Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 5.8 med TPMS kalibrering og viskerskiftemodus

Startet av pej, tirsdag 19. november 2013, klokken 12:30

« forrige - neste »

pej

Hei folkens, jeg håper det er flere enn meg som også velger Model S av hensyn til de lokale utslippene. Jeg bytter nå også til en strømleverandør som garanterer at strømmen jeg bruker kommer fra fornybare kilder. Hvordan de får til dette i praksiss er jeg derimot usikker på, men da har jeg gjort det jeg kan i allefall.

Sjekk selv:

http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/Stromavtaler/stromavtalen-co2fri/
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

oroeltoro

pej

Ifølge avtalen så kjøper/sletter Fortum opprinnelsesbevis på strømmen iht forbruket.

CO2FRI
Avtalen garanterer 100% fornybar strøm. Dette betyr at strømmen som kunden kjøper kan spores ved sertifikater (opprinnelsesgarantier) til en, eller flere, produsenter av 100% fornybar strøm (vannkraft, vindkraft, biomasse osv). CO2Fri-avtalen selges i henhold til Energibedriftenes Landsforenings (EnergiNorge) standard for opprinnelses-garanterte strømleveranser og Renewable Energy Certificate Systems (RECS) International Quality Standard. Varedeklarasjon som viser miljøpåvirkning finnes på www.fortum.no.
Model S 85 2014 solgt, Model X 100D i transitt. BMW i3 som konebil. Model 3 er reservert.

pej

Så flott! Man hører jo argumentene til elbil motstanderne til stadighet: "Strømmen kommer fra kullkraft i utlandet uansett" Hvilket er sant til en viss grad, særlig om natten. Men med denne avtalen kan vi faktisk svare, "joda, mulig det, men ikke min strøm" :)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

rsy

Veldig dyr avtale da! Fastbeløp + 4 øre/kwh

RSy

oroeltoro

Både på jobben og hjemme har jeg denne fra Ustekveikja:

Fakta og vilkår - Fornybar Energi
Tilbake

Fakta;
1.   Avtalen gjelder opprinnelsesgaranti på strøm og tilbys både til private og bedrifter.
2.   Tillegg på 0,35 øre/kWh inkl. mva *. Prisjustering skjer med direkte varsling 14 dager før prisjustering.
3.   Opprinnelsesgarantien er fra Ørteren og Ustekveikja Kraftverk, som begge har sertifikat fra myndighetene at kraftverkenes vannkraftproduksjon ikke forurenser, verken i form av CO2 utslipp eller kjernefysisk avfall.
4.   Garantien kan ha være fra andre energiverk som er sertifisert, p.g.a begrenset produksjonskapasitet ved Ørteren og Ustekveikja Kraftverk.
5.   Opprinnelsessertifikatet publiseres ved nyttårsskifte, og gjelder derfor forrige års opprinnelse av energiproduksjon.
6.   Dokumentasjon av opprinnelsessertifikatet, utstedes ved henvendelse til Ustekveikja Energi.
7.   Opprinnelsesgarantien er et løfte til forbrukerne om at pengene går til kjøp av miljøvennlig kraftproduksjon.
8.   Opprinnelsesgarantien innebærer at man ikke er knyttet til den nasjonale varedeklarasjonen gitt av NVE.
Model S 85 2014 solgt, Model X 100D i transitt. BMW i3 som konebil. Model 3 er reservert.

Lokführer

Oh jizzez, noen folk kjøper hva som helst så lenge det er på salg ::)
Dette er jo bare no svada for å få folk til å kjøpe strøm fra leverandøren! Strømmen må jo eksporteres og importeres over landegrensene for å holde en fin balanse. Når det er overskyet og vindstille i Europa, så høljer det ned i Norge. Da eksporterer vi strøm dyrt. Så blir det vinter i Norge og magasinene er tomme, men masse vind og sol (og kullkraft og atomkraft) i Europa gjør at strømprisene er lave. Så importerer vi billig, og jaggu pumper vi vannet opp i magasinene igjen, slik at vi kan selge dyrt når prisen går opp.
Men for all del, kjøp strøm med grønne sertifikater. Og hvis noen vil kjøpe klimakvoter at meg, så tar vi det på PM.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

oroeltoro

Lokfuhrer
Tror neppe du har noen forståelse for hverken miljøet eller miljøtiltak.
Model S 85 2014 solgt, Model X 100D i transitt. BMW i3 som konebil. Model 3 er reservert.

Birger

Sitat fra: Lokführer på mandag 11. november 2013, klokken 20:36
Oh jizzez, noen folk kjøper hva som helst så lenge det er på salg ::)
Dette er jo bare no svada for å få folk til å kjøpe strøm fra leverandøren! Strømmen må jo eksporteres og importeres over landegrensene for å holde en fin balanse.

Kjøper du "grønn" strøm med litt overpris så er en med på å differensiere produkter. Det gjør det mer lønnsomt å utvide med mer miljøvennlig kraftproduksjon. Dermed er det flere kapitaleiere som er villige til å investere i fornybar energi.

Så at det er svada... langt derifra. Men det kan være at elektronene kommer tytende fra et kullkraftverk allivkevel ;-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

OddB

Bedre at vi sitter med den garantien enn tyskeren som bor ved et kullkraftverk. Enig at dette virker "tullete" og langt unna den virkelige verden men slik er det med mye annet og.
Jeg har også gått over til CO2FRI. koster meg en kr pr dag. Det er det verdt bare for å legge kullkraftargumentet dødt !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

a72

Herregud, dette er selvfølgelig bare svada!

Da hadde de jo måtte legge ulike kabler fra de forskjellige strømleverandørene til hvert hus.

Du har ingen garanti for hvor strømmen din kommer fra. På vinterstid når det er underskudd på strøm er det stor sjanse for at det er kullprodusert strøm du fyller på bilen din.

Olatho

Du har selvsagt ingen garanti for hvor "dine elektroner" kommer fra, men du  har en garanti for at strømleverandøren produserer en mengde miljøvennlig strøm tilsvarende ditt forbruk. Hvis *alle* valgte denne typen avtaler ville vi i prinsippet kun sitte med miljøvennlig strøm.
Dette er selvsagt en utopi, men det er ingen grunn til å ikke gjøre det beste mulige valget når man har muligheten til det.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 4

Øyvind.h

Sitat fra: Olatho på mandag 11. november 2013, klokken 21:26
Du har selvsagt ingen garanti for hvor "dine elektroner" kommer fra, men du  har en garanti for at strømleverandøren produserer en mengde miljøvennlig strøm tilsvarende ditt forbruk. Hvis *alle* valgte denne typen avtaler ville vi i prinsippet kun sitte med miljøvennlig strøm.
Se på det som et stort basseng med energi, hvor mange aktører fyller på energi fra forskjellige kilder (eks kull, vann, vind etc). Alle kan forsyne seg av bassenget, men bestemmer selv hvilken aktør de vil betale for å fylle på. Du får ikke nødvendigvis nøyaktig den energien du har betalt for, men du får den mengden du har betalt for. Før folk slutter å kjøpe skitten kraft kan vi ikke stenge den ute fra nettet, men man kan fint si at man selv ikke bidrar til utslipp, for man betaler for energipåfyll tilsvarende det man bruker. At andre ikke vil være med å bygge ut fornybar kraft kan en ikke klandres for :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Avh

Veldig godt billedliggjort Øyvind h. Dessuten: Lokalt blir luften vi puster inn betydelig bedre for hver fossilbil vi får byttet mot en El-bil. Akkurat det argumentet står høyt i kurs hos oss.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Havebigfun

Sitat fra: Avh på mandag 11. november 2013, klokken 21:50
Veldig godt billedliggjort Øyvind h. Dessuten: Lokalt blir luften vi puster inn betydelig bedre for hver fossilbil vi får byttet mot en El-bil. Akkurat det argumentet står høyt i kurs hos oss.
Nettopp- Antall barn med ashma er dobblet på få år! Hva som er årsaken vet vi ikke -men at finstøv fra biler og fyringsanlegg utløser astma-anfall er sikkert.

koop

Hva med å melde seg inn i Elbilforeningen. På siden for medlemskap står blant annet....

Forøvrig bidrar Elbilforeningen med:
* Garantier som sikrer at alle Norges elbiler kjører på ren, fornybar energi.
Kristiansand:
Tesla Model S #2966, Vin 18513
7.3.2013 - Reservert
13.5.2013 - Bekreftet bestilling
14.5.2013 - Papirene signert
27.9.2013 - In Production
8.10.2013 - Production Complete
21.11.2013 kl. 11:00 - Avtalt utlevering
Subaru Forrester utgår

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA