Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla moments

Startet av holidayfun, torsdag 21. november 2013, klokken 12:02

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Lukten du kjenner er av opportunistiske advokater, ikke oljeindustri :)

Det mest sannsynlige utfallet av denne saken er at søksmålet ikke blir godkjent -og at Tesla kommer styrket ut.
Tror heller ikke oljeindustrien er så lysten på å gå i dybden på antallet bilbranner og energimengden i biler med eksplosjonsmotor...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

laumb

Sitat fra: tho på torsdag 14. november 2013, klokken 10:24
Ord delings feil i tittelen er litt forvirrende. Det er snakk om ett massesøksmål (Class Action). Ikke masse søksmål.

I fix.

Muffinman

Det er nok ingen tvil om at Tesla er en yndet skyteskive, og at både deler av etablert bil - og oljeindustri har fordel av at de ikke blir for store. Og advokatene blir på en måte en slags hyener som prøver å få seg et jafs om det skulle by seg en anledning.

Kjenner meg litt igjen - jeg jobber selv i verdens største selskap i en stor bransje og vi er regelmessig  i søkelyset på usaklig grunnlag. Heldigvis tror jeg at flertallet er i stand til å se gjennom tåka.

Gæsjan

Mange som har shortet Tesla aksjen i det siste. De blir veldig glad hver gang det brenner. Kanskje et nytt stunt fra disse meglerne/investorene?
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Havebigfun

Storm i vannglass- forårsaket av noen grådige advokatklyser

den12mann

Sitat fra: LA-Thing på torsdag 14. november 2013, klokken 10:12
Nå er ikke jeg noen investeringsekspert, men du har vel egentlig ikke tapt penger før du selger aksjene til en lavere pris en du gav for dem?

Et tap er et tap uavhengig av om du har realisert (solgt) eller ikke

janmb

Sitat fra: den12mann på torsdag 14. november 2013, klokken 19:24

Det er jo totalt feil tankesett. Når det gjelder f.eks aksjer og andre spekulasjoner er jo en midlertidig nedgang langt ifra et tap med mindre du realiserer det. Svært ofte er jo store aksjeoppkjøp noe som gjøres vel vitende om at aksjen på kort sikt meget godt kan tenkes å fortsatt synke, men over tid styrkes forbi nåværende nivå. Da ligger det ikke noe tap i dette i det hele tatt, hverken på kort eller lang sikt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Henning76

Velvel. De må altså mase for å få tak i plaintiffs til en tidligere annonsert sak. Med andre ord har de problemer med å få folk til å melde seg.

Jeg tror selskapene bak dette har en svært dårlig sak. Særlig siden flesteparten av brannene ikek har startet i batteriet i det hele tatt (den siste spredte seg aldri bak fremre hjul, og det er rett bak der batteriet starter).
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

den12mann

Sitat fra: janmb på fredag 15. november 2013, klokken 12:50
Sitat fra: den12mann på torsdag 14. november 2013, klokken 19:24

Det er jo totalt feil tankesett.

Tvert imot, din tankegang er den folkelige og feilaktige. Jeg har vært der selv.

Du må gjerne si at tapet ditt er midlertidig, men da sier du jo at du kan se inn i fremtiden siden du vet at kursen skal stige igjen. Og hvorfor kjøpte du før den falt siden du er synsk? Med andre ord, vi er ikke synsk og en vet ikke om kursen vil stige igjen og dermed er tap et tap, realisert eller ikke.

Forklart med tidligere megler Richard Paulsen sine ord:
"Et urealisert tap, er ikke et tap i følge forfatteren. Du har fortsatt de samme aksjene, men prisen er visstnok midlertidig lavere enn da du kjøpte dem. Problemet er selvfølgelig at det er den nominelle verdien som betyr noe, og da er et tap et tap, uavhengig om du har solgt eller ikke. "
http://www.minervanett.no/mimirs-dager-i-aksjemarkedet/

Øyvind.h

Nå er strengt talt den folkelige forståelsen at du har tapt penger når aksjen er ned. Det er det folk flest tror har skjedd når aksjen har falt :)

Jeg kaller det urealisert tap inntil posisjonen avsluttes og tapet realiseres.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tklev

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. november 2013, klokken 14:47
Nå er strengt talt den folkelige forståelsen at du har tapt penger når aksjen er ned. Det er det folk flest tror har skjedd når aksjen har falt :)

Jeg kaller det urealisert tap inntil posisjonen avsluttes og tapet realiseres.

Bare litt viktig at en også i samme slengen husker på å kalle evt. oppgang av aksjen for "urealisert gevinst" inntill posisjonen avsluttes.. :) En del som går i den fellen også..

timingbeltkiller

I US kan du kombinere "Always Someone to Sue" with "No Cure No Pay" juridisk assistanse.
Og du er helgardert. I verste fall kommer du fra det uten verken erstatning eller saksutgifter.
I beste fall med en seks- til nisifret erstatningsum (som advokatfirmaet tar 60% av).
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

fortoggale

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 15. november 2013, klokken 18:14
Har sympati med den engelske særskrivinga som er i ferd med å smitte over på norsk.
Har ikke sympati med den norske, eller rettere germanske, samskrivinga:
"Massesøksmålsoppstartforsøksfadese" eller enda lengre ord med tilhørende fotnote:
"Slutten på ordet se neste side, avsnitt 3, linje 6."

Derimot har jeg ikke sympati med den engelske genitiv apostrofen som du også
ser smitter over på norsk.

Husk bare at ord delings feil er helt feil  8)
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

plvr

Sitat fra: fortoggale på fredag 15. november 2013, klokken 20:22
Husk bare at ord delings feil er helt feil  8)

Lammekoteletter. Pultost. Bedre enn alternativene tenker jeg.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA