Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av TK Askøy, tirsdag 19. november 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

minim

Holder på å lage en rapport til BKK (nettleverandør) nå. I korte trekk så har jeg målt 221V med 10A last på bilen klokken 01:00 på natten hvor det er lite last i nettet. Nå på kvelden måler jeg så lavt som 205V på inntakssikringen i huset. Dette med 31A last på L1, 5A L2 og 31A L3. Skeivlasten er i hovedsak fordi jeg har en stor bereder til gulvvarme som trinner inn/ut ulike faser og akkurat nå er det uheldig fordeling, men det snur alt etter hva som ligger inne av elementer. Skal dog ikke ha noe  betydning da denne på 100% drift skal kunne trekke ca. 30A alene og vil føre til enda lavere spenning på alle fasene om den legger seg helt på. Slår jeg av sikringen til denne øker ladespenning i bilen med ca. 10V til 206V. Lasten ved målingen er under 40% av inntakssikringen så det kan på ingen måte beskrives som en ekstrem last.

Jeg tok en oppmåling av linjen min i dag og den er 470m i fra trafo i stolpe.

Jeg begynte også å lete litt etter konkrete krav. Her fant jeg en fin pressisering i fra eidsiva energi. Jeg tror at vi er utenfor det som vi skal ha her uansett, men for å være sikker burde jeg jo montert en 32A ladestikk før e-verket ville ha målingen og passet på å lade bilen en del når de foretok måling. Er dog litt skeptisk til å lade bilen med under 200V som jeg kommer til å få. Er det noen nedre grense for dette?   

"Spenning:
For 230 V gir kravene et intervall på 207–253 V, tilsvarende 400 V, 360-440V
Forskriften beskriver at spenningen skal ligge innenfor +/- 10 prosent i 95 prosent av tiden,
målt over en tidsperiode på 1 uke med 1 min. måleintervall.
Hurtige spenningsvariasjoner innenfor +/- 5 prosent er normalt, innenfor +/- 10 prosent er
også definert som normalt i spesielle tilfeller noen ganger per dag. "

https://www.eidsivanett.no/Documents/krav_til_leveringskvalitet.pdf

hele forskriften
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-11-30-1557
-TMS 85D
-03 VW Polo

jkirkebo

Sitat fra: minim på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:11
Jeg begynte også å lete litt etter konkrete krav. Her fant jeg en fin pressisering i fra eidsiva energi. Jeg tror at vi er utenfor det som vi skal ha her uansett, men for å være sikker burde jeg jo montert en 32A ladestikk før e-verket ville ha målingen og passet på å lade bilen en del når de foretok måling. Er dog litt skeptisk til å lade bilen med under 200V som jeg kommer til å få. Er det noen nedre grense for dette?   

Bilen lader fint på 120V i USA så 190-200V er neppe noe problem ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

tidligere i tråden her er det nevnt at det er en annen lader på de amerikanske bilene. Stemmer ikke dette?
-TMS 85D
-03 VW Polo

aness

Jeg lader på en plugg med ganske variabel spenning innimellom, og det virker som bilen justerer ned A når V går under en eller annen verdi.

hemi


Cookie Monster

Null stress for bilen ja. Men er nok et sted i strømnettet som ikke er så fornøyd ;)
2015 P85D

nie

Sitat fra: aness på søndag 09. oktober 2016, klokken 23:36
Jeg lader på en plugg med ganske variabel spenning innimellom, og det virker som bilen justerer ned A når V går under en eller annen verdi.
Jeg har en 32A enfas ladestasjon på hytta hvor spenningen inn til hytta varierer stort.
Når det blir for stort spenningsfall justerer bilen ned strømstyrken fra 32 til 24 A og det kommer opp en varsel som jeg ikke helt husker nå....men den har noe med "extension cord" å gjøre. Jeg har iallfall oppfattet meldingen slik at bilen tolker spenningsfallet som at den er på en lang skjøteledning og derfor skrur ned ladespenningen mens realiteten er at bonden nedenfor starter melkemaskinen.....eller noe annet EL utstyr.

nie

Sitat fra: minim på søndag 09. oktober 2016, klokken 22:02
tidligere i tråden her er det nevnt at det er en annen lader på de amerikanske bilene. Stemmer ikke dette?
Litt off-topic men gratulerer med ny bil, da.
Håper dere har funnet ut av barneseter og voksenseter.
Med 85D skal du iallfall komme deg greit Bergen-Nordfjordeid, evt med et kort stopp på Sandane hvis det skulle knipe.

Griffel

Sitat fra: minim på søndag 09. oktober 2016, klokken 22:02
tidligere i tråden her er det nevnt at det er en annen lader på de amerikanske bilene. Stemmer ikke dette?
Samme lader men ulikt koblet, og trolig ulikheter i firmvare siden den i USA skal håntere level 1 lading 120V enfas, og level 2 240V enfas og level 1 har lovbestemte maksimalstrøm langt under level 2. Men uansett skjer det nok ikke farlig galt om spenningen går langt ned.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Laderen som står i 2013-modellen vår er spesifisert 85-300v inn.

minim

Fortsatt ingen svar i fra nettleverandøren min på klagen og umulig å få noe konkret svar i fra dem når jeg ringer inn..

I går når jeg skulle vaske bilen så fikk jeg faktisk problemer med å starte høytrykksvaskeren min. Det er en 3kW enfas og den brummet bare når jeg skrudde den på. Det har jeg ikke vært ute for før med den, men så er den heller ikke brukt mange gangene og da kun på sommerstid før folk kjørte på med elektriske varme. Gikk inn i huset og slo av det som var av kurser utenom den jeg brukte og da fikk jeg start på den.. Virkelig flott når man ikke skal få utnyttet enfas utstyr som skal gå på en vanlig 16A kurs engang.. 

https://vimeo.com/187698720
-TMS 85D
-03 VW Polo

pwb

Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 19:31
230V er nominell spenning. det betyr 230V +5% -10%. Alt utstyr skal minst tåle disse grensene uten å ta skade.

Bare + 5% ? Hafslund nett oppererer med +-10% som de sier er forskriftene, altså 207-253 V

edit: glem det, ser at andre også sier +-10%.

pwb

Sitat fra: minim på mandag 17. oktober 2016, klokken 20:14
Fortsatt ingen svar i fra nettleverandøren min på klagen og umulig å få noe konkret svar i fra dem når jeg ringer inn..

I går når jeg skulle vaske bilen så fikk jeg faktisk problemer med å starte høytrykksvaskeren min. Det er en 3kW enfas og den brummet bare når jeg skrudde den på. Det har jeg ikke vært ute for før med den, men så er den heller ikke brukt mange gangene og da kun på sommerstid før folk kjørte på med elektriske varme. Gikk inn i huset og slo av det som var av kurser utenom den jeg brukte og da fikk jeg start på den.. Virkelig flott når man ikke skal få utnyttet enfas utstyr som skal gå på en vanlig 16A kurs engang.. 

https://vimeo.com/187698720

Har nesten samme problem selv, litt mer brummende lyd kanskje, men det er fordi pumpa står med luft (tror jeg) og jeg må skru den av og på noen ganger. Hvis jeg lar den stå på for lenge når den brummer så går sikringen. Holder jeg inne håndtaket når jeg starter den så det kommer vann inn til pumpa så går det som regel bra hver gang.

minim

Jeg har fast praksis på å spyle ut all luft fra slangen før jeg kobler den til vasker og så spyler jeg ut all luft via pistolen før jeg setter strøm på vaskeren. Dette bør egentlig gjøres uansett da det er mye bedre for pumpen å slippe de enorme kreftene som oppstår med luft i systemet.

Her er jeg godt under 200 volt på stikket på en 3kW motor som egentlig skal ha 230V så tror det er problemet egentlig. Du bør måle spenningen du også. Om den brummer så tviler jeg det skyldes luft i systemet siden den da har mindre motstand og egentlig bør klare å starte enda greiere.

Jeg har nå fått montert måler i fra nettleverandør, men er skikkelig skuffet over utstyret deres. De monterte en en-fas måler på et stikk nært skapet uten last. Jeg målte i går kveld 201Volt på dette stikket så for lavt er det. De skulle trinne opp trafoen på fredagen noe som er skikkelig irriterende da jeg blir borte hele helgen så da blir det sikkert minimalt med forbruk her til å avdekke om trinningen bare maskerer problemet med for tynne kabler/liten trafo. På jobb bruker vi ofte nettanalysatorer og logger omtrent alt som er av skeivlast, reaktiv/kapasitiv last, strøm pr fase, spenning, osv. Om dette ikke fører noen vei så blir en slik koblet opp så jeg kan mase på dem videre med egne logger.

Spent på hvor mye de kan trinne på trafo siden jeg er 500m luftstrekk unna og nærmeste nabo er 20-30m unna. Blir sikkert kort levetid på lyspærene der om de skal ha bra spenning her selv med litt last :D
-TMS 85D
-03 VW Polo

mogu

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA