Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriene i Thinken "Classic"

Startet av tromsøelbil, torsdag 14. august 2008, klokken 13:44

« forrige - neste »

tromsøelbil

Til deg Laura!
Det er nok en ide å løfte dette høyere en saksbehandleren som sitter på P kontoret. Som sagt så har miljøpartiet de grønne og jeg vi klaget saken inn til fylkesmannen i Troms, dette fordi vi mener at kommunen ikke har annledning til å nekte elbiler å parkere gratis på kommunale parkeringsplasser. Da jeg tok saken til media i Tromsø har politikere her i byen reagert med vantro til hvordan Tromsø parkering praktiserer parkeringsbestemmelsene. Greit å parkere ute på kommunale parkeringsplasser men ikke innendørs? Det høres ikke fornuftig ut.....
Det går også ann å henvende seg til media og/eller politikerene å høre hva de sier. Jeg håper at politikerne ihverfall i Tromsø ser hvor dum denne praksisen til Tromsø Parkering er og at de legger forholdene mer til rette for oss elbileiere.
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

elektrolux

Nå har jeg tatt saken opp med de grønne i Stavanger, så håpet er at det blir en ordning her også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

#47
Sitat fra: Christian på tirsdag 05. august 2008, klokken 12:03
Hei.

Det var spesiellt. I Oslo åpnet nylig Oslo Kommune 20 nye gratis ladeplasser i Saga Parkeringshus i Vika. Så vidt jeg vet er dette ikke offentlig vei.
Det blir ikke det samme. Det er ikke offentlig vei, men en tilrettelegging av kommunen for elbil som er frivillig. De betaler et privat selskap for å drifte plasser for dem.

Forøvrig så skjønner jeg ikke hva offentlig vei eller ikke har med det å gjøre, slik cra påpeker.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

#48
Sitat fra: ilmarw på torsdag 07. august 2008, klokken 13:30

Forøvrig så skjønner jeg ikke hva offentlig vei eller ikke har med det å gjøre, slik cra påpeker.

ilmar

Offentlig vei har med lovteksten å gjøre. Kommunen har annledning til å kreve parkeringsavgift på offentlig vei, og her kan elbiler parkere uten avgift.

Offentlig vei er alle steder en har lov å kjøre og inkluderer veier, broer, parkeringsplasser etc. og også private veier som er åpne for alminnelig ferdsel.

Departementet kan jo vanskelig stille de samme krav om avgiftsfritak til private eiere (uten å betale erstatning), så dermed blir det en forskjell på om plassen drives av private eller av kommunen. Men drives den av kommunen er det vanskelig å forstå for meg som hobby jurist at de kan drive en plass som om de var private uten å bryte vegtrafikkloven.

Jeg tror vel helst at dette ikke er et spørsmål om å få inn avgifter til kommunen, men kanske heller et praktisk spørsmål om automatisert innkreving på plasser med bom inn og ut, og redusert manuell kontroll.

Dersom de ikke tenkte på at noen har krav på å parkere uten å behøve å betale avgift, den gang da plassen ble planlagt, er det en lettvint løsning å definere seg rundt problemet med "privat prinsipp", for å dekke over tabben.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tromsøelbil

Hei alle elbileiere!
Jeg startet denne tråden for en tid til bake. Bakgrunnen var at Tromsø Parkering nektet elbileiere i Tromsø å parkere gratis på kommunale parkeringsplasser, og parkeringstuneller og P-hus. Grunnen til dette var ifølge Tromsø Parkering at disse kommunale parkeringsplassene drives etter såkalte privatrettslige prinsipper og at et fjellanlegg og et P-hus ikke er definert som en veg.
Denne saken har skapt mye mediaoppmerksomhet, og media har vært opptatt hvordan det er mulig at miljøbyen Tromsø , som ønsker å være en foregangskommune på miljø, og som itilegg har laget en klima og energi plan som sier at kommunen skal legge til rette for mest mulig miljøvennlig transport, gjør det motsatte: Vanskeligjør forholdene til de som velger å kjøre elbil.

Det er med en glede å meddele at den politiske ledelse i Tromsø har etter denne saken ble kjent i media, gått ut i avisen og sagt at elbiler skal få lov til å parkere på alle kommunale parkeringsplasser, dvs at nå skal elbiler få lov til å parkere også innendørs i de P-husene vi har i Tromsø. :)
Vi elbileiere i Tromsø er veldig godt fornøyd med at politikerne har tatt tak i denne saken og lagt forholdene mer til rette for oss elbileiere! :)
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Griffel

#50
Gratulere med dagen. Hyggelig å se at fornuften seirer.   :)

Men Tromsø Parkering forklaring er og blir en bortforklaring.

En offentlig parkeringsplass er en offentlig parkeringsplass enten den ligger i fjell, i et hus eller på en tomt. Å si at der bilen parkerer i parkeringshus ikke er en parkeringsplass er bare et forsøk på å definere seg rundt regelverket.

Tromsø Parkering er vell et kommunalt parkeringsselskap som måles mot et budsjett, og leser regelverket uten å forstå eller ta hensyn til hva meningen var med bestemmelsen. Byråkrati mot politisk målsetting  ???
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Catalyzator

GRATULERER   Gegga      ;D 

Det var supre nyheter !
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

tom

Helt supert jobbet, hvis du har ledig tid trenger vi "slappfisker av noen søringer" hjelp til å ordne opp med skiltingen av kollektivfelt i hovedstaden.

Det har vært blogget om dette i over to år nå men ingen har gjort noe med det.  Det er helt klart at skal man få noe til må man aksjoner eller benytte pressen. 

/tom   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ilmarw

Da gjenstår det vel bare å få på plass ladestasjoner i P-husene der oppe. Det har faktisk søringene fått til :-)

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

#54
Følgende mail er hermed oversendt fylkesmannen i Rogaland:


Hallo fylkesmann

Viser til vedlagte diskusjon på Elbilforumet, samt oppslag i Stavanger aftenblad.

I korte trekk er saken at Stavanger Parkering f.o.m. 1 juni 2008 har sagt opp avtale om gratis parkering i St. Olav for Elbiler.

Lyse har anlagt 6 ladeplasser der, som nå er uaktuelle å bruke grunnet innføring av parkeringsavgiften for Elbiler. Vi kan nemlig framdeles parkere gratis på alle andre offentlige plasser.

Elbiler er i.h.h.t. dette fritatt for avgift ved parkering på offentlige parkeringsplasser: Ref: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19931001-0921.html

§ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk bil

Elektrisk bil kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkeringen skjer i henhold til tidsbegrensningen.

0 Tilføyd ved forskrift 19 jan 1999 nr. 139.

Begrunnelsen Stavanger parkering bruker er uklar og varierende.

Jeg ønsker at Fylkesmannen kan undersøke om Stavanger parkering med dette handler i tråd med gjeldende regler.



Håper med det at saken kan løses også i Stavanger
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tromsøelbil

Hei Elektrolux!
Klagen som vi sendte til Fylkesmannen i Troms ble ikke behandlet der, dette fordi Fylkesmannen mente at Samferdselsdepartementet er rette klageinstans. Klagen er sendt videre dit. 

Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

hens

#56
Idag fikk jeg parkeringsgebyr på offentlig veg som er driftet av et privat selskap, på et så offentlig sted som Ullevål Sykehus.
Det fikk meg til å gå inn på:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19931001-0921-002.html#2
I siste linje av §3 står det faktisk:

§ 3. Administrasjon

       Når avgiftsparkering er innført, fastsetter kommunen avgiftssatsene.    Kommunen er ansvarlig for kunngjøring, og innkjøp og vedlikehold av utstyr, samt rettledning, tilsyn og klagebehandling, jf § 19.

      Ansvaret kan overføres til et eget parkeringsselskap, dersom dette  eies helt av kommuner.
[/b]
Ergo est:  Det kommunene gjør når de "privatiserer" parkeringsplasser er ulovlig!

Klage er sendt!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ilmarw

Polestar i bestilling

Thomas Parsli

Sitat fra: hens på mandag 29. desember 2008, klokken 21:35
Idag fikk jeg parkeringsgebyr på offentlig veg som er driftet av et privat selskap, på et så offentlig sted som Ullevål Sykehus.

Er du sikker på at veiene på området (inne på Ullevål Sykehus) faktisk er offentlig vei?
Jeg mener det er vanlige trafikkskilt der, som normalt indikerer at det er offentlig vei, men politikere (særlig de i Oslo) privatiserer jo så godt de kan så jeg ville ikke vært overrasket om hele området er "privat".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Oslo er vel ganske flinke når det gjelder elbilplasser se f.eks saga parkeringshus som driftes av et selskap men hvor de uansett har fått til dette med fri elbilparkering og 20 ladeplasser.

Ullevål sykehus er vell ikke kommunens eiendom men en del av universitetet. Da blir det staten og de har jo egne regler for alt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA