Parkering på kommunale parkeringsplasser

Startet av tromsøelbil, onsdag 23. juli 2008, klokken 11:51

« forrige - neste »

Leidulf

#30
Fakta:

I "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr" står det:
Sitat§ 1. Virkeområde
Denne forskrift gjelder for stans og parkering av motorvogn eller tilhenger til motorvogn, på veg åpen for alminnelig ferdsel, jf trafikkreglene § 1.

I "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)" står det:
Sitat§ 1. Definisjoner
1. I trafikkreglene forstås med:
a)   Veg: Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel.

Dette vil si at (i følge forskriftene) gjelder IKKE fritaket om parkeringsavgift i parkeringshus, slik man kanskje ville tro når man leser §8a.
Så kommunene gjør ingenting feil selv om det er kommunene som eier og drifter parkeringshuset.

Slik er forskriftene skrevet per i dag, men dette er jo noe man må kunne kjempe for å få gjennom.

[Edit]
Kilder:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19931001-0921.html
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

elektrolux

Bra klargjøring, selv om dette forøvrig ikke er de beste nyhetene for oss med Elbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stiberger

SitatDette vil si at (i følge forskriftene) gjelder IKKE fritaket om parkeringsavgift i parkeringshus, slik man kanskje ville tro når man leser §8a.
Så kommunene gjør ingenting feil selv om det er kommunene som eier og drifter parkeringshuset.
Jeg har og ganske nylig funnet ut det samme som du.  Jeg har i en god stund trodd at Tromsø kommune brøt med forskriftene, og nesten vurdert hvordan man kunne gå til rettslige skritt for å få omgjordt praksis.
Tromsø er ganske flinke på å legge parkeringsplassene inn under Tromsø Parkering KF, og de få plassene som ligger langs vei (som følger forskrift for offentlig parkering), har alle 1-2 timers begrensning og 0 av de har ladeplass.

Jeg synes dette blir litt å sabotere en effekt som er ønsket fra regjeringen sin side.

Dette har vært tatt opp i media i byen for en del år tilbake. bl.a. her:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6159458

Jeg vet ikke hvordan man best angriper denne saken videre...
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

BlueS

Søkte på "elbil" på Skedsmo kommunes hjemmesider.  Her er resultatet:
"Ditt søk ga 0 treff".

Gjorde samme søket på Oslo kommunes hjemmesider. Her er resultatet:
"Viser 1 - 10 treff av 228 for elbil"

Dette sier vel noe om Skedsmos politiske og administrative ledelses interesse for elbil!
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA