Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriene i Thinken "Classic"

Startet av tromsøelbil, torsdag 14. august 2008, klokken 13:44

« forrige - neste »

tromsøelbil

Hei!
Jeg har nylig kjøpt meg en elbil, og jeg bor i Tromsø. Her har vi blant annet to store parkeringsannlegg som er kommunale. Et av anleggene er innendørs i et fjell og det andre anlegget er i et stort parkeringsbygg. Siden elbiler parkerer gratis på kommunale parkerinsplasser regnet jeg selvsagt at vi også fikk parkere på disse to nevnte parkeringannleggene. Men da jeg tok kontakt med Tromsø parkering fikk jeg til svar at elbiler ikke kan parkere gratis her. Grunnen til dette var at parkeringshusene drives etter privatrettslige prinsipper og at det derfor er betalingsplikt for alle.
Hva sier dere andre elbileiere, har dere vært borti noe lignende
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Catalyzator

Hei Gegga 

Jeg vil vel si det slik at Sitat: "" drives etter privatrettslige prinsipper "" 
Med dette menes vel at enten kommunen velger å fravike sitt eget regelverk og driver parkeringsplassen på samme måte som private eller parkeringsplassen ER privat ved at kommunen leier den ut til et privat selskap.

Med andre ord virker det som en diffus måte å svare på og en lurendreiermåte å fravike sitt ansvar. Det blir jo ingen flere kommunale parkeringsplasser igjen så lenge de kan si at den ikke er kommunal fordi den er drevet av private aktører.

MEN.... dersom dette parkeringfirmaet som i praksis har håndteringen av parkeringsplassen er innleid av kommunen eller annsatt av kommunen eller at iallfall kommunen har inntekter fra parkeringsplassen i det at kommunen eier grunnen så er igrunn kommunen på tvilsomt juridisk grunnlag....  ::) vil jeg tro.... .
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

tromsøelbil

Hei Catalyzator!
Takk for ditt svar. Såvidt det er meg bekjent er det kommunens eget parkeringsselskap som driver de to overnevte parkeringsanleggene. Det er kommunale ansatte som arbeider i parkeingshallene. Parkeringsplassene er heller ikke private, men private kan etter det jeg forstår kjøpe leie av plasser. Majoriteten av parkeringsplassene i de to kommunale anleggene er disponert til byens innbyggere mot betaling som en annen vanlig parkeringsplass.
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

ilmarw

Jeg er litt usikker, men mener å huske at noe av det samme har skjedd i Stavanger og Kristiansand. Det er sikkert noen derfra som kan utdype. Se også denne tråden fra forumet til Agder Elbilforening (som er en del av dette forumet): http://elbil.no/forum/index.php?topic=856.0

ilmar
Polestar i bestilling

tromsøelbil

Hei ilmarw!
Jeg så litt på linken du sendte, er ikke helt sikker på at det er samme tingen som jeg tok opp. Det er faktisk også flere andre kommunale parkeingsplasser i Tromsø som Tromsø parkering henviser til de samme "privatrettslige prinsipper". Uten at jeg har undersøkt det juridiske grunnlaget for dette, synes jeg det høres i overkant spesielt ut. En kommunal parkeringsplass som Tromsø parkering drifter kan jeg ikke skjønne at ikke den er gratis for elbiler.
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

tromsøelbil

Nå har jeg undersøkt litt nærmere begrepet "privatrettslige prinsipper". Det er slik jeg forstår det private som eier selve parkeringsplassen, mens kommunen arbeider med å følge opp parkeringsbestemmelsene. Da kan det se ut som om at det er andre regler der en på andre kommunale parkeringsplasser.
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Griffel

#6
Det vil jo bli litt umulig da dersom noen plasser som er merket med kommunens logo er avgiftsfrie mens andre ikke er det ut fra litt uklare prinsipper. Det er jo et ønske fra rikspolitiske myndigheter å gi elbiler fordeler, fri parkering på offentlige parkeringsplasser er en av de viktigste av disse.

Kommunen som offentlig instans skulle vel egentlig bare operere offentlige parkeringsplasser, og på disse kan elbiler parkere avgiftsfritt men må følge tidsbegrensningen.

Inntektene av kommunal avgiftsparkering skal gå til kommunen, og kommunen kan bare krev inn slike avgifter direkte eller gjennom et parkeringsselskap som er heleid av kommunen.

Som hobbyjurist tviler jeg på at kommunen har  anledning til å definere seg rundt samferdselsdepartementets regelverk på denne måten, dersom kommunen leier en plass av en privat for å drive denne som parkeringsplass er det allikevel en offentlig parkeringsplass, noe annet blr for tullete.

En sak for nordstart å ta opp med samferdseldepartementet?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tromsøelbil

Hei Griffel!
Jeg er enig med deg i dine betraktninger, slik jeg forstår det er parkeringsplasser merket med svart P basert på privatrettslige prinsipper, altså alle må betale også vi elbileiere, men når parekringsplasser er merket med blå P kan vi parkere gratis.
Jeg synes å merke at det er en tendens til at flere og flere av kommunens parkeringsplasser blir omgjort til privatrettslige parkeringsplasser, på denne måten vil jo fordel med elbiler og gratis parkering gradvis opphøre. Slik jeg ser kan dette muligens være en sak for Norstart og myndighetene.
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Ken

Jeg tror at det er det samme greie som i Kristiansand, ja. Til å kvitte seg med gratis parkering for motoriserte vogner til funksjonshemmede mennesker pluss elbiler har de gått over til en annen form for drift så at de kan rydde plass til flere betalende brukere.
I gjengeld, litt på grunn av dårlig samvittighet, har vi blitt lovet gratis parkering og lading i en annen kommunal P-hus.

Tar kontakt med Miljøvern Dept. i kommunen og spør om de kan hjelper.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

tromsøelbil

Hei Ken!
Ja det blir  ihvertfall et problem hvis kommunen velger denne strategien på mange av byens parkeringsplasser, og som jeg nevnte tidligere er jeg redd fordelen med gratis parkering for elbiler i fremtiden vil renne ut i sand fordi flere og flere parkeringsplasser blir omgjorte til plasser der alle må betale.
Når det gjelder innomhus parkering i Tromsø er det to parkeringshaller, og begge er parkeringsplasser der alle må betale, men også andre sentrale store parkeringsplasser i sentrum arbeider innefor samme prinsipp.
Jeg antydet vel i en tidligere i denne tråden at kanskje burde dette være en sak for Norstart,  og finnes det muligheter for at vi likevel kan parkere på kommunale plasser som drives etter privatrettslige prinsipper?
Takk for tipset Ken
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Rio

"Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr" sier følgende:

Sitat§ 2. Innføring av avgiftsparkering

       En kommune kan, etter å ha hørt politiet, vedta at det på bestemte steder i kommunen bare skal være tillatt å parkere mot betaling. Innføring av avgiftsparkering forutsetter at kommunen i samsvar med reglene i § 18 har overtatt håndhevingen av ordningen med gebyr etter § 14.

       Kommunal avgiftsparkering på riksveg eller fylkesveg krever samtykke fra regionvegkontoret. Kommunal avgiftsparkering på privat veg forutsetter samtykke fra eier av vegen.

       Forskriften begrenser ikke grunneiers rett til utleie av grunn til parkering på privatrettslig grunnlag.

Sitat§ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk bil

       Elektrisk bil kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

       På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkeringen skjer i henhold til tidsbegrensningen.


Med andre ord, det er avgiftsfri parkering (slik jeg tolker det), også selv om kommunen har leid det ut til drift på privatrettslig grunnlag. Det står intet her om at §8a oppheves ved utleie til privatrettslig drift.




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Catalyzator

Oppdaget noe når Rio la inn sitatene her over.

Sitat§ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk bil
Elektrisk bil kan , på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

... Ordlyden er KAN og det betyr vel at de også Kan la vær å gi gratis parkering ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Rio

Nei, det står at bilen "kan [...] parkeres uten at det betales avgift", altså at man har lov til å parkere uten å betale avgift. "Kan" her betyr "har mulighet til" / "har rett til".

Hvis det var slik at kommunen bestemte kunne de skrevet "kommunen kan fravike krav om avgift for elbiler", eller lignende.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Jeg mener at de har rett til å leie den ut til privatrettslig drift, men det endrer ikke på at elbiler ikke skal betale, fordi utleie under privatrettslig drift nettopp skjer iht §2, og §8a refererer jo nettopp til dette.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Catalyzator

Ja Rio 
Jeg må nok bite i meg misstanken min omkring "kan" og medgi at du har rett  ;D
Å det er jeg glad for!

Jeg har tipset Sondre Båtstrand om dette også, han fra Miljøpartiet De Grønne 
og han tar det nok også alvorlig og ser på saken. Han er dyktig  ;D 
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA