Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av TK Askøy, tirsdag 19. november 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

Li-Ion

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2013, klokken 21:34
Sitat fra: Li-Ion på fredag 13. desember 2013, klokken 21:11
Lader for første gang hjemme nå...
Har selvfølgelig ikke fått blått-adapter enda, så det er vanlig stikk som gjelder.

Synes det var mistenkelig lav spenning - kun 201 v i følge Tesla Appen...

Noe å bekymre seg for tror dere?

Målt spenningen andre steder i huset?

Ikke målt nei - har ikke noe utstyr for dette. (helt grønn på strøm)  :o

Men har brukt skjøteleding - mulig det kan bli noe tap her...?  Tester rett i veggen i morgen...
Be afraid...

Lanber

Skjøteleding er fy i utgangspunktet.  Men sålenge den ikke blir varm i kontakt eller kabel og den ikke ligger i kveil så tut og lad.

Kan du la være så er det bedre.  Noe sabla rigg uansett å dra inn og ut skjøteleding hver gang bilen skal lynes

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2013, klokken 22:04
Har Tesla begynt å levere biler i Japan?  Om de leverer europeiske ladere der borte har du tydeligvis fått med meg noe jeg ikke har lest :) regnet bare med laderne til europeiske biler var konfigurere annerledes pga behovet for trefas. Og så langt virker det som om US laderne tillater langt høyere enfas lading enn de europeiske. Men det kan seff være ene og alene sw-begrensning.

Umc er vel uansett ikke spekket for 110-230v? Må nesten ut og sjekke :)
Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 01:12
I USA har de to spenningsnivåer for 1-fas 120V og 240V.
I Norge er de nominelle spenningene 230V og 400 V +5% -10%

Lader i bilen er tilpasset EU som har 230V 1-fas og 400V 3-fas

For enfas er spenningsområdet for lader-UMC 200-260V 32A max
For 3-fas  er spenningsområdet for lader-UMC 380-440V 16A max


For lav spenning vil nok føre til at den ikke virker men den vil neppe bli ødelagt, og hvor langt ned en kommer før det slutter å virke er ikke godt å si .

Dersom spenningen er lav der du bor ødelegges ikke noe av dette. Men det er utenfor everkets spesifikasjon og må rettes.  Dersom den lave spenningen kommer av spenningsfall når du lader kan det skylles lange eller for tynne ledminger eller dårlig kontakt et eller annet sted, og kan være en fare. Dette bør du absolutt få kontrolert er spenningen så lav klager du til everket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76


Sitat fra: 19quiz76 på søndag 08. desember 2013, klokken 23:00
Svigerfar mener han bare har rundt 180-190V på hytta [...]
Lader der nå med 8A på 207V (6 tkm/h), men noe snodig skjedde før jeg til slutt klarte å lade:
Hadde satt på scheduled charging ettersom jeg ville vente med å lade til vi hadde lagt oss og slått av det meste i hytta som trekker strøm. Fikk feilmeldingen "Car needs service - unable to charge" og rød ladeport. Snakket med Tesla Support (kl 23.30 på en fredagskveld), og fikk resonnert oss frem til at det var Scheduled Charging som utløste feilen. Skrudde det av og bilen ladet.

Kan dette ha sammenheng med den lave spenningen på anlegget, tro?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Tai

Jeg sitter å ser på visibletesla nå og der får bilen 215V / 13A. Det snåle er at trafokiosken står oppå garasjen min! Burde jeg ikke da ha bedre volt/Spenning?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

jkirkebo

Sitat fra: Tai på lørdag 15. mars 2014, klokken 00:24
Jeg sitter å ser på visibletesla nå og der får bilen 215V / 13A. Det snåle er at trafokiosken står oppå garasjen min! Burde jeg ikke da ha bedre volt/Spenning?

Stiger spenningen mye om du stiller ned til 5A?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tai

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. mars 2014, klokken 01:12
Stiger spenningen mye om du stiller ned til 5A?

Setter jeg den til 5A så stiger spenningen til 226V.Mener å huske at hvis man er nærme trafo kan man få opptil 240 V

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

turfsurf

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 15. mars 2014, klokken 00:17

Lader der nå med 8A på 207V (6 tkm/h), men noe snodig skjedde før jeg til slutt klarte å lade:
Hadde satt på scheduled charging ettersom jeg ville vente med å lade til vi hadde lagt oss og slått av det meste i hytta som trekker strøm. Fikk feilmeldingen "Car needs service - unable to charge" og rød ladeport. Snakket med Tesla Support (kl 23.30 på en fredagskveld), og fikk resonnert oss frem til at det var Scheduled Charging som utløste feilen. Skrudde det av og bilen ladet.

Kan dette ha sammenheng med den lave spenningen på anlegget, tro?

Dette har jeg opplevd ofte med original lader (UMC) og offentlige ladestasjoner med litt ymse spenning. Aldri noe problem med Mennekes kabelen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OleJA

Sitat fra: Tai på lørdag 15. mars 2014, klokken 03:20
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. mars 2014, klokken 01:12
Stiger spenningen mye om du stiller ned til 5A?

Setter jeg den til 5A så stiger spenningen til 226V.Mener å huske at hvis man er nærme trafo kan man få opptil 240 V

Tai
Tyder på underdimensjonert kabling et eller flere steder 'underveis'.
- Bruker du skjøteledning?
- Kanskje er kursen du lader på bare sikret med 10A, og kablet med 1, 5kvadrat kabel?
Kan også tyde på feil i støpsel eller sikringskap. Sjekk om sikring eller støpsel blir lunkne?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Sitat fra: Tai på lørdag 15. mars 2014, klokken 03:20
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. mars 2014, klokken 01:12
Stiger spenningen mye om du stiller ned til 5A?

Setter jeg den til 5A så stiger spenningen til 226V.Mener å huske at hvis man er nærme trafo kan man få opptil 240 V

Du får 11V spenningsfall fra 5A til 13A? Da ville jeg straks sluttet å bruke den kontakten og fått en elektriker til å sjekke ut kursen. Det må være dårlig kontakt ett eller annet sted, det kan føre til varmgang.

Hos meg synker spenningen 2-3V fra 5A til 13A. Det er ganske normalt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. mars 2014, klokken 10:33
Sitat fra: Tai på lørdag 15. mars 2014, klokken 03:20
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. mars 2014, klokken 01:12
Stiger spenningen mye om du stiller ned til 5A?

Setter jeg den til 5A så stiger spenningen til 226V.Mener å huske at hvis man er nærme trafo kan man få opptil 240 V

Du får 11V spenningsfall fra 5A til 13A? Da ville jeg straks sluttet å bruke den kontakten og fått en elektriker til å sjekke ut kursen. Det må være dårlig kontakt ett eller annet sted, det kan føre til varmgang.

Hos meg synker spenningen 2-3V fra 5A til 13A. Det er ganske normalt.
Eller 14V spenningsfall ved 5A lading i forhold til en kontakt nærmere Transf. enig her er det noe galt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tai

Ringte en kamerat som er elektriker, han synes også at spenningsfallet var stort. Jeg har sjekket litt rundt, ingen varmgang i stikkontakt, ledninger eller sikring. Mulig det var en liten, svak lunk i sikringen men det var ikke mye.

Han mente det ikke var fare for anlegget eller at noe skulle ta fyr. Lengden på kablelen fra sikringsskap til min stikkkontkt ble nevnt som mulig problem. Vil tippe at det er rundt 50 meter med ledning der, og samme kabel forsyner lys til garasjene og 2 utelys. Han skulle diskutere det litt med noen kollegaer på mandag og gi meg beskjed men mente det var helt trygt å lade.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Harlex

Nytt 32A punkt montert. Måler 219 V i kontakt... Når jeg kjører på med 32a synker det til 203-205 V og det ligger og veksler mellom 31 og 32 A. Har målt 205V blant annet på kjøkkenet under lading av bilen.... Bør jeg ta kontakt med nettselskapet? Litt kjipt å få 29 km/t når potensialet er høyere....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Mr.Hansen

Sitat fra: Harlex på fredag 23. januar 2015, klokken 21:52
Nytt 32A punkt montert. Måler 219 V i kontakt... Når jeg kjører på med 32a synker det til 203-205 V og det ligger og veksler mellom 31 og 32 A. Har målt 205V blant annet på kjøkkenet under lading av bilen.... Bør jeg ta kontakt med nettselskapet? Litt kjipt å få 29 km/t når potensialet er høyere....

Da holder lys pærene(i huset ditt) din X antall lengere enn de som har 230v! hehe 'Fakta'
Men går spenningen ned så går strømmen opp. Kan være være farlig hvis du har noen dårlige forbindelser i huset.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Muffinman


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA