Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av Kenneth Sørum, torsdag 21. november 2013, klokken 12:01

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: snurre100 på tirsdag 19. november 2013, klokken 06:58
Hvem var det som sa at det ikke hjelper på lyset?Har funnet led 25w 1800 lumen for ca $72 med frakt fra China.Tror jeg skal prøve.

H9 65W gir ca 2100 lumen, så med disse LED-pærene får du dårligere lys og ute av fokus!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

snurre100

#16
Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. november 2013, klokken 14:59
Sitat fra: snurre100 på tirsdag 19. november 2013, klokken 06:58
Hvem var det som sa at det ikke hjelper på lyset?Har funnet led 25w 1800 lumen for ca $72 med frakt fra China.Tror jeg skal prøve.

H9 65W gir ca 2100 lumen, så med disse LED-pærene får du dårligere lys og ute av fokus!
Disse skal ha samme fokuspunkt som halogen.Eneste forskjellen skal være at lysstrålen skal være smalere.Har bestillt og virker de ikke,bruker jeg dem som ekstralys på Balenoen.Og dessuten er jo problemet på Leafen at det er for dårlig spenning til lysene.Og det er lov å prøve.Kan jo hende de virker   :)
Venter på Kia E Niro

bjorn_2390

Sitat fra: snurre100 på tirsdag 19. november 2013, klokken 16:59
Disse skal ha samme fokuspunkt som halogen.Eneste forskjellen skal være at lysstrålen skal være smalere.Har bestillt og virker de ikke,bruker jeg dem som ekstralys på Balenoen.Og dessuten er jo problemet på Leafen at det er for dårlig spenning til lysene.Og det er lov å prøve.Kan jo hende de virker   :)

Husk å poste bilde av Baleno'n, da!!
Hehe, neida. Jeg har ikke peiling, bare tuller. Men: Post bilde etter hvert, når du får pærene fra Asia. Og gjerne om hva du gjør, modifikasjoner som må til og alt det derre der, - you know.
Blå Euro-Leaf (2012)

snurre100

Sitat fra: kennethsorum på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:16
Ser bra ut det du har funnet, men husk at du må nok modifisere selve lokket til lykta hvis du skal klare å dra de ledningene igjennom der, var det som stoppet meg.
Har hull i lokket.Har 55w Zenon i dag.Meget bra lys,men de lyser litt kort.Derfor tenkte jeg å prøve led.Mulig at driverne kan ligge inne i lyktehuset.
Venter på Kia E Niro

BE

For info så har en 55 watt HID mellom 3000 og 4000 lumen. Jeg er redd de LED innsatsene kommer til å bli en skuffelse.

HID xenon pærer har bedre virkningsgrad enn kompakte høy effekt LED, samt at de takler varmen bedre.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

El Prado

Problemet med Xenon i Leaf er at lysbildet blir helt feil pga. lyspunktet på pæra sitter alt for langt fram i reflektoren og man får to skarpt opplyste punkt alt for nære bilen. Dette opplevde jeg som å bli "blendet" av eget lys, og at det resulterte i dårlig synsrekkevidde, spesielt på veier uten belysning og i regn.

Har hatt mange biler med ettermontert xenon hvor det har blitt mye bedre lys, men da har reflektorene passet til lengden på pærene.

Lumen er ikke alt!
Nissan leaf 2012, Hvit, 11500km-102000km

Think Classic 2000mod. Solgt

p10

Dersom problemet med dårlige lys er knyttet til spenningsfall, og Leaf ikke har canbus, burde det hjelpe å legge nye ledninger direkte fra batteriet.

Biltema selger et ferdig ledningssett til dette formålet. Det er plug and play. Jeg gjorde dette på en King Cab jeg eide tidligere. Det ble merkbart bedre.

Lynet

Ladespenningen på Leaf går ned til 13,0V etter noen minutters kjøring så spenningen på pærene vil aldri nå de foreskrevne 13,2V uansett hvilke lednnger eller releer man monterer!
Setter heller på pusseren, da økes ladespenningen til 14,4V!!!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bjorn_2390

Sitat fra: Lynet på fredag 22. november 2013, klokken 13:43
Setter heller på pusseren, da økes ladespenningen til 14,4V!!!!!!

Ser dette nevnes fra tid til annen - hva er greia? Er det lagt inn noe programvare som kjører opp ladespenningen fordi pussermotoren krever for mye, eller? Hvordan fungerer dette greiene her?
Blå Euro-Leaf (2012)

Lynet

Så enkelt fungerer det:
Det er en datamaskin som styrer ladespenningen, og i den ligger det en liten programsnutt. Ut i fra visse parametere holder den spenningen på godt over 14V i fra 1 til ca 30 minutter etter start. Men hvis datamaskinen får beskjed om at pusseren startes økes ladespenningen. Hvorfor er det bare Nissan som vet.
Hvis Nissan hadde hørt på kundene i Norge eller vært litt smarte hadde de også lagt inn signal fra hovedlys på, og økt spenningen da også......
Men som jeg etter hvert har skjønt hører Nissan veldig lite på sine kunder!!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

snurre100

Sitat fra: p10 på fredag 22. november 2013, klokken 08:26
Dersom problemet med dårlige lys er knyttet til spenningsfall, og Leaf ikke har canbus, burde det hjelpe å legge nye ledninger direkte fra batteriet.

Biltema selger et ferdig ledningssett til dette formålet. Det er plug and play. Jeg gjorde dette på en King Cab jeg eide tidligere. Det ble merkbart bedre.
Har kikket i Biltema katalogen.Kan ikke finne det ledning settet lenger. Tror de kalte det "lysforsterker".Har hatt det på en tidligere bil og det virket..
Venter på Kia E Niro

Mr.Zero

Sitat fra: snurre100 på lørdag 23. november 2013, klokken 07:54
Sitat fra: p10 på fredag 22. november 2013, klokken 08:26
Dersom problemet med dårlige lys er knyttet til spenningsfall, og Leaf ikke har canbus, burde det hjelpe å legge nye ledninger direkte fra batteriet.

Biltema selger et ferdig ledningssett til dette formålet. Det er plug and play. Jeg gjorde dette på en King Cab jeg eide tidligere. Det ble merkbart bedre.
Har kikket i Biltema katalogen.Kan ikke finne det ledning settet lenger. Tror de kalte det "lysforsterker".Har hatt det på en tidligere bil og det virket..

Dette settet var/er plug'nplay for H4-pærer... Leifen har jo ikke det, så da må en modifisere litt skal det passe.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

p10

Sitat fra: snurre100 på lørdag 23. november 2013, klokken 07:54
Sitat fra: p10 på fredag 22. november 2013, klokken 08:26
Dersom problemet med dårlige lys er knyttet til spenningsfall, og Leaf ikke har canbus, burde det hjelpe å legge nye ledninger direkte fra batteriet.

Biltema selger et ferdig ledningssett til dette formålet. Det er plug and play. Jeg gjorde dette på en King Cab jeg eide tidligere. Det ble merkbart bedre.
Har kikket i Biltema katalogen.Kan ikke finne det ledning settet lenger. Tror de kalte det "lysforsterker".Har hatt det på en tidligere bil og det virket..

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Kabelsett-for-lyskaster-42680/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA