Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solfilm på Model S

Startet av MinTesla, mandag 18. november 2013, klokken 20:16

« forrige - neste »

Viking

slik jeg oppfattet kommentarene som Tesla gav på presentasjonen (Nordnet dagen hos Tesla) så ble 4WD på TMS absolutt ikke avvist, heller antydet. Det betyr ikke at det kommer.

Han sa noe i denne duren: Model X kommer med 4WD, den skal bygges på samme plattform som Modell S. Betyr det at Modell S også kommer med 4WD? Det er mulig, vi får se.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

Havebigfun

Wold bekreftet AWD på TMS- det kommer

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på mandag 25. november 2013, klokken 20:49
Wold bekreftet AWD på TMS- det kommer
At det kommer er ganske sannsynlig, ettersom Model X kommer med 4wd om et års tid og er bygget på samme plattform som Model S.

Spørsmålet er heller når enn om :) Jeg gjetter på at det kommer etter Model X er lansert, mens andre mener det er rett rundt hjørnet. Det blir spennende å se hvem som har rett, men oppi det hele er det artig å se at Model S selv med rwd gjør det bra på vinterføre. Jeg vil ikke være for bastant før vinteren er over, men ut fra det jeg har opplevd så langt er jeg ikke sikker på om det er verd kanskje 100K ekstra for meg å gå over til 4wd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Postet idag på teslamotors.com forum:

AStonesifer | JANUARY 13, 2014
The latest VIN card from Tesla has the option of dual motors on it, for the 2014 model year. Looks like we'll be getting it this year, if not soon!

Ubekreftet selvfølgelig. Pressekonferanse imorgen og angivelig står 2 Model S i Teslas sin monter på motormessen i Detroit, en med og en uten takstativ. Den med takstativ er låst, skjermen er av, frunken har ikke vært åpen... hmm.. ;)

Teslanewbie

Awd blir trolig introdusert imorgen ser det jo ut som.... :-(
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

ebbrey

Ville vært noe snodig.. Skulle tro de fokuserte på Model X først. Denne VIN options greia kan jo være for X også.

Lurer på hvor mye energiforbruket på en awd s hadde vært. Har lest X'en skal bruke 12% mer. Men om dette er med 2wd eller 4wd er jeg ikke sikker på.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

JohanH

Sitat fra: ebbrey på mandag 13. januar 2014, klokken 23:17
Lurer på hvor mye energiforbruket på en awd s hadde vært. Har lest X'en skal bruke 12% mer. Men om dette er med 2wd eller 4wd er jeg ikke sikker på.

Tror absolutt ikke det ville være 12% mer hvis du sammenlignet en RWD v.s. AWD Model S, alt annet likt. Kanskje 4-5% maksimalt? Dette da elmotor som kjent har høy virkningsgrad og lite varmetap osv. Dog blir det kanskje ikke alt annet likt, da vekt blir noe høyere samt også (kan man håpe?) større og tyngre batteripakke.

Leaf_2014

Kunne det tenkes at man ved å ha ulik utveksling på de to kunne optimalisere bruk av frem -og bakmotor for forbruk? Eller er elmotorene like effektive over hele registeret?
Leaf 2014

JohanH

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 13. januar 2014, klokken 23:56

Kunne det tenkes at man ved å ha ulik utveksling på de to kunne optimalisere bruk av frem -og bakmotor for forbruk? Eller er elmotorene like effektive over hele registeret?

Det kunne man nok men kanskje ikke så mye å hente på det. Man ville jo da, liksom man gjort med den ene motorn nå, måtte velge litt mellom ytelse i høyere eller lavere fart. Dvs med samme motor som nå bak + ny motor foran så kan man gira den nye for enten høyere toppfart eller bedre 0-100 tid, ikke begge.

Jeg tror motor foran får lik gearing og at AWD S, liksom X, i Performanceutgave får rå 0-100 tid på ned mot 3,5 sekunder eller tom. under.

88charlie

Man kan fint kjøre samme gearing, samme motor og deretter bestemme effekt/moment fra driven (frekvensstyringen), f.eks. en noe lavere setting jevnt over for å tilpasse egenskapene til batteriet. Skal ikke mye til for å få ut fordelen med 4WD. Alternativt kan man bytte ut motoren og drive til et sett med lavere effekt men samme turtalls-range og forsåvidt oppnå det samme. Det spørs litt hvordan de ønsker å standardisere motorer og drives. Gearet er vanskeligere å gjøre noe med da det enten vil innebære en større motor (lavere turtall) eller en mer støyende motor (høyere turtall). Samtidig vil man få en assymetri mot bakaksellen siden forskjellige turtall vil gi vidt forskjellige dynamiske moment og dermed forskjellig treghet i drivverket. Det vil være å be om trøbbel nær sagt alle situasjoner hvor en skrens kan utløses, særlig på vinterføre.

ebbrey

Sitat fra: BryneS på tirsdag 14. januar 2014, klokken 08:19
ftp://ftp.nhtsa.dot.gov/MfrMail/ORG9130.pdf

På dette skjema er jo lader option borte. Lader bokstav er byttet med batteritype. Og Utgave/batteristørrelse byttet med single/dual motor.

MinTesla

« på: Mandag 11. November 2013, klokken 09:15 »
SitatRedigerSlett
Prisøkingen kommer i forkant av introduksjonen av all-wheel drive i februar, som blir presentert 3. Januar. Dette har jeg tidligere varslet om, men innlegget ble da av admin låst.

-----------------

Presentasjon utsatt ifra 3. Januar til 14. Januar, under Tesla sin pressekonferanse Detroit messen.

http://insideevs.com/tesla-model-s-live-at-the-2014-detroit-auto-show/
Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

Øyvind.h

HETT TIPS: det kommer til å komme nyheter på messen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

dotten

når i dag vet vi mer ? bestilte bilen for 2 mnd siden.

OM den kommer med 4x4 vil jo prisen være minst 100 k dyrere enn de som kjøpte før prisøkning..
S85

P85D fra mars 2015

ebbrey

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. januar 2014, klokken 17:23
HETT TIPS: det kommer til å komme nyheter på messen.

Ser ingen ting på presentasjonen enda.. Har de planlagt flere reveals? Merkelig om de ikke viser det på deres slot.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA