Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf 2013 mod vinterpendling

Startet av OddB, onsdag 20. november 2013, klokken 10:17

« forrige - neste »

Havebigfun

Skal til Basel i April- regner med at SC er operative da. Den/de første tyske SC skal åpnes ila de neste 6 ukene 8)

Aage M.

Sitat fra: fredag på onsdag 13. november 2013, klokken 14:47
Sitat fra: Aage M. på onsdag 13. november 2013, klokken 11:49
Kjører til Spania / La Manga neste høst. Da tror jeg superladerne er på plass i Tyskland. Krysser over til Frankrike så sent som mulig. Kjører gjennom syd- på Frankrike på en en full-lading. Overnatter nord i Spania ved Figueres og satser på rødt adapter. Deretter mot La Manga. Muligens nødvendig med en ekstra overnatting. Pris med diseldyr ca 7.500 en vei. Pris med Tesla 4-500? + bompenger. Har med aktuelle adaptere/overganger, Type 2 kabel etc.

Takk for tipset. Har vanligvis kjørt viá Luxemburg og inn i Frankrike nord. Ser at med 5 - 6 type to ladere blir dette også mulig med Tesla. (Liker de franske motorveiene bedre enn de tyske).

IKEA Avignon og Montpellier (pluss tre til nord i Frankrike) skal ha en eller flere 43kW type2-ladere.

http://www.ikea.com/ms/fr_FR/france/bornes_recharge.html

Men husk at du ikke bør regne med mer enn 250km mellom hver lading (max 300km) på motorveier med de fartsgrensene som de har i Frankrike.

OddB

Sitat fra: Milzit på onsdag 13. november 2013, klokken 10:51
Vi satser på Norges ferie... Nordover, Andøya, Lofoten, kanskje helt til Nordkapp
Da får du gi lyd når du passerer Andøya, er der det meste av juli :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. november 2013, klokken 17:38
Skal til Basel i April- regner med at SC er operative da. Den/de første tyske SC skal åpnes ila de neste 6 ukene 8)

Så bra! Har du link til en artikkel e.l.?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

DonPedro

Sitat fra: fredag på onsdag 13. november 2013, klokken 11:14
Jeg har veldig lyst til å ta med Teslaen til sør-Frankrike i sommer. Men det er avhengig av tilgang til type2-ladere og superladere der nede.

Jeg kommer ikke til å kjøre gjennom Europa. Det blir i så fall autozug fra Hamburg til Allesandria utenfor Milano.

Og med alt tull jeg hører om angående lading i Frankrike, feks ladestasjoner med den franske "standarden" type3 istedet for type2, særfranske 400V stikkontakter istedet for røde industrikontakter, og manglende J1772-adapter til Tesla, så må jeg innrømme at jeg er skeptisk til om det lar seg gjennomføre.

England ser lovende ut. Og det kommer jo en ny ferge fra Bergen til Newcastle.

Og jeg leser at noen av tyskerne klarer Hamburg - Berlin uten å lade underveis hvis man kjører økonomisk, så en tur til Berlin er jo mulig.

Vi har lignende tanker. Det går også biltog Hamburg - Narbonne som vi lurer litt på. Men det var ikke så oppløftende å lese om de franske ladeutfordringene...
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Chlangum

Sitat fra: DonPedro på fredag 15. november 2013, klokken 10:26
Jeg har veldig lyst til å ta med Teslaen til sør-Frankrike i sommer. Men det er avhengig av tilgang til type2-ladere og superladere der nede.

Jeg kommer ikke til å kjøre gjennom Europa. Det blir i så fall autozug fra Hamburg til Allesandria utenfor Milano.

Og med alt tull jeg hører om angående lading i Frankrike, feks ladestasjoner med den franske "standarden" type3 istedet for type2, særfranske 400V stikkontakter istedet for røde industrikontakter, og manglende J1772-adapter til Tesla, så må jeg innrømme at jeg er skeptisk til om det lar seg gjennomføre.

Og jeg leser at noen av tyskerne klarer Hamburg - Berlin uten å lade underveis hvis man kjører økonomisk, så en tur til Berlin er jo mulig.

Vi har lignende tanker. Det går også biltog Hamburg - Narbonne som vi lurer litt på. Men det var ikke så oppløftende å lese om de franske ladeutfordringene...

Var en voksen pris på det toget. over 20.000 t/retur med en pers og sovekabin.

Siden man ikke kan dra campingvogn kan jo denne være et alternativ på tur:
http://www.barebonesliving.com/store/our-products/safari-tent
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Havebigfun

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 14. november 2013, klokken 23:03
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. november 2013, klokken 17:38

Så bra! Har du link til en artikkel e.l.?
Det var på den tyske hjemmesiden av Tesla jeg leste det relatert til en av de siste to eposter vi fikk- jeg tror det var den før adaptermailen.

DonPedro

Sitat fra: Chlangum på søndag 17. november 2013, klokken 22:48
Sitat fra: DonPedro på fredag 15. november 2013, klokken 10:26

Var en voksen pris på det toget. over 20.000 t/retur med en pers og sovekabin.

Siden man ikke kan dra campingvogn kan jo denne være et alternativ på tur:
http://www.barebonesliving.com/store/our-products/safari-tent

Du milde makaroni, ja det var voksent! Gjelder det kun Hamburg-Narbonne, eller er det lignende pris til Allesandria?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Chlangum

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 19. november 2013, klokken 00:00

Du milde makaroni, ja det var voksent! Gjelder det kun Hamburg-Narbonne, eller er det lignende pris til Allesandria?

Jeg vet ikke.
Av ren nysgerrighet så google jeg litt på den strekningen med biltog og kom fram til den prisen.
Valgte mai og sovekabin. De hadde også slike cauchetter (eller hva det nå heter) også
Det er sikkert billigere.
Turen tar litt over 20 timer mener jeg å huske.

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Harlex

Får se an hvor langt de er kommet med superchargerene nedover i Europa...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Noen som har noe nytt ang. plan for superchargere nedover i Europa? Jeg har så vidt begynt å tenke sommerferie neste år. Har mest lyst å kjøre men det avhenger av utbyggingen av superchargere..... Har vel forstått det slik at det må bli fly og leiebil i 2014 også og kanskje teslakjøring sommeren 2015.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Havebigfun

Jeg har hørt fra Tesla- ansatt igår at det er intenst aktivitet i Tyskland mtp SC. Jeg leste på den tyske Teslasiden at første SC skal åpne ila dette året :o
Tyske byråkrater går norske en høy gang- vi får se om det blir som planlagt.
Jeg følger med i tyske media. Når mer info kommer melder jeg fra.
Mest sannsynlig publiseres dette over epost til oss alle- analog til andre hurra-mail.
Mitt mål er fortsatt Basel i April 14 8)

bosse

På det tyske Tesla-forumet har det kommet bilder av konstruksjoner som åpenbart er superchargere, så den/de første er nok rett rundt hjørnet. La oss si 2 uker.  ;)
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Birger

Det kommer an på lademuligheter nedover i Europa, men har lyst til en tur til Fonteany-le Comte i Frankrike.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Tønsberg

Vurderer tur fra Tønsberg til Bodø til sommeren.
Tar gjerne imot forslag til fornuftige ladetips på veien.
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA