Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OBS! OBS!

Startet av tromsøelbil, fredag 15. august 2008, klokken 22:12

« forrige - neste »

Elmo

#15
Kommunen kan vel ikke selv drive parkeringsplassene etter privatrettslige regler. Det er da vel bare når kommunen setter ut parkeringsinnkreving på kommunal grunn til et privat selskap at de kan gjemme seg bak "drevet etter privatrettslige regler"

Ser du kommunevåpen på betalingsautomaten eller informasjonsskilt så er det vel pr def offentlige parkeringsreguleringer.

Hvis ikke blir det helt umulig å forholde seg til.   Så klag, med den begunnelsen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Elmo på torsdag 12. mai 2011, klokken 14:43
Kommunen kan vel ikke selv drive parkeringsplassene etter privatrettslige regler. Det er da vel bare når kommunen setter ut parkeringsinnkreving på kommunal grunn til et privat selskap at de kan gjemme seg bak "drevet etter privatrettslige regler"

Ser du kommunevåpen på betalingsautomaten eller informasjonsskil så er det vel pr def offentlige parkeringsreguleringer.

Hvis ikke blir det helt umulig å forholde seg til.   Så klag, med den begunnelsen.

Kommunen oppretter et eget AS, og drifter parkering etter privatrettslige regler. Slik gjør de det på Lillestrøm: http://www.lillestrom-parkering.no/

Lillestrøm-Parkering AS eies 100%av Skedsmo-Parkering AS, som er heleid av Skedsmo Kommune. Det er de samme betjentene som skriver ut offentlige og private P-bøter.... på hhv. offentlige og private parkeringsplasser, eid av kommunen.

Alt er gjort i god "Akershus-Øst" ånd, ikke ulikt organiseringen av diverse vannverk og bondegårder i Sør-Afrika.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

III

Slik har det altså blitt i Horten også, trodde jeg hadde sett kommunevåpenet der inne , men neida , betalingsboksene er like utenom at det står kun Horten kommune på de ute , ikke i p-huset. Et annet tlf nr også.
Mener at jeg ihvertfall har rett til å klage på boten , siden jeg sjekket at det var Horten kommune som eide driften og handlet i god tro da vi unngikk å betale. Trodde da at kommunens selskaper hadde samme politikk som kommunen, er det unaturlig ?
Forøvrig har de også ladeplass , der de henviser til bestemmelsene ved siden av automaten som ikke inneholder noe info om elbiler , bare generelle regler.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

cra

Er det ikke så enkelt som at hvit P på blå bakgrunn er offentlig = gratis, mens hvit P på svart/grønn bakgrunn er privat?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

III

#19
Fra hjemmesiden til Horten parkering :

"Horten Parkering AS har ingen ansatte men leier personal- og driftsressurser fra Horten kommune.
Vi mener denne omgjøringen ikke skal påvirke parkeringstjenesten slik publikum kjenner den.
Parkeringstjenesten og Horten Parkering AS kan fremdeles nåes på tlf. 905 72000."

Må vel bety at elbilister heller ikke skal bli påvirket av det  :)

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

#20
Sitat fra: cra på torsdag 12. mai 2011, klokken 15:46
Er det ikke så enkelt som at hvit P på blå bakgrunn er offentlig = gratis, mens hvit P på svart/grønn bakgrunn er privat?

. Jeg visste ikke at det var forskjell , men nå vet jeg det   :) , og det er jo likefullt kommunen som driver de , selv om de er private,  men indirekte og 100 %.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Elmo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 12. mai 2011, klokken 15:26
Kommunen oppretter et eget AS, og drifter parkering etter privatrettslige regler.

Forsåvidt det samme som jeg sier, for Lillestrøm-Parkering AS bruker vel neppe kommunevåpen på betalingsautomater eller informasjonsskilt ?!!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

III

#22
Sitat fra: Elmo på torsdag 12. mai 2011, klokken 16:36
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 12. mai 2011, klokken 15:26
Kommunen oppretter et eget AS, og drifter parkering etter privatrettslige regler.

Forsåvidt det samme som jeg sier, for Lillestrøm-Parkering AS bruker vel neppe kommunevåpen på betalingsautomater eller informasjonsskilt ?!!

Nei , men jeg så feil. Alle de andre rosa automatene utenfor har kommunevåpen , der vi fikk bot, var det ikke. Men ellers ser de ganske like ut.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Baltor

#23
Sitat fra: Elmo på torsdag 12. mai 2011, klokken 14:43
Kommunen kan vel ikke selv drive parkeringsplassene etter privatrettslige regler. Det er da vel bare når kommunen setter ut parkeringsinnkreving på kommunal grunn til et privat selskap at de kan gjemme seg bak "drevet etter privatrettslige regler"
Dessverrre er det ikke så enkelt. Stavanger Parkering er et kommunalt foretak (KF), og de påberoper seg retten til å drive nesten alle kommunale parkeringshus i Stavanger etter privatrettslige prinsipper. De som drives etter privatrettslige regler er de som har bomsystemer i innkjøringen, de som ikke drives etter privatrettslige regler er tilfeldigvis (?) de 2 som har billettsystem. Dette viser at denne regelen er som en god strikk, den kan tilpasses alt.

Men også her i Rogaland har de opprettet et AS som er heleid av det kommunale foretaket, nemlig Rogaland Parkering AS.
Det ser ut til at dette AS et skal ta mer og mer. På plasser driftet av Rogaland Parkering er det grønne P-er men blå Stavanger Parkering logoer på automatene.
Det er samme daglig leder, og begge styrene er besatt med politikere sammen med ansatte. Det er også de samme betjentene som gjør jobben.

Det er mye mat for Norstart her, men så langt har de nok hogd i stein. Det ser ut til at dette er satt på vent i håp om at en ny forskrift skal løse det meste.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Mjau

Samme problem i Tønsberg på parkeringshuset på Oseberg. Iflg "Ladenå" er plassen offentlig, men man må  ha ladekort. 150 kroner, intet problem, masse strøm for denne prisen. Imidlertid er det foreløpig ingen som har kunnet si noe helt klart om dette kommer i tillegg til å løse billett på vanlig måte, dvs at det i praksis blir dyrere enn å stå parkert m. fossilbil. På tlf. m. Tønsberg parkering som innrømte at det var de som hadde plassene (kommunalt selskap) var de meget usikre, men opplyste på en hyggelig og imøtekommende måte at det nok var sikrest å både kjøpe ladekort og betale fullt på automaten for å unngå bot. Jeg parkerer ute på offentlig plass i stedet. Det er nok det tryggeste.
Basbergrønningen utenfor Tønsberg. iMiev fra mars 11

III

Får vel skrive et brev til dem og beklage at jeg ikke betalte , men handlet i god tro da jeg trodde kommunalt eiet betød kommunale regler. Så får jeg vel bite i gresset og betale neste gang. Boten betaler jeg ikke.
Jeg mener det må presiseres at elbiler må betale, spesiellt siden strømmen på ladeplassen er gratis og plassen (og de andre plassene) ikke. Når det er rom for tvil , bør tiltalte slippe med advarsel.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

#26
Er jo forøvrig litt fortvilende at problematikken har stått på stedet hvil siden 2008 eller deromkring. Kunne man ikke ha fått utarbeidet noen retningslinjer for parkering for elbil ? Egen kommentar om reglene for elbil på opplysningsskiltet på den aktuelle plassen f.eks.
Er vel ingen som vet om man skal betale når kommunen eier plassen(ute)  og leier den ut. Gjelder Rios påstander med henvisning til paragrafene eller er de private bestemmelsene som gjelder ? Ser jo at Krogenæs sier at de private bestemmelsene gjelder men hvorfor gjelder ikke disse(Rios) paragrafene ?


Skal skrive en klage til Horten parkering om boten og deretter epost til de politiske partiene (og kopi til Horten parkering AS) som foreslått av Krogenæs.
Legger det ut her først for korrektur og evaluering.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

El rayo

Sitat fra: AGD på mandag 16. mai 2011, klokken 20:46
Skal skrive en klage til Horten parkering om boten og deretter epost til de politiske partiene (og kopi til Horten parkering AS) som foreslått av Krogenæs.
Veldig bra! Et eksempel til ettrefølgelse. Tror dette kan gi fortgang i saken lokalt samtidig med at Norstart jobber med saken på landsbasis "i gangene" på politisk nivå.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Pegasus

Parkerte 25.mai 2011 min nye i-MiEV i SiV (Sykehuset i Vestfold) parkeringshus, uten å løse parkeringsbillett. Var inne vel 30 min, og da jeg kom tilbake skinte en solgul Kontrollavgift bong fra QPark på ruten. 500 kr i "avgift". Vel hjemme var blodtrykket såpass lavt at jeg IGJEN kunne tenke rasjonelt.
Slo opp på websiden til Samferdselsdepartementet, fant pressemelding nr 52/11 datert 24.mai 2011 fra Magnhild Meltveit Kleppa: Miljøvennlege køyretøy får enda betre parkeringsforhold, og siterer: ELEKTRISKE OG HYDROGENDRIVNE MOTORVOGNER, UAVHENGIG AV KØYRETØYKATEGORI, SKAL KUNNA PARKERA AVGIFTSFRITT PÅ OFFENTLEG SKILTA PARKERINGSPLASSAR.
Med ref til denne pressemeldingen sendte jeg klage til QPark, og fikk kvittering for mottatt klage med beskjed at den ville bli besvart PR POST når den er behandlet. Det tar tid, har enda i dag 14.juni har jeg ikke hørt et pip fra dem.
Kjører i-MiEV siden april 2011, kjørt ca 2000 km.
Bor i Tønsberg og pendler til Horten hver dag.

Baltor

Sitat fra: Pegasus på tirsdag 14. juni 2011, klokken 23:16
Parkerte 25.mai 2011 min nye i-MiEV i SiV (Sykehuset i Vestfold) parkeringshus, uten å løse parkeringsbillett. Var inne vel 30 min, og da jeg kom tilbake skinte en solgul Kontrollavgift bong fra QPark på ruten. 500 kr i "avgift". Vel hjemme var blodtrykket såpass lavt at jeg IGJEN kunne tenke rasjonelt.
Slo opp på websiden til Samferdselsdepartementet, fant pressemelding nr 52/11 datert 24.mai 2011 fra Magnhild Meltveit Kleppa: Miljøvennlege køyretøy får enda betre parkeringsforhold, og siterer: ELEKTRISKE OG HYDROGENDRIVNE MOTORVOGNER, UAVHENGIG AV KØYRETØYKATEGORI, SKAL KUNNA PARKERA AVGIFTSFRITT PÅ OFFENTLEG SKILTA PARKERINGSPLASSAR.
Med ref til denne pressemeldingen sendte jeg klage til QPark, og fikk kvittering for mottatt klage med beskjed at den ville bli besvart PR POST når den er behandlet. Det tar tid, har enda i dag 14.juni har jeg ikke hørt et pip fra dem.


Hei Pegasus, hvordan gikk denne saken?
Er det noen som vet hvor langt saksbehandlingen av ny parkeringsforskrift har kommet?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA