Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye importkrav?

Startet av torle, onsdag 20. november 2013, klokken 10:19

« forrige - neste »

torle

Min partner har fungert utmerket siden jeg fikk den på veien, men i dag kom ladelys på ved ca 7%. Den første tiden jeg brukte den kunne jeg kjøre ned til under 0% (-3%). For noen uker siden begynte lyset og komme rett over 0%. Men som nevnt over i dag kom det svært tidlig.

Kan dette tolkes til at batteriene er på vei til å gi opp? Har kjørt 3000 intervaller på vannservice, og alltid prøvd å holde strøm uttaket moderat (i kanten på det gule felte).
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

elektrolux

Kan være batteriet som du sier, men da kun noen få celler.

Mål spenningen på de 4 kassene ved ca 10-20% ladetilstand og sammenlign disse innbyrdes etter å ha delt spenningen på h.h.v. 6 - 4 - 11 og 6 for å finne gjennomsnittlig spenning / blokk. Kassen(e) med mer enn 0,05V underspenning / blokk må ned og den dårlige blokken må byttes.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Har du erfaring fra vinter før ??
En endring fra 0-3% og til 7% er jo ikke mere enn det som kan tilskrives kulda eller om bilen har stått ubrukt et par dager.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

torle

Bilen har stått siden fredag, hadde ca40% da den ble parkert 38%-39% da jeg kjørte til jobb i dag. Kjøpte bilen i begynnelsen av januar, registrerte den 28 januar etter en del rep inbefattet bytte av ett batteri som mistet spenning ved belastning. Kunne kjøre umder 0% da jeg begynte å bruke bilen.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Elmo

Selvutlading på batteriene mens bilen står registreres ikke på instumentene, så hvis den har stått fra fredag til idag så er nok det årsaken.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Svesa

Hvis den har stått litt og du da kjører den helt ned til 0 så kan det være at noen av cellene har gått litt for langt ned slik at du får ladelampe før det du er vant til.
Prøv å lade den helt opp over natten og la den evt kjøre litt overlading hvis den mener det er riktig, og kjør ned til 50-70% gjenværende og lad den helt opp igjen over natten. Deretter regner jeg med at pakken igjen har stabilisert seg og du igjen kan kjøre helt ned til 0%.

Vil uansett ikke anbefale deg å kjøre den så langt ned så ofte da det er stor fare for reversering i de svakeste cellene.

Lynvingen

Man kan helt klart "tape" opp til 10% på SOC pga temperatur sammenlighet med en sommerdag. Hadde ikke vært bekymret for dette. Det kan også, som noen var inne på, være så enkelt som at noen batterier har tapt seg marginalt mer enn andre over helgen og dermed skaper ubalanse. Ladelampe på 7% med temperaturer rundt frystepunktet indikerer ikke nødvendigvis et batteriproblem.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

torle

Takker for mange gode betraktninger, kjørte i går 71 km med vifte, webasto, vinterdekk og alle slusene i himmelen åpne (masse vann i veiene). Landet på 5% og ikke ladelys. Hadde tenkt å måle batteriene men da vi ikke har garage hjemme satt regnet en stopper for det prosjektet.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

torle

Da var kassen med synderen avdekket....1,4volt mindre i 6'er kassen fremme sammenlignet med 6'er kassen bak ca 0,220 til 0,235 volt mindre enn snittet på 4, 11 og 6 kassene som hadde max variasjon på 0,015 volt.

Konklusjon fremste kasse må ned og trolig ett batteri må byttes før en får følge feil! :)
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

torle

Da var fremste 6'er kasse vert ned og et batteri målte 5,26 volt, mens resten lå på 6,59 volt. Ladet opp et godt batteri, belastet dette til det stabiliserte seg på samme hvilespenning som resten av kassen og satte alt på plass igjen. :)

Med litt forsiktig tilvenning tar en sikte på å få alle batteriene til å jobbe sammen... 8)
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

torle

Da var Partneren i slag igjen! Ladelys kom på litt under 0%, tripptelleren passerte 80km, på våt vei, vinterdekk, viskere, vifte og Webasto hele veien. utrolig hva en defket celle i et batteri har og si på rekkevidde!

Takk for mange fine innspill på veien :)
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA