Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 Ønskeliste

Startet av jorkus, torsdag 21. november 2013, klokken 18:58

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Som sosialøkonom ser jeg løsningen på dette problemet, når egoistiske elbilister ikke greier å dele fornuftig på godene.

Innfør dobbel betaling på ladeplasser for elbiler. Da blir ladeplassene tatt til sist, trengende elbilister får plass og samfunnet behøver ikke å bruke millioner av kroner på teknisk infrastruktur som ikke er nødvendig fordi plassene i stor grad kun benyttes som gratis parkeringsplass.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

Jeg må dessverre si meg enig med Lars: den eneste praktiske løsningen er å innføre betaling på ladeplasser (eller "parkeringsplass med lademulighet" hvis man heller i den retningen).

Men jeg tror ikke dobbel pris er nødvendig;
Hvis det var gratis å stå på en parkeringsplass ("parkeringsplass uten lademulighet") men kostet litt for å stå på ladeplass ("parkeringsplass med lademulighet") tror jeg mange ville parkert på ledige parkeringsplasser bare av latskap (de slipper å betale).
Min definisjon av "koste litt" er i området 10,-/timen eller 50,-/dagen -tilsvarende penderparkering ved togstasjoner.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

AreLib

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 15. november 2013, klokken 09:09
Som sosialøkonom ser jeg løsningen på dette problemet, når egoistiske elbilister ikke greier å dele fornuftig på godene.

Innfør dobbel betaling på ladeplasser for elbiler. Da blir ladeplassene tatt til sist, trengende elbilister får plass og samfunnet behøver ikke å bruke millioner av kroner på teknisk infrastruktur som ikke er nødvendig fordi plassene i stor grad kun benyttes som gratis parkeringsplass.

Lars
da er det oppstått nytt problem, det vil i hovedsak kun ramme de som har think buddy trillingene og andre med kort rekkevidde. enkleste løsning er begrenset tid og krav om at bil skal være på lading, men er det betalingsparkering Rundtom bør man selvsagt også betale på ladeplassen, men er det gratis Rundtom så må ladeplassen og være gratis. ved krav til lading så gidder ikke de som ikke trenger påfyll begynne rote med kabler med mindre vedkommende er rene onkel skrue og skal spare hvert øre
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Mhal

Sitat fra: bensinhodet på fredag 15. november 2013, klokken 09:33
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 15. november 2013, klokken 09:09
Som sosialøkonom ser jeg løsningen på dette problemet, når egoistiske elbilister ikke greier å dele fornuftig på godene.

Innfør dobbel betaling på ladeplasser for elbiler. Da blir ladeplassene tatt til sist, trengende elbilister får plass og samfunnet behøver ikke å bruke millioner av kroner på teknisk infrastruktur som ikke er nødvendig fordi plassene i stor grad kun benyttes som gratis parkeringsplass.

Lars
da er det oppstått nytt problem, det vil i hovedsak kun ramme de som har think buddy trillingene og andre med kort rekkevidde. enkleste løsning er begrenset tid og krav om at bil skal være på lading, men er det betalingsparkering Rundtom bør man selvsagt også betale på ladeplassen, men er det gratis Rundtom så må ladeplassen og være gratis. ved krav til lading så gidder ikke de som ikke trenger påfyll begynne rote med kabler med mindre vedkommende er rene onkel skrue og skal spare hvert øre

Synes ikke det er feil å betale for parkering hvis strøm er gratis.

eledille

#49
Det er helt unødvendig å innføre betaling bare for å bli kvitt "parkere uten å lade"-problemet. Folk parkerer der fordi det er lettvint, eller fordi de ikke har tenkt over saken. Ergo - gjør det mindre lettvint.

Tiltak 1: La HC få ha plassene nærmest døra, plasser elbilene på andre siden av p-plassen. Vi trenger strøm, ikke rød løper. Dette vil ofte være upraktisk pga lang avstand til strøm.

Tiltak 2: Innfør ladeplikt. Hvis det står på skiltet at du skal lade når du står der, så vil veldig mange av de som bare ikke har tenkt seg om forstå problemet, og mange av de som ikke gidder å gå vil ikke gidde å styre med kabelen i stedet.

Tiltak 3: Dersom det dreier seg om en plass i et område hvor det er mangel på p-plasser og andre plasser har kort makstid, så er det fornuftig å innføre betaling, rett og slett for å jage vekk de som ikke har noe der å gjøre.

Å bare flatt innføre betaling på alle elbilplasser tror jeg er å skyte seg i foten. Det vil hindre utbredelsen av elbiler. Dette bør være så lettvint som mulig. Ladeplikt og plassering er ikke noen hindring, å måtte betale der fossilbiler kan parkere gratis blir helt feil og tungvint.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: Elmo på torsdag 14. november 2013, klokken 23:30
Men sånt forstår jo ikke en Tesla-bilist som får alvorlig rekkeviddeangst når guessometeret viser omtrent det som er full-ladet rekkevidde på eldre elbiler.

Så når jeg er på vei til Haugesund langs E-134 som er den rene ørken lademessig, så mener du i fullt alvor at jeg ikke skal lade hvis det er to små elbilplasser som står ledig, siden min bil er for stor og må bryte de hvite linjene?

Jeg er selvsagt enig med deg i at at det åpenbart er mange Tesla-eiere som brøyter seg vei som de vil, poenget mitt er at du ikke kan vite om dette er tilfellet hvis Teslaen er plugget i strømmen. Du vet ikke hvor langt han skal og hvor mye han har fått ladet, og han kan være akkurat like mye i beit for strøm som deg.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

AreLib

Sitat fra: eledille på fredag 15. november 2013, klokken 09:48
Det er helt unødvendig å innføre betaling bare for å bli kvitt "parkere uten å lade"-problemet. Folk parkerer der fordi det er lettvint, eller fordi de ikke har tenkt over saken. Ergo - gjør det mindre lettvint.

Tiltak 1: La HC få ha plassene nærmest døra, plasser elbilene på andre siden av p-plassen. Vi trenger strøm, ikke rød løper. Dette vil ofte være upraktisk pga lang avstand til strøm.

Tiltak 2: Innfør ladeplikt. Hvis det står på skiltet at du skal lade når du står der, så vil veldig mange av de som bare ikke har tenkt seg om forstå problemet, og mange av de som ikke gidder å gå vil ikke gidde å styre med kabelen i stedet.

Tiltak 3: Dersom det dreier seg om en plass i et område hvor det er mangel på p-plasser og andre plasser har kort makstid, så er det fornuftig å innføre betaling, rett og slett for å jage vekk de som ikke har noe der å gjøre.

Å bare flatt innføre betaling på alle elbilplasser tror jeg er å skyte seg i foten. Det vil hindre utbredelsen av elbiler. Dette bør være så lettvint som mulig. Ladeplikt og plassering er ikke noen hindring, å måtte betale der fossilbiler kan parkere gratis blir helt feil og tungvint.
Tenker det samme, med du fikk det forklart på en bedre måte :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

sn0le

De kan jo innføre at man må ha parkeringsbevis for å kunne stå på ladeplassene.
Hvis man ikke har det så risikerer man å få parkeringsgebyr.
Parkeringsbevis får man f.eks i resepsjonen på senteret.

Så når folk kommer til senteret så har de valg mellom en vanlig plass som er gratis, eller en
ladeplass der man må gå inn på senteret for å hente parkeringsbevis og så gå ut igjen og legge parkeringsbeviset i frontruta.
Hvem gidder vel det med mindre de lade?

Er ofte på OSL sin T2-rigg. Der må man inn og hente parkeringsbevis for å kunne parkere på parkeringsplassen
som tilhører brakkeriggen.
Ja, det er hazzle, men hadde de ikke gjort det på den måten ville alle plassene vært opptatt av folk som ikke
har noe der å gjøre.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Cato76

Reagerte litt på at senterledelsen på Alna Senter ønsker at elbiler bruker reserverte ladeplasser enten en lader eller ikke  ???

Hva er hensikten med ladeplasser da...
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

AreLib

Sitat fra: Cato76 på fredag 15. november 2013, klokken 10:11
Reagerte litt på at senterledelsen på Alna Senter ønsker at elbiler bruker reserverte ladeplasser enten en lader eller ikke  ???

Hva er hensikten med ladeplasser da...
Økonomi....lader en bil ikke hindrer den en annen og senteret har da spart 10 kr til julebordet :) er avgjørelser tatt av folk som kun ser på papir og ikke innser de kan tjene mer på dem som lader og bruker tiden på å handle ting de ikke trenger
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

eledille

Cato76: Det er jo helt koko  :o

*edit* bensinhodet: Du har sikkert rett. Milde himmel, er det rart det går i dass.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Thomas Parsli

Sitat fra: Cato76 på fredag 15. november 2013, klokken 10:11
Reagerte litt på at senterledelsen på Alna Senter ønsker at elbiler bruker reserverte ladeplasser enten en lader eller ikke  ???

Hva er hensikten med ladeplasser da...

De har vel fått klager fra fossilbillister, som sliter med å finne parkeringsplass og ser elbiler stå på parkeringsplasser mens det er ledige ladeplasser.
Og så kjører de ikke elbil selv, så de har ikke skjønt hvorfor man må lade bilen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

FThorsen

Sitat fra: Elmo på torsdag 14. november 2013, klokken 19:37
Det er da vel ikke parkeringsplassens feil at Tesla'n er for lang. To plasser er til TO biler. Er bilen din for lang eller for bred så får du finne en annen plass..

Her generaliserer du for mye Elmo. Jeg fikk utlevert bilen i går og den var ikke fulladet grunnet de bare har Schuko ladning tilgjenglig på Alnabru nå. Jeg har også bare Schuko ladning hjemme i vente på blå adapter eller HPWC'en. I dag er jeg ute hos en Kunde, og jeg plukket spesifikt et parkeringshus som hadde ladningsmuligheter da jeg må kjøre ett stykke etter jobb i dag. Jeg tok den største ledigste elbilplassen, som var den nest største de hadde, og her ble jeg stående godt utenfor den oppmerkede plassen (forhjulet var ikke i nærheten av å røre streken).
Hvis jeg ikke skulle parkert på en av elbilplassene fordi det var for små, så var det eneste insentivet mitt for å betale for parkering borte da det finnes gratis gateparkering der. Så her mener jeg at jeg har betalt for en tjeneste og da benytter jeg meg av den. Når det er sagt så klarte jeg å parkere slik at det ikke skulle være til spesielt hinder for noen, selv om det tok meg ti minutter...
Jeg kommer til å sende en epost til Europark og spørre hva de mener jeg skal gjøre.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Øyvind.h

Sitat fra: Cato76 på fredag 15. november 2013, klokken 10:11
Reagerte litt på at senterledelsen på Alna Senter ønsker at elbiler bruker reserverte ladeplasser enten en lader eller ikke  ???

Hva er hensikten med ladeplasser da...
Jeg har vært i dialog med han som har ansvar for ladeplassene tidligere, for jeg hørte om de vurderte 22kW punkter. Svaret var at de pt så liten utnyttelse av plassene. Jeg vil derfor tro de oppfordrer folk til å parkere der uansett for å se om bruken tar seg opp, men logikken synes jeg er på bærtur :)

For øvrig:
1. Når jeg parkerte på de plassene som er rett ved inngangen til Biltema (under tak) så var det ikke strøm der! Sikringen var på, så den hadde sikkert gått et annet sted. Kjørte Leaf og hadde satset på å lade litt selv om det ikke var helt nødvendig.
2. Forsøkte å parkere Model S der, men det var alt for trangt! Bilen er for lang og for bred til å parkere der, seff litt avhengig av hvordan den andre elbilen har parkert (det er to elbil-plasser der). Så jeg droppet det, selv om hele huset var fullt. Kjørte forbi inngangen og fant en annen plass som strengt talt lå nærmere inngangsdøren.

Om fossilhoder klager på at elbil-plasser er ledige har de virkelig lite å klage på....


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Henning76

Det er ganske åpenbart at det er mange som kjøper elbil nettopp for å kunne utnytte de spesielle privilegiene elbiler foreløpig har. Har selv en Leaf, og har en Model S i bestilling. Leafen kommer jeg med såvidt frem og tilbake til Oslo med på høsten om jeg ikke lader, om vinteren kan jeg glemme det. Dermed må man dra rimelig tidlig avgårde for å finne ledig parkeringsplass med lading.

Det er INGENTING som er så provoserende da som å finne fire elbiler etter hverandre på flere av plassene, hvor ingen av dem lader. De bort sikkert nært sentrum, og har helt klart like rett på parkeringsplassen som det jeg har, men det må jo gå an å ha LITT samvittighet.

Det er også LOV for Tesla-biler å stå på ladeplass selv om de ikke lader, men det forhindrer det ikke fra å være usmakelig. Hvis de kommunale parkeringsplassene ender opp med å være gratis heldags-parkering for oss som allerede har god nok råd til å kjøpe en bil til 650-850.000 i utgangspunktet, kan jeg GARANTERE at "spesialgodene" våre forsvinner som dugg for solen.

Løsningen er ganske åpenbar, og har vært foreslått allerede. Bygg flere elbil-plasser UTEN lademulighet. Det er fortsatt et ønske for kommunen å ha flest mulig elbiler i bybildet, på grunn av det ikke-eksisterende lokale utslippet.

Inntil da - vis hensyn, folkens.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA