Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 Ønskeliste

Startet av tutogkjor, torsdag 21. november 2013, klokken 21:15

« forrige - neste »

tutogkjor

Hei,

mange har stilt spørsmålet tidligere, men føler mitt tilfelle ligger litt i grenseland og hadde vært fint med noen erfaringer på området.

Jeg vurderer en leaf som pendlerbil. Jeg pendler ca 105km hver dag. Dette er på "klassisk norsk europavei" på sørlandet. Litt variert terreng. For det meste 70 og 80 soner, men kan også havne i rushkøer igjennom Kristiansand. Min nåværende bil rapporterer ca 60km/t som gjennomsnittshastighet på veien. På vintertid kan det jo komme ned i en minus 15 grader. Så tar litt worst case her. Har garasje og mulighet for forvarming om morgenen, men ikke om ettermiddag. Da står bilen ute på parkeringsplass.

Så spørsmålet mitt er om noen kan svare om en 2013 mod Leaf er et reelt alternativ jeg kan stole på uten å måtte basere meg på å finne ladestasjoner til og fra jobb ved nokså normal kjøring?

MrMastodon

Nå skal jeg ikke påstå at jeg er 100% sikker, men jeg vil tro at det kniper vinterstid. Vår sommer høst og deler av vinteren vil ikke være noe problem, men med - 15 grader tror jeg du er heldig viss du klarer over 100 km. Hjelper litt at  batteriet er varmt om morgenen, men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen. Bykjøring og køer spiser ganske mye batteri.

Megatron

Jeg kjøpte bilen i høst og har ikke prøvd å kjøre i mindre enn 5 minusgrader foreløpig. Jeg pendler 115 km daglig på typisk norske veier med en del bakker, holder gjennomsnittsfart på ca 65 km/t.

Fullader på jobb, og dersom jeg kjører pent kommer jeg fint tur retur på én lading med 15-20% gjenværende kapasitet. Så langt har jeg ikke vært bekymret for rekkevidden, men ut ifra hva andre forteller ser jeg for meg at jeg må legge inn ekstra lading eller bruke fossilet på de kaldeste dagene til vinteren.

thoru

#3
Jeg kjører 10-14mil tur/retur hver dag, og det ser ut til å gå fint og har vært nede i minus 4-5. Men jeg lader mens jeg er på jobb. Strekningen jeg kjører er 70, 80 og 90 sone, har ikke spesielt mange bratte bakker. strekninger som har kombinert stigning og høy hastighet er de verste.
2012 Leaf.

tutogkjor

Ok, takk for svar så langt. Skjønner det er i grenseland. Er deres erfaringer med 2012 mod eller 2013 med lengre rekkevidde forresten?

I høydemeter er det nokså likt mellom hjem og jobb her. Er litt opp og ned, men for det meste nokså flatt. Vi har ladere på jobb, men med 6 ladepunkter og en eksplosiv vekst i elbiler, ca 15-20 så langt, så er det krangel om plassene. Og jeg pleier ikke være tidligst ute pga pendlerveien. Såklart har jeg muligheten på de verste dagene til nok å kjøre bilen i kontakten en halvtime-time på slutten av dagen.

Hvis den fint skal klare seg rundt minus 5 tur/return som er nokså normalt her så antar jeg det burde gå.

Hvordan er det å stå i stille med kun AC som trekker strøm? Si hvis det har vært en trailer som har kjørt seg fast. Det skjer i ny og ne.


thoru

Sitat fra: tutogkjor på torsdag 14. november 2013, klokken 22:39
Ok, takk for svar så langt. Skjønner det er i grenseland. Er deres erfaringer med 2012 mod eller 2013 med lengre rekkevidde forresten?

I høydemeter er det nokså likt mellom hjem og jobb her. Er litt opp og ned, men for det meste nokså flatt. Vi har ladere på jobb, men med 6 ladepunkter og en eksplosiv vekst i elbiler, ca 15-20 så langt, så er det krangel om plassene. Og jeg pleier ikke være tidligst ute pga pendlerveien. Såklart har jeg muligheten på de verste dagene til nok å kjøre bilen i kontakten en halvtime-time på slutten av dagen.

Hvis den fint skal klare seg rundt minus 5 tur/return som er nokså normalt her så antar jeg det burde gå.

Hvordan er det å stå i stille med kun AC som trekker strøm? Si hvis det har vært en trailer som har kjørt seg fast. Det skjer i ny og ne.
Personlig trur jeg ikke jeg har kommet til å få noe problem her, selv om jeg har varmekolbe som er mindre effektiv. Kommer jo selvsagt på hvor lenge denne køen har stått der da.

Daeedor

Sitat fra: thoru på torsdag 14. november 2013, klokken 22:48
Sitat fra: tutogkjor på torsdag 14. november 2013, klokken 22:39
Ok, takk for svar så langt. Skjønner det er i grenseland. Er deres erfaringer med 2012 mod eller 2013 med lengre rekkevidde forresten?

I høydemeter er det nokså likt mellom hjem og jobb her. Er litt opp og ned, men for det meste nokså flatt. Vi har ladere på jobb, men med 6 ladepunkter og en eksplosiv vekst i elbiler, ca 15-20 så langt, så er det krangel om plassene. Og jeg pleier ikke være tidligst ute pga pendlerveien. Såklart har jeg muligheten på de verste dagene til nok å kjøre bilen i kontakten en halvtime-time på slutten av dagen.

Hvis den fint skal klare seg rundt minus 5 tur/return som er nokså normalt her så antar jeg det burde gå.

Hvordan er det å stå i stille med kun AC som trekker strøm? Si hvis det har vært en trailer som har kjørt seg fast. Det skjer i ny og ne.
Personlig trur jeg ikke jeg har kommet til å få noe problem her, selv om jeg har varmekolbe som er mindre effektiv. Kommer jo selvsagt på hvor lenge denne køen har stått der da.

Helt enig med siste taler ; vi har 2 stk helt nye leaf med varmepumpe , og de bruker omtrent ikke strøm i kø. Så det vil neppe bli noe problem - men rekkevidde på 10 mil om vinteren kan faktisk bli et problem. Det er kulda som er den stygge ulven her , pga varmeapparatet som selvsagt vil trekke mye strøm uansett ( varmekolbe skrur seg på i tillegg til varmepumpa) og det enkle faktum at batterikapasiteten senkes betraktelig når det kaldt. Jeg har beregnet at man med trivelig sikkerhetsmargin klarer minst 8 mil i minus 25 grader med varme på.  10 mil , derimot , kan bli veldig nære tomt batteri - og det er ikke bra for hverken batteriet eller stressnivået. Dessuten vil jo rekkevidden synke noe når bilen blir eldre , naturlig nok. I norsk klima ikke så mye , men likevel kan man sikkert gå ut fra 20% mindre kapasitet etter 7 til 8 år. Deretter synker det saktere. ( kapasitets forringningen er ikke-lineær) Konklusjon : å basere seg på minst 10 mil om vinteren uten mulighet for litt påfyll av strøm , det hadde ikke jeg gjort. (om sommeren er det en helt annen sak.)  Lykke til !  :)

PK

Hei.

Jeg pendlet i fjor totalt 11,6 mil t/r i minus 19.
Hadde rest på 2 batteristreker, ca 22 km når jeg kom hjem igjen.
Strekningen var en del på motorvei i 90, men også køkjøring. (totalt ca 2,5 timer)
Jeg kjørte dog uten vameapparatet innkoblet, men med varme i ratt, sete og med et fleecepledd over bena.
Var komfortabelt, og hadde ikke noe problemer med det. (Forvarmet bilen før jeg kjørte hjemifra, men ikke fra jobb).
Jeg har en 2013, Japan Leaf.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Daeedor

Sitat fra: PK på lørdag 16. november 2013, klokken 12:09
Hei.

Jeg pendlet i fjor totalt 11,6 mil t/r i minus 19.
Hadde rest på 2 batteristreker, ca 22 km når jeg kom hjem igjen.
Strekningen var en del på motorvei i 90, men også køkjøring. (totalt ca 2,5 timer)
Jeg kjørte dog uten vameapparatet innkoblet, men med varme i ratt, sete og med et fleecepledd over bena.
Var komfortabelt, og hadde ikke noe problemer med det. (Forvarmet bilen før jeg kjørte hjemifra, men ikke fra jobb).
Jeg har en 2013, Japan Leaf.

Jeg vil kjøre min leaf som en vanlig bil ! Jeg tror flertallet av mennesker ikke ønsker å gå til ytterligheter som å skru av varmepapparat osv når man skal kjøre bil , det er for spesielt interesserte , etter min mening - som f.eks folk som insisterer på å sykle til jobben i minus 25 med piggdekk og saueskinn.... ( det er absolutt ikke negativt ment , jeg bare fastslår et faktum) I min verden er det slik:  Varme på , og hverken fleecepledd eller sparemodus. Jeg vil ankomme jobb varm som ei nybakt bolle , det er mitt krav til en ny bil. Da regner jeg med max ca 10 mil når det er meget kaldt.  (Euroleaf med varmepumpe og ny effektiv plassering av PTC heater som ikke lenger "fyrer for kråka"  i motorrommet som den gamle modellen )  :)

thoru

Trur selv du med Euroleaf hadde fått litt angst om du hadde kjørt 11,6 i en smell, hvis du regner med 10 mil som max når det er veldig kaldt? Løsningen for han over hadde vært å lade på jobb.

tutogkjor

Takk for svar! Litt enig at jeg vil bruke den som en normal bil og ikke fryse. Jeg prøvde en gang en 69 mod VW Boble uten varmeapparat som vinterbil. Aldri igjen! ;)
Men jeg har iallfall lagt meg til en veldig økonomisk kjørestil etter 3 års pendling. Nå blir det heldigvis aldri minus 25 her nede i sør. Det er vel snakk om et knippe dager ned mot minus 15 om vi er uheldige. Rundt 0 til -5 er normalen..

Nå har jeg iallfall satt av en 2013 mod. hos forhandler. Jeg tar sjangsen og henter den i morgen.


Er det noen som har noen gode tips ang. forsikringen?
Jeg har fått et tilbud på 5285kr/året på Leafen med 70% bonus. 25 000km og superdekning. 4900,- med vanlig kasko.

Thomas Parsli

Sitat fra: tutogkjor på mandag 18. november 2013, klokken 10:20
Er det noen som har noen gode tips ang. forsikringen?
Jeg har fått et tilbud på 5285kr/året på Leafen med 70% bonus. 25 000km og superdekning. 4900,- med vanlig kasko.

Sjekk Enter forsikring (via forhandler).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Sitat fra: thoru på mandag 18. november 2013, klokken 10:00
Trur selv du med Euroleaf hadde fått litt angst om du hadde kjørt 11,6 i en smell, hvis du regner med 10 mil som max når det er veldig kaldt? Løsningen for han over hadde vært å lade på jobb.

Enig !  ( jeg forutsetter forøvrig at man forvarmer bil fra nettet før kjøringen starter...)
Forsikring : jeg bruker også "Enter forsikring". Men det er ikke sikkert det er billigst for alle - ta en ringerunde !   

Electra

Enter via Nissan forhandler. 3160kr med 75% bonus og 16000 km.

Leif Leaf

Sitat fra: tutogkjor på torsdag 14. november 2013, klokken 16:18
Hei,

mange har stilt spørsmålet tidligere, men føler mitt tilfelle ligger litt i grenseland og hadde vært fint med noen erfaringer på området.

Jeg vurderer en leaf som pendlerbil. Jeg pendler ca 105km hver dag. Dette er på "klassisk norsk europavei" på sørlandet. Litt variert terreng. For det meste 70 og 80 soner, men kan også havne i rushkøer igjennom Kristiansand. Min nåværende bil rapporterer ca 60km/t som gjennomsnittshastighet på veien. På vintertid kan det jo komme ned i en minus 15 grader. Så tar litt worst case her. Har garasje og mulighet for forvarming om morgenen, men ikke om ettermiddag. Da står bilen ute på parkeringsplass.

Så spørsmålet mitt er om noen kan svare om en 2013 mod Leaf er et reelt alternativ jeg kan stole på uten å måtte basere meg på å finne ladestasjoner til og fra jobb ved nokså normal kjøring?

105 km i -15 grader kan bli tøft (men ikke umulig). Jeg har selv de siste dagene kjørt i -10 grader til jobb (40 km) og har ligget rundt 45% forbruk på batteriet (forvarmet bil). Klima forbruker 3kW med +20 i kupeen, kupert terreng hele veien med hastighet mellom 50-80 km/t og ikke spesielt økonomisk kjøring.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA