Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av HRai, fredag 22. november 2013, klokken 08:20

« forrige - neste »

Olemann

Interessant.  Jeg har kjørt både Reva, Trilling, TMS Performance (og MC), og uavhengig av biltype er man kontinuerlig i dialog med andre trafikanter (minus om natta etc)   Da er det ikke kritisk om bilen bruker 44 eller 4.4 sekunder fra 0-100.  De andres forståelse og tolkning av trafikkbildet er det de handler på grunnlag av.

Om jeg skal utnytte "huller" i køen som andre ikke kan/vil, vil det utløse reaksjoner fra de andre basert på hvordan de tolker situasjonen.  Dette er en ytterst farlig tenkning.   Få vet hvor kjapp og styrings-dyktig en MC R sykkel er i hendene på rett person, men om den brukes slik i trafikken vil det likevel bli livsfarlig, nettopp fordi andre ikke skjønner hva som skjer.

Noe av det samme gjelder TMS.  Jeg er heldigvis positivt overasker over hvor få ganger jeg har sett burning, "hull-utnytting" etc, og håper dette fortsetter.

Det hviler et stort ansvar på oss el-bilister - våre fordeler er gitt og betalt av de andre skatte-betalerne, vi må vise hensyn.  Og vi bør kjøre penere og mer hensynsfullt med vår Reva, trilling, Leaf eller TMS enn med vår Cayenne, RS4, M5 eller hva vi ellers smykker oss med.

Mvh Ole

sindrej

Har hatt en bil som går godt i ganske mange år.  Merka godt at møtende traffikanter ble stressa når jeg kjørte forbi biler, til tross for rikelige marginer.  Det er noe med det folk forventer ja.  Folk forventer jo liksom at en forbikjøring skal ta 10 sekunder eller noe deromkring.  Jeg slutta rett og slett med det, kjører vel uansett mye roligere nå enn for 5-10 år siden.

janmb

Ja Sindre, jeg merker ofte tilsvarende effekter.

En av de vanligste jeg merker i forhold til folk som overraskes er når jeg selv skal til venstre i en rundkjøring og typisk holder litt mer fart i selve svingen (inne i selve rundkjøringa, etter at jeg har ivaretatt vikeplikten min ved ankomst), og biler fra motstående retning feilvurderer tiden de har til rådighet og dermed bryter sin vikeplikt ovenfor meg. Ikke noe enormt big deal, men et godt eksempel på hvor vanedyr vi som bilister er og hvor lite som skal til for at de vanlige adferselsmønstrene våre ikke er godt nok.

Delvis av samme årsak er jeg kraftig motstander av at fartsgrenser hele tiden settes ned til det som passer worst-case av forhold/situasjon. Det venner folk til å sose rundt i falsk sikkerhet, ofte med altfor mye marginer, men farligst av alt: Uten marginer når de kommer i virkelig kjedelige situasjoner. Kjenner typisk mange som holder alle fartsgrenser slavisk og fortsatt kjører altfor fort i situasjoner som virkelig krever situasjonell tilpassing (barn mellom parkerte biler langs veien f.eks, der selv 30 kmt kan være altfor mye)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Johnny

På veg inn mot en rundkjøring kaster man et blikk til venstre for å få overblikk over trafikken fra den kanten. Problemet er at det man tror er en video, i virkeligheten bare er et bilde. Er det da trafikanter i hastigheter langt utenfor normalen, så er det lett å bomme stygt.
TMS og eGolf.

dundun

Sitat fra: Johnny på fredag 15. november 2013, klokken 16:00
På veg inn mot en rundkjøring kaster man et blikk til venstre for å få overblikk over trafikken fra den kanten. Problemet er at det man tror er en video, i virkeligheten bare er et bilde. Er det da trafikanter i hastigheter langt utenfor normalen, så er det lett å bomme stygt.

...og de som har hastighet langt over normalen er de som har kjørt dårlig.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Mr.Zero

Sitat fra: janmb på fredag 15. november 2013, klokken 11:50
Ja Sindre, jeg merker ofte tilsvarende effekter.

En av de vanligste jeg merker i forhold til folk som overraskes er når jeg selv skal til venstre i en rundkjøring og typisk holder litt mer fart i selve svingen (inne i selve rundkjøringa, etter at jeg har ivaretatt vikeplikten min ved ankomst), og biler fra motstående retning feilvurderer tiden de har til rådighet og dermed bryter sin vikeplikt ovenfor meg. Ikke noe enormt big deal, men et godt eksempel på hvor vanedyr vi som bilister er og hvor lite som skal til for at de vanlige adferselsmønstrene våre ikke er godt nok.

Delvis av samme årsak er jeg kraftig motstander av at fartsgrenser hele tiden settes ned til det som passer worst-case av forhold/situasjon. Det venner folk til å sose rundt i falsk sikkerhet, ofte med altfor mye marginer, men farligst av alt: Uten marginer når de kommer i virkelig kjedelige situasjoner. Kjenner typisk mange som holder alle fartsgrenser slavisk og fortsatt kjører altfor fort i situasjoner som virkelig krever situasjonell tilpassing (barn mellom parkerte biler langs veien f.eks, der selv 30 kmt kan være altfor mye)

Verden blir litt enklere for alle om du hekter på et blinklys når du skal rundt 270 grader til venstre..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

OleT

Med fossilet hadde jeg som leveregel at hvis jeg måtte bremse, hadde jeg beregnet for dårlig.

Med regen er det litt mer uklart om jeg egentlig har bremset eller ikke, men det er fortsatt en god måte å kjøre på i ettermiddagsrushet.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Epleskreller

Sitat fra: Talvern på fredag 15. november 2013, klokken 10:20
Dette var en P85+ med "alt", hadde vært på veien i over 30 timer... :(

Får håpe det ikke var en som var ute og "testet" bilen. Sånne historier vil vi ikke ha for mange av. Ser ut som om bilen klarte seg fint og supert at ingen ble skadet!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Nå er vi på viddene, men folk som ikke bruker blinklys når de skal til høyre ut av rundkjøringa er de sanne ra**hølene... Og de er det mange av! Snakk om egoisme, går kun ut over andre som må vente forgjeves.  >:(

Johnny

Sitat fra: petersv på fredag 15. november 2013, klokken 20:44
Nå er vi på viddene, men folk som ikke bruker blinklys når de skal til høyre ut av rundkjøringa er de sanne ra**hølene... Og de er det mange av! Snakk om egoisme, går kun ut over andre som må vente forgjeves.  >:(

Da har du definitivt lavere terskel en meg for å ta i bruk det begrepet, men mitt navn på den velkjente innretningen er "ra**hølsentrifuge!
TMS og eGolf.

petersv

Sitat fra: Johnny på fredag 15. november 2013, klokken 21:18
Sitat fra: petersv på fredag 15. november 2013, klokken 20:44
Nå er vi på viddene, men folk som ikke bruker blinklys når de skal til høyre ut av rundkjøringa er de sanne ra**hølene... Og de er det mange av! Snakk om egoisme, går kun ut over andre som må vente forgjeves.  >:(

Da har du definitivt lavere terskel en meg for å ta i bruk det begrepet, men mitt navn på den velkjente innretningen er "ra**hølsentrifuge!

Hehe ;)

den12mann

Sitat fra: petersv på fredag 15. november 2013, klokken 20:44
Nå er vi på viddene, men folk som ikke bruker blinklys når de skal til høyre ut av rundkjøringa er de sanne ra**hølene... Og de er det mange av! Snakk om egoisme, går kun ut over andre som må vente forgjeves.  >:(

Sant nok.
Her i Rogaland er det mange som blinker til venstre når de skal 270 grader, men ikke blinker ut av rundkjøringen. Hvis en er regelrytter så er det faktisk den praksisen som ligger dårligst an hvis vi sammenligner med en som ikke blinker venstre, men ut av rundkjøringen.. dette fordi det står i regelverket at en skal gi tegn til medtrafikanter ved retningsendring og påbudt kjøreretning i en rundkjøring faktisk er å kjøre i sirkel til dommedag

janmb

Blinke til venstre i rundkjøring indikerer egentlig at du har tenkt deg inn på midtøya - om man skal være veldig vrang.

Det er like meningsfylt som å blinke til venstre hver gang du kjører i en venstresving. Dessverre lærer kjøreskolene bort mer og mer av dette tullet, selv om det ikke er forankret i vegtrafikkloven eller trafikkreglene i det hele tatt.

Når det er sagt har jeg vel blinket til venstre selv, men kun unntaksvis dersom jeg vet jeg bryter med vanlig kjøremønster og rundkjøringen er svært liten. U-sving er et typisk eksempel på dette - hvor blinking til tross for at det formelt sett er galt faktisk har en god nytte.

Blinking til høyre ved feltskifte og/eller forlate rundkjøringen er derimot en selvfølge - OG forankret i standard trafikkregler.

Merk at det den dag i dag ikke finnes en eneste trafikkregel for rundkjøring. Hvordan du korrekt oppfører deg er enkelt utledet fra tradisjonelle regler:

Ei rundkjøring er en enveiskjørt forkjørsvei som tilfeldigvis går i ring. Dersom man kan reglene for vikeplikt, enveiskjøring, feltskifter og å forlate veien du kjører på så har du alt du trenger for korrekt oppførsel i en rundkjøring.

Den store bjørnetjeneste trafikkskolene gjør er at de lærer folk å betrakte en rundkjøring som et kryss.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

Sitat fra: janmb på søndag 17. november 2013, klokken 17:25
Merk at det den dag i dag ikke finnes en eneste trafikkregel for rundkjøring. Hvordan du korrekt oppfører deg er enkelt utledet fra tradisjonelle regler:

Ei rundkjøring er en enveiskjørt forkjørsvei som tilfeldigvis går i ring. Dersom man kan reglene for vikeplikt, enveiskjøring, feltskifter og å forlate veien du kjører på så har du alt du trenger for korrekt oppførsel i en rundkjøring.
Selv om det "ikke finnes en eneste trafikkregel for rundkjøring" har vegvesenet laget snutt, og informasjonsskriv:
http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer10.html
Her er snutten og råd for små, mellomstore og store runkjøringer.

Gjensidige har også en liten quis her kan du se hvem som har "skyld" i ulike situasjoner: https://www.gjensidige.no/privat/tema/bilen-min/rundkjoring
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

Om det så ikke er forankret i regelverket å blinke til venstre i rundkjøringer så er det ingen tvil om at det er med på å skape bedre flyt i trafikken. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA