Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en brann..

Startet av pnq, tirsdag 19. november 2013, klokken 16:06

« forrige - neste »

pnq

Model S er en fantastisk bil. Punktum. Har ikke angret et sekund på selve valget av bil. Men det er påfallende hvor stor forskjell det er på bilen og på de som man møter som kunde av Teslamotor Norge. Jeg har brukt mer tid på å følge opp leveransen og manglende deler (selve bilen, ladere, hjul, lykter, adaptere, matter) enn jeg har gjort på samtlige biler jeg har kjøpt gjennom 20 år frem til nå.

Punktlighet? Ta vinterhjul som eksempel; Jeg bestilte bilen min for mer enn 1,5 år siden. Alle som har hatt en bil i Norge vet at når vinteren nærmer seg så må man ha vinterdekk. At selve bilen kom senere enn først antatt er lett å akseptere. Men hvordan er det mulig at selv dekk og felger ikke kan fremskaffes 2,5 mnd efter bilen ble levert? Dette er ikke high tech i det hele tatt...  At man som kunde desperat må finne en løsning på egen hånd for å kunne kjøre bilen til tross for at vinterhjul ble bestilt og betalt sammen med bilen er rett og slett umulig å forstå. Langt mindre akseptere!

Kundeservice og tilgjengelighet? Jeg har per dags dato til gode å komme frem på en av Teslas telefon numre i Norge. Og kommer du frem er det på et service senter ett eller annet sted i Europa der de lover at noen skal kontakte en fra Tesla Norge. Det skjer bare ikke og er en "dead end". Måten å "lure" systemet er å ha nok av mobil numre til ulike mennesker som jobber på Tesla slik at man får tak på noen. Når selv ikke det holder må man rett og slett fysisk møte opp. Først da øker sannsynligheten at man kan få det man har bestilt og betalt mange måneder tidligere. Man må bare sette av tid. Masse tid....

Uansett hvor jeg kommer så opplever jeg at jeg langtfra er alene om mine oppleveleser. Og jeg har enda til gode å møte en som skryter av servicen de har fått. Dette burde vært alarmerende for de som har fått ansvaret for merkevaren Tesla i Norge! Mulig det er mange nye ansatte ... men ... det har det nå vært i mange måneder. Det holder ikke lenger som unnskyldning. Dessverre må nok ansvaret for alle de problemene vi har som har kjøpt bil av Tesla nå adresseres ledelsen. Noen som har lyst å prøve å ringe dem? Service senteret i Nederland er nok behjelpelig .. ;-)

Det som fikk det virkelig til å renne over for meg var når jeg så annonse på Gardemobanen i forrige uke der de oppfordrer flere å komme å prøvekjøre!?! Har de ikke problemer nok som de har idag med levering? Blir det lettere for oss som sliter med å få kontakt og tilbakemelding fra TMN med slike annonser?

Hvordan er det i det hele tatt mulig at en slik organisasjon kan lage så bra biler? Er det overhode noe av Tesla kulturen fra USA som er overført til Norge? Noen som tror at de hadde klart å selge biler i Norge om ikke bilene var så utrolig bra, med dagens tilnærming til kundeservice? Tilgjengelighet? Punktlighet? Troverdighet?

Noen som har lyst til å dele sine erfaringer?

P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

aryx

Opplevd det motsatte av deg. Fornøyd med Tesla, en helt ny organisasjon med en haug med biler som skal leveres ut kan ikke sammenlignes med godt etablerte bilmerker.
Et par ganger har jeg ikke kommet gjennom på telefon, litt dårlig oppfølging på vinterdekk, og andre små ting. Men det bryr jeg meg fint lite om.
For noen er Tesla en helt feil bil å kjøpe i forhold til forventningene.

15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

OleI

Jeg har og samme erfaring vedr. kontakt via telefon.
Har ei dame som heter Amelia som alltid er like hyggelig og behjelpelig.
Hu har fulgt opp både via epost og telefon på samtlige av mine forespørsler.

Men, hadde en uheldig opplevelse idet jeg skulle bestille etter endt prøvekjøring på Alna.
Ble geleidet inn på Tesla sine sider via en mac som sto i lokalene, og når vi var ferdig med bestillingen så hang siden seg og jeg ble bedt om å gjøre prosessen på ny.
Selgeren betrygget meg og sjekket sine systemer for at depositum ikke var trukket fra mitt kort.
Gjorde prosessen på ny og dro hjem i god tro, helt til jeg sjekket kontoen og så jeg var trukket 2 x 15 000 kr.

Imorgen er det gått totalt 4 uker og ennå ikke fått pengene til overs, selv om samtlige jeg har snakket med ( selger, sjef til selger og kontakt i nederland ) lover på tro og ære at de alle skulle rydde opp asap.

Har flere ganger spurt om kompensasjon da det hele satte meg i en vanskelig situasjon den gangen jeg gjorde ordren, men den gang ei..

Håper inntrykket retter seg da vi en gang kommer til levering..... ::)

RoadRunner

Sitat fra: aryx på tirsdag 12. november 2013, klokken 01:11
Opplevd det motsatte av deg.
+ 1.
Her i Trondheim er det bare positive og hjelpende mennesker som jobber. De yter meget god service!

Så må man vel se litt gjennom fingrene på diverse små-ting som at logistikken ikke håndterer. Men er enig med deg at vinterdekk må man ha! Og jeg fikk de levert ganske tidlig, ca 3 uker etter levering. Reserverte bilen i 2010 og fikk den levert 30. august  ;D.

I går satte jeg vinterdekkene på bilen min (Merk også at det går an å kjøre på sommer (helårs)-dekkene på litt blandet føre - se egen tråd fra meg)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

shb

Ble konstatert feil på laderen i bilen min 5 september på Alnabru :(. Den lader ikke med mer en 16A.)
De skulle ta kontakt med Bergen og kalle meg inn til bytte. Jeg nevnte dette for 2 uker siden da de la på vinterdekk. De viste ikke noe om det. Hadde ikke tid til å koble bilen til ladder for å sjekke, alle kontakter var i bruk. Stakk innom det en morgen kl 6 satte i kabelen. Det skulle jeg ikke gjort. Rødt lys, 5 feilmeldinger. Ladekabelen sto bom fast til NAF fikk meg løs 0750 (nå vet jeg om utløseren for kabel i bagasjerommet). Ringte Bergen 5 ganger den dagen ingen kontakt, fikk kontakt med Nederland han skulle gi de beskjed om å ringe meg. Det er nå 1 uke siden. Har ventet 5 uker på tilbakebetaling av for mye innbetalt for vinterpakken. Mangler fortsatt dobbelladder, tåkelys adaptere
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

janmb

Sitat fra: pnq på tirsdag 12. november 2013, klokken 00:22
Hvordan er det i det hele tatt mulig at en slik organisasjon kan lage så bra biler? Er det noe av Tesla kulturen fra USA som er overført til Norge?

Det er vel heller stikk motsatt - at typisk norske holdninger kommer i veien for det som kunne vært en bedre kultur.

Tror 99% av det noen opplever som dårlig kundeservice handler om at de ikke har nok kapasitet og ikke henger med på leveringstakten de har hatt i høst. Det er selvsagt ikke noen unnskyldning, men tror det er der forklaringen ligger for det aller meste.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

toppi

TS: Har du ikke en DS som du kan kontakte?
Og har du prøvd tlf 80011093?

De få gangene det har vært behov har jeg alltid kommet frem og fått god service. Mangler selvfølgelig adapter som alle andre, men det er nok ikke Tesla Norge sin feil, og jeg klarer å være litt tolmodig med en ny aktør, som tross alt har levert et unikt produkt  ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

pnq

#7
Sitat fra: janmb på tirsdag 12. november 2013, klokken 08:15
Sitat fra: pnq på tirsdag 12. november 2013, klokken 00:22
Hvordan er det i det hele tatt mulig at en slik organisasjon kan lage så bra biler? Er det noe av Tesla kulturen fra USA som er overført til Norge?

Det er vel heller stikk motsatt - at typisk norske holdninger kommer i veien for det som kunne vært en bedre kultur.

Tror 99% av det noen opplever som dårlig kundeservice handler om at de ikke har nok kapasitet og ikke henger med på leveringstakten de har hatt i høst. Det er selvsagt ikke noen unnskyldning, men tror det er der forklaringen ligger for det aller meste.

:-) Tanken med den setningen var å si at den fantastiske "kulturen" som laget Model S ikke var overført til Norge. Så enig med deg.

Forøvrig samme erfaring som Tesla-Ole; Jeg har også penger tilgode av Tesla og har hatt det siden jeg fikk feil på slutt regningen for 2,5 mnd siden. Vet ikke om jeg noen sinne får de pengene tilbake....  har blitt lovet retur av de pengene så mange ganger at jeg nærmest har avskrevet disse ca 12500,-. Får vel heller trekke dem fra på fremtidig service regning elller lignende ;-) Forøvrig Ole så har du funnet veien gjennom systemet ved å få kontakt med en person som er behjelpelig. Dessverre er det alt for få "Ameliaer" :-(

Hadde ikke produktet vært så bra hadde jeg gjort mye for å unngå å kjøpe noe av dette selskapet. Tesla Norge sikter vel mot en omsetning på 1,5 milliard i omsetning i 2013 kanskje? Og dette er et selskap som faktisk  ikke svarer på telefoner. Eller som klarer å fremskaffe vinterhjul til biler som ble bestilt for mer enn 1,5 år siden?!? Matter? Eller adaptere? Hvordan er det mulig å ha problemer med å sette noen plastbiter sammen til noe som ble bestilt år tilbake? Jeg kan rett og slett ikke forstå at dette er mulig... 

Jeg har selv vært ansvarlig for å bygge opp en organisasjon til omtrent samme omsetning som Tesla i Norge. Og dette hadde iallefall ikke blitt godtatt av våre kunder. Nå hadde vi et produkt med vesentlig mindre "halleluja-stemning" i dagligvarebransjen så det blir vanskelig å sammenligne.

Beklageligvis så burde Tesla Norge være forbi "voksesmerte" stadiet. Og de har begynt å annonsere etter flere kjøpere. Noe er definitivt galt når de gjør det mens de fortsatt har så mange kjøpere med uløste problemer. Dessverre er nok alle de problemene vi opplever ett ledelses problem. Mulig dere er bedre stilt i så måte i Trondheim?
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

Trøndertesla

Rent objektivt så er det jo vanskelig å være uenig med deg basert på et du sier - det er ikke bra at det mangler dekk og adaptere og diverse andre småtterier når bilen blir levert. Og det er ikke akseptabelt at kundene ikke får kontakt.

Men, i rettferdighetens navn så synes jeg at vi skal gi Tesla litt slack. De fleste som har kjøpt Model S i "første runde" er vel klar over den bragden de tross alt har klart å få til på svært kort tid. Verdens beste bil, verdens sikreste bil, superladernettverk, m.m. - alt rullet ut fra en gjeng med computer-nerder i Silicon Valley. Det ville nesten vært for utrolig om de scoret 10 points på absolutt alle kriterier. Det positive er jo at de har scoret 10 points på de vanskelige kriteriene, og så får vi heller akseptere at de synes det er lettere å bygge 6 superladere-stasjoner i Norge på 6 måneder enn å produsere plastikk-adaptere og gummimatter.

Om de hadde utsatt lanseringen i Norge med 3 måneder så er jeg ganske sikker på at de hadde truffet på adaptere og gummimatter også, samt at de hadde fått litt tid til å lære opp organisasjonen litt bedre. Men, jeg tror nok de fleste hadde valgt "Model S nå - med litt marginale mangler" enn "Model S om 3 måneder uten mangler".

For min egen del så er jeg svært fornøyd med servicen fra Tesla i Trondheim. De har sikkert litt rotete systemer enda, og de skyter fra hofta rett som det er, men det viktigste er på plass - lidenskapen for å levere god service. De har en super innstilling, og på de "småtteriene" jeg har vært utsatt for så har jeg fått full attention og de har løst det både raskt og smidig. I morgen så skal jeg innom for å se på en feilmelding "Park Assist Disabled" og når jeg booket timen i går så informerte de om at de dessverre ikke hadde en "loaner" inne. Elon har vel sagt at alle skal få en "loaner" i forbindelse med service så jeg har vel rett på dette. Men, jeg har full forståelse for dette midt i den travleste leveransesesongen og har overhodet ikke noen problemer med dette. Når man er "early adapter" så ligger det vel litt i kortene at det er en risiko for at ikke alt er perfekt.

Håper det ordner seg for deg. Dekk og matter er vel løsbart, så det er vel adapteret som er det kritiske. Men, har man strøm i garasjen så holder det til 90% av behovene til de fleste. Trenger du mer så er min erfaring at de gjør alt for å hjelpe deg - men det fordrer selvfølgelig at du får kontakt med dem... ;)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Bjoris

Sitat fra: Tesla-Ole på tirsdag 12. november 2013, klokken 07:39
Jeg har og samme erfaring vedr. kontakt via telefon.
Har ei dame som heter Amelia som alltid er like hyggelig og behjelpelig.
Hu har fulgt opp både via epost og telefon på samtlige av mine forespørsler.

Men, hadde en uheldig opplevelse idet jeg skulle bestille etter endt prøvekjøring på Alna.
Ble geleidet inn på Tesla sine sider via en mac som sto i lokalene, og når vi var ferdig med bestillingen så hang siden seg og jeg ble bedt om å gjøre prosessen på ny.
Selgeren betrygget meg og sjekket sine systemer for at depositum ikke var trukket fra mitt kort.
Gjorde prosessen på ny og dro hjem i god tro, helt til jeg sjekket kontoen og så jeg var trukket 2 x 15 000 kr.

Imorgen er det gått totalt 4 uker og ennå ikke fått pengene til overs, selv om samtlige jeg har snakket med ( selger, sjef til selger og kontakt i nederland ) lover på tro og ære at de alle skulle rydde opp asap.

Har flere ganger spurt om kompensasjon da det hele satte meg i en vanskelig situasjon den gangen jeg gjorde ordren, men den gang ei..

Håper inntrykket retter seg da vi en gang kommer til levering..... ::)

Tror ikke jeg ville stresset med dette NÅ. Du har jo da to biler til gml pris, gratulerer:) Sikkert ikke FÅ som er interessert i å ta over denne bestillingen din:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Havebigfun

Det ser ut til å være betydelig forskjell i kundetilfredshet på de forskjellige lokalisasjoner.
Mens de fleste kunder fra Bergen og Trondheim føler at de blir fulgt opp på en fortreffelig måte slikter Oslokundene med oppfølgingen. I tillegg ser det ut til at Bergensere og Trøndere ikke har vinterdekk-problemet som slår nokså tungt inn i Oslo hvor det er langt flere dager under 0 enn i Bergen.
Som jeg skrev i Dikt-tråden er det kommunikasjon som er den største utfordringen Tesla står overfor: holdes man informert er man villig til å akseptere litt av hvert av ulemper/forsinkelser

RoadRunner

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 12. november 2013, klokken 09:30
Det ser ut til å være betydelig forskjell i kundetilfredshet på de forskjellige lokalisasjoner.
Mens de fleste kunder fra Bergen og Trondheim føler at de blir fulgt opp på en fortreffelig måte slikter Oslokundene med oppfølgingen.
Kanskje det har sammenheng med volumet? Vi i "utkanten" er heldige og har flere tesla-ansatte pr kunde enn i Oslo? Innstillingen her i Tr.heim er ihvertfall meget bra, og de strekker seg så langt det er praktisk mulig. Selvfølgelig sliter de med å kompensere hvis de ikke har tilgang på deler...
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

pnq

#12
Igjen tegn på dårlig ledelse dessverre. Selskapet burde vært bedre "tunet" i.h.t. salg per lokasjon. Men uansett hvor mange deler selskapet mangler og hvor dårlig logistikken synes, så er manglende tilgjengelighet, løftebrudd og slurv i kundehåndteringl langt fra det man forventer av en organisasjon med så bra biler.
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

Cronos

Jeg er meget fornøyd med servicen hittil.

Fikk noen problemer med bilen (høyre blinklys og manglende lydhorn), og ringte opp dit. De hadde dårlig med kapasitet på verkstedet for tiden, men hvis jeg kunne la den stå der et par dager kunne de ta den innimellom.
Som sagt, så gjort.
Etter to dager (som avtalt) ringer de meg og sier at bilen er klar.
Heldigvis hadde de funnet en jordingsfeil, fikset det, og bilen var som ny igjen.

Jeg hadde også nevnt knirking fra soltaket. Da sa Kenneth at "Det er en større jobb, så det rekker vi ikke nå". Men hvem hadde fikset soltaket også? Jo, Tesla!

Så i mitt tilfelle så overgikk de mine forventninger.

Det folk synes å glemme er at dette er et veldig ungt selskap med ung organisasjon som leverer et ungt produkt. For 10 år siden fantes ikke dette selskapet. Og nå leverer de tusenvis av biler verden over. Det tar tid for runtiner å sette seg. De har aldri gjort dette før. Og verden har heller aldri sett en bil av denne type før. ALT er nytt. Så endel tålmodighet/slack synes jeg man bør tillate dem.

Den som forventer Mercedes-service (eksempel) bør bestille en Mercedes i stedet.

Lik det eller ikke, men det er virkeligheten. Og den som innbiller seg noe annet lever i en fantasiverden.

Heldigvis ser det ut som det i denne tråden er mange som tenker som meg. :)

(Beklager litt tøff tone, men jeg synes det er i overkant mye gnål av og til)










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA