Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av TK Askøy, tirsdag 19. november 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 08. desember 2013, klokken 23:00
Svigerfar mener han bare har rundt 180-190V på hytta ettersom kapasiteten er sprengt samt lang avstand til trafo, kan man i det hele tatt få ladet Teslaen såpass lav spenning?

Hvis han har 180-190V er det bare å ringe nettselskapet. Dette er LANGT under grenseverdiene, så det må de fikse.

Når det er sagt fikser jo Teslaen 110V lading, så jeg tror ikke det blir noe problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76


Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 23:25
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 08. desember 2013, klokken 23:00
Svigerfar mener han bare har rundt 180-190V på hytta ettersom kapasiteten er sprengt samt lang avstand til trafo, kan man i det hele tatt få ladet Teslaen såpass lav spenning?

Hvis han har 180-190V er det bare å ringe nettselskapet. Dette er LANGT under grenseverdiene, så det må de fikse.

Når det er sagt fikser jo Teslaen 110V lading, så jeg tror ikke det blir noe problem.

Oppgradering av anlegget er visstnok på trappene, men skjer nok ikke denne vinteren så ville bare høre om jeg gjør vondt verre ved å lade der enn så lenge.

Så 110V og 220V-lading skjer med samme umc og lader, motstander, transistorer og fustasjeopphengsforkoblinger? (Kan som du skjønner lite utover det jeg karrer til meg av info her inne)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 08. desember 2013, klokken 23:29
Så 110V og 220V-lading skjer med samme umc og lader, motstander, transistorer og fustasjeopphengsforkoblinger? (Kan som du skjønner lite utover det jeg karrer til meg av info her inne)

I USA så skjer alt med samme UMC ja. Nå er jo EU-laderne og UMCene forskjellige fra US-utgavene så jeg skal på ingen måte garantere at det går. Men i verste fall får du nok en feilmelding.

Om du leser bakpå UMC står det sikkert hvilken spenning den takler. Min ligger i bilen som står hos Tesla på Skøyen så jeg får ikke sjekket den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#18
I USA har de to spenningsnivåer for 1-fas 120V og 240V.
I Norge er de nominelle spenningene 230V og 400 V +5% -10%
Lader i bilen er tilpasset EU som har 230V 1-fas og 400V 3-fas

For enfas er spenningsområdet for lader-UMC 200-260V 32A max
For 3-fas  er spenningsområdet for lader-UMC 380-440V 16A max

For lav spenning vil nok føre til at den ikke virker men den vil neppe bli ødelagt, og hvor langt ned en kommer før det slutter å virke er ikke godt å si .

Har dere 190V på hytta får dere ikke den vare dere betaler for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

Men ville ikke dette tatt knekken på annet elektrisk utstyr på hytta som også er tilpasset 220-240V?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jog

Brukte en 50 meter lang skjøteleding i helga og hadde 198volt 13 amp lading og det virket.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Griffel

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 09. desember 2013, klokken 09:06
Men ville ikke dette tatt knekken på annet elektrisk utstyr på hytta som også er tilpasset 220-240V?
Det er ikke mye som går i stykker på grunn av lav spenning. Motorer blir lettere overbelastet motorværn bryteren kobler dermed ut ved en lavere effekt, glødelamper lyser dårligere, lysrør slukker eller lar seg ikke tenne, varmeovner og komfyr får mindre effekt osv. Utstyr som prøver å holde effekten oppe trekker for mye strøm og sikringer går som følge av det, men at noe tas knekken på (blir ødelagt) skal egentlig ikke skje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Li-Ion

Lader for første gang hjemme nå...
Har selvfølgelig ikke fått blått-adapter enda, så det er vanlig stikk som gjelder.

Synes det var mistenkelig lav spenning - kun 201 v i følge Tesla Appen...

Noe å bekymre seg for tror dere?
Be afraid...

Havebigfun

#23
Sitat fra: Li-Ion på fredag 13. desember 2013, klokken 21:11
Lader for første gang hjemme nå...
Har selvfølgelig ikke fått blått-adapter enda, så det er vanlig stikk som gjelder.

Synes det var mistenkelig lav spenning - kun 201 v i følge Tesla Appen...

Noe å bekymre seg for tror dere?
Sålenge den lader går det fint ;)

eledille

Den lader på 110 V i USA, men den nekter hvis spenningen faller for mye når den begynner å trekke strøm.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Li-Ion

Sitat fra: Havebigfun på fredag 13. desember 2013, klokken 21:15
Sitat fra: Li-Ion på fredag 13. desember 2013, klokken 21:11
Lader for første gang hjemme nå...
Har selvfølgelig ikke fått blått-adapter enda, så det er vanlig stikk som gjelder.

Synes det var mistenkelig lav spenning - kun 201 v i følge Tesla Appen...

Noe å bekymre seg for tror dere?
Slenge den lader går det fint ;)
Jo, det drypper jo inn litt strøm...men det går veeeeeldig tregt. Kjenner ventetid nr. 2 har startet. Blått-adapter...pliiiiiz nå...!!!!
Be afraid...

Øyvind.h

Sitat fra: Li-Ion på fredag 13. desember 2013, klokken 21:11
Lader for første gang hjemme nå...
Har selvfølgelig ikke fått blått-adapter enda, så det er vanlig stikk som gjelder.

Synes det var mistenkelig lav spenning - kun 201 v i følge Tesla Appen...

Noe å bekymre seg for tror dere?
Om du ligger på 201v med 13a belastning lurer jeg på hvilken spenning du får når du drar på med 32a. Målt spenningen andre steder i huset?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på fredag 13. desember 2013, klokken 21:17
Den lader på 110 V i USA, men den nekter hvis spenningen faller for mye når den begynner å trekke strøm.
Det er nok andre ladere i US biler enn europeiske.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2013, klokken 21:36
Sitat fra: eledille på fredag 13. desember 2013, klokken 21:17
Den lader på 110 V i USA, men den nekter hvis spenningen faller for mye når den begynner å trekke strøm.
Det er nok andre ladere i US biler enn europeiske.

Japan har vel 100V og de får så vidt jeg vet europeisk utgave mhp. lading?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#29
Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 21:59
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2013, klokken 21:36
Sitat fra: eledille på fredag 13. desember 2013, klokken 21:17
Den lader på 110 V i USA, men den nekter hvis spenningen faller for mye når den begynner å trekke strøm.
Det er nok andre ladere i US biler enn europeiske.

Japan har vel 100V og de får så vidt jeg vet europeisk utgave mhp. lading?
Har Tesla begynt å levere biler i Japan?  Om de leverer europeiske ladere der borte har du tydeligvis fått med meg noe jeg ikke har lest :) regnet bare med laderne til europeiske biler var konfigurere annerledes pga behovet for trefas. Og så langt virker det som om US laderne tillater langt høyere enfas lading enn de europeiske. Men det kan seff være ene og alene sw-begrensning.

Umc er vel uansett ikke spekket for 110-230v? Må nesten ut og sjekke :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA