Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har lyst på Elbil :) ?

Startet av Gurkelur, torsdag 14. august 2008, klokken 10:25

« forrige - neste »

Gurkelur

Hei,

Eg skal sjå på ein EVT 168 som har stått ubrukt og ulada heilt sia mai. Seljaren seier scooteren har gått totalt 10 km, og har ikkje vorte lada etter den turen. Batteria er av typen blyakkumulator. Så, er det game over for batteria? Kraftig redusert kapasitet?

Om det er tilfelle, tenkte eg på nye batteri, og lurde på kor og kva slags type eg kan kjøpe. Og kva som vil passe. Scooteren har 4 x 12 v batteri på 15 kg kvar og kan gå 50 km på ei lading. Kva alternativ har eg? Kor mye kostar dei forskjellige variantane?

Dette blir det første elektriske kjøretøyet eg kjører, så eg gler meg jo litt :)
Trondheim, EVT 168

bosonic

Batteriene er nok ødelagt dersom de er lagret så lenge i utladet tilstand, men det er jo en god sjanse for at batteriene ikke var helt utladet da den ble satt tilside og at de da fortsatt kan brukes en tid. ? ?

Dersom du må kjøpe nye batterier vil jeg anbefaler at du først tar kontakt med  http://www.el-scooter.no/ som selger denne scooteren, kanskje de har konkurransedyktige priser.
De originale batteriene er på 50 Ah, men du kan bruke batterier med noe lavere kapasitet for eksempel 40 Ah.

Andre leverandører av blybatterier:
http://www.altitec.no/product_info.php?cPath=276_784_785&products_id=40115   
http://www.batterinett.no/shopexd.asp?id=307   
http://www.gylling.no/batterier.htm   

Blybatterier er blitt ganske dyre etter hvert, men det lønner seg ikke kun å tenke pris men kost /nytte (levetid)

Velkommen til forumet og lykke til med scooteren. :)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Det kan jo hende det lar seg gjøre å "cykle" batteriene i gang igjen.
Lad og kjør flere ganger og se om rekkevidden øker.

Dersom batteriene har for lav spenning til å ta lading, kan det gjørs ved å ta ut batteriene, og prøve å vekke de opp igjen med overspenning, f eks en 24 voltlader.

Jeg gjorde dette med en Kewet med Hawkerbatterier, 48voltpakken hadde 4 volt tilsammen, og ville ikke ta lading med originalladeren. Jeg koblet vekk elektronikken og kjørte likerettet 230 volt på batteriet. Etter et par timer begynte det å gå strøm. Deretter ble elektronikken koblet til , og batteriet ladet og kjørt med originalladeren.  Første turen ble 300 meter.....!  6 måneder senere hadde pakken 140 %kapasitet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Dersom det til slutt blir nye batterier som blir løsningen, vil jeg annbefale å kjøpe av leverandøren. Den nye typen til ca. 2500 kr for et sett skal være bra greier.

Problemet med EVT er som for de fleste elektriske greier; nemlig laderen. Har inntrykk av at EVT laderene kan variere ganske mye i virkemåte, eller sannsynligvis spenningsfølenivåer. Det medfører at noen EVT'er blir overladet, og koker batteriene, mens andre underlader, og dreper batterier på den måten.

Spander på deg 4 stk enkeltladere, f.eks C-tek 7000  eller ballanserere, så har du batterier 4-10 ganger lenger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gurkelur

#4
Takk for utfyllande svar!  :)

Eg snakka med leverandøren (el-scooter.no) som sa batteripakka i scooteren var av den nye sorten av AGM, og ville ha ingen problem med å stå noen månader. Altså unødvendig å skifte (:

Han selte óg batteripakkar i lithium, som han spådde ville koste 6000 kroner om eit års tid, og ville la scooteren gå over 15 mil med 3000 cyclingar. Hørest litt utrulig ut.

Har også tenkt på å kjøpe ein "original" kontroller som gir motoren 100% spenning og kan få den opp i 60 km/t. Veit noen om eg da får den godkjent som lett motorsykkel?
Trondheim, EVT 168

bosonic

Sitat fra: Gurkelur på torsdag 24. juli 2008, klokken 18:32
Takk for utfyllande svar!  :)

Eg snakka med leverandøren (el-scooter.no) som sa batteripakka i scooteren var av den nye sorten av AGM, og ville ha ingen problem med å stå noen månader. Altså unødvendig å skifte (:

Dette er en typisk selger kommentar.
Et av fortrinnene til AGM batteriene er riktignok at de tåler å stå lagret over lengre tid, faktisk over 12 mnd, men det forutsetter imidlertid at batteriene er helt oppladet på forhånd i tillegg til at lagringstemperaturen ikke er for høy.

Batteriene må først prøves før en kan si om de er ok eller må skiftes.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Gurkelur

#6
Da må eg berre prøvekjøre scooteren så langt eg klarer.

Takk for alle svar :)
Trondheim, EVT 168

Gurkelur

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. juli 2008, klokken 23:04
Problemet med EVT er som for de fleste elektriske greier; nemlig laderen. Har inntrykk av at EVT laderene kan variere ganske mye i virkemåte, eller sannsynligvis spenningsfølenivåer. Det medfører at noen EVT'er blir overladet, og koker batteriene, mens andre underlader, og dreper batterier på den måten.

Spander på deg 4 stk enkeltladere, f.eks C-tek 7000  eller ballanserere, så har du batterier 4-10 ganger lenger.
Balansere som PowerCheq?
Trondheim, EVT 168

elektrolux

Stemmer det. Se: http://elbil.no/forum/index.php?topic=499.0

Selv med Power check greier jeg å lade 4-5 Ahr mer inn på batteriene med Zivan laderen, etter at originale EVT laderen er ferdig, så det spørs om ikke 4 stk enkeltladere av typen C-tek 7000 er det mest økonomiske/beste valget.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#9
EVT-168 skal ha en rekkevidde på 60-70km pr lading så hvis batteriene var oppladet før siste (eneste?) turen på 10km så kan de vel knappest ha vært særlig utladet når den ble satt bort, og da burde de vel være OK nå også.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Tror nok 60-70 km er noe optimistisk.

Klarer selv 40-50 km. Den nye typen batterier skal likevel kunne klare 60-70 km.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gurkelur

Reknar med at batteriet er i orden. Skal halde åt og frå jobb :)

Kunne eg ha berre ladarane utan Powercheqane?
Trondheim, EVT 168

elektrolux

Power check alene ballanserer batteriene både under opplading, kjøring og stillstand.

4 enkeltladere vil kun ballansere batteriene når de lades. (logisk nok)

Det som er fordelen med 4 enkeltladere framfor ballanserere i tilfellet EVT, er at f.eks. Ctek 7000 er mye mer inteligent oppbygget enn originalladeren, og dermed blir batteriene bedre oppladet.

Min originale EVT lader har f.eks ikke utligningsfase, og stopper etter oppnådd terskelspenning. Ikke helt etter ladebibelen med andre ord.

Det spørs om det ikke også er mulig å plassere 4 slike ladere permanent på sykkelen, så får du et veldig bra oppsett, der laderen alltid er med, og sykkelen kan lades etter hver tur.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gurkelur

Takk skal du ha :)

Skal sjå an om eg treng ladarar, det blir uansett nye når eg skal ha ny batteripakke om eit års tid.
Trondheim, EVT 168

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA