Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av Milzit, onsdag 20. november 2013, klokken 06:38

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. januar 2014, klokken 10:38
Sitat fra: JohanH på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:58

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:33
Sitat fra: JohanH på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:22
Snakket med mekaniker på Skøyen. LED-stripen ER tåkelyset.

Mnnnjaaaaa, trodde jeg hadde grøftelys, tåkelys og den led-stripen i mine lyktehus? Kan sjekke når jeg kommer hjem om det er interessant :)

Vi kikket på en demontert lyskasse. Han mente bestemt at det er grøftelys + stripen kun, og at stripen er det samme som tåkelyset.
OK.
Kan ta en titt på dette når jeg kommer hjem.

Hva fant du? Er det tre lyskilder i den nedre lyskassen (kurvelys/grøftelys + LED-stripe + tåkelys separat) eller er det to lyskilder (kurvelys/grøftelys + LED-stripe=tåkelys)?

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på torsdag 09. januar 2014, klokken 15:26

Mnnnjaaaaa, trodde jeg hadde grøftelys, tåkelys og den led-stripen i mine lyktehus? Kan sjekke når jeg kommer hjem om det er interessant :)

Vi kikket på en demontert lyskasse. Han mente bestemt at det er grøftelys + stripen kun, og at stripen er det samme som tåkelyset.
OK.

Hva fant du? Er det tre lyskilder i den nedre lyskassen (kurvelys/grøftelys + LED-stripe + tåkelys separat) eller er det to lyskilder (kurvelys/grøftelys + LED-stripe=tåkelys)?
Hei,

Beklager, gårsdagen gikk i et blaff, og når jeg kom hjem i dag var det ganske mørkt. Har ikke fått sjekket med en person utenfor bilen, men jeg ser i hvert fall at det tennes to lys når jeg skrur på tåkelys. Og det tennes ett lys til når jeg legger over rattet, men det lyset som tennes da får jeg ikke sett uten at noen andre sitter bak rattet :)

Så jeg har ikke fått sjekket om det faktisk er to lamper i tillegg til LED-stripen, men det kan virke slik (i hvert fall tre lyskilder, eller endring av lysstyrke og retning på den ene lyskilden når man dreier rattet).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

OK.

Jeg postet jo bilde med hva som er på når tåkelys er skrudd på? Ser jo tydelig at det er to stk. Tåkelys og stripa går på samtidig med samme knapp, alt av, eller alt på.

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på torsdag 09. januar 2014, klokken 21:44

OK.

Jeg postet jo bilde med hva som er på når tåkelys er skrudd på? Ser jo tydelig at det er to stk. Tåkelys og stripa går på samtidig med samme knapp, alt av, eller alt på.
Men når du legger over rattet, så tennes ytterligere en lyskilde. Prøv selv :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. januar 2014, klokken 21:46
Sitat fra: petersv på torsdag 09. januar 2014, klokken 21:44

OK.

Men når du legger over rattet, så tennes ytterligere en lyskilde. Prøv selv :)

Selvfølgelig, men det gjør det jo på alle, og de uten tåkelys så jeg så det ikke som relevant å nevne i denne sammenhengen. :)

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på torsdag 09. januar 2014, klokken 22:10
Selvfølgelig, men det gjør det jo på alle, og de uten tåkelys så jeg så det ikke som relevant å nevne i denne sammenhengen. :)
Den skjønte jeg ikke helt?

"Vi kikket på en demontert lyskasse. Han mente bestemt at det er grøftelys + stripen kun, og at stripen er det samme som tåkelyset."

Slik jeg forstod det mente en ansatt hos Tesla at lyktehuset kun inneholder grøftelys og en stripe, og at stripen er tåkelyset.

Når jeg skrur på tåkelyset derimot går et kraftig lys på, i tillegg til stripen (som jeg opplever som ganske svak). Og i tillegg kommer enda en lyskilde på når jeg legger over.

Har ikke sjekket den siste lyskilden, men dette tyder på at det er tre lyskilder, ikke to slik teknikeren hevdet? Mulig det bare er jeg som ikke skjønner hvorfor den oppdagelsen ikke skulle være relevant :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Jeg har blitt feilinformert av en Teslaansatt! Bombe... :)

Når SC har åpnet her i Drammen skal jeg ta en tur innom og snakke med dem om dette igjen. Vi finner nok ut av det, som alt annet. Etterhvert. "To uker"? ;)

BMW850

Hva med sidemarkeringslys (orange), er ikke det med på de ettermonterte?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jalias

Har noen tuklet med den nedre lykten for å finne ut om det er mulig å modde led stripe? Tenker da om det er mulig å få inn en fleksibel led stripe der den sorte "pølsa" ligger.

Muffinman

jgilberg

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:35
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:21
Jeg har testet tåkelysene i tett tåke. Konklusjonen er som for så og si alle tåkelys jeg har testet: verdiløs/ubrukelig i de aller aller fleste tilfeller. De er alltid ulovlige å bruke sammen med nærlys, de har liten/ingen verdi i tåke, og man må fikle manuelt med skjermen for å aktivere/endre lysoppsettet om man skal bruke dem.

For ungdommer som justerer lyset for at bilen skal se mest mulig "kul" ut er sikkert tåkelys viktig å ha. Men jeg klarer ikke se noen som helst verdi for andre.

Jeg er hjertens enig. Om de tilbyr meg gratis ettermontering av disse kommer jeg til å si nei takk. Det blir bare mer dill som kan gi feil på EU-kontroll pga. defekte pærer eller lignende.

+1 bruk av tåkelys er overharry... I Norge er det sjeldent nok tåke. Nedover i europa kan vi snakke om tåke og behovet for tåkelys. Jeg har ikke startet tåkelyset på min siste bil på 3 år.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jalias

Sitat fra: jgilberg på søndag 19. januar 2014, klokken 17:57
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:35
Jeg har testet tåkelysene i tett tåke. Konklusjonen er som for så og si alle tåkelys jeg har testet: verdiløs/ubrukelig i de aller aller fleste tilfeller. De er alltid ulovlige å bruke sammen med nærlys, de har liten/ingen verdi i tåke, og man må fikle manuelt med skjermen for å aktivere/endre lysoppsettet om man skal bruke dem.

For ungdommer som justerer lyset for at bilen skal se mest mulig "kul" ut er sikkert tåkelys viktig å ha. Men jeg klarer ikke se noen som helst verdi for andre.

Jeg er hjertens enig. Om de tilbyr meg gratis ettermontering av disse kommer jeg til å si nei takk. Det blir bare mer dill som kan gi feil på EU-kontroll pga. defekte pærer eller lignende.

+1 bruk av tåkelys er overharry... I Norge er det sjeldent nok tåke. Nedover i europa kan vi snakke om tåke og behovet for tåkelys. Jeg har ikke startet tåkelyset på min siste bil på 3 år.

Spørmålet var ikke om du synes dette er harry eller ikke!!

jgilberg

Enig i det... Sorry hvis noen ble såret

Sent from my iPhone using Tapatalk
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

P85_Norway

Tesla M3 Performance

Milzit

Sitat fra: Dr.Ling på onsdag 08. januar 2014, klokken 14:55
Jeg mener at tåkelys + park.lys kan brukes som kjørelys på dagtid. Park.lysene på Model S er vel LED-"ramma" på hovedlyktene, og de er såpass sterke når de brukes alene (når en velger park.lystegnet i menyen - de dimmes jo kraftig når hovedlysene er på) at de kan brukes som kjørelys på dagtid.
Parklys kombinert med tåkelys bør være helt kurant å bruke som kjørelys i dagslys.

Det som er helt klart er at tåkelys + hovedlys er forbudt, hvis det ikke er tåke da.
Det som er helt klart er at tåkelys aldri er tillatt å bruke sammen med nærlys. Skal du bruke tåkelys må du skru på parklys.

Er det noen som virkelig har behov for tåkelysene foran? Eller etterbestiller folk dette fordi det blir så mye penere med LED-ramme + LED-stripe + tåkelys som kjørelys på dagtid?

Møter allerede noen model S som råner rundt med nærlys og tåke/LED stripe tent... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA