Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konvertere båt til elektrisk

Startet av mutz, tirsdag 19. november 2013, klokken 14:53

« forrige - neste »

mutz

Min S85 blir levert i god tid før neste vinter og jeg er spent på hvordan den kjører på glatte vinterveier.
Har blitt usikker på om dette er riktig bil for Tromsø-vinteren. Her er bakkene mange og bratte. Min bedre halvdel skal bruke bilen i det daglige, og det forsterker usikkerheten :-X

Er det lett å dosere effekten på glatta? Griper ESP-en lett og presist? Holdes hjulene effektivt på bakken?

Muffinman

Eneste erfaring så langt er i dag på is, delvis blank og ustrødd og enkelte partier av litt mer rufsete type. Piggfrie Nokian dekk. Null problem å dosere kreftene, og hjelpesystemene er de smidigste jeg har vært ute for. Synes dette lover godt. Men bilen veier jo en del, så jeg vil tro at det lønner seg å ha et edruelig forhold til fart når det er glatt.

teslaslaven

Bare gode erfaringer så langt med Nokian piggdekk her, imponert over antispinn og ESP når jeg har provosert den. Ville valgt piggdekk igjen, særlig i Nord-Norge.

Real EoN

Kjørt BMW i 13 år, men de bilene jeg har hatt der blir sleder i forhold til min P85+.. Ekstremt bekymra var jeg, og ekstremt letta og fornøyd er jeg  :)

Model S og slaps/snø/is... meget bra... vertfall med nokian piggdekk !!
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

mutz

Flott!
Det høres betryggende ut.
Intet negativt om vinteregenskapene overhodet?

Min sambo har alltid kjørt 4wd, nå en VW Golf 4motion 2012 modell. Hun er hakket mer bekymret enn meg(får bli dagens understatement) Noe som er en bekymring i seg selv. Kjør på med beskrivelser, så formidler jeg en lett revidert versjon videre ;D

petersv

Det går fint. Er Tromsøværing selv, utflyttet dog, men har kjørt mye bil der. Med piggdekk kommer dere til å ha veldig god fremkommelighet. Er stopp-egenskaper som er viktigst, da har awd null og niks å si ;)

janmb

Noen som har erfaring med piggfritt i nevneverdig ekkelt føre ennå?
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

D.O

Noen som har noen sammenligninger mellom hakka 7 og 8?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

gbzdoc

Jeg prøvde vår på isete fjellveier, mellom -3 og +1, samt med nysnø oppå siste dagen. Ble veldig beroliget over kjøreegenskapene med piggfrie Hakka R2. ESP passer på hele tiden slik at bilen alltid er stabil og fin selv i svingete bratte oppoverbakker. Dekkene satt like bra som jeg har vært vant med fra tidligere biler/sesonger med Nokian piggfritt.

Kommer til å skaffe kjetting, just in case, men regner med å bruke de like lite som på forrige bilen. (Det ble en gang: I fjor på blank is med pudderssnø oppå. Hjalp ikke med 4x4 en gang...)

Mine tester ble gjort på Fåvang fjellet rett ved Kvitfjell.

Stiania79

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 12. november 2013, klokken 09:17
Jeg prøvde vår på isete fjellveier, mellom -3 og +1, samt med nysnø oppå siste dagen. Ble veldig beroliget over kjøreegenskapene med piggfrie Hakka R2. ESP passer på hele tiden slik at bilen alltid er stabil og fin selv i svingete bratte oppoverbakker. Dekkene satt like bra som jeg har vært vant med fra tidligere biler/sesonger med Nokian piggfritt.

Kommer til å skaffe kjetting, just in case, men regner med å bruke de like lite som på forrige bilen. (Det ble en gang: I fjor på blank is med pudderssnø oppå. Hjalp ikke med 4x4 en gang...)

Mine tester ble gjort på Fåvang fjellet rett ved Kvitfjell.

Godt å høre :-) Venter selv på Nokian Hakka R2 på 245/45-19... og både autosock og kjetting er innkjøpt!
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Kjelli

Amoss

Sitat fra: Stiania79 på tirsdag 12. november 2013, klokken 09:29
Godt å høre :-) Venter selv på Nokian Hakka R2 på 245/45-19... og både autosock og kjetting er innkjøpt!

Leste om en bruker på Telsaforumet som hadde fått ødelagt understellet etter å ha brukt ikke-godkjente kjettinger. Så du bør sikre deg at de er godkjente for bruk på MS.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TW838

Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. november 2013, klokken 13:36
Leste om en bruker på Telsaforumet som hadde fått ødelagt understellet etter å ha brukt ikke-godkjente kjettinger. Så du bør sikre deg at de er godkjente for bruk på MS.

Noen som vet hvordan man kan skaffe seg de som er lagt ut på Tesla sin side?
http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-wheels-tires-and-tire-covers/products/model-s-snow-chain

Jeg sendte mail ang. levering til Europa og fikk dette svaret:
Unfortunately we cannot ship vehicle accessories ordered online to addresses outside of North America.  The snow chains in particular are not approved for use in the EU.  I recommend sourcing some snow chains in Europe for your size wheel and tire.

Hadde også spurt DS om dette, men da var svaret:
Ett sett med to kjettinger vil koste 872,- I Norge, men de er enda ikke tilgjengelig I Europa desverre.
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Kjelli

jeg tenkte å kjøpe slike. http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article537536.ece
Har brukt vanlige kjettinger mye forrige vinter, og det er noe baluba å få på, selv om det går greit. Men disse jeg linket til så jo veldig kjekke ut hvis de funker like bra som tenkt :) Passer til biler uten traktorplass i hjulbuen samt de går ikke på baksiden av dekket.

Kjell

Stiania79

Sitat fra: Kjelli på tirsdag 12. november 2013, klokken 10:00
hvilke kjettinger kjøpte du?

Kjell

...ja var vel hakket for kjapp på avtrekkeren der - SKAL kjøpe både kjetting og autosock... Tesla har noe noen egne kjettinger som jeg tenkte å kjøpe samt at jeg har fått bekreftet av Autosock gutta at de leverer type som passer til 245/45-19 piggfrie dekk...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA