Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 Ønskeliste

Startet av jorkus, torsdag 21. november 2013, klokken 18:58

« forrige - neste »

jorkus

Så akkurat en TMS parkere på den ene elbil plassen på OBS Løren. Den andre plassen var opptatt av en Leaf som sto for lading. Til min overraskelse ble ikke TMS-en satt til lading, eieren gikk bare inn på OBS. Det er masse ledige gratis p-plasser på OBS. Er dette god folkeskikk? Mulig det var bare for en 10 minutters handletur, men allikevel? Kan ikke dette skape litt dårlige "vibber" mellom Elbilister? Spesiellt mellom TMS eiere og andre som har mindre batterier..
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

bakskj

Det virker helt unødvendig, men i tråd med norsk arroganse, vedkommende har jo tross alt "lov" til å gjøre det.
Har selv ingen planer om å oppta elbil parkeringer uten å lade så lenge de øvrige plassene er gratis.

Er forresten usikker på om det er "ulovlig" å parkere for fossilbiler på elbil parkering dersom parkeringsplassene i utgangspunktet er gratis, kan neppe få noe bot av den gurnn.
Har selv gjort dette dersom det er fullt på øvrige plasser, sist utenfor inspiria i Sarpsborg på mandag da hele området var fullt mens elbilplassene var det mye ledig på.
TM3 LR AWD

Henning76

Sitat fra: skjalg på torsdag 14. november 2013, klokken 14:02
Det virker helt unødvendig, men i tråd med norsk arroganse, vedkommende har jo tross alt "lov" til å gjøre det.
Har selv ingen planer om å oppta elbil parkeringer uten å lade så lenge de øvrige plassene er gratis.

Er forresten usikker på om det er "ulovlig" å parkere for fossilbiler på elbil parkering dersom parkeringsplassene i utgangspunktet er gratis, kan neppe få noe bot av den gurnn.
Har selv gjort dette dersom det er fullt på øvrige plasser, sist utenfor inspiria i Sarpsborg på mandag da hele området var fullt mens elbilplassene var det mye ledig på.

Det er definitivt ikke lov for fossilbiler å parkere på plasser skiltet for elbil. Det er grunnlag for forelegg, ihvertfall på kommunale plasser.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

bakskj

Sitat fra: Henning76 på torsdag 14. november 2013, klokken 14:04
Det er definitivt ikke lov for fossilbiler å parkere på plasser skiltet for elbil. Det er grunnlag for forelegg, ihvertfall på kommunale plasser.

Elbiler parkerer bare gratis på kommunale plasser merket for elbil, eller gjelder det alle kommunale parkeringsplasser?
TM3 LR AWD

Henning76

Sitat fra: skjalg på torsdag 14. november 2013, klokken 14:07
Sitat fra: Henning76 på torsdag 14. november 2013, klokken 14:04
Det er definitivt ikke lov for fossilbiler å parkere på plasser skiltet for elbil. Det er grunnlag for forelegg, ihvertfall på kommunale plasser.

Elbiler parkerer bare gratis på kommunale plasser merket for elbil, eller gjelder det alle kommunale parkeringsplasser?

Alle kommunale P - plasser uten privatrettslige regler. Det vil si at du kan parkere gratis på alle plasser med BLÅ skilter. Er skiltene grå,  håndheves det etter privatrettslige regler,  og elbiler må da vanligvis betale. Men tidsbestemmelsene må overholdes uansett - derav p-uret i vinduet.

Sent from my HTC One using Tapatalk

Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

sn0le

@jorkus:
Det er like idiotisk som å parkere ved bensinpumpa når du bare skal inn og handle.
I alle fall hvis alle de andre pumpene er opptatt.  >:(
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Det var ikke tilfeldigvis samme idioten som har foretatt denne parkeringa? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10203.0.html

En elbilist som blokkerer en sårt tiltrengt ladeplass er ti ganger verre enn en fossilbilist som gjør det samme, for elbilisten burde vite bedre!

Forøvrig er det ulovlig å parkere i strid med skilting uansett hvor mye eller lite man betaler for parkeringa.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Balrog

Dette er like idiotisk som å parkere en fossilbil der, eller å kjøre elbil i 70 km/t i kollektivfeltet og blokkere trafikken der når det går akkurat like fort (les langsomt) i ordinære kjørefelt.

Legg en lapp på ruta til vedkommende med "takk for at du parkerer her så jeg ikke kan lade bilen min"
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

janmb

Vanvittig egoistisk å parkere på ladeplass uten at man har behov for det.

Ang. lovlighet er det nok kun offentlige plasser som direkte er forankret i lov. På den annen side er jo den som eier og tilbyr parkering på privat område selvsagt i sin fulle rett til å både lage egne regler og bortvise de som ikke innretter seg. Retten til å utstede begyr kommer fra avtalen du samtykker til når du parkerer der i det hele tatt, forankret i avtaleloven - som egentlig er noe skikkelig herk.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

NTesla

Sitat fra: jorkus på torsdag 14. november 2013, klokken 13:56
Så akkurat en TMS parkere på den ene elbil plassen på OBS Løren. Den andre plassen var opptatt av en Leaf som sto for lading. Til min overraskelse ble ikke TMS-en satt til lading, eieren gikk bare inn på OBS. Det er masse ledige gratis p-plasser på OBS. Er dette god folkeskikk? Mulig det var bare for en 10 minutters handletur, men allikevel? Kan ikke dette skape litt dårlige "vibber" mellom Elbilister? Spesiellt mellom TMS eiere og andre som har mindre batterier..
Har sett dette en del da det gir svært liten gevinst å lade (schuko) på kjøpesenter med mindre en liker å tilbringe halve dagen der. Da blir det til for mange at elbil-plassene er lukrative utifra at de er lett(?) tilgjengelige. Stiller meg nøytral til hvorvidt det er dårlig folkeskikk, men ville ikke gjort det selv hvis det var fullt av ledige plasser rundt.

Balrog

For alle de som har biler med små batteripakker, dvs ALLE ANDRE BILER ENN TESLA, er det ofte kritisk å få fylt på et par kiloWatt timer. Vis hensyn og "la de små få lade". Jeg har selv måttet "handle bananer" for å komme hjem med en Leaf.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

cra

Å ta en ladeplass uten å lade når det er ledige plasser ellers er ikke dårlig folkeskikk; det er total mangel på folkeskikk. Jeg håper inderlig at slike folk kommer i beit sjøl.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Oreo

Bilde med synlig reg.nr. og oppslag her synes jeg er ganske så greit!
Slik som bildet i tråden cra refererer til (jeg ble helt målløs!).

Om eier så kommer med en beklagelse og forhåpentligvis har lært at slik parkerer vi ikke, kan vi nok tilgi. Kanskje slike hensynsløse elbileiere blir mer redd for å få bilen sin avbildet, enn at han/hun hindrer en annen som faktisk har bruk for strøm.
Når en først har parkert slik viser en til hele verden at en ikke har forstått vanlig folkeskikk og derved faktisk fortjener å bli "hengt ut".

Derfor synes jeg elbilparkeringer på kjøpesenter burde være lengre bort fra inngangen (slik som på Lade Arena). På nye OBS Lade er faktisk elbilparkeringa NÆRMERE inngangsdøra enn handicap parkeringa!!! Der er jeg stygt redd for at en vil kunne se noen Tesla'er.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Muffinman

Jeg er HELT enig i at vi Tesla-eiere bør skygge unna ladeplassene  om vi ikke har behov for dem - selv vil jeg nok trenge 6-7 timers lading på en slik plass om jeg skal f.eks. skal 22 mil opp til  Trondheim i et dagsmøte og hjem igjen etterpå - men la oss for all del moderere språkbruken overfor de som ikke tar hensyn. Det tjener ikke vår sak å opptre usaklig.

(PS - bruker som regel betalbare parkeringshus, men dere skjønner poenget).

cra

Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. november 2013, klokken 14:56
Jeg er HELT enig i at vi Tesla-eiere bør skygge unna ladeplassene  om vi ikke har behov for dem

Det gjelder ikke bare Tesla-eiere. Også vi som kjører Leaf, Think eller noen av de andre bør holde oss for gode til å parkere på ladeplasser om vi ikke trenger dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA