Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av TK Askøy, tirsdag 19. november 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

TK Askøy

Visible Tesla rapporter at jeg har 210V i garasjen når jeg lader. Det lokale energiselskapet sier at de må utbedre hvis jeg kommer under 207V. Er ikke dette veldig lavt? Er det noe som kan ta skade av at jeg kun har 210V?
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

Griffel

Sitat fra: TK Askøy på mandag 11. november 2013, klokken 19:21
Visible Tesla rapporter at jeg har 210V i garasjen når jeg lader. Det lokale energiselskapet sier at de må utbedre hvis jeg kommer under 207V. Er ikke dette veldig lavt? Er det noe som kan ta skade av at jeg kun har 210V?
230V er nominell spenning. det betyr 230V +5% -10%. Alt utstyr skal minst tåle disse grensene uten å ta skade.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleJA

Samtidig skal det vel ikke være mer enn 3% spenningstap i noen av kretsene i huset tror jeg. Så har du oppimot 220V i sikringskap eller øvrige kontakter, så har du potensielt fare for varmgang ett eller annet sted på vei til garasjen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Chlangum

Sier bilen også at den lader med 210 volt?
Har du målt med et Volt meter i kontakten?

Tar vel ikke skade av det. Men nå er jeg ikke elektrikker så skal ikke si det sikkert.
Men det vil vel redusere ladehastigheten litt?

13 amp og 210 blir 2730 watt
13 amp og 230 blir 2990 watt
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Balrog

Forsvinner ikke da 260W til å varme opp en eller annen ledning/kontakt?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Muffinman

Ikke nødvendigvis i huset eller garasjen til trådstarter. Det kan være at lasten på nettet i området er såpass stor at spenningen synker av den grunn, og trådstarter får lav spenning inn på sitt anlegg i utgangspunktet.

Jeg ville målt med voltmeter i et stikk på en kurs som er ubelastet samtidig som bilen lader. Er det stor forskjell her skjer det spenningsfall et sted på mellom sikringsskapet og bilen. Liten eller ingen forskjell betyr at spenning inn på anlegget er lav.

TK Askøy

Energiselskapet nevner at det kan være lav spenning i hele huset siden vi ligger ganske langt fra trafostasjon, så dette er nok en sak som gjelder hele huset. Har et voltmeter liggende et eller annet sted, så jeg skal kontrollere ved leilighet. Har for øvrig sett på bilen at spenningen daler når jeg starter lading. Begynner gjerne på 220 og daler deretter typisk til 212-214. Men det har aldri tidligere vært så lavt som i dag (210).

Takk for tilbakemeldinger! Er litt mer beroliget i alle fall. Er ikke elektriker, så jeg visste ikke at spenningen kunne variere så mye.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

shb

Hei.
Men i går blåste det jo noe .... så da brukte vel mange av naboene mye strøm for å holde varmen innendørs. Da klarte vel ikke trafoen å holde oppe spenningen?.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

scoot

Sitat fra: shb på tirsdag 12. november 2013, klokken 06:36
Hei.
Men i går blåste det jo noe .... så da brukte vel mange av naboene mye strøm for å holde varmen innendørs. Da klarte vel ikke trafoen å holde oppe spenningen?.
Dette skal i teorien trafoen være beregnet for å tåle.
2009 Revai

RoadRunner

Sitat fra: TK Askøy på mandag 11. november 2013, klokken 19:21
Visible Tesla rapporter at jeg har 210V i garasjen når jeg lader.
Med 51m 2.5mm2 skjøteledning + 6m tilkoblingskabel har jeg 220V på displayet på bilen og måler 238V i stikket på nabokursen på hytta. Da lader jeg med 13A.

Hvis du har 210V på bilen, bør det være relativt liten forskjell i forhold til måling inne i huset. Hvis det ligger på 230-240V ellers i huset, er det ikke umulig at du har en gammel kontakt i garasjen eller at det er løse tilkoblinger i sikringsskapet.

Ta deg en runde og kjenn med hånda på kontakter og på alle sikringer i sikringsskapet når bilen lader. Det bør ikke være mer enn lunkent. Er det så varmt at du ikke greier å holde hånda på kontakten/sikringen så har du trolig "kontakt-problemer".
Det er enkelt å fikse - snakk med elektrikeren. Mye værre å fikse etter at varmgangen har gått over i ulmebrann evt. åpen flamme  :(.

Ellers tror jeg ikke bilen tar skade av spenningen på 210V. Tror kanskje det kan være større utfordringer med annet elektrisk utstyr i huset på den spenningen (og da tenker jeg ikke på miksmasteren, men mer på tv, monitorer etc)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Griffel

Når everket blir spurt, og ikke svarer annet enn at det er innefor det normale, så kommer dette av at han bor på et sted hvor en kan forvente såpass lave spenninger.
230V nominelt kan bety alt mellom 207 og 242V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RoadRunner

Sitat fra: Griffel på tirsdag 12. november 2013, klokken 12:45
230V nominelt kan bety alt mellom 207 og 242V.
Enig! Poenget mitt er at det bør ikke være store avvik på måling i garasjen og inne i huset. Er huset forøvrig på samme spennings-nivå så er det forhåpentligvis ikke noe problem i anlegget - og det er bare å glede seg over en (full-ladet) Tesla i garasjen :-)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

eledille

Hva er egentlig akseptabelt spenningsfall? Antar det er regler for det?

Jeg skjønner at når jeg først har vært uheldig og ikke har 400 V, så har jeg i hvert fall vært heldig med spenningen. Her varierer det mellom 241 og 242 V. Det er faktisk merkbar forskjell i ladetid ved forskjellig spenning. Jeg har sett fra 14 til 17 rated km/t.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

scoot

#13
3% spenningsfall sier vel forskriften, dette er da spenningsfallet på den aktuelle kursen det snakkes om. Skal opp i relativt lang lengde på kursen før det blir et problem :) ( med mindre det er noe feil )

F.eks ved 230V i skapet, så bør du ha minst ca 223V på tampen av en kurs, før du må vurdere å bruke større kvadrat på kabel for å unngå spenningsfall.
http://w3.elektrofag.info/elektroteknikk/vernogtverrsnitt/beregningseksempler/beregning-av-spenningsfall

Denne gir vel en pekepinn på hva det er snakk om.

Spesielt på landet, litt bondestrøk er det ikke unormalt at spenningen inn i et hus er nede på 210V fordi det er så langt i fra trafoen :)
2009 Revai

19quiz76

Svigerfar mener han bare har rundt 180-190V på hytta ettersom kapasiteten er sprengt samt lang avstand til trafo, kan man i det hele tatt få ladet Teslaen såpass lav spenning?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA