Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Støy 19" vs 20"

Startet av Silkefot, mandag 18. november 2013, klokken 11:48

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

Vet jo at Elbileiere er over gjennomsnittet intelligente og samfunnsengasjerte så derfor følgende sak til dere:

Har en bru (Fetsund brua) i nærheten med fryktelig mye kø i et felt om morgenen og ettermiddagen. Det har vært pratet lenge om hvordan den skal utvides eller erstattes, men alt blir selvfølgelig fryktelig dyrt. Det er en løsning jeg ikke har sett vært nevnt og jeg lurte på om dere kanskje vet hvorfor:

Mener nemlig jeg har kjørt et sted i Sverige(?) der de hadde tre felt med reversibelt midtfelt hvorav to var åpne i den retningen flest biler kjørte (ikke 2+1 med midtdeler). De hadde lys over veien (grønn sirkel/rødt kryss) lignede det vi har før og i tunneler her hjemme slik at midt på dagen og natten ble fartsretningen endret på den ene filen i midten (en stund er det rødt i begge retninger naturligvis). Se vedlagt bilde fra Bodø: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Trefelts_vei_med_reversibelt_midtfelt.JPG

Er det noen som har sett den løsningen i det siste på norske veier og/eller vet hvorfor det ikke er mer i bruk? Det burde jo være en rimelig løsning?

Mvh Silkefot
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

cra

Mener å huske å ha sett slike trefeltsveier med lys her i Norge også, utenfor enten Trondheim eller Oslo? Husker ikke nøyaktig hvor, og det er vel snakk om 30 år siden eller deromkring.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ingebrigt

Kan bekrefte at det var slike veier sør for Trondheim i 'hin hårde dager'.

Trond Arve

Har tenkt det samme om Mosseveien mange ganger. Dyrt å bygge ut; billig å lysregulere felt for rushtrafikk.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Mircado

I våre dager finnes det også reversibel asfaltmerking/asfaltlys som tydelig markerer retningen i selve veibanen. Finnes noen steder på kontinentet. Forsåvidt greit å koble slike ting mot trafikkstyringsdata også, i den grad slike data blir åpent delt.

Kanskje man kan kalle det smartvei? :)
--
Think City Zebra

cra

Merking i veibanen tror jeg ikke vil fungere så bra her til lands, siden vi har snø deler av året. Selv om det ikke blir liggende så vil det kunne dekke merkingen i perioder. Usikker på hvor holdbart slik merking er; i Ålesund kom det noen lys i veibanen for noen år siden. Så dem første høsten, men nå vet jeg ikke om de er borte, ødelagte, av eller på. Jeg har ikke lagt merke til dem på lenge, i alle fall.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Silkefot

Skjønner i alle fall at det ikke er noe trivielt svar på den saken. Har nå sendt en mail til Statens Veivesen så får vi se om de klarer å hoste opp et svar. Det finnes sikkert en god forklaring hvorfor det ikke benyttes men jeg har ikke lyst til å titte på den brua resten av livet å ikke vite hvorfor :-)
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Espen Hugaas Andersen

Så vidt jeg vet er Bodø i Norge...

Jeg har vokst opp i Bodø, så jeg er godt kjent med løsningen. Den åpenbare grunnen for at det ikke er mye brukt er trafikksikkerheten. Du kan ikke ha midtskillere, og utførelsen inn mot kryss blir slik at det er mulig å kjøre feil. Og hvis noen glemmer å se på lysene så kan det fort hende at de havner i midtfeltet i feil retning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Det er et trivielt svar på spørsmålet: løsningen anses ikke som sikker (nok).
Når man har en "nullvisjon" (for trafikkdrepte) er slike løsninger som å banne i kirken...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Silkefot

Dere hadde helt rett, svaret var enklere enn jeg trodde:

SitatHei
Vi hadde slik 3-feltsveg inn mot Oslo fra nord på 1970-tallet og litt inn på 1980-tallet. Det var en ulykkesstrekning fordi mange bilister "tok sjansen på" å  kjøre mot rødt lys. Det finns nok noen steder, men Vegdirektoratet har frarådet det.

Synd i grunn
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

ok67

Som andre alt har sagt, var det ei slikt felt sørover frå Trondheim også, for ca 20? år sidan.

Eg forstår godt at det er slutt på slike felt. Eg har sjøl opplevd å møte ein som køyrde mot raudt lys i midtfeltet, heldigvis såg trafikantane til høgre for meg kva som var i ferd med å skje, slik at dei slapp meg inn i det feltet. Kan som køyrde mot raud fortsatte vidare mot raudt.

Eg har også høyrt historiar om folk som ikkje var spesielt godt kjent i byn, som hamna på feil side npr dei kom til enden av det reversible feltet.

Så med tanke på trafikksikerheten er det godt det er slutt på slike felt!
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Caspar

IOslo var det var vel Strømsveien opp og ned gjennom Vålerenga, og det må da være minst 40 år siden ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA