Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solfilm på Model S

Startet av MinTesla, mandag 18. november 2013, klokken 20:16

« forrige - neste »

MinTesla

Prisøkingen kommer i forkant av introduksjonen av all-wheel drive i februar, som blir presentert 3. Januar. Dette har jeg tidligere varslet om, men innlegget ble da av admin låst. Attraktiviteten ved prisstigningen blir daå se på som kompensasjon for bakdelen når all-wheel drive kommer.

Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

prophan

Når og hvis all-wheel kommer, vil det være naturlig at all-wheel får et solid pristillegg i forhold til kun bakhjulsdrift - det er jo snakk om enda en motor, montert sikkert i frunken.
At prisstigningen er en påskjønnelse for de som allerede har kjøpt "katta i sekken" rear wheel drive er vel ikke en helt logisk slutning. Spesielt når brorparten av prisstigningen er lagt på ekstrautstyret.
Men for all del, det er  gledelig hvis det kommer 4 hjulsdriftversjon!
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

MinTesla

Der tenker du feil

Når all-wheel kommer, synker attraktiviteten for de allerede leverte 2-hjulingene vi humper rundt i. Ved å gjøre disse 80 tusen dyrere, så går dette "opp i opp" når prisene flatt faller tilsvarende. Y see?

Prisen på all-wheel er det ingen som vet noe om, men det vil vel koste 75000 ekstra? (Ren tipping) men den kommer altså i februar.

Denne prisoppgangen gjorde at min Model S nr. 2, heller ble en Mercedes S-class 350 til 1,153 minus mva.

Så får jeg heller bytte rundt 2-hjulingen når all-wheel kommer.

Reservasjon X

OleJA

Sitat fra: MinTesla på mandag 11. november 2013, klokken 09:15
Prisøkingen kommer i forkant av introduksjonen av all-wheel drive i februar, som blir presentert 3. Januar. Dette har jeg tidligere varslet om, men innlegget ble da av admin låst. Attraktiviteten ved prisstigningen blir daå se på som kompensasjon for bakdelen når all-wheel drive kommer.
MinTesla: Enten har du en kilde internt i Tesla som du 'lekker' informasjon fra - eller så er dette bare oppspinn. Uten henvisning til kilder som tåler dagens lys, så tror jeg det er best at du holder dette for deg selv.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

MinTesla

Hvorfor skal jeg holde dette for meg selv?

Er det ikke almenn interesse?

Oppgir jeg kilden, så stopper da infoen og min sønn (som er amerikansk) mister jobben sin.

Den massive prisøkningen, bidrar også til å rette opp børsfallet Tesla har opplevd etter bilbrannene, ved at analytikerne kan skrive hjem bedre resultater for TSLA.

Reservasjon X

OleJA

Sitat fra: MinTesla på mandag 11. november 2013, klokken 09:51
Oppgir jeg kilden, så stopper da infoen og min sønn (som er amerikansk) mister jobben sin.
Det var vel kanskje det jeg tenkte på ja - Dersom informasjonen du oppgir stemmer, så er det neppe noen problem å identifisere ham i Tesla systemet. Hvor mange er det i Norge som har grønn TMS og reservert X som du skriver i signaturen din? ...Neppe mer en 2-3 personer...! Når de da kjenner din identitet, så er det neppe noe problem å identifisere ham heller.

Edit: Egentlig så tror jeg ikke at noen vil ta sjansen på å utsette sin egen sønn for dette - Så heller til at alt bare er oppspinn.
Reservert 2 x Model Y

Stiania79

Sjekker opp med "mine" kilder i Tesla EU HQ i Amsterdam, men dette høres for min del ut som bare tull. Hvorfor skal Tesla introdusere en AWD TMS ett år før Model X kommer på markedet? At TMX har AWD er jo i all hovedsak fordelen til denne bilen vs TMS og det er som å skyte seg selv i foten...

Kommer tilbake hvis jeg får dette enten bekreftet eller avkreftet, men høres ut som "a load of crap"... pardon my French!
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på mandag 11. november 2013, klokken 10:00
Edit: Egentlig så tror jeg ikke at noen vil ta sjansen på å utsette sin egen sønn for dette - Så heller til at alt bare er oppspinn.
Tipper vi kan si som tidligere når slike poster dukker opp - skål :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MinTesla

OleJA - "som er amerikansk"

Mitt bidrag er kun til info. Personlig har jeg ingen nytte av informasjon jeg selv besitter. Jeg er ihvertfall voksen nok til å innrømme at All-wheel drive vil kompletere og gjøre 2-hjulingen om til et salgsobjekt til Nissan Leaf brukerne.

Siden selskapet er notert på Nasdaq, vil ingen kunne verifisere dette, ihvertfall ikke noen i tulipanens hjemland.

Reservasjon X

prophan

Tja - om det kommer eller ikke kommer 4wd er opp til debatt, men det som jeg synes er rart er koblingen mellom prisøkningen som ble gjort nå, og at dette skyldes kommende 4wd. Jeg ser ikke at Tesla, eller noen annen bilprodusent trenger å gjøre dette for å blidgjøre eiere av allerede solgte biler. 4wd kostnaden ville ganske enkelt bli lagt på eksisterende priser, uavhengig av prisnå på 2wd.
Jeg ville heller bare begrunne økning av prisnivået av utstyret på at Tesla vil tjene mer penger på ekstratutstyret, eller at de har funnet ut at dette utstyret kostet mer enn de hadde regnet med. Som mange allerede har påpekt - prisen på utstyret selv med økningen ligger på et lavere nivå enn prisen på tilsvarende utstyr hos andre bilprodusenter.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Stiania79

Sitat fra: prophan på mandag 11. november 2013, klokken 10:37
Tja - om det kommer eller ikke kommer 4wd er opp til debatt, men det som jeg synes er rart er koblingen mellom prisøkningen som ble gjort nå, og at dette skyldes kommende 4wd. Jeg ser ikke at Tesla, eller noen annen bilprodusent trenger å gjøre dette for å blidgjøre eiere av allerede solgte biler. 4wd kostnaden ville ganske enkelt bli lagt på eksisterende priser, uavhengig av prisnå på 2wd.
Jeg ville heller bare begrunne økning av prisnivået av utstyret på at Tesla vil tjene mer penger på ekstratutstyret, eller at de har funnet ut at dette utstyret kostet mer enn de hadde regnet med. Som mange allerede har påpekt - prisen på utstyret selv med økningen ligger på et lavere nivå enn prisen på tilsvarende utstyr hos andre bilprodusenter.

Well put. Uansett - for oss som har bestilt så blir uansett en AWD TMS vesentlig dyrere mtp ny pris + AWD tillegg så ja ja... den som lever får se og uansett bare fint om Tesla utvider sin modellpalett med flere typer. Jeg tipper nok at Model X blir også en relativt dyr bil når den kommer... nye TMS priser + xxx % begynner jo å bli dyrt - selv her i Norge - jfm f.eks den nye Porsche Macan som kommer på nyåret til rundt 700ish for en liten 2.0 TDI...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

OleJA

Sitat fra: MinTesla på mandag 11. november 2013, klokken 10:30
Jeg er ihvertfall voksen nok til å innrømme at All-wheel drive vil kompletere ....

Vi er nok av samme oppfatning her. Kunne godt tenkt meg TMS AWD og ser den ikke som en konkurrent til Model X. :D
Det er nok heller måten denne informasjonen fremkommer på som gjør at få tar det seriøst. Svaret får vi vel da 3. januar.
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på mandag 11. november 2013, klokken 10:43
Det er nok heller måten denne informasjonen fremkommer på som gjør at få tar det seriøst. Svaret får vi vel da 3. januar.
Og kommentarer som "mor di" gir heller ikke et "voksent" inntrykk :) (selv om den kommentaren nå er fjernet).

4wd Model S vil spise vesentlig av reservasjonene av Model X. Mye smartere å lansere Model X og selge så mange 4wd av den som mulig først, og deretter lansere 4wd på Model S.

Lurer på om 5-serie med rwd også er vanskelig å selge fordi det finnes 4wd 5-serie?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OW

Jeg kan ikke helt skjønne at motivasjonen for prisøkning er AWD på TMS. Der tanken er å "kompensere" kjøpere av TMS som har kjøpt til "gamle" priser. I følge den logikken ville det blitt det samme som å dobbeltsnyte kunder som nå kjøper TMS til nåværende priser.

Om / når AWD kommer så vil det ikke være gratis. Det er veldig mange biler på det norske markedet i dag som selges både med driv på 2 og 4 hjul. Hvorfor skulle dagens bakhjulsdrevne TMS bli ubrukelig selv om AWD kommer? Den funker fint i dag, og kommer ikke til å miste noen egenskaper selv om ny versjon kommer. Det eneste som kanskje trigges hos noen er et "må ha begjær" fordi det kommer noe nytt, og fordi de plutselig hadde behov for AWD for å komme opp til hytta, som de allerede har kjørt flere måneder til i bakhjulsdreven TMS.

Ikke missforstå, jeg heier på Tesla, og de må gjerne lansere AWD selv om jeg allerede har bestilt. Jeg tror jeg uansett ville gått for trekk på 2 hjul, som jeg klarer meg fint med til min kjøring, og som sannsynligvis passer min lommebok bedre. Løsningen som er skissert for model X med to motorer er knalltøff, og gir nok utrolig bra kjøreegenskaper, men jeg tror ikke det blir billig... Jeg blir bare betenkt når jeg skjønner mange mener dagens TMS blir "ubrukelig" og "verdiløs" i det AWD kommer.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Stiania79

Sitat fra: OW på mandag 11. november 2013, klokken 11:03
Jeg kan ikke helt skjønne at motivasjonen for prisøkning er AWD på TMS. Der tanken er å "kompensere" kjøpere av TMS som har kjøpt til "gamle" priser. I følge den logikken ville det blitt det samme som å dobbeltsnyte kunder som nå kjøper TMS til nåværende priser.

Om / når AWD kommer så vil det ikke være gratis. Det er veldig mange biler på det norske markedet i dag som selges både med driv på 2 og 4 hjul. Hvorfor skulle dagens bakhjulsdrevne TMS bli ubrukelig selv om AWD kommer? Den funker fint i dag, og kommer ikke til å miste noen egenskaper selv om ny versjon kommer. Det eneste som kanskje trigges hos noen er et "må ha begjær" fordi det kommer noe nytt, og fordi de plutselig hadde behov for AWD for å komme opp til hytta, som de allerede har kjørt flere måneder til i bakhjulsdreven TMS.

Ikke missforstå, jeg heier på Tesla, og de må gjerne lansere AWD selv om jeg allerede har bestilt. Jeg tror jeg uansett ville gått for trekk på 2 hjul, som jeg klarer meg fint med til min kjøring, og som sannsynligvis passer min lommebok bedre. Løsningen som er skissert for model X med to motorer er knalltøff, og gir nok utrolig bra kjøreegenskaper, men jeg tror ikke det blir billig... Jeg blir bare betenkt når jeg skjønner mange mener dagens TMS blir "ubrukelig" og "verdiløs" i det AWD kommer.

+ 1 - helt enig...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA