Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takstativ til Think ønskes kjøpt

Startet av larsbr, tirsdag 19. november 2013, klokken 20:54

« forrige - neste »

larsbr

Sitat fra: Trig8 på torsdag 14. november 2013, klokken 19:26
Sitat fra: larsbr på torsdag 14. november 2013, klokken 13:37
Eneste bruksområdet jeg kan se nå er hvis kjøpesentre osv som ligger oppimot 10 mil unna hadde fått denne muligheten så man kunne ladet opp igjen på 4 timer mens man handlet osv.
Ser ikke ut til at det er noe interesse for det blant kjøpesentre og offentlige ladeplasser. De holder seg gjerne til 16A på et dobbeltstikk.
Siden 32A lading er så begrenset utbygd, blir det for lading hjemme hvis du f.eks bruker nesten all batterikapasiteten til og fra jobb, og så trenger du mye kapasitet til kjøring på kveldstid i tillegg.

OK da tenker jeg at jeg kan hurtiglade mange ganger for 7500 på enten i Lier hvis jeg kjører nordover eller i Tønsberg hvis jeg skal sørover... På den måten kan jeg vel dekke det meste fra Skien til Oslo området. Ser ikke helt for meg å kjøre lenger med rekkeviddeangst osv... Eller tar jeg helt feil så jeg vil ønske å kjøre Leafen også på enda lengre turer? Jeg kommer jo uansett til å beholde Dieseltraktoren til langkjøring tenker jeg. Jeg får se etter å ha prøvekjørt i morgen. Henter bilen kl 10 i morgen, blir spennende.

Tenkte tanken å prøvekjøre skikkelig og ta turen til Ikea og Liertoppen... Burde vel gå greit med litt lading på stolpene på 10A? Trenger vel ikke nøkkel der for å lade litt? Eller er dette mye å håpe på for en fersk el-bilist?

Bobbulf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2013, klokken 08:48
Sitat fra: MrMastodon på fredag 15. november 2013, klokken 04:59
En dedikert 32A kurs vil vel holde i massevis, den trekker uansett ikke mer enn (6600w/230v) 28,7A, da ligger man 10% under maks belastning.

6,6kW er inn på batteriet. I tillegg er det tap i laderen, så den trekker nok sine 32A. Tilsvarende er 3,3kW laderen målt til å trekke over 3,7kW fra nettet.
Min lader fra Elbilhjelpen trekker max 29,6A målt med tangamperemeter på ledning inn til ladestasjonen. Blir 29,6 X 230 = 6,8kw , så da er det tap i laderen på bare 200W i mitt tilfelle.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Kvikken

#17
Såvidt jeg har fått høre fra eiere som har montert 32A utstyr hjemme så krever dette en trefase kurs som igjen er vesentlig dyrere å få opp enn bare å montere en standard 32-40A kurs på en tykkere kabel med 6mm2.

leaf-newbe

1 / 2 fas eller 3 fas kurs er marginal forskjel i kost ved instalasjonen med mindre du har et veldig langt kabelstrekk.

når det gjelder DL i leaf så er det en lur investering da alle nye ladestolper skal ha støtte for lading av de nye elbilene som trenger med strøm. derfor skal de være utstyrt med vanlig shuko og mennekes plugg.
og da med en mennekes til J-1772 kabel kan du lade på 4 timer  på ofentlige stolper.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Kvikken

#19
Så 6,6kW kalles også DL. Ellers fikk jeg høre av elektrikeren at for trefas må du ha trafo, høyere spenning etc. og derfor ble dette en dyr affære. Mulig dette er annerledes i hus med helt nytt elektrisk annlegg og hvor ladekontakten skal stå innenfor 10m fra sikringskapet etc. men det virket som det gjaldt i alle tilfeller.

Jeg har bestilt uten da selgeren fikk meg bort fra det. Jeg fikk beskjed om at bilen skulle komme første uken i desember og i kontrakten står det at jeg kan endre bestillingen helt frem til leveransen, noe selgeren også nevnte.

Nå har plutselig bilen kommet (fått mail med VIN) og da må jeg vel bare akseptere at jeg får en bil uten 6,6kW? Eller gjelder "leveranse" først når du har hentet den eller når du har registrert VIN på deg som person hos You+Nissan?

Gliderman

Er tydeligvis en del uvitenhet om denne 6,6kw laderen. Når jeg bestilte bilen min i Tønsberg for 4 uker siden, skjønte ikke selger hva jeg skulle med den. At dette blir en std lademulighet på offentlige stolper var helt ukjent. Glad jeg visste bedre enn selger.  ;)
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Kvikken

#21
Men hva med denne klausulen om at man kan gjøre om bestillingen inntil bilen er levert? Hva gjelder som leveranse? Når Nissan har sendt mail med VIN om at bilen har kommet, når jeg registrerer VIN eller når jeg henter den hos Nissan?

Jeg fikk i utgangspunktet beskjed om at den skulle komme siste uken i november og senere ble dette oppdatert til første uken i desember. Nå i innspurten ble den fremskyndet 2-3 uker uten at jeg har blitt oppdatert på det.

Ellers skal ikke selger ha all skyld for "uvitenhet" for jeg prøvde faktisk å orientere meg om dette her i forumet før kjøpet og det var først etter at kontrakten var tegnet at jeg begynte å få noe uklare råd om at "dette burde du kanskje tatt med". Samt at det var veldig mye synsing og usikkerhet rundt hvorvidt dette ville komme som standard i ladestolper de nærmeste 5 år og det er først nå flere sier at det vil bli det. Rådene jeg fikk før og etter kjøpet var vidt forskjellig.

Men det interessante for meg nå er, hva gjelder ift. klausulen "inntil leveranse" i kontrakten?

Og for TS må rådet være, bestill med, ikke lur på det en gang :). Det vil også ha stor betydning for hvor lett det blir å selge bilen igjen. Mao. et klart og håndfast råd du kan forholde deg til uten å bruke ukesvis på å finne ut av dette.

Griffel

#22
Har du 3 fas 230V IT anlegg hjemme er det ingen ladestandarder for elbil som støtter dette (følgelig heller ingen elbiler med slik lader, men noen hjemmesnekkere har lagd seg slike).

Derimot støttes enfas 230V. Nissan leaf har så vidt jeg vet J-1772 kontakt, denne støtter kun enfas 230V og opp langt over 32A, Leaft har altså en enfaslader, så dersom en kun tenker Leaf 6,6 kW. Har en ikke glede av annet en enfasopplegg.

Har en derimot en Tesla (BMWi3, VWe-up, Renault Zoe) + en Leaf kan det ha en hensikt med 400V TN, har en da ikke dette fra før må en inn med en transf, fra et type 2 ladepunkt her kan en da lade både Leaf med enfas 230V og BMWi3 3 fas 400V (men kanskje ikke samtidig).
Skal en lade begge samtidig trenger en ikke Transf. for Leafen men et eget ladepunkt 230V enfas.

Men for kun en Nissan Leaf med 6,6 kW lader kan en i garasjen enten sette opp et enfas ladepunkt sikret 32 A med fastmontert J-1772 kabel (Proxil/Salto/Elbilhjelpen/Nofuel etc). Eller et type 2 ladepunkt med enfas tilkobling (mange av de samme leverandørene) og koble seg til denne med en (Type2 til Type 1 kabel).

Fra alle offentlige ladepunkt med Type 2 kontakt kan denne kablen benyttes, og har en da et offentlig ladepunkt sikret 32A kan en med en Leaf med 6,6kW lader mota fra dette punktet 6,6W om en altså har en Type 2 til Type 1 kabel. (For eksempel denne: http://evconnectors.com/Type-1-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-1-Connectors-32-amp/j1772-to-62196-2-32-amp-plugs-and-cable-dsi-dsiec-ev32p
eller elbilhjelpens: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html skroll litt ned på siden, leveres trolig også fra Nofuel og Salto)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kvikken

#23
Super oppklaring Griffel, takker :). Det skal sies at karen som fortalte meg dette eier både en Leaf og en Tesla og der er nok forklaringen bak det.

GeirH

Sitat fra: Griffel på søndag 17. november 2013, klokken 12:31
Har du 3 fas 230V IT anlegg hjemme er det ingen ladestandarder for elbil som støtter dette (følgelig heller ingen elbiler med slik lader, men noen hjemmesnekkere har lagd seg slike).

Derimot støttes enfas 230V. Nissan leaf har så vidt jeg vet J-1772 kontakt, denne støtter kun enfas 230V og opp langt over 32A, Leaft har altså en enfaslader, så dersom en kun tenker Leaf 6,6 kW. Har en ikke glede av annet en enfasopplegg.

Har en derimot en Tesla (BMWi3, VWe-up, Renault Zoe) + en Leaf kan det ha en hensikt med 400V TN, har en da ikke dette fra før må en inn med en transf, fra et type 2 ladepunkt her kan en da lade både Leaf med enfas 230V og BMWi3 3 fas 400V (men kanskje ikke samtidig).
Skal en lade begge samtidig trenger en ikke Transf. for Leafen men et eget ladepunkt 230V enfas.

Men for kun en Nissan Leaf med 6,6 kW lader kan en i garasjen enten sette opp et enfas ladepunkt sikret 32 A med fastmontert J-1772 kabel (Proxil/Salto/Elbilhjelpen/Nofuel etc). Eller et type 2 ladepunkt med enfas tilkobling (mange av de samme leverandørene) og koble seg til denne med en (Type2 til Type 1 kabel).

Fra alle offentlige ladepunkt med Type 2 kontakt kan denne kablen benyttes, og har en da et offentlig ladepunkt sikret 32A kan en med en Leaf med 6,6kW lader mota fra dette punktet 6,6W om en altså har en Type 2 til Type 1 kabel. (For eksempel denne: http://evconnectors.com/Type-1-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-1-Connectors-32-amp/j1772-to-62196-2-32-amp-plugs-and-cable-dsi-dsiec-ev32p
eller elbilhjelpens: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html skroll litt ned på siden, leveres trolig også fra Nofuel og Salto)

Henger meg på her. Veldig bra oppsummering. Har en liten sak i tillegg da jeg har lest mye om dette den siste tiden og endt opp med et anlegg for dette.
Jeg snakket med Salto og de har en 400V 3fasladestasjon med type2 uttak. Han sa at den SKAL sikres med 32 amp og med en type2 til type1 overgang leverer den 32 amp over en fase til leafen automatisk. D.v.s at med type2 til type2 kabel (Tesla o.s.v.) får jeg evt. full trøkk 3 fas 400V. Har en slik boks på veg nå og er spent på om automatikken da fungerer. Da er man jo skodd for det meste.

Henger meg på ryktene om at det blir fler og fler 32 amp. ladestolper med Type2 uttak fremover. Alle rykter forventer dette. Da har jeg jo kabelen også til min Leaf og kan nyttiggjøre med 6,6 kw laderen.

Daglig praksis av 6,6 kw lader er for meg som følger: Kjører på jobb med 100% ladet bil. Kommer hjem med ca 9 mil igjen. Skal på besøk/ærend litt unna. Da er 4-5 mil på lading mens jeg spiser middag nødvendig for å ikke måtte ta dieseldyret på neste tur. Skjer stadig vekk. Rekkevidden er eneste minus med bilen og da er det bare å sko seg best mulig for å bøte på den "skavanken". Men, bare så det er sagt. Akkurat billig er det ikke....

Geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

Kvikken

Takk for gode innspill der. Hva ble totalprisen for annlegget?

GeirH

Sitat fra: glennha på onsdag 20. november 2013, klokken 04:15
Takk for gode innspill der. Hva ble totalprisen for annlegget?

Har ikke fått regninga på alt enda. Tenkte jeg skulle summere opp litt og legge ved litt fakta når alt var klart og testet. Kan være at noen ønsker det samme og da har man noe å se etter.

Geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

Kvikken

Hva estimerer du løst i omtrentlig størrelsesorden? 10k? 25k? 50k?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA