Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av TK Askøy, tirsdag 19. november 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

Griffel

#60
Sitat fra: Mr.Hansen på lørdag 24. januar 2015, klokken 01:08
U=R*I
Ohms lov er riktig, men passer dårlig til å beskrive mange sammenhenger.

Kanskje på plass med et lite sammendrag:

Strømstyrte ladere i bil:
Strømmen er her innenfor visse grenser uavhengig av spenning. Effekten blir da propossjonal med spenningen. P=U*I (fordi I er tilnærmet konstant)

Kokeplater, Panelovner, Varmtvann beredere ol.
Strømmen er her proposjonal med spenning. Effekten er da propossjonal med kvadratet av spenningen. P=U2/R (Her er R tilnærmet konstant)

Elekrtiske motorer:
Effekten som trekkes fra nettet er avhengig av hvor hardt motoren belastes, det vil si at dersom spenningen ikke påvirker hastigheten på motoren, og dermed lasten, vil strømmen øke når spenningen synker. Har en en vifte hvor hastigheten reguleres av spenningen vil vil belastningen reduseres og strømmen være omtrent den samme eller mindre. Her vil resultatet derfor variere sterkt med hvilken type belastning motoren har.

Små strømforsyninger:
Små strømforsyninger til PC ol. må stort sett levere den effekten apparatet trenger. Så om spenningen synker øker strømmen. (P tilnærmet konstant)

Altså; siden de store belastningene hjemme enten er lader eller varmeelementer betyr det at strømmen ikke øker når spenningen synker oftest tvert imot.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

#61
Enig med Griffel.

En varmeovn på 2kW har en motstand i varmeelementet sitt på ca 26 ohm.

I = P / U
2.000W / 230V = 8,69A

R = U / I
230V / 8,69A = 26,46 Ohm.

Om spenningen synker til 200V, så vil strømmen gjennom varmeelementet bli lavere, og varmeeffekten bli lavere

I = U / R
200V / 26,46 Ohm = 7,55A

P = U * I
200V * 7,55A = 1.510W
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv


felix

Hvor høy spenning er da bra? Får mellom 236 og 240. Dette er fra min vesle garasje.

aness

Sitat fra: felix på søndag 01. februar 2015, klokken 11:02
Hvor høy spenning er da bra? Får mellom 236 og 240. Dette er fra min vesle garasje.

230 * 1.05 = 241.5 (230 +5%)

petersv

Sitat fra: aness på søndag 01. februar 2015, klokken 11:55
Sitat fra: felix på søndag 01. februar 2015, klokken 11:02
Hvor høy spenning er da bra? Får mellom 236 og 240. Dette er fra min vesle garasje.

230 * 1.05 = 241.5 (230 +5%)

Jo mer jo bedre ;) For ladehastighete. Alt innen rimeøighetens grenser selvfølgelig. Er vel +5 og -10% som er toleransene hvis jeg husker rett.

minim

Litt nyskjerrig om det har kommet noe nytt her den siste tiden i og med at det kommer el-biler i stadig flere hjem.

Jeg har nå 203v på laderen til min TMS ved 13A last. Inne i huset måler meg 2-4volt høyere spenning på samme kurs. Det er ca. 6meter PR2.5 kabling inne i huset og 20meter 2.5kvadrat skjøteledning ute. Har kun midlertidig tatt i bruk en en-fas stikk siden jeg ville teste hvordan det var å lade med 13A først før jeg eventuelt la opp større kurs. Har generelt elendig strømforsyning her jeg bor og det blinker skikkelig i lysene når naboen bruker en silotalje i fjøset. Når han starter denne så tipper jeg at jeg har spenningsfall ned i 180-190V uten å ha faktisk målt det.

Hele huset fikk nytt elektrisk anlegg for to år siden hvor jeg skiftet fra en fas 32A til tre fas 63A (fikk ikke mer...) så alt er nytt helt i fra stolpe. Bør jeg høre med e-verket om de kan trinne opp trafo litt eller se på problemet? Jeg er vel akkurat innenfor kravet deres mtp spenning, men jeg ser for meg at legger jeg opp en 32A/3fas kurs til lader slik som planen er så drar jeg spenningen greit under 200V om jeg legger inn bil lader og 7.5kW varmekolben i varmtvannstanken samtidig og naboene bruker en del strøm..

Tok en kontroll med varmekamera også når lading har stått på i ca. 10 timer. Ikke noe særlig å se på egentlig, men gjorde det bare for morroskyld for å se om det ble noe særlig varmeutvikling av det. 
-TMS 85D
-03 VW Polo

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

tiger``n

Sitat fra: minim på fredag 07. oktober 2016, klokken 20:21
skiftet fra en fas 32A til tre fas 63A (fikk ikke mer...) så alt er nytt helt i fra stolpe. Bør jeg høre med e-verket om de kan trinne opp trafo litt eller se på problemet? Jeg er vel akkurat innenfor kravet deres mtp spenning, men jeg ser for meg at legger jeg opp en 32A/3fas kurs til lader slik som planen er så drar jeg spenningen greit under 200V om jeg legger inn bil lader og 7.5kW varmekolben i varmtvannstanken samtidig og naboene bruker en del strøm..
230 volt 3-fas 63A er standard tariff. Skal du ha mer må du betale mer i nettleie siden det går under industritariff.
For 400 volt er det 3-fas 40A som er grensen. Dette blir cirka samme effekt totalt.
Spenningsnivået skal ligge på 230 volt +5% -10%. Avviker du fra dette kan du kreve utbedringer.
Ring ditt nettselskap og spør om du kan låne en spenningsmåler. Denne tilkobles en trefaskurs og du har denne i cirka en uke. Så leverer du den tilbake og nettselskapet ser hva spenningen har ligget på samt maks og minimum innenfor hele perioden.
Du snakker om 203 volt, det er definitivt for lavt og du kan potensielt risikere skade på ditt utstyr.

Tuxedo

Sitat fra: minim på fredag 07. oktober 2016, klokken 20:21
Jeg har nå 203v på laderen til min TMS ved 13A last. Inne i huset måler meg 2-4volt høyere spenning på samme kurs. Det er ca. 6meter PR2.5 kabling inne i huset og 20meter 2.5kvadrat skjøteledning ute.
Tenkte først det kunne være dårlig kontakt i skjøteledningen, men når du har 205 - 207V på samme kurs inne i huset, så ligger jo feilen et annet sted.  Hvilken spenning måler du over de tre fasene direkte på inntaket i huset?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

minim

Er klar over det med tariffen, men jeg fikk ikke mer uansett. Da måtte jeg i tilfelle betale for oppgradering av linje og trafo i følge nettleverandør å det kom til å koste mer enn det smaker. De ville egentlig at jeg skulle betale anleggsbidrag på 3x63 også til jeg begynte å henvise litt til lovverket. Det merkelige var at når de plutselig måtte koste oppgraderingen til 3x63A frem til tomten så var linje og trafo god nok og behøvde ikke oppgradering :) Kanskje det er dette jeg ser resultatet av nå..

Det varierer veldig også. Når jeg sjekket bilen litt senere på kvelden hadde den 217v. Nå er det 212 volt. Skulle sett om jeg fant meg en nett analysator så jeg fikk logget dette for egen del også.

Skal ta en måling på inntaket i morgen å se, men jeg tviler sterkt på at det er noe internt i huset egentlig. Her er alt nytt og dimensjonert ihht forskrift. Det stedet jeg målte på i huset er forsynt parallelt med egen 2.5 kvadrat fra sikringsskapet og ingenting på denne kabelen var inne (kun to lampetter) så det skal i teorien være samme spenning som i skapet. Sliter med høyt strømtrekk på løftebukken i garagen også pga lav spenning og den er forsynt i fra nabohuset som har eget inntak (men samme linje/trafo)
-TMS 85D
-03 VW Polo

TK Askøy

#71
Jeg startet denne tråden i sin tid, og kan melde at Askøy Energi har forsterket linjenettet i området rundt der jeg bor slik at problemet nå er løst.

Jeg sendte et skjermdump av ladeappen som dokumentasjon på problemet (bildet under), og etter noe tid fikk jeg den hyggelige tilbakemeldingen om at de skulle utbedre. Spenningen på det tidspunktet var da helt nede i 202 volt.

Jeg kunne se ut fra den interne maildialogen som hang på meldingen til meg at det er flere i området her som har meldt om samme problem, så jeg vil anta at økningen i antall elbiler er en hodepine for enkelte nettselskaper.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

minim

Supert. Da skal jeg gjøre det samme. Tok en skjermdump i dag tidlig når jeg var nede i 200-202V på bilen og 25 inne i huset. Da hadde jeg også justert ned ladestrøm til 10A. I går kveld i 11-12 tiden så var spenningen 217V ute i bilen så det er store svingninger.
-TMS 85D
-03 VW Polo

N00b

Hodepinen for strømselskapene er mye av nettet ikke er dimensjonert for moderne bruk. Når noen vil ha mer strøm må de betale alt for oppgradering, men her er det snakk om et alt for svakt nett som nå blir belastet litt mer, da må noe gjøres uten at kunden kan klandres.

De legger bare på nettleien og vips betaler vi for det uansett.

tiger``n

Å legge til en bil på 10-16 ampere som sporadisk lader kan vel neppe sies å være en drastisk forandring.
Mange steder har elnettet vært svært dårlig i lange tider, og de har bare utsatt det så lenge de har klart. De som aldri klager er de som aldri får det utbedret heller.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA