Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding

Startet av Dvergen196, mandag 18. november 2013, klokken 06:07

« forrige - neste »

Dvergen196

Hei

Er det noen her som har erfaring med 22" felger på TMS?
Tenker da på støy, rekkevidde og sporing, jeg prøvekjørte med 21" og reagerte ikke på noe støy da, men så var jeg nok opptatt med å prøve 0-100 på den turen :)
Har bestillt 19" som jeg kommer til å legge vinterdekk på så da må jeg handle et nytt dekk/felg sett til sommeren.
Jeg vil egentlig ha 21" men utvalget og pris på 22" er bedre, selv om 22" ser vanvittig bra ut så vil jeg ikke kaste komforten helt ut gjennom vinduet heller (det har jeg angret på før).

Håper noen av dere har noen tips eller erfaringer som dere kan dele :D
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

janmb

Problemet er at dette er så utrolig subjektivt. Det er mange som synes 21" er helt hårreisende stivt og ukomfortabelt, mens du på den annen side har slike duster som meg selv som synes 19" på den bilen føles ut som ei gammel seilskute.

Jeg har selvsagt ikke noen erfaring med 22" på TMS, men generelt burde du forvente en moderat forskjell. Det er såpass lav profil på 21" allerede at noen veldig dramatisk forskjell blir det ikke - men selvsagt litt.

Men hva DU mener er får stivt og lite komfort er jo veldig vanskelig å vite - nettopp fordi det varierer så mye fra person til person.

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Dvergen196

Jeg er nok der du er med tanke på at 19" blir blødt, jeg liker at det er stivt og det gjør meg ikke så mye om jeg kjenner underlaget litt ekstra. Det jeg er mest beskymret for er sporing og støy, jeg kjører med 19" på BMW (325i)med 235 foran og 265 bak uten et hint av sporing, mens en kollega av meg gikk for 20" med 245 foran og 285 bak på sin BMW (325d) den er visst helt for jævlig å kjøre med tanke på sporing og subbing.

Sikkert ikke det enkleste å få svar på spørsmålet mitt når alle har forskjellig synspunkt på hva som er perfekt oppsett:-)
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

Stig O

Når det gjelder sporing har dekkene også mye å si. Kjøpte Falken 452 og byttet p.g.a sporing og støy til Michelin PS2 og det var som natt og dag. Tenker selv og bytte til 22" om en par år, og er vel mest bekymret for økt støy på Teslaen. Jo lavere profil jo mere støy. Fjæringskomforten er jeg ikke like bekymret for med luftfjæring.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Stiania79

Hei,

Ja dette er virkelig 'smak og behag'. Jeg har alltid vært galt i fete felger og synes dette utgjør "natt og dag" på biler. 

Dog et par ting man bør tenke på:

A. Større felg betyr mindre gummi da rulleomkrets bør være +/- 5 % av orginal rulle omkrets

B. Mindre gummi betyr stivere bil og ergo dårligere opplevd komfort da mye av fjæringen i en bil ligger i dekkes luft og lavere profil = mindre luft

C. Større felg betyr - som regel - også bredere dekk og gir bedre grep men også mer støy (større kontaktsflate til vei), potensielt mer sporing og høyere rullemotstand.

D. Mtp sporing er det en fordel om dekkveggen er litt avrundet som feks Vredestein Ultrac Sessanta har. Har dette dekket på min 2012 Audi A4 isdag i 245/40-19 og det sporer ingenting. Hadde 225/40-18 Dunlop Sport Maxx på en BMW 318 M-sport tidligere og disse sporet mye men meget bra grep.

Mtp TMS så landet jeg selv nå på 20 tommer på sommer - 9x20 Vertini Monaco med 245/40-20 Continental SportContact 5 da jeg føler det er et greit kompromiss mellom komfort og utseende. Vinter ble 8.5x19 Avantgarde M550 med 245/45-19 Nokian R2 som bør bli bra. Ingen fordel med brede dekk på vinter mtp maksimalt grep (vekt per cm2) samt at veistandarden generelt ikke akkurat blir bedre vinterstid og med noen turer til fjells er det også fint med litt høyere profil mtp kjerreveier PSV.

Lykke til med felg og dekkvalg! Sjekk ut www.beckmeister.no - de har mye snacks.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

erot

Tre ulemper til med 22" er dårligere kjøreegenskaper, lettere å skade felgen og høyere roterende uavfjæret vekt. Støy og sporing kan du forbedre ved å gå fra PS2 til PSS, og i tillegg kan man etterisolere hjulbuene og bagasjeromsgulvet

Subbing skal ikke være et problem om du har kontroll på alle dimensjonene som innpress osv.

Dvergen196

Takker og bukker for hjelpen :)

Har heldigvis litt tid på meg enda til å ta dette enorme valget (du vet du bor i et bra land når dette er et av de største problemene man støter på :o).
Digger egentlig de originale 21" Tesla felgene men jeg valgte disse bort for å kunne skille bilen min litt ut siden det ligger/lå an til at Tesla skulle bli den nye Leaf :)

Stiania79: Du har vel ikke bilde av 20"felgene på din bil? Har litt lyst å se om 20" er nok :)
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

Høgis

Har lurt litt på og selge 21' originale (ubrukte) og kjøpe 22' til våren.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

erot

Høyst subjektivt og personlig, men drister meg til et råd likevel: Kjøp et sett med gode 21" i stedet. Kan ikke tenke meg en variabel der 22" vinner. Store hjul er tøft, men på ett punkt passerer du grensen for hvor lite gummi du kan ha uten at det ser helt feil ut.

Det er en helt normal automatikk i å tenke at man må opp en tomme for å få valuta for å fleske ut for nye hjul, men det er så mange andre områder du får igjen for den investeringen.

Olav78

Har selv bestilt bilen med 19", for å få en bil som skiller seg fra mengden.
Har bestilt meg 22" sommerfelger, men ikke bestilt dekk enda. Må lese meg opp på hvilke dekk som støyer og sporer minst. Blir 245/30R22 foran og 295/25R22 bak. Dekkonline.com har gode priser på Falken FK453, så mulig jeg går for de. Noen som har erfaring med disse dekkene?
Ender nok opp med 20" på vinter, så bilen skiller seg ut hele året..  :)
Når det gjelder valget mellom komfort og utseende, så er jeg såpass ufornuftig av meg at jeg setter utseende først.. Men det er som flere skriver 100% individuelt. Noen mener det er vannvidd å kjøre på lavprofil, men jeg har aldri hatt annet enn lavprofil på mine biler. Hadde en BMW X5 tidligere med 315/25R23, det var svære greier..  8)
Model S P85
Model X 90D bestilt juni 2016

erot

En X5 på 23" er så drøyt at jeg må innrømme at jeg hadde nok kastet fornuften og digget det ;)

Stig O

Sitat fra: Olav78 på søndag 10. november 2013, klokken 20:11
Har selv bestilt bilen med 19", for å få en bil som skiller seg fra mengden.
Har bestilt meg 22" sommerfelger, men ikke bestilt dekk enda. Må lese meg opp på hvilke dekk som støyer og sporer minst. Blir 245/30R22 foran og 295/25R22 bak. Dekkonline.com har gode priser på Falken FK453, så mulig jeg går for de. Noen som har erfaring med disse dekkene?
Ender nok opp med 20" på vinter, så bilen skiller seg ut hele året..  :)
Når det gjelder valget mellom komfort og utseende, så er jeg såpass ufornuftig av meg at jeg setter utseende først.. Men det er som flere skriver 100% individuelt. Noen mener det er vannvidd å kjøre på lavprofil, men jeg har aldri hatt annet enn lavprofil på mine biler. Hadde en BMW X5 tidligere med 315/25R23, det var svære greier..  8)
Les hva jeg skrev i forrige innlegg om Falken!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Nuvolari

Sitat fra: Olav78 på søndag 10. november 2013, klokken 20:11
Har selv bestilt bilen med 19", for å få en bil som skiller seg fra mengden.
Har bestilt meg 22" sommerfelger, men ikke bestilt dekk enda. Må lese meg opp på hvilke dekk som støyer og sporer minst. Blir 245/30R22 foran og 295/25R22 bak. Dekkonline.com har gode priser på Falken FK453, så mulig jeg går for de. Noen som har erfaring med disse dekkene?
Ender nok opp med 20" på vinter, så bilen skiller seg ut hele året..  :)
Når det gjelder valget mellom komfort og utseende, så er jeg såpass ufornuftig av meg at jeg setter utseende først.. Men det er som flere skriver 100% individuelt. Noen mener det er vannvidd å kjøre på lavprofil, men jeg har aldri hatt annet enn lavprofil på mine biler. Hadde en BMW X5 tidligere med 315/25R23, det var svære greier..  8)

Dersom Michelin Pilot SuperSport finnes i aktuell dimensjon vil det være det beste du får. Dersom den ikke finnes i aktuell dimensjon kan du sjekke Michelin Pilot Sport 2 som er nesten like bra.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Olav78

Sitat fra: erot på søndag 10. november 2013, klokken 20:18
En X5 på 23" er så drøyt at jeg må innrømme at jeg hadde nok kastet fornuften og digget det ;)
Litt OT, men fant faktisk gammel X5``n min på finn nå..  :)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44964018
Model S P85
Model X 90D bestilt juni 2016

Olav78

Sitat fra: Stig O på søndag 10. november 2013, klokken 20:26
Sitat fra: Olav78 på søndag 10. november 2013, klokken 20:11
Har selv bestilt bilen med 19", for å få en bil som skiller seg fra mengden.
Har bestilt meg 22" sommerfelger, men ikke bestilt dekk enda. Må lese meg opp på hvilke dekk som støyer og sporer minst. Blir 245/30R22 foran og 295/25R22 bak. Dekkonline.com har gode priser på Falken FK453, så mulig jeg går for de. Noen som har erfaring med disse dekkene?
Ender nok opp med 20" på vinter, så bilen skiller seg ut hele året..  :)
Når det gjelder valget mellom komfort og utseende, så er jeg såpass ufornuftig av meg at jeg setter utseende først.. Men det er som flere skriver 100% individuelt. Noen mener det er vannvidd å kjøre på lavprofil, men jeg har aldri hatt annet enn lavprofil på mine biler. Hadde en BMW X5 tidligere med 315/25R23, det var svære greier..  8)
Les hva jeg skrev i forrige innlegg om Falken!

Dersom Michelin Pilot SuperSport finnes i aktuell dimensjon vil det være det beste du får. Dersom den ikke finnes i aktuell dimensjon kan du sjekke Michelin Pilot Sport 2 som er nesten like bra.

Men spørsmålet er om FK453 er like "dårlige" som FK452.. Er jo ett helt annet mønster osv..

Skal sjekke litt ang Michelin PS2 ja. Men lite sommerdekk i den sizen på dekkonline.com og byttdekk.com nå, kommer nok flere alternativer når vi nærmer oss våren. :)
Model S P85
Model X 90D bestilt juni 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA