Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av HRai, fredag 22. november 2013, klokken 08:20

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på fredag 15. november 2013, klokken 07:11
Det er enkelt å kjøre TMS forsiktig og pent. Jeg skjønner ikke helt poenget med å kjøre fortere inn i rundkjøringer med TMS enn med andre biler, spesielt når det er andre biler der. Vis hensyn!
Det er lett å kjøre pent, men det er også veldig lett å utnytte luker som du aldri ville utnyttet i en vanlig motorisert familiebil. Så du kan veldig raskt være et sted folk ikke forventet at du skulle være :)

Når det er sagt snakker vel du om hastighet inn i rundkjøringen, og det er noe annet enn de momentane kreftene som gjør deg i stand til å teleportere deg selv :) Model S er ikke raskere enn andre biler, bare mer responsiv, så ja - det bør ikke være noe ved Model S som gjør at du kjører fortere inn i en rundkjøring enn tidligere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jærbuen

Sitat fra: Epleskreller på fredag 15. november 2013, klokken 07:11
Det står vikepliktskilt på vei inn i rundkjøringene jeg ferdes i. Forholder meg til dem.
Sitat fra: rene på torsdag 14. november 2013, klokken 22:24
Det kommer nok flere smeller i rundkjøringer der Tesla Model S er involvert. Merket det bare på prøvekjøringen min at det skjedde flere ganger at andre bilister ikke forventet at en kom så raskt. Det er noe når man plutselig kjører uten lag på gassen.

Det er enkelt å kjøre TMS forsiktig og pent. Jeg skjønner ikke helt poenget med å kjøre fortere inn i rundkjøringer med TMS enn med andre biler, spesielt når det er andre biler der. Vis hensyn!

Helt enig! Her i område virker det som de fleste tenker at den som har størst fart inn i rundkjøringen, har forkjørsrett :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Jens

Sitat
Det er lett å kjøre pent, men det er også veldig lett å utnytte luker som du aldri ville utnyttet i en vanlig motorisert familiebil. Så du kan veldig raskt være et sted folk ikke forventet at du skulle være :)

Hvis du "utnytter en luke" for så å kollidere er det vel strengt tatt ikke en luke likevel? :)
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

ELTesla

Hvis du "utnytter en luke" for så å gjøre en kontroller forsvarlig manøver er det vel strengt tatt en luke likevel?   :o

Øyvind.h

Sitat fra: Jens på fredag 15. november 2013, klokken 08:31
Sitat
Det er lett å kjøre pent, men det er også veldig lett å utnytte luker som du aldri ville utnyttet i en vanlig motorisert familiebil. Så du kan veldig raskt være et sted folk ikke forventet at du skulle være :)

Hvis du "utnytter en luke" for så å kollidere er det vel strengt tatt ikke en luke likevel? :)

Om du feilberegner og kolliderer var det ingen luke der nei :)
Men min tanke var mer at du i Model S kan se et sted du ønsker å være, og vips så er du der pga de momentane kreftene. Det er kanskje ikke andre i trafikken vant til, og folk som må tenke seg om både to og tre ganger blir gjerne sløve når de endelig peker nesa mot det som rett før kanskje var en luke.

En god illustrasjon på dette er biler som har vikeplikt og skal kjøre ut på forkjørsveier. De ser det kommer en bil, men er usikre på om de rekker det. De titter begge veier, tenker seg litt om, titter en gang til og så bestemmer de seg for å kjøre. Og før de har rukket å få dieseldråget opp i fart og ut på veien så har de kastet bort så lang tid at det ender opp med at bilen de har vikeplikt for må bremse.

Alt kunne vært unngått ved rask reaksjonsevne, og utstyr som understøtter reaksjonsevnen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

larsleik

Uten å vite noe om den ene eller andre sjåføren i dette konkrete tilfellet, er jeg 100% sikker på at forsikringspremien til alle TMS sjåfører kommer til å gå opp betraktelig de neste 3-5 år. Sier seg selv når dette er en høy-ytelses bil - uansett om det er 85, P85 elle P85+. Den er foreløpig overkommelig i pris med mange "yngre" og til dels "uerfarne" (med effekten) sjåfører bak rattet.

Jeg håper jeg tar feil for alles del, men misstenker at dette kommer til å skje.
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

Mhal

Sitat fra: larsleik på fredag 15. november 2013, klokken 08:53
Uten å vite noe om den ene eller andre sjåføren i dette konkrete tilfellet, er jeg 100% sikker på at forsikringspremien til alle TMS sjåfører kommer til å gå opp betraktelig de neste 3-5 år. Sier seg selv når dette er en høy-ytelses bil - uansett om det er 85, P85 elle P85+. Den er foreløpig overkommelig i pris med mange "yngre" og til dels "uerfarne" (med effekten) sjåfører bak rattet.

Jeg håper jeg tar feil for alles del, men misstenker at dette kommer til å skje.

+

Johnny

Sitat fra: Paul på fredag 15. november 2013, klokken 07:05
Sitat fra: Johnny på torsdag 14. november 2013, klokken 23:23
Denne norske egenarten av trafikkultur som går ut på at når man er på vei inn i en rundkjøring, så later man som man ikke har tenkt å overholde vikeplikten, for så å stoppe i siste sekund likevel. Hvilken hensikt tjener det egentlig?

Kjørte nettop bil i Spania i to uker, og kan ikke si at jeg opplevde det en eneste gang.

trafikkreglene hvordan en kjører i rundkjøring er like i hele Europa, men.. Norge har såpass lite rundkjøringer, at i praksis man må tenke annerledes en i resten av Europa.

det jeg prøver å si er at (for eksempel i Spania) rundkjøringer er relativt store, så hvis du er i rundkjøring(eller i nærheten av rundkj.) - du ser ikke "til høyre", siden du blir «automatisk» først i rundkjøring i forhold til det som kommer fra høyre. Men i Norge, rundkjøringer er så lite at den som kommer fra høyre har like stor sjanse å komme i rundkjøring først, og då du må «gi veien» til han som er fra høyre,  hvis han var raskere å kjøre inn i rundkjøring... det er (praktisk)umulig i Spania eller resten av Europa.

Dette gir meg et praktisk dilemma. Skal jeg stoppe for dette rævh**** og risikere å bli kjørt på bakfra, eller skal jeg kjøre inn i førerdøren på ****ølet og likevel bli påkjørt av bilen bak!
TMS og eGolf.

larsleik

Har vel ikke påkjørsrett selv om man er først inn i rundkjøringen. Sunt fornuft!  Ville nok uansett bremset og lagt ansvaret for tilstrekkelig avstand mellom kjøretøy  på sjåføren i bilen bak. 
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

Johnny

Fortell det til nakken min! Den tåler det ikke en gang til. Det gjorde den egentlig ikke første gangen heller...
TMS og eGolf.

janmb

godt å for en gangs skyld se et miljø som faktisk kan og forstår vikepliktregler i rundkjøring - et det er rekkefølgen inn og ikke venstre/høyre som betyr noe, og at det ikke nødvendigvis er sammenheng mellom de to.

Den mest klassiske saken er der bilen fra venstre holder stor fart og du selv kjører sakte. Da kan du selv kjøre inn først i tid, ergo ha retten på din side, og fortsatt bli stemplet fra venstre. Da bryter bilen fra venstre både vikeplikten sin OG kjører uansvarlig fort.

La oss ikke trekke forhastede konklusjoner om skyld i denne saken. Forhåpentligvis gjør ikke forsikringsselskapene det heller. 1 ulykke er heller ikke statistikk, ei heller har bilen skylda om noen kjører som en idiot.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Tempe Dekkservice

Sitat fra: Johnny på torsdag 14. november 2013, klokken 23:23
Denne norske egenarten av trafikkultur som går ut på at når man er på vei inn i en rundkjøring, så later man som man ikke har tenkt å overholde vikeplikten, for så å stoppe i siste sekund likevel. Hvilken hensikt tjener det egentlig?

Kjørte nettop bil i Spania i to uker, og kan ikke si at jeg opplevde det en eneste gang.

Uff dette opplever jeg hver eneste dag påvei til jobb. Alltid en som kommer dundrene i 70-80 mot rundkjøringen jeg allerede er i for så å late som man ikke har tenkt å stoppe, og så bråstoppe rett før han tar fronten min. Lurer på hva hensikten er..

Ser forøvrig ut som Teslaen tok støyten SVÆRT bra kontra Suzukien? Men litt vanskelig å si utifra bildene vi kan se
-Sindre-

Paul

Sitat fra: Tempe Dekkservice på fredag 15. november 2013, klokken 10:04

Uff dette opplever jeg hver eneste dag påvei til jobb. Alltid en som kommer dundrene i 70-80 mot rundkjøringen jeg allerede er i for så å late som man ikke har tenkt å stoppe, og så bråstoppe rett før han tar fronten min. Lurer på hva hensikten er..

-Sindre-

99% sikkert at han som kommer i 70-80 farten mot rundkjøring er sikker at du(som er fra høyre) har vikeplikt, og han tenker at det er du som grisekjører...
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: Paul på fredag 15. november 2013, klokken 10:16
99% sikkert at han som kommer i 70-80 farten mot rundkjøring er sikker at du(som er fra høyre) har vikeplikt, og han tenker at det er du som grisekjører...

100% sikker på at å kjøre i høy hastighet inn mot rundkjøring er derfinert som å bryte vikeplikten (hvis der er biler inne i rundkjøringen). Man skal vise at man har som hensikt å stoppe.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Talvern

Teslaen klarte seg 100%, det ble utløst 4 airbagér, så det var en bra kollisjon.
Selvfølgelig 0 skade i kupe.

Dette var en P85+ med "alt", hadde vært på veien i over 30 timer... :(

Bilen er på vei til Drammen for reperasjon.

Alt bra med fører / førerene og det er heldigvis det viktigste.
Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA