Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av Milzit, onsdag 20. november 2013, klokken 06:38

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: janmb på tirsdag 26. november 2013, klokken 11:29
Sitat fra: fthorsen på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:58
Det er viktig med nok lys i dette landet her (selvsagt uten å blende noen).

Har for å være ærlig aldri helt skjønt argumentet med blending i forhold til tillatt lysstyrke... Når man diskuterer maks lumen snakker vi jo nødvendigvis om hovedlys (high beams) - noe som uansett ikke er relevant i forhold til møtende trafikk. Møter du trafikk med fullys på blender du de kraftig uansett.

La meg opplyse deg:  (http://trommelyd.no) ;)  Har du for mye styrke på hovedlys så ser du ikke en tøddel når du blender ned til nærlys - til fare for både deg selv og andre i trafikken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Sitat fra: cra på tirsdag 26. november 2013, klokken 11:40
La meg opplyse deg:  (http://trommelyd.no) ;)  Har du for mye styrke på hovedlys så ser du ikke en tøddel når du blender ned til nærlys - til fare for både deg selv og andre i trafikken.

Og lyktespylere kontra ingen pyktespylere påvirker det......hvordan?

Folk, inkludert myndigheter, får mene hva pokker de vil, men jeg kjører langt mer i mørket uten trafikk rundt meg enn med og da prioriterer jeg helt klart bra lys med fullys over å se best mulig med nærlys i møtesituasjoner - da ser man fint lite uansett og må kjøre deretter.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Hva som er logikken iht lyktespylere og lysstyrke har jeg ikke satt meg inn i. Jeg har fått med meg at du vet bedre enn de som har laget trafikkreglene våre og følger dine egne regler.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Sitat fra: cra på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:46
Jeg har fått med meg at du vet bedre enn de som har laget trafikkreglene våre og følger dine egne regler.  :P

Eventuelt at jeg har andre prioriteringer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OleJA

Sitat fra: BMW850 på onsdag 13. november 2013, klokken 12:51
OK, har vi sidemarkeringslys? Altså orange i front og rød LED på siden bak?

Mener at det tidligere har vært nevnt at sidemarkeringslys ble fjernet fordi dette ikke var lovlig i EU. Ser ikke ut til at dette er korrekt:

http://www.carlightblog.com/2013/08/07/sidemarkers-the-unusual-retrofit-lights/

Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Meringdal

Bumper denne litt. Jeg antar jeg ikke får med ledstripa (bestilt mid sept), men kun kurvelys i min techpakke.. Kjedelige greier.

Men..!

Noen som har ettermontert ledstripe nede kanskje? Dette skulle vel strengt tatt ikke vært en stor sak å gjøre selv?

JohanH

Tar opp denne tråden, etter vekket interesse da vi diskutert pris for oppgradering som retrofit (angivelig 14.000 kr inkl. mva og arbeid for å få skiftet hele greie d.v.s. inkludert tåkelys). Jeg er mest interessert i å bare få slengt inn LED-stripen og koblet det til slik at den lyser når nærlyset er på. I hvert fall LED-stripen på hovedlysene bør jo drives av samme spenning som denne (vel sannsynlig 12V?) På bilde nedenfor ser det ut som at selve LED:en er en slags spiralformet stripe, eller muligens er dekket av en semitransparent plastikk som er omtrent seg den bøyelige delen på et sugerør slik at den former seg langs en slags cut-out i plastikkdekslet? Er det noen som har trua på at man får kjøpt bare selve LED-stripen på noen måte. Kanskje det går an å finne ut hvem Teslas sin underleverandør er? Neste spørsmål blir jo hvor vanskelig det er å få tilgang til hele lyskassen og tilhørene strømtilkoblinger.

(se bilden i full oppløsning så ser du detaljene)

Havebigfun

Ser nesten ut som selvlysende materiale med en LED i enden. Denne tror jeg ikke synes.
Vi er nødt til å demontere hele plastelementet som er ganske stor for å komme til bakfra.

laumb

Dette er nok samme "teknologi" som ble brukt i tidlig angel eyes fra BMW.
Der var den en plexi rundstokk med masse små slisser på den ene siden og en diode i en eller begge ender. Lyset som ble "dyttet inn" fra enden endrer vinkel i slissene og lyser ut av stokken. Se detaljene fra refleksjonen til lysbildet til høyre på plastikken. Bombesikker på at denne er bygget opp slik og at slissene er på baksiden + "toppene" til slissene er slipt matte for å gi samme lysstruktur.
Stripen du egentlig ser er lyset som reflekteres i de matte områdene på baksiden. Kan tegne opp hva jeg mener når jeg ikke sitter på mobil.

Dersom dem sorte plasten som nå er satt inn enkelt lar seg fjerne, så er det nok lett å lage dette selv, DIY style.

JohanH

Sitat fra: laumb på fredag 27. desember 2013, klokken 23:14
Dette er nok samme "teknologi" som ble brukt i tidlig angel eyes fra BMW.
Der var den en plexi rundstokk med masse små slisser på den ene siden og en diode i en eller begge ender. Lyset som ble "dyttet inn" fra enden endrer vinkel i slissene og lyser ut av stokken. Se detaljene fra refleksjonen til lysbildet til høyre på plastikken. Bombesikker på at denne er bygget opp slik og at slissene er på baksiden + "toppene" til slissene er slipt matte for å gi samme lysstruktur.
Stripen du egentlig ser er lyset som reflekteres i de matte områdene på baksiden. Kan tegne opp hva jeg mener når jeg ikke sitter på mobil.

Dersom dem sorte plasten som nå er satt inn enkelt lar seg fjerne, så er det nok lett å lage dette selv, DIY style.

Skjønner hva du mener helt. Det må være en relativt kraftig LED da som sitter helt øverst i dette røret. Kanskje det går an å få kjøpt slikt rør i løpemeter? (Jeg mener det seriøst). Skal ta en prat med gutta på Skøyen da min bil skal inn 8/1. Kanskje får se litt på og ta noen bilder av en demontert lyskasse de har liggende.

Men jeg skjønner ikke helt: vil det være ulovlig å kjøre med nåværede lys + LED-stripen på samtidig???

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på fredag 27. desember 2013, klokken 23:38
Men jeg skjønner ikke helt: vil det være ulovlig å kjøre med nåværede lys + LED-stripen på samtidig???
Ettersom flere og flere biler har slike små lysstriper nederst på støtfangeren er nok ikke ledstripe noe politiet vil reagere på. Jeg tror heller ikke kjøring bare med denne lille stripen på hver side vil være ulovlig.

Det som derimot er ulovlig er å kjøre med tåkelys/nærlys, men led-stripen er svak og har ikke lys-spredning som et tåkelys såvidt jeg kan se. Klarer man trekke kabel fra DRL ned til stripen er problemet løst :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. desember 2013, klokken 08:28
Sitat fra: JohanH på fredag 27. desember 2013, klokken 23:38
Ettersom flere og flere biler har slike små lysstriper nederst på støtfangeren er nok ikke ledstripe noe politiet vil reagere på. Jeg tror heller ikke kjøring bare med denne lille stripen på hver side vil være ulovlig.

Det som derimot er ulovlig er å kjøre med tåkelys/nærlys, men led-stripen er svak og har ikke lys-spredning som et tåkelys såvidt jeg kan se. Klarer man trekke kabel fra DRL ned til stripen er problemet løst :)

Flott, da er vi enig om at det ikke vil bli ulovlig å kjøre slik.

Fant et bilde på ebay.com av en slik lyskasse for salg, her ser man tydelig at det nok er akkurat som laumb sa at det er et plastikk/pleksi rør som bare fører lyset og fordeler det jevnt langs røret, men at selve LED:en sitter i tuppen:

Jærbuen

Kommer nok mye slikt på ebay etterhvert, så bare vente og se :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

JohanH

Snakket med mekaniker på Skøyen. LED-stripen ER tåkelyset.

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:22
Snakket med mekaniker på Skøyen. LED-stripen ER tåkelyset.

Mnnnjaaaaa, trodde jeg hadde grøftelys, tåkelys og den led-stripen i mine lyktehus? Kan sjekke når jeg kommer hjem om det er interessant :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA