Leaf "døde" 2 ganger på vei hjem ifra jobb

Startet av lasse.johansen.88, tirsdag 12. november 2013, klokken 18:02

« forrige - neste »

lasse.johansen.88

skulle kjøre hjem ifra jobb i stad. bilen hadde 100% men når jeg hadde kjørt ca 1 km kom skillpadda opp, å begrenset motor kraft,og den bare trillet.
Stoppet på siden av veien. satt den i park så kom plutselig 99% å jeg kunne kjøre. dette skjedde 2 ganger i løpet av 4-5 km, å la merke til at bilen ikke "ladet" i nedoverbakke eller når jeg bremset.
Stoppet en 3 gang. slo av bilen å da virker alt normalt igjen.

er det noen som veit hva dette kan være? :-\

Ingez

Dette høres ut som en eller fler batteri celler er dårlige.
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

TorC

Sitat fra: lasse.johansen.88 på tirsdag 12. november 2013, klokken 18:02
å la merke til at bilen ikke "ladet" i nedoverbakke eller når jeg bremset.

Akkurat DET er helt normalt siden batteriet ikke klarer å ta til seg strøm når den er fulladet. Min bil regenererer ikke maks før jeg har kjørt ned 3-4 streker.

Resten av hendelsen høres merkelig ut.

Kontakt verksted! Legg ut på forumet hva de sier og gjør...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

BE

Som Ingez sier,  det er nok en battericelle som er kaputt, eller målingen av denne. Fikses på garantien (hvis det ikke er US-import)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

lasse.johansen.88

er ikke us import nei så får ringe verksted i morgen.

lasse.johansen.88

snakket med nissan i sarp i stad å di vist ikke hva det kunne være, å hadde alderi vært borti dette før. men det var ikke noe di kane ta diagnose på heller sa di... så da får jeg vente å se om det skjer igjen.....

Strømbil

De må da vel kunne ta en diagnose på batteriet ditt? Og evt. lese av feilkoder i can-bus? Hørtes slapt ut!
Svart Nissan Leaf 2013.

BE

Jeg er helt sikker på at det er en battericelle, eventuelt målingen, som er årsaken til at du opplevde skilpaddemodus selv med masse lading på batteripakken.

Så vidt jeg har lest inntreffer skilpaddemodus umiddelbart nå den ene battericella/paret når kritisk spenningsnivå, dette for ikke å gjøre permanent skade på denne. Dette er grunne til at det kan variere noe, sannsynligvis innenfor 1% SOC, når skilpaddemodus inntreffer på bilene med friske celler.

I ditt tilfelle høres det da ut som at det er en defekt celle, eventuelt målingen av denne, som medfører at bilen din går i skilpaddemodus selv om den totale ladingen på batteripakken er høy. Siden Nissan tydeligvis ikke evner å forstå at dette ikke er noe du kan akseptere, vil jeg anbefale deg å benytte deg ev "Leaf Spy"-appen, og holde et øye med skjerm nummer 1 på denne. Her vil du kunne holde et øye med spenningen på alle de 96 celleparene i batteripakken, og du vil da kunne se om det er en eller flere som holder et lavere spenningsnivå enn de andre. Dersom de alle ligger stort sett likt, misstenker jeg at det er målingen av disse som i korte øyeblikk svikter og trigger skilpaddemodus på bilen din.

Se vedlagt skjermbilde fra bilen min, der ser du alle cellene ligger innenfor en differanse på 25 mV
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Ingebrigt

LeafSpy har også en logge funksjon. Vet ikke hvilken utgave du må ha for å aktivere denne da jeg ennå ikke har oppgradert fra den gamle betaen.

MrMastodon

Men man må vel ha den Bluetooth donglen til å koble på serviceporten for å bruke Leaf spy appen?

Ingebrigt

Det stemmer, kjøpes billig på Ebay eller lignende.  I trådstarers situasjon ville jeg prøvd å få lånt meg en for å få informasjon så fort som mulig.

RuneW

Sitat fra: lasse.johansen.88 på onsdag 13. november 2013, klokken 14:23
snakket med nissan i sarp i stad å di vist ikke hva det kunne være, å hadde alderi vært borti dette før. men det var ikke noe di kane ta diagnose på heller sa di... så da får jeg vente å se om det skjer igjen.....

Dette må da være det reneste sludder? Det er jo sjokkerende om bilen ikke logger slike feiltilstander!

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Daeedor

Sitat fra: RuneW på torsdag 14. november 2013, klokken 09:13
Sitat fra: lasse.johansen.88 på onsdag 13. november 2013, klokken 14:23

Dette må da være det reneste sludder? Det er jo sjokkerende om bilen ikke logger slike feiltilstander!

RuneW :  Jeg er helt enig med deg !!!    Lasse : det er klart at om man kjører en diagnose på denne bilen på et autorisert verksted , så finner man en feil på en battericelle eller andre gjentagende feil. Strømbrudd under kjøring logges garantert et sted.  Spør dem igjen eller bytt verksted !  :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA