikerer hvor man skal. Fravær av blink og plassering kan man ikke stole på, det er alt for mange som ikke gidder eller ikke har peil på hva som er riktig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hma

Kreativiteten bobler, og med all respekt for trådstarter kan den videre debatten om venstreblink i rundkjøring føres her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12213.0.html
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

laumb


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA