Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av HRai, fredag 22. november 2013, klokken 08:20

« forrige - neste »

mrjalle

Sitat fra: sn0le på søndag 17. november 2013, klokken 17:50
Om det så ikke er forankret i regelverket å blinke til venstre i rundkjøringer så er det ingen tvil om at det er med på å skape bedre flyt i trafikken. :)
+1

Elmo

Sitat fra: sn0le på søndag 17. november 2013, klokken 17:50
Om det så ikke er forankret i regelverket å blinke til venstre i rundkjøringer så er det ingen tvil om at det er med på å skape bedre flyt i trafikken. :)

Poenget er at det ikke er noen spesielle regel for rundkjøring.
Skal man til venstre så skal man blinke til venstre - uansett - og altså også i rundkjøring.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kjell Leaf

Sitat fra: Elmo på søndag 17. november 2013, klokken 18:56
Sitat fra: sn0le på søndag 17. november 2013, klokken 17:50
Om det så ikke er forankret i regelverket å blinke til venstre i rundkjøringer så er det ingen tvil om at det er med på å skape bedre flyt i trafikken. :)

Poenget er at det ikke er noen spesielle regel for rundkjøring.
Skal man til venstre så skal man blinke til venstre - uansett - og altså også i rundkjøring.
Det er ikke påbudt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Øyvind.h

Sitat fra: janmb på søndag 17. november 2013, klokken 17:25
Blinke til venstre i rundkjøring indikerer egentlig at du har tenkt deg inn på midtøya - om man skal være veldig vrang.

Det er like meningsfylt som å blinke til venstre hver gang du kjører i en venstresving.
Spøker du, eller mener du virkelig dette? Blir nesten sjokkert når folk skriver slikt, samtidig er det lite som overrasker av egenkonstruert logikk i trafikken  :-\
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TS

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. november 2013, klokken 19:13
Sitat fra: janmb på søndag 17. november 2013, klokken 17:25
Blinke til venstre i rundkjøring indikerer egentlig at du har tenkt deg inn på midtøya - om man skal være veldig vrang.

Det er like meningsfylt som å blinke til venstre hver gang du kjører i en venstresving.
Spøker du, eller mener du virkelig dette? Blir nesten sjokkert når folk skriver slikt, samtidig er det lite som overrasker av egenkonstruert logikk i trafikken  :-\

De fleste med en viss form for logisk tankegang og som i tillegg har kjørt bil i byer utenfor Norge, blinker først til venstre før å indikere at man ikke skal rett frem, så blinker de seg ut før man skal forlate rundkjøringen.

Da er det ingen som kan misforstå uansett hvilket land man har lært seg å kjøre..

Case closed..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Milzit

Sitat fra: Elmo på søndag 17. november 2013, klokken 18:56
Sitat fra: sn0le på søndag 17. november 2013, klokken 17:50
Om det så ikke er forankret i regelverket å blinke til venstre i rundkjøringer så er det ingen tvil om at det er med på å skape bedre flyt i trafikken. :)

Poenget er at det ikke er noen spesielle regel for rundkjøring.
Skal man til venstre så skal man blinke til venstre - uansett - og altså også i rundkjøring.
Å blinke INN i en rundkjøring, er ikke påbudt kun UT i følge Vegtrafikkloven. At enkelte at begynt å blinke inn de seneste årene mener jeg bare skaper flere farlige situasjoner når de møter en bil som ikke blinker inn, det kun er noen som gjør dette og dette skaper bare forvirring.

valvolainen

Tja, hvis du antar at alle blinker inn så er jeg helt enig at det kan skape farlige situasjoner.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

TS

#52
Sitat fra: Milzit på søndag 17. november 2013, klokken 19:35
Sitat fra: Elmo på søndag 17. november 2013, klokken 18:56
Sitat fra: sn0le på søndag 17. november 2013, klokken 17:50
Om det så ikke er forankret i regelverket å blinke til venstre i rundkjøringer så er det ingen tvil om at det er med på å skape bedre flyt i trafikken. :)

Poenget er at det ikke er noen spesielle regel for rundkjøring.
Skal man til venstre så skal man blinke til venstre - uansett - og altså også i rundkjøring.
Å blinke INN i en rundkjøring, er ikke påbudt kun UT i følge Vegtrafikkloven. At enkelte at begynt å blinke inn de seneste årene mener jeg bare skaper flere farlige situasjoner når de møter en bil som ikke blinker inn, det kun er noen som gjør dette og dette skaper bare forvirring.

Problemet er at det er en særnorsk praksis som kom lenge før det ble " vanlig" med rundkjøringer her ...

Statens Vegvesen om bruk av blinklys i rundkjøring:

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

laumb

Legg loven til grunn, så KAN det være hensiktsmessig å blinke til venstre i enkelte tilfeller - og i andre tilfeller kan det virke mot sin hensikt.


Trafikkreglenes § 14. Signal og tegn i annet ledd sier: "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

Epleskreller

Har kjørt bare litt i Stavanger/Bryne/Sandnes-området og der virker det som om nesten alle blinker inn i rundkjøringene. Selv er jeg konsekvent på at jeg bare blinker ut og mener det er det beste!

Innoverblink/ingen blink betyr det samme for meg.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

janmb

Sitat fra: Griffel på søndag 17. november 2013, klokken 17:43
Selv om det "ikke finnes en eneste trafikkregel for rundkjøring" har vegvesenet laget snutt, og informasjonsskriv:
http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer10.html

Og her er nettopp poenget at hva vegvesenet mener (eller trafikkskolene for den del) er knakende irrelevant.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: sn0le på søndag 17. november 2013, klokken 17:50
Om det så ikke er forankret i regelverket å blinke til venstre i rundkjøringer så er det ingen tvil om at det er med på å skape bedre flyt i trafikken. :)

Det hadde det ikke gjort (behovet hadde ikke vært der) dersom folk hadde blinket til høyre når man skal, slik at mangel på blinking kunne benyttes som informasjon.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Milzit på søndag 17. november 2013, klokken 19:35
Å blinke INN i en rundkjøring, er ikke påbudt kun UT i følge Vegtrafikkloven. At enkelte at begynt å blinke inn de seneste årene mener jeg bare skaper flere farlige situasjoner når de møter en bil som ikke blinker inn, det kun er noen som gjør dette og dette skaper bare forvirring.

Bra.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Philip Marlowe

Trodde jeg skulle lese om TMS-ulykker her og så finner jeg bare leksjoner i hvordan gi tegn i rundkjøringer.  :o Konklusjonen min blir nå at hvis jeg vil være sikker på at jeg gir tegn riktig vei i en rundkjøring, så må jeg bruke varselblinken  ::)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

petersv

Signalering at man skal til venstre er en 10 år gammel praksis. Man vil mao. ikke bli enige før alle som fikk lappen før det er i grava, eller mister den.

Det finnes bare to kategorier av "rundkørere" etter mitt hode; egoistene som ikke vil gi tegn og skape flyt, og de "andre". Uheldigvis er sistnevnte i stort mindretall...  :-X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA