Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av TK Askøy, tirsdag 19. november 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

jazzwheel

Bør ikke Teslaen uansett tåle 110volt slik som de har i en del andre land?

Ko_deZ

For å kunne få f.eks 7.3kW, så må man ha 230V og 32A ( 230*32 = 7360W ). Dersom spenningen synker til 200V, så må man ha ( 7360/200 = ) 36.8A for å få samme effekten. Problemet er at da går sikringen, så strømmen blir faktisk den sammen, men effekten går ned ( til 200*32 = 6400W ). I utstyr med strømforsyning som kompanserer for spenningsfall på inngangen (PC, TV, mobillader og annet), så vil de trekke mer strøm dersom spenningen synker, for om PCen trenger 400W for å fungere, så må den nesten få det.

Griffel

Sitat fra: Harlex på fredag 23. januar 2015, klokken 21:52
Nytt 32A punkt montert. Måler 219 V i kontakt... Når jeg kjører på med 32a synker det til 203-205 V og det ligger og veksler mellom 31 og 32 A. Har målt 205V blant annet på kjøkkenet under lading av bilen.... Bør jeg ta kontakt med nettselskapet? Litt kjipt å få 29 km/t når potensialet er høyere....
Ja, du bør ta kontakt med nettselskapet.

Sitat fra: Mr.Hansen på fredag 23. januar 2015, klokken 22:01
Men går spenningen ned så går strømmen opp. Kan være være farlig hvis du har noen dårlige forbindelser i huset.
Nei, som Ko_deZ skriver er laderen strømstyrt slik at det er effekten som synker. Blir spenningsfallet for stort synker også strømmen.

Sitat fra: jazzwheel på fredag 23. januar 2015, klokken 22:07
Bør ikke Teslaen uansett tåle 110volt slik som de har i en del andre land?
Nei, i land med 120V (USA) benyttes en annen lader. Men men laderen tar ikke skade av de spenningene det her er snakk om, ulempen er mindre effekt og forsåvidt dårligere virkningsgrad siden tapene er omtrent de samme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Harlex

Sitat fra: Harlex på fredag 23. januar 2015, klokken 21:52
Nytt 32A punkt montert. Måler 219 V i kontakt... Når jeg kjører på med 32a synker det til 203-205 V og det ligger og veksler mellom 31 og 32 A. Har målt 205V blant annet på kjøkkenet under lading av bilen.... Bør jeg ta kontakt med nettselskapet? Litt kjipt å få 29 km/t når potensialet er høyere....
Bør jeg ta kontakt med nettselskapet?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Mr.Hansen

Sitat fra: Muffinman på fredag 23. januar 2015, klokken 22:04
Sitat fra: Mr.Hansen på fredag 23. januar 2015, klokken 22:01
Men går spenningen ned så går strømmen opp. .
Den må du nesten utdype ;)

U=R*I

R=U/I  U synker! Øker I for å opprettholde R, som pleier å være en fast motstand. Dette gjelder for det meste i huset/leiligheten din. Dette skjer ikke i Teslan, da den begrenser strøm styrken (I), da synker bare effekten.

Er det et sted som har en dårlig forbinnelse som akkorat ikke lager nok varme, senke man spenningen kan det være nok til at det begynner å brenne.

Strømselskapet kan nesten bare bekrefte at du har lav spenning. Men de kan pålegge deg å redusere lade sikringen ned til 20A, så du ikke får så lav spenning.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

RaBalder

Sitat fra: Mr.Hansen på lørdag 24. januar 2015, klokken 01:08
:
Strømselskapet kan nesten bare bekrefte at du har lav spenning. Men de kan pålegge deg å redusere lade sikringen ned til 20A, så du ikke får så lav spenning.
Man trenger da ikke skifte sikring for å lade med mindre strøm  :o

Det er bare å stille ned strøm-trekket i bilen.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SA Lunde

Mulig et dumt spørsmål, men når jeg lader med 400v 16a så viser bilen rundt 235v og 16amp. Hastigheten er på rundt 65rkmt om jeg ikke husker feil. I tillegg kommer det opp et 3 tall i en liten runding foran spenningen. Noen som vet hvorfor det er sånn? Trodde det skulle stå +- 400v? Ps har dobbeltlader vis det har noe å si. Feks at den deler 3 fas til 2 x 1 fas 230?
Elbilist siden 31.12.14

moso

Du lader med 3 faser (derav 3-tallet) og spenningen mellom fasene er 235V
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

RaBalder

>Mulig et dumt spørsmål...
Litt dumt... Det er gjentatt i mange poster på forumet. Littegranne søking så hadde du funnet det selv.

>I tillegg kommer det opp et 3 tall i en liten runding foran spenningen.
Det viser at du driver på med 3-fase-lading. Og det er pr. definisjon 400V.

>Noen som vet hvorfor det er sånn?
Ja, jeg vet.

>Trodde det skulle stå +- 400v?
Nei.

>Ps har dobbeltlader vis det har noe å si.
Har ingenting å si.

Sitat fra: SA Lunde på lørdag 24. januar 2015, klokken 10:55
Mulig et dumt spørsmål, men når jeg lader med 400v 16a så viser bilen rundt 235v og 16amp. Hastigheten er på rundt 65rkmt om jeg ikke husker feil. I tillegg kommer det opp et 3 tall i en liten runding foran spenningen. Noen som vet hvorfor det er sånn? Trodde det skulle stå +- 400v? Ps har dobbeltlader vis det har noe å si. Feks at den deler 3 fas til 2 x 1 fas 230?

SA Lunde

Ah ja selvfølgelig, det burde jeg faktisk tenkt meg selv egentlig (føler meg veldig etterpåklok nå  ::) )
Elbilist siden 31.12.14

SA Lunde

Sitat fra: RaBalder på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:01
>Mulig et dumt spørsmål...
Litt dumt... Det er gjentatt i mange poster på forumet. Littegranne søking så hadde du funnet det selv

Har søkt endel i forumet her, men må si søkemotoren er av type elendig. Enkelte ting er ikke lette å finne uten å lese halve forumet. Det var riktignok ikke tilfellet nå da dette var et spontansørsmål som ikke har plaget meg mye.  BEKLAGER OT.
Elbilist siden 31.12.14

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Hansen på lørdag 24. januar 2015, klokken 01:08
U=R*I

R=U/I  U synker! Øker I for å opprettholde R, som pleier å være en fast motstand. Dette gjelder for det meste i huset/leiligheten din.

Om du kunne regne slik ville I gå mot uendelig når U går mot 0 ;)

Gitt 230V og 230A er R=1, enig?

U synker til 200V. R er fortsatt 1. Da blir I 200A. Altså synker strømmen i takt med spenningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jazzwheel

Så siden det er forskjellige ladere så er det altså ikke praktisk mulig å importere/eksportere mellom USA og Europa fordi lading ikke vil fungere optimalt?

Ikke at jeg tror det er en stor problemstilling, men det kan jo tenkes om elbil tar av at man kunne tenke seg å gjøre noe slikt om en del år.

skyfawn

Angående 400v så er det 400v mellom fasene (L1, L2, L3) og 230v mellom fase og N leder som egentlig er jordleder men er delt fra jord i et TNc-s anlegg. Når du lader med 3 fase 16A 400v adapteret har du da 3x16A 230v som da blir litt over 11kW.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA