Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takstativ til Think ønskes kjøpt

Startet av larsbr, tirsdag 19. november 2013, klokken 20:54

« forrige - neste »

larsbr

Hei!

Etter å ha lest litt her på forumet en stund begynner jeg å nærme meg kjøp av Leaf kanskje. Skal prøvekjøre til helga.

Det jeg lurer mest på er om en dobbeltlader er verdt 7500? Vet det har vært mye skriving om dette allerede men har noen konkrete spørsmål jeg ikke har funnet ut av:

1. Finnes det eller kommer det noen portable ladere med mulighet for opptil 32A lading, da av typen som man kan justere? Tenker da på en med mulighet til overgang til Schuko ved 16A f.eks.

2. Er det slik at flere og flere ladestolper av den nye typen som jeg ser bla Salto kommer med blir 32A I så tilfelle kan jeg jo ta en Oslo tur fra Tønsbergområdet og få ladet opp igjen greit i Oslo sentrum på ca 4 timer.
Noen som vet hva kabelen elbilforeningen selger for dette koster?

snurre100

En av de få tingene jeg savner med Leafen,er muligheten til å lade hurtigere hjemme.Hadde jeg kjøpt leaf i dag hadde jeg kjøpt med 6.6 kwh lader. Argumentet "skal bare bruke den frem og tilbake til jobb og derfor trenger jeg ikke hurtigere lading" glemmer du etter fem minutter i Leafen.Det er den bilen du kommer til å bruke mest.
Venter på Kia E Niro

Carslakk

Eg har kjøpt med 6,6 kw lademulighet, men har ikke fått helt klart for meg hva som skal til for at jeg skal få utnyttet denne muligheten. Er det noen her inne på forumet som kan forklare meg hva som trengs? 16 a kurs? ny ledning?

mvh
Calle

pottle

Calle: Dette vil si at bilen din kan lade 6600 kW gjennom det vanlige støpselet. For å få til dette hjemme så må du ha en fastmontert 32A hjemmelader (32A * ca 210V).

Snakk med din elektriker for å se om dere kan montere en dedikert kurs: (6 mm2 ledning og 32A sikring) til den faste parkeringsplassen din.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Daeedor

Sitat fra: pottle på onsdag 13. november 2013, klokken 13:29
Calle: Dette vil si at bilen din kan lade 6600 kW gjennom det vanlige støpselet. For å få til dette hjemme så må du ha en fastmontert 32A hjemmelader (32A * ca 210V).

Snakk med din elektriker for å se om dere kan montere en dedikert kurs: (6 mm2 ledning og 32A sikring) til den faste parkeringsplassen din.

Jeg tror nok en elektriker ville anbefalt en 40A kurs (med jordfeil automat) for å trekke 32A konstant i flere timer... og det vil nok jeg også anbefale.  :)

jkirkebo

Sitat fra: Daeedor på onsdag 13. november 2013, klokken 14:53
Sitat fra: pottle på onsdag 13. november 2013, klokken 13:29
Calle: Dette vil si at bilen din kan lade 6600 kW gjennom det vanlige støpselet. For å få til dette hjemme så må du ha en fastmontert 32A hjemmelader (32A * ca 210V).

Snakk med din elektriker for å se om dere kan montere en dedikert kurs: (6 mm2 ledning og 32A sikring) til den faste parkeringsplassen din.

Jeg tror nok en elektriker ville anbefalt en 40A kurs (med jordfeil automat) for å trekke 32A konstant i flere timer... og det vil nok jeg også anbefale.  :)

Hvorfor det? Dette er gammelt "skrusikrings-knep". Moderne automatsikringer tåler merkerstrøm dag ut og dag inn uten problemer eller varmgang.

Tesla sin UMC skal lade med 32A fra blå industrikontakt. Det er rett og slett ikke lov å sikre en slik 32A kontakt med 40A. Mener du alle med Tesla skal lade med kun 25A fra en 32A kontakt?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carslakk

Da nytte det neppe med den vanlige standard ladekabel heller? Den lade jo kun 10 amp. Kan virke som at den 6,6 kw funksjonen er en funksjon eg ikke kommer til å få noe sørlig bruk for da neppe borettslaget hiver opp en 32 amp stikk til meg sånn heilt uten videre.

Men slik jeg har forstått det kan jeg korte ned ladetiden ved å kjøpe en annen kabel, chargeamp for eksempel.

calle

Daeedor

#7
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. november 2013, klokken 17:43
Sitat fra: Daeedor på onsdag 13. november 2013, klokken 14:53
Sitat fra: pottle på onsdag 13. november 2013, klokken 13:29
Calle: Dette vil si at bilen din kan lade 6600 kW gjennom det vanlige støpselet. For å få til dette hjemme så må du ha en fastmontert 32A hjemmelader (32A * ca 210V).

Snakk med din elektriker for å se om dere kan montere en dedikert kurs: (6 mm2 ledning og 32A sikring) til den faste parkeringsplassen din.

Jeg tror nok en elektriker ville anbefalt en 40A kurs (med jordfeil automat) for å trekke 32A konstant i flere timer... og det vil nok jeg også anbefale.  :)

Hvorfor det? Dette er gammelt "skrusikrings-knep". Moderne automatsikringer tåler merkerstrøm dag ut og dag inn uten problemer eller varmgang.

Tesla sin UMC skal lade med 32A fra blå industrikontakt. Det er rett og slett ikke lov å sikre en slik 32A kontakt med 40A. Mener du alle med Tesla skal lade med kun 25A fra en 32A kontakt?

Hvorfor det ? fordi min elektriker sier at dette er slik det skal gjøres. ( Ja jeg har elektro grunnkurs fra gamle dager selv.) At du har en annen oppfatning enn det fagmiljøet jeg bruker til mine elektroinstallasjoner , er jo i og for seg greit. Det som ikke er greit , er at du får det til å fremstå som en udiskutabel sannhet å kunne belaste en 32A kurs med 32A konstant. ::)   Når det gjelder din påstand om at man ikke kan belaste en 40A kurs med bare 32A , faller det på sin egen urimelighet. Man kan trekke så lite man bare vil , av en hvilken som helst kurs. Den skal beskyttes med en sikring mot overbelastning , samt kortslutninger og jordfeil. Mener du virkelig at man må  belaste alle kurser for fullt bestandig ?  ;D

knuterik

#8
Sitat fra: Daeedor på torsdag 14. november 2013, klokken 13:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. november 2013, klokken 17:43
Hvorfor det? Dette er gammelt "skrusikrings-knep". Moderne automatsikringer tåler merkerstrøm dag ut og dag inn uten problemer eller varmgang.

Tesla sin UMC skal lade med 32A fra blå industrikontakt. Det er rett og slett ikke lov å sikre en slik 32A kontakt med 40A. Mener du alle med Tesla skal lade med kun 25A fra en 32A kontakt?

Hvorfor det ? fordi min elektriker sier at dette er slik det skal gjøres. ( Ja jeg har elektro grunnkurs fra gamle dager selv.) At du har en annen oppfatning enn det fagmiljøet jeg bruker til mine elektroinstallasjoner , er jo i og for seg greit. Det som ikke er greit , er at du får det til å fremstå som en udiskutabel sannhet å kunne belaste en 32A kurs med 32A konstant. ::)   Når det gjelder din påstand om at man ikke kan belaste en 40A kurs med bare 32A , faller det på sin egen urimelighet. Man kan trekke så lite man bare vil , av en hvilken som helst kurs. Den skal beskyttes med en sikring mot overbelastning , samt kortslutninger og jordfeil. Mener du virkelig at man må  belaste alle kurser for fullt bestandig ?  ;D


Han sa vel ikke noe om at du ikke kan velge å trekke så lite strøm du vil fra en hvilken som helst kurs, bare at den blå industrikontakten ikke kan benyttes på en 40A kurs. Så om du velger å installere en kurs med 40A, så har du ikke lov å benytte den blå industrikontakten som du må ha for å lade Tesla'en - da må du istedet montere en kontakt som er sertifisert for mer enn 32A, men som da igjen desverre ikke passer til Tesla ladekabelen.


Edit:
For en dedikert kurs direkte til en fastmontert 32A lader, så oppstår ikke problemet med kontakt/støpsel og grenser for hva de er sertifisert for, men jeg ser uansett ikke noe særlig poeng i å legge opp til en kraftig overdimensjonering av anlegget - du ender bare opp med å betale unødvendig mye for det.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

larsbr

Ok så hjemme er det eneste bruksområde man kan se for seg foreløpig? Chademo er kanskje uansett mest aktuelt langs veien.

Ser for meg at hvis jeg kjøper 16A kabelen uten kladd som er justerbar opptil 16A så er de pengene like godt anvendt der. Jeg har ikke mer enn 1,5 mil til job og mulighet for lading der også. Så ser ikke helt behovet for 32A hjemme da jeg bør ha full tank igjen i løpet av en times middag?

Eneste bruksområdet jeg kan se nå er hvis kjøpesentre osv som ligger oppimot 10 mil unna hadde fått denne muligheten så man kunne ladet opp igjen på 4 timer mens man handlet osv.

knuterik

Sitat fra: larsbr på torsdag 14. november 2013, klokken 13:37
Ok så hjemme er det eneste bruksområde man kan se for seg foreløpig? Chademo er kanskje uansett mest aktuelt langs veien.

Ser for meg at hvis jeg kjøper 16A kabelen uten kladd som er justerbar opptil 16A så er de pengene like godt anvendt der. Jeg har ikke mer enn 1,5 mil til job og mulighet for lading der også. Så ser ikke helt behovet for 32A hjemme da jeg bør ha full tank igjen i løpet av en times middag?

Eneste bruksområdet jeg kan se nå er hvis kjøpesentre osv som ligger oppimot 10 mil unna hadde fått denne muligheten så man kunne ladet opp igjen på 4 timer mens man handlet osv.


Husk bare at om du kjøper 6/10/16A kabelen fra Charge-amps (som er den jeg regner med du mener - oransje kabel uten kladd), så vil ikke Leafen din uten videre låse kabelen fast ved lading. Da må du modifisere låsemekanismen som vist annet sted på forumet her (lime på en liten plastbit med epoxy-lim) - noe som forsåvidt er en god løsning som jeg bruker selv. En annen ting er at Charge-Amps-kabelen innimellom gir feilmeldinger og ikke starter lading (gjelder 2 av 60-70 ladeforsøk hos meg). Jeg vet ikke om dette gjelder *min* kabel eller charge-amps generelt.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

Daeedor

Sitat fra: knuterik på torsdag 14. november 2013, klokken 13:35
Sitat fra: Daeedor på torsdag 14. november 2013, klokken 13:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. november 2013, klokken 17:43
Hvorfor det? Dette er gammelt "skrusikrings-knep". Moderne automatsikringer tåler merkerstrøm dag ut og dag inn uten problemer eller varmgang.

Tesla sin UMC skal lade med 32A fra blå industrikontakt. Det er rett og slett ikke lov å sikre en slik 32A kontakt med 40A. Mener du alle med Tesla skal lade med kun 25A fra en 32A kontakt?

Hvorfor det ? fordi min elektriker sier at dette er slik det skal gjøres. ( Ja jeg har elektro grunnkurs fra gamle dager selv.) At du har en annen oppfatning enn det fagmiljøet jeg bruker til mine elektroinstallasjoner , er jo i og for seg greit. Det som ikke er greit , er at du får det til å fremstå som en udiskutabel sannhet å kunne belaste en 32A kurs med 32A konstant. ::)   Når det gjelder din påstand om at man ikke kan belaste en 40A kurs med bare 32A , faller det på sin egen urimelighet. Man kan trekke så lite man bare vil , av en hvilken som helst kurs. Den skal beskyttes med en sikring mot overbelastning , samt kortslutninger og jordfeil. Mener du virkelig at man må  belaste alle kurser for fullt bestandig ?  ;D


Han sa vel ikke noe om at du ikke kan velge å trekke så lite strøm du vil fra en hvilken som helst kurs, bare at den blå industrikontakten ikke kan benyttes på en 40A kurs. Så om du velger å installere en kurs med 40A, så har du ikke lov å benytte den blå industrikontakten som du må ha for å lade Tesla'en - da må du istedet montere en kontakt som er sertifisert for mer enn 32A, men som da igjen desverre ikke passer til Tesla ladekabelen.

Ok - greit nok - men jeg gikk ut fra Tesla problematikk hadde lite å gjøre i Leaf Forumet ?  Dessuten har jeg snakket mest om montering av ladestasjon med 32A uttak , det var ihvertfall min vinkling i mitt første innlegg her. La oss holde oss til saken - altså Nissan Leaf og eventuell uttak fra vegg. Shuko er ikke godkjent for mer enn 16A (og helst ikke det heller lengre) , så da blir det annen type kontakt hvis man skal gjøre uttak over 16A. Slike kabler finnes , og så kan man evnt montere  en ladestasjon som normalt krever det jeg beskriver over - (min har RFID kortleser , nettverkstilkobling og mye annet snacks...og fastmontert kabel som passer rett inn på Leaf.) 8)

Trig8

Sitat fra: larsbr på torsdag 14. november 2013, klokken 13:37
Eneste bruksområdet jeg kan se nå er hvis kjøpesentre osv som ligger oppimot 10 mil unna hadde fått denne muligheten så man kunne ladet opp igjen på 4 timer mens man handlet osv.
Ser ikke ut til at det er noe interesse for det blant kjøpesentre og offentlige ladeplasser. De holder seg gjerne til 16A på et dobbeltstikk.
Siden 32A lading er så begrenset utbygd, blir det for lading hjemme hvis du f.eks bruker nesten all batterikapasiteten til og fra jobb, og så trenger du mye kapasitet til kjøring på kveldstid i tillegg.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

MrMastodon

#13
En dedikert 32A kurs vil vel holde i massevis, den trekker uansett ikke mer enn (6600w/230v) 28,7A, da ligger man 10% under maks belastning.

jkirkebo

Sitat fra: MrMastodon på fredag 15. november 2013, klokken 04:59
En dedikert 32A kurs vil vel holde i massevis, den trekker uansett ikke mer enn (6600w/230v) 28,7A, da ligger man 10% under maks belastning.

6,6kW er inn på batteriet. I tillegg er det tap i laderen, så den trekker nok sine 32A. Tilsvarende er 3,3kW laderen målt til å trekke over 3,7kW fra nettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA