Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 Ønskeliste

Startet av jorkus, torsdag 21. november 2013, klokken 18:58

« forrige - neste »

sindrej

Må nok innrømme at jeg selv har parkert uten å lade, men hadde ikke så veldig dårlig samvittighet.  Jeg parkerte på en av to passer (der den andre var ledig) og det var bare 1/2 time igjen av åpningstiden + at jeg hadde et 10-minutts ærend på kjøpesenteret.  Normalt parkerer jeg som jeg alltid har gjort (med mindre jeg har kjørt et vrak), dvs. så langt unna inngangen som mulig der en har MINST 1 ledig parkeringsplass på alle sider av bilen.

NTesla

Løsning er vel å plassere elbil-plassene litt mindre lukrativt så blir plassene primært brukt som ladeplasser for de som har 2stk trippel-A batteri i bilen sin.

Kjell Leaf

Sitat fra: NTesla på torsdag 14. november 2013, klokken 15:45
Løsning er vel å plassere elbil-plassene litt mindre lukrativt så blir plassene primært brukt som ladeplasser for de som har 2stk trippel-A batteri i bilen sin.
Det enkleste er et skilt ; Biler som ikke lades taues bort for eiers regning. Veldig enkelt og greit.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

ebbrey

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 14. november 2013, klokken 16:15
Sitat fra: NTesla på torsdag 14. november 2013, klokken 15:45
Løsning er vel å plassere elbil-plassene litt mindre lukrativt så blir plassene primært brukt som ladeplasser for de som har 2stk trippel-A batteri i bilen sin.
Det enkleste er et skilt ; Biler som ikke lades taues bort for eiers regning. Veldig enkelt og greit.

Det er lov å "nøkkle" elbiler som ikke lader? ikkesant?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Omnilord

#19
Som vanlig interessant å se hvor mange som har monopol på hva som er riktig skikk og bruk til tross for at for eksempel regelverk tilsier noe annet.

Gitt at du ser det står en Tesla* på en elbilplass uten at den lader og du ser tydelig at det er tre vanlige plasser som er ledige så er det åpenbart at idioten ikke burde stått der. Eller er det egentlig det? Var situasjonen helt lik da personen parkerte som da du kom? Neppe. Den kan klart ha vært bedre i form av enda flere ledige vanlige plasser. Den kan også ha vært betydelig verre som i eneste ledige plass.

Klart - det blir for dumt å la slikt påvirke når man skal stille seg til dommer over andre - situasjonen slik man selv ser den der og da er det eneste riktige som gjelder.

Når det er sagt vil jeg personlig søke å finne en vanlig plass der det er mulig og forholdene er ellers like (gratis vs. dyr betaling etc).

* = Eller en hvilken som helst annen elbil for den slags skyld
X Sig reservert

Hyperstress

Det burde fra starten av aldri blitt kalt "EL-bil parkering", men heller "Ladeparkering" eller noe. Og helt enig at de burde vært flyttet litt unna, slik at de blir mindre attraktive for de som ønsker å tyvlåne plassene. Det hadde løst mye av problemstillingen.

Det er 6 "rockstar" EL-bil plasser på lokalsenteret her, nærmere inngangen enn handicapparkeringen, og tror knapt jeg har sett en EL-bil der siden senteret ble åpnet. Skjønner at folk kan bli irriterte, og lar seg friste til å parkere der.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ebbrey

#21
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 14. november 2013, klokken 18:50
Det burde fra starten av aldri blitt kalt "EL-bil parkering", men heller "Ladeparkering" eller noe. Og helt enig at de burde vært flyttet litt unna, slik at de blir mindre attraktive for de som ønsker å tyvlåne plassene. Det hadde løst mye av problemstillingen.

Det er 6 "rockstar" EL-bil plasser på lokalsenteret her, nærmere inngangen enn handicapparkeringen, og tror knapt jeg har sett en EL-bil der siden senteret ble åpnet. Skjønner at folk kan bli irriterte, og lar seg friste til å parkere der.

Nja ladeparkering.. Så finner man ice biler som lader mobilen sin på shuko kontakten :P

El-Bil ladeparkering.

Er vel litt opplagt at det blir bråk rundt parkering nå som det er mange MS rundt om kring med lang rekkevidde.. Som "tar" plassen til en som er "mer" avhengi av den.. Det som er dumt er at mange plasser er elbil parkeringen lagt opp klønete, og kun passende for buddy. Så det ser jo rimelig rart ut når det store droget klemmer seg inn og i tillegg ikke kobler seg til.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Kjell Leaf

Sitat fra: Omnilord på torsdag 14. november 2013, klokken 18:24
Som vanlig interessant å se hvor mange som har monopol på hva som er riktig skikk og bruk til tross for at for eksempel regelverk tilsier noe annet.

Gitt at du ser det står en Tesla* på en elbilplass uten at den lader og du ser tydelig at det er tre vanlige plasser som er ledige så er det åpenbart at idioten ikke burde stått der. Eller er det egentlig det? Var situasjonen helt lik da personen parkerte som da du kom? Neppe. Den kan klart ha vært bedre i form av enda flere ledige vanlige plasser. Den kan også ha vært betydelig verre som i eneste ledige plass.

Klart - det blir for dumt å la slikt påvirke når man skal stille seg til dommer over andre - situasjonen slik man selv ser den der og da er det eneste riktige som gjelder.

Når det er sagt vil jeg personlig søke å finne en vanlig plass der det er mulig og forholdene er ellers like (gratis vs. dyr betaling etc).

* = Eller en hvilken som helst annen elbil for den slags skyld
Det spiller ingen rolle hvordan forholdene er eller var. Man parkerer ikke på en ladeplass uten å lade. Selv om det er et par ledige plasser når du parkerer kommer det kanskje flere el-biler mens du står parkert. Hvis ikke el-bil sjåfører kan få det inni hodet sitt er jeg overrasket. Kjøp dere heller fossilbil om dere skal ødelegge lademulighetene for andre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

eledille

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 14. november 2013, klokken 19:09
Det spiller ingen rolle hvordan forholdene er eller var. Man parkerer ikke på en ladeplass uten å lade. Selv om det er et par ledige plasser når du parkerer kommer det kanskje flere el-biler mens du står parkert. Hvis ikke el-bil sjåfører kan få det inni hodet sitt er jeg overrasket. Kjøp dere heller fossilbil om dere skal ødelegge lademulighetene for andre.

+1. Parkerer du på elbilplass, så gidder du å finne frem kabelen også.

Det at han har tatt begge plassene har jeg ingen problemer med, bilen passer ikke ellers. Men da bør han også helst både lade og trenge strømmen.

Ja til ladeplikt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Avh

Kun lading er det eneste akseptable. Nå går MS tom før eller siden så er det tomt så er det tomt og da er det jo greit. Men en sjeldenhet er nok den varianten.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

AttackOfTheMac

Jeg er enig i at man bør lade når man står der.
Men om plassene er gode kan man jo bare plugge i selv om man ikke trenger det så har man kommet seg "rundt det". Tror det er ganske vanlig.

Elmo

Sitat fra: Omnilord på torsdag 14. november 2013, klokken 18:24
Var situasjonen helt lik da personen parkerte som da du kom? Neppe. D

Hvis du sikter til han som parkerte på tvers over to ladeplasser uten å lade så har du sikkert rett.
Noen har garantert vært å malt opp stripene etter han parkerte, bare for å være en drittsekk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Avh

Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 14. november 2013, klokken 19:24
Jeg er enig i at man bør lade når man står der.
Men om plassene er gode kan man jo bare plugge i selv om man ikke trenger det så har man kommet seg "rundt det". Tror det er ganske vanlig.
Sikkert vanlig; avlaten kan jo være å legge lapp i bilen med telefonnummer. De som ringer er nok i nøden
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Elmo

Sitat fra: eledille på torsdag 14. november 2013, klokken 19:15
Det at han har tatt begge plassene har jeg ingen problemer med, bilen passer ikke ellers. Men da bør han også helst både lade og trenge strømmen.

Det er da vel ikke parkeringsplassens feil at Tesla'n er for lang. To plasser er til TO biler. Er bilen din for lang eller for bred så får du finne en annen plass..
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eledille

Sitat fra: Elmo på torsdag 14. november 2013, klokken 19:31
Hvis du sikter til han som parkerte på tvers over to ladeplasser uten å lade så har du sikkert rett.
Noen har garantert vært å malt opp stripene etter han parkerte, bare for å være en drittsekk.

;D

Men legg merke til at om han hadde parkert vanlig så hadde bilen stukket omtrent to og en halv meter ut foran. Hvis jeg trengte strøm så hadde jeg også gitt beng i stripene, men da hadde det også vært en kabel mellom bilen og stolpen...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA