Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Usikker på ekstra utstyr før bestilling. Deres erfaringer?

Startet av T-Max, onsdag 20. november 2013, klokken 15:30

« forrige - neste »

Odd

Låsing av ladekabel.
Opplåsing av ladelokk og lås med trådløs nøkkel.
Mulighet til å velge låse funksjon på lading (ekstra knapp i rekka nede til venstre fire knapper i stedet for tre tildigere)

Odd

Kjell Leaf

Sitat fra: p10 på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:41
Når Volvo klarte å få til over 1000 endringer på sine modeller på 80- og 90-tallet uten at det var mulig å skille dem fra hverandre, burde ikke 100 endringer være umulig å få til!

Kan vi da ramse opp de endringene vi kommer på og summere hvor mange vi vet om?

1. Introduksjon av modellen Visia
2. Introduksjon av modellen Acenta
3. Introduksjon av modellen Tekna
4. Større bagasjerom ved å flytte lader
5. Integrert lader i drivlinjen
6. Skinnseter som tilvalg
7. Mørkt interiør
8. 17" lettmetallfelger som tilvalg
9. Varmepumpeteknologi i varmeapparatet
10. Flyttet PCT- heater inn i kupeen
11. Airbag på passasjerplass skrues av ved hjelp av nøkkel
12. Elektrisk håndbrekk byttet ut med "fotbrekk"
13. B-modus
14. Hovedlys med kun halogenpærer
15. 6,6kw lader
16. 360* kamera
17. Bose stereoanlegg
18. Grå farge KAD
19. Lys ved ladesokkel
Nye seter bedre å sitte i og som gir litt mer plass til beina for baksetepassasjerer.
Aerodynamiske endringer (ukjent hvor mange)
Eco justering flyttet opp til rattet
Forbedret understell

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

leafster

Halogenpærer i hovedlys kan vel neppe kalles en forbedring?

- Hvit SS-lakk.
- Prosentvisning av batterikapasitet

Odd

Mange klager på LED lysene, så det er kanskje en forbedring?
Kanskje det muliggjør enklere ettermontering av xenon pærer?
Det som er pussig er at Tekna .... har LED :)

Thomas Parsli

Nærlysene på 2011 og 2012-modellen er LED-lys og fungerer utmerket.
Problemet er fjernlysene som er vanlige halogen og tilsynelatende lider av dårlige reflektorer og lav spenning.

Om fjernlysene er bedre på 2013-modellen aner jeg ikke, men nærlysene på "ikke-tekna" er dårligere...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

T-Max

Som trådstarter ønsker jeg å dele kommunikasjonen min med Nissan, med dere.

Som Thomas Parsli foreslo, tok jeg kontakt med Nissan for å spørre etter den offisielle listen over de mer enn 100 forbedringene Nissan kom med på LEAF fra juni 2013. Jeg spurte etter den i midten av november i fjor og purret dem med jevne mellomrom for svar. Jeg ble hele tiden lovet oppfølging uten at dette skjedde. Unnskyldningen for uteblitt svar var at avdelingen kundeservice hadde spurt, ikke svarte.

Da jeg i mars ba dem å ta kontakt med noen andre (jeg fikk ikke lov å ta direkte kontakt) i Nissan, kom svaret etter noen dager:

Takk for at du har kontaktet Nissan LEAF Kundeservice 18/11/2013.
Ditt referansenummer er: 4XXKFC

I forbindelse med din henvendelse vedrørende de 100 forbedringer på den nye Nissan LEAF, har vi etter å ha sendt din forespørsel videre fått følgende svar internt fra Nissan:

"Full liste over de 100 forbedringene har vi ikke tilgjengelig, men nedenfor er hoved utbedringene gjort basert på anbefalinger og tilbakemeldinger fra første-generasjonseiere av Nissan LEAF.

• Ny integrert drivverk
• Forbedret kjøretur og håndtering med chassis justert for Europa
• Utvidet reell rekkevidde fra 175km til 199km (Ifølge NEDC standard)
• Hurtigere lademulighet med 6,6kW lader som gir muligheten til å opplading på 4 timer i en 32A, et en fas uttak
• Forbedret teknologi og flere kjøremoduser, som B-kjøremodus (økt bremsing og energigjenvinning)
• Forbedret varmesystem/varmepumpe på utstyrsnivåene Acenta og Tekna som bruker 70% mindre energi enn den tidligere model, og dermed oppnå lengere rekkevidden
• Utbedringer av Carwings og navigator, inkludert nordiske språk (som norsk)
• Googlesøk funksjon i navigatøren
• Endringer av grillen gir bedre aerodynamiske effektivitet
• Nye utgaver av hjul
• Utvidet fargevalg
•Tilførsel av et LED inspeksjonslys i ladeporten
• Hurtig åpning av ladeporten med bilnøkkelen
• Hurtig ladeport låsemekanisme
• Nye mer støttende seter
• Nye miljøvennlige setetrekk
• Skinn er nå tilgjengelig (i mørk farge)
•  Økte bagasjeromsplassen med 40 liter
• Mer utstyr, inkludert Around View Monitor og Bose lydanlegg
• Mere valgmuligheter med tre utstyrsnivåer, istedetfor en

Så i utgangspunktet er det flere alternativer for valg, mer teknologi, mer komfort, lenger rekkevidde og mer praktisk."

Med vennlig hilsen,

Nissan LEAF Kundeservice Norge

---

I begynnelsen av mai spurte jeg om de ikke kunne dokumentere de over 100 forbedringen og svaret kom raskt:

I forbindelse med din henvendelse vedrørende en fullstendig liste av endringer gjort på Nissan LEAF, kan jeg fortelle deg at vi ikke har en slik liste og dermed ikke anledning sende deg en. Nissan har ikke valgt å publisere en liste med de 100 forbedringene gjort på Nissan LEAF ettersom det ikke foreligger god nok hjemmel til det. 
2019-11 LEAF Tekna (leasing)
2013-09 LEAF Tekna 6,6 kW (solgt)
2007-01 Ford S-Max (solgt)

cra

Sitat fra: T-Max på torsdag 15. mai 2014, klokken 23:33Nissan har ikke valgt å publisere en liste med de 100 forbedringene gjort på Nissan LEAF ettersom det ikke foreligger god nok hjemmel til det.

Kanskje en henvendelse fra forbrukerrådet om å dokumentere påstandene (eller få smekk for falsk markedsføring) kan hjelpe? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Lås for ladekabel. Litt annen front for bedre lufting. Beskyttelsesdeksel under bilen foran. 4 ryggekamera på tekna. 10a ladekabel i stedet for 16a. Endringer i hjuloppheng (ukjent hvor mange endringer)

Edit: så at jeg hadde svart på side 1 og ikke sett side 2. På generelt grunnlag kan det sies at hvis man for eksempel flytter en ting så må man forbedre andre ting for å få plass til dette. Siden håndbrekket er flyttet på nye leaf kan det være de må modifisere flere ting i bilen for å klare dette, og det kan i så måte være ting som er på 100 listen selv om de bare har flyttet håndbrekket. For å gjøre en ting må man ofte gjøre flere ting for å få det til.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Er det annonsert noen plasser disse 100 tingene?  At en selger sier at 100 ting er endret på er neppe en sak for forbrukerrådet. Spiller det noen rolle om det er 73 ting egentlig og ikke 100?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Thomas Parsli

Sitat fra: smaug01 på fredag 16. mai 2014, klokken 17:46
Er det annonsert noen plasser disse 100 tingene?

Ja, de bruker dette aktivt i markedsføringen, f.eks http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf.html

Sitat fra: smaug01 på fredag 16. mai 2014, klokken 17:46
At en selger sier at 100 ting er endret på er neppe en sak for forbrukerrådet. Spiller det noen rolle om det er 73 ting egentlig og ikke 100?

Troller du? :o

-synes du at 73% sannhet er nok?
-er det greit å lyve 27% av tiden?
-er du fornøyd hvis du får 73% av lønnen?

Problemet er ikke bare at Nissan bruker det i markedsføringen mot kunder, de bruker det mot pressen også -som skriver saker som denne:

"Hørte på kundene - forbedret 100 «svake punkter» på elbilen"
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/biltest/hoerte-paa-kundene-forbedret-100-svake-punkter-paa-elbilen/a/10109428/
"Forbedringene er kommet som en følge av tilbakemeldinger fra eierne, ifølge Nissan. "

Hvis Nissan hadde hørt på kundene sine, hadde de fikset ting som:

* Lav (12v) spenning som resulterer i dårlige fjernlys og vindusspylere
* Elendig vindusspylere
* Trege vindusheiser

Så kunne de heller troppet 80-90 av de andre punktene, hvis de da finnes...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

smaug01

Det blir for smålig for meg. Jeg tar slikt med en klype salt og leser det som at ting og tang er forbedret.
Dette påvirker ikke lønna mi og jeg har godtatt for lenge siden at vi forbrukere hele tiden blir lurt på en eller annen måte, bare se på rekkevidden på 199km.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

BE

Null problem å ramse opp 100 endringer, man kan sikkert peke på flere 10-talls endringer bare på setene. Om alt kan defineres som forbedringer kan sikkert diskuteres, men det er i alle fall ikke noe de kan "arrestere" Nissan på.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cra

Ikke at jeg har tenkt å arrestere dem på det, men når de er så konkrete at de sier de har 100 forbedringer forventet jeg igrunn at de faktisk hadde en liste. Tipper mange av dem er bagateller som man ikke legger merke til, og som BE sier kan man sikkert diskutere om endringene er forbedringer; det vil det kanskje være delte meninger om.

Uansett tviler jeg på at jeg kommer til å kjøpe en Leaf til (jeg har allerede en som jeg er greit fornøyd med), og fruen er klokkeklar på at neste gang det kjøpes en bil så er det jeg som er selger og noen andre som er kjøper. Fire er tydeligvis for mange. (Og jeg er forsåvidt enig, så diesel-caravella skal selges, elbilene beholdes.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kvikken

• Utvidet reell rekkevidde fra 175km til 199km (Ifølge NEDC standard)

Hvorfor har min leaf som jeg hentet november 2013 aldri vist så mye som 175km reell rekkevidde om den burde vist 199km? Det høyeste tallet jeg har sett er 159km.

Løgn og fanteri?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA