Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EVSUpgrad - fortsatt smarteste og billigste måte til 16 amp ladekladd?

Startet av Milzit, onsdag 20. november 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

Milzit

Jeg ser det er skrevet endel om "forvarming" av bil her. Det er ingen forvarming av batteripakken, vi snakker egentlig kun om å skru på varme i kupèen. (Skjønner at man ønsker å starte turen i en varm bil.)

Men hvis man står på fjellet på 13A lading og skal kjøre langt, så vil forvarmingen trekke mer strøm enn 13A og varmeelementet vil trekke strøm fra batteriet også.

Batterivarmeren startet når man kjører og batteriet er kaldt, den blir uansett ikke påvirket av forvarming av bilen. Den vil også slå inn hvis bilen sover og det blir veldig kaldt, men den skal vel mer til for at den starter da.

Så hvis man står på 13A lading på fjellet og skal kjøre langt, og hvis man ikke tenker på komfort, så er egentlig det beste man kan gjøre å kjøre av gårde uten noen forvarming.

Stemmer dette, eller har jeg har misforstått dette?

RaBalder

Er det mulig å slå på forsiktig varme i kupeen?

Noe som tilsvarer 1000W. Det vil være mindre enn 13A, men vil fremdeles varme opp kupeen.

Jens

Hvis du virkelig skal optimere dette bør du vel sette på forvarmingen noen timer før du kjører. Bilen trekker >13A for å varme opp bilen, men vil tro den trekker mye mindre for å holde bilen varm. Batteriet vil da gradvis lades opp igjen og du starter turen med varm bil og fullt batteri (men det har gått med en del strøm underveis :)
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på onsdag 13. november 2013, klokken 21:09
Jeg ser det er skrevet endel om "forvarming" av bil her. Det er ingen forvarming av batteripakken, vi snakker egentlig kun om å skru på varme i kupèen. (Skjønner at man ønsker å starte turen i en varm bil.)

Batterivarmeren startet når man kjører og batteriet er kaldt, den blir uansett ikke påvirket av forvarming av bilen. Den vil også slå inn hvis bilen sover og det blir veldig kaldt, men den skal vel mer til for at den starter da.

Så hvis man står på 13A lading på fjellet og skal kjøre langt, og hvis man ikke tenker på komfort, så er egentlig det beste man kan gjøre å kjøre av gårde uten noen forvarming.

Stemmer dette, eller har jeg har misforstått dette?

Det stemmer ikke. Batteripakken varmes ved forvarming, så sant Range Mode ikke er påslått. Jeg har sett >10kW trekk fra batteriet ved forvarming flere ganger (bruker VisibleTesla).

Er du på fjellet og skal ned ville jeg forvarmet såpass at regen var aktivt. Uten regen forsvinner energien i varme bremseskiver istedenfor. Bedre å bruke den til å varme kupe og batteri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Betyr det at batterivarmeren er avslått om range mode er valgt? Jeg synes det er veldig unødvendig å trekke 6KW til batterioppvarming som så vidt er ferdig når jeg er framme når temperaturen er flere grader på plussiden.

FThorsen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. november 2013, klokken 21:27
Er du på fjellet og skal ned ville jeg forvarmet såpass at regen var aktivt. Uten regen forsvinner energien i varme bremseskiver istedenfor. Bedre å bruke den til å varme kupe og batteri.

Hvordan "forvarmer man såpass at regen er aktivt"? Noen måte å vite dette på, eller må du prøve deg frem ved å sette på varming f.eks. 30 minutter før avreise?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Milzit

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. november 2013, klokken 21:27
Sitat fra: Milzit på onsdag 13. november 2013, klokken 21:09
Jeg ser det er skrevet endel om "forvarming" av bil her. Det er ingen forvarming av batteripakken, vi snakker egentlig kun om å skru på varme i kupèen. (Skjønner at man ønsker å starte turen i en varm bil.)

Batterivarmeren startet når man kjører og batteriet er kaldt, den blir uansett ikke påvirket av forvarming av bilen. Den vil også slå inn hvis bilen sover og det blir veldig kaldt, men den skal vel mer til for at den starter da.

Så hvis man står på 13A lading på fjellet og skal kjøre langt, og hvis man ikke tenker på komfort, så er egentlig det beste man kan gjøre å kjøre av gårde uten noen forvarming.

Stemmer dette, eller har jeg har misforstått dette?

Det stemmer ikke. Batteripakken varmes ved forvarming, så sant Range Mode ikke er påslått. Jeg har sett >10kW trekk fra batteriet ved forvarming flere ganger (bruker VisibleTesla).

Er du på fjellet og skal ned ville jeg forvarmet såpass at regen var aktivt. Uten regen forsvinner energien i varme bremseskiver istedenfor. Bedre å bruke den til å varme kupe og batteri.
Og med "forvarming" så mener du gå inn på climate på app'en og trykke på "ON"?

Og når du har kjørt forvarming en stund så har du ingen stiplet strek som begrenser regen? Noen erfaring hvor lang tid som er nødvendig?

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på onsdag 13. november 2013, klokken 22:10
Og med "forvarming" så mener du gå inn på climate på app'en og trykke på "ON"?

Og når du har kjørt forvarming en stund så har du ingen stiplet strek som begrenser regen? Noen erfaring hvor lang tid som er nødvendig?

Ja, bortsett fra at jeg ikke har appen så jeg bruker VisibleTesla. Stiplet strek kommer som regel alikevel, men da kanskje på 30kW istedenfor på 0kW. 30kW holder til å takle de fleste nedoverbakker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Bilen trekker umiddelbart mye strøm i oppvarming, men den synker raskt.
Skal du ut i kaldt vær og har tenkt tanken 1 gang: Har jeg nok strøm? Da bør du forvarme 30min, så er bilen igjennomvarm og batteriene tilbake der du var.

Det blir som seiling, når er det rette tidspunkt for å ta rev i seilet? Første gangen du tenker tanken...

Muffinman

Av dette forstår jeg at om jeg skal ta løs når gradstokken er noen grader over null og jeg skal strekke rekkevidden bør jeg slå på range mode for å unngå at batterivarmeren slår inn under forvarmingen - har jo uansett regen så det holder i disse temperaturene, og skal man langt vil jo systemet varme seg selv etterhvert uansett. Og spesielt hvis jeg ikke står på fjellet og skal ned?

jorkus

Etter å ha lest om forvarming (Tesla og forum) er jeg fremdeles litt usikker på hvordan dette fungerer.
Er det noen som har fasit?
Q1: Slår forvarmen seg av etter en viss tid, eller holder den varmen ihht termostat?
Q2: Varmes både kupè og batteri?
Q3: Benyttes AC strøm hvis TMS er tilkoblet men ikke lader?
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Stiania79

Sitat fra: jorkus på torsdag 21. november 2013, klokken 10:32
Etter å ha lest om forvarming (Tesla og forum) er jeg fremdeles litt usikker på hvordan dette fungerer.
Er det noen som har fasit?
Q1: Slår forvarmen seg av etter en viss tid, eller holder den varmen ihht termostat?
Q2: Varmes både kupè og batteri?
Q3: Benyttes AC strøm hvis TMS er tilkoblet men ikke lader?

Gode spørsmål - lurer på det samme. Min TMS vil så i garasjen med 16 amp / 220 v, men vil primært lade på jobben med 32 amp så garasje ladingen vil kun være for å topplade batteriet, men ønsker å ha varm bil hver morgen som jeg har idag med DEFA...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Muffinman

Sitat fra: jorkus på torsdag 21. november 2013, klokken 10:32
Etter å ha lest om forvarming (Tesla og forum) er jeg fremdeles litt usikker på hvordan dette fungerer.
Er det noen som har fasit?
Q1: Slår forvarmen seg av etter en viss tid, eller holder den varmen ihht termostat?
Q2: Varmes både kupè og batteri?
Q3: Benyttes AC strøm hvis TMS er tilkoblet men ikke lader?
Q1: Ja, min gjorde det ved et tilfelle da avgang ble utsatt. Usikker på hvor lang tid det gikk.
Q2: Ja, som jkirkebo også skriver har jeg sett 10-12 KW strømtrekk via Visible Tesla under forvarming ved temperatur like over 0. I dag forvarmet jeg med bilen i range mode, og da trakk den ca. 3 KW. Det tipper jeg betyr ingen batterivarming, og kupevarmer på halv effekt.
Q3: Tror ikke det. Batterikapasiteten ser ut til å falle tilsvarende forbruket. Nå er det vel noen som har rapportert at bilen trekker strøm fra kabelen ved forvarming ved bruk av noe annet enn UMC èn (var det et Salto-produkt mon tro?), men jeg finner ikke innlegget.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 11:53
Q3: Tror ikke det. Batterikapasiteten ser ut til å falle tilsvarende forbruket. Nå er det vel noen som har rapportert at bilen trekker strøm fra kabelen ved forvarming ved bruk av noe annet enn UMC èn (var det et Salto-produkt mon tro?), men jeg finner ikke innlegget.

Min bil trekker maks fra UMC under forvarming. Observerte 13A fra ladekabel og 19A fra batteriet for et par timer siden. 13*230+19*365=9925W.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2013, klokken 12:03
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 11:53
Q3: Tror ikke det. Batterikapasiteten ser ut til å falle tilsvarende forbruket. Nå er det vel noen som har rapportert at bilen trekker strøm fra kabelen ved forvarming ved bruk av noe annet enn UMC èn (var det et Salto-produkt mon tro?), men jeg finner ikke innlegget.

Min bil trekker maks fra UMC under forvarming. Observerte 13A fra ladekabel og 19A fra batteriet for et par timer siden. 13*230+19*365=9925W.
Gjør den dette etter at ladingen er avsluttet også?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA