Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 Ønskeliste

Startet av tutogkjor, torsdag 21. november 2013, klokken 21:15

« forrige - neste »

Daeedor

Kan legge til at da jeg kjørte på jobb i dag var det minus 7 grader , og jeg hadde forvarmet bil fra nett. Varmeapparat trekker litt over 1,5 kW i min Euroleaf med varmepumpe apparat etter at oppvarming er ferdig. (Den starter mye høyere , testet igangskjøriung med kald bil i går kveld , da trakk den over 3 kW i starten , og sank til ca 1,5kW etter 5 minutter.)  Åpenbart bruker den nye Leaf modellen mye mindre strøm til oppvarming enn den gamle.  :)

Thomas Parsli

Hva baserer du den konklusjonen på?
Leif Leaf skriver at han kjører en Tekna, det betyr vel både Euroleaf og 2013-modell?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. november 2013, klokken 09:49
Hva baserer du den konklusjonen på?
Leif Leaf skriver at han kjører en Tekna, det betyr vel både Euroleaf og 2013-modell?

Thomas

Jeg vet bare at min bil ikke bruker 3 KWh på å holde varmen etter 5 minutter.  ::)  Jeg vet ikke hva slags bil Leif Leaf har. Men det kan han sikkert svare på selv hvis han vil ?

Leif Leaf

Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Daeedor

#19
Sitat fra: Leif Leaf på onsdag 20. november 2013, klokken 10:17
Som Thomas P. sier har jeg en Tekna.

Takk for info  ;  da er neste spørsmål :  er det den nye modellen levert med varmepumpe apparat ,(engelsk produsert , levert fra juni 2013 ) eller den forrige ? ( er det den forrige modellen, så er det rimelig at varmeapparatet trekker mere strøm , da PTC heater sitter mere utsatt til i motorrommet og bilen ikke har varmepumpe varmeapparat i tillegg..derfor lurer jeg litt.)

Leif Leaf

Så vidt jeg vet ble ikke Tekna leveret før juni 2013, så altså: ja - det er den nye modellen jeg har. Og i minus 10-15 grader ligger klimaforbruket mitt normalt opp mot 3 kW.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

kjbu

Sitat fra: Leif Leaf på onsdag 20. november 2013, klokken 10:29
Så vidt jeg vet ble ikke Tekna leveret før juni 2013, så altså: ja - det er den nye modellen jeg har. Og i minus 10-15 grader ligger klimaforbruket mitt normalt opp mot 3 kW.

Ved så lave temperaturer virker ikke varmepumpa, så dette høres helt normalt ut.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Daeedor

Sitat fra: kjbu på onsdag 20. november 2013, klokken 10:30
Sitat fra: Leif Leaf på onsdag 20. november 2013, klokken 10:29
Så vidt jeg vet ble ikke Tekna leveret før juni 2013, så altså: ja - det er den nye modellen jeg har. Og i minus 10-15 grader ligger klimaforbruket mitt normalt opp mot 3 kW.

Ved så lave temperaturer virker ikke varmepumpa, så dette høres helt normalt ut.

Ja , dette virker logisk , var "bare" minus 7 her idag.  Takk for info , karer !  :)

Arha

Sitat fra: tutogkjor på mandag 18. november 2013, klokken 10:20
Takk for svar! Litt enig at jeg vil bruke den som en normal bil og ikke fryse. Jeg prøvde en gang en 69 mod VW Boble uten varmeapparat som vinterbil. Aldri igjen! ;)
Men jeg har iallfall lagt meg til en veldig økonomisk kjørestil etter 3 års pendling. Nå blir det heldigvis aldri minus 25 her nede i sør. Det er vel snakk om et knippe dager ned mot minus 15 om vi er uheldige. Rundt 0 til -5 er normalen..

På de kaldeste dagene har du kanskje muligheten til å hurtiglade et sted på hjemveien?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: Daeedor på onsdag 20. november 2013, klokken 09:51
Jeg vet bare at min bil ikke bruker 3 KWh på å holde varmen etter 5 minutter.  ::)  Jeg vet ikke hva slags bil Leif Leaf har. Men det kan han sikkert svare på selv hvis han vil ?

I innlegget du opprinnelig svarte på, står det både hva slags bil han kjører (Tekna) og hvor kalllt det var når han brukte 3kWh (-10). Det er regnet som god kotyme å lese hele innlegget man svarer på...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

#25
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. november 2013, klokken 12:29
Sitat fra: Daeedor på onsdag 20. november 2013, klokken 09:51
Jeg vet bare at min bil ikke bruker 3 KWh på å holde varmen etter 5 minutter.  ::)  Jeg vet ikke hva slags bil Leif Leaf har. Men det kan han sikkert svare på selv hvis han vil ?

I innlegget du opprinnelig svarte på, står det både hva slags bil han kjører (Tekna) og hvor kalllt det var når han brukte 3kWh (-10). Det er regnet som god kotyme å lese hele innlegget man svarer på...

Ja , det er jeg enig i. Så var det grunnen til at jeg spurte da :  Mange bruker betegnelsen "tekna" selv om de har importert bil både fra USA og fra Japan. Rent bortsett fra det ,så leste jeg faktisk hele tråden. Men det er vel ingen grunn til å detaljforklare hvordan jeg besvarer mine innlegg , egentlig ,så andre lesere får virkelig unnskylde (meg). Andre får unnskylde seg selv hvis de finner det nødvendig.  :)


NoWaX

Jeg ringte Enter forsikring, for jeg fikk et godt tilbud i vinter fra forhandler når jeg kjøpte quasqai +2. Men med min nye Leaf var de ikke så særlig konkurranse dyktige. Valgte derfor watercyckles forsikring som har avtale med norsk elbil forening. 5500,- full kasko m.70% bonus og 30.000 i året. Fant ingen billigere. Men lykke til!

Line

Jeg må si at jeg litt skuffet over Leaf-en på vinteren.
Jeg pendler 6 mil tur/retur jobb, og på vinteren med varmeapparatet på så har jeg nesten brukt opp batteriet når jeg kommer hjem. Dette med forvarmet bil til jobb. I de siste dagene da det har vært rundt -6 så har jeg ca 14km igjen når jeg er hjemme. Det er motorvei stort sett hele veien, men allikevel....  :(
Er dette normalt?

kjbu

Sitat fra: Line på mandag 25. november 2013, klokken 13:41
Jeg må si at jeg litt skuffet over Leaf-en på vinteren.
Jeg pendler 6 mil tur/retur jobb, og på vinteren med varmeapparatet på så har jeg nesten brukt opp batteriet når jeg kommer hjem. Dette med forvarmet bil til jobb. I de siste dagene da det har vært rundt -6 så har jeg ca 14km igjen når jeg er hjemme. Det er motorvei stort sett hele veien, men allikevel....  :(
Er dette normalt?

Nissan burde opplyst mer om de dårlige vinteregenskapene. Jeg visste om dette pga research før kjøp, så det overrasket ikke meg.
Men hvis du invisterer i en dieselvarmer så får du nesten samme kjørelengde som på sommeren.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Daeedor

Sitat fra: Line på mandag 25. november 2013, klokken 13:41
Jeg må si at jeg litt skuffet over Leaf-en på vinteren.
Jeg pendler 6 mil tur/retur jobb, og på vinteren med varmeapparatet på så har jeg nesten brukt opp batteriet når jeg kommer hjem. Dette med forvarmet bil til jobb. I de siste dagene da det har vært rundt -6 så har jeg ca 14km igjen når jeg er hjemme. Det er motorvei stort sett hele veien, men allikevel....  :(
Er dette normalt?

Dette er nok normalt , ja.  Men :  hvis du senker hastigheten f.eks til 80 km/t (og har tid til det) så vil du nok ha  bedre rekkevidde.  Om sommeren blir det nok helt andre tall skal du se !  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA