Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reklame her OK?

Startet av TRM, søndag 17. november 2013, klokken 21:20

« forrige - neste »

TRM

Hva er egentlig forskjellen? Tenker ikke på DAB- delen, men den opplevde lydkvaliteten.
Noen som har hørt begge utgavene, og kan komme med en sammenligning?

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

petersv

Sitat fra: TRM på lørdag 09. november 2013, klokken 22:03
Hva er egentlig forskjellen? Tenker ikke på DAB- delen, men den opplevde lydkvaliteten.
Noen som har hørt begge utgavene, og kan komme med en sammenligning?

TRM

Ikke allverden. Mer bass med lydpakka dog. Radio er radio, spør du meg ;)

Cirion

Subwoofer og flere høytalere... Usynlig installasjon og godt intergrert med senterskjermen...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

erot

det med radio skjønte jeg ikke. Mener du at radio er en dårlig lydkilde eller at musikk på radio ikke trenger god lyd?

Sitat fra: Cirion på lørdag 09. november 2013, klokken 22:34
Subwoofer og flere høytalere... Usynlig installasjon og godt intergrert med senterskjermen...

Er ikke de to sistnevnte identisk for begge anlegg?

Søker du her så finner du flere lange tråder om temaet. Anleggene skal fremdeles være de samme.
http://www.teslamotorsclub.com/forumdisplay.php/73-Model-S

TRM

Sitat fra: erot på lørdag 09. november 2013, klokken 22:40
det med radio skjønte jeg ikke. Mener du at radio er en dårlig lydkilde eller at musikk på radio ikke trenger god lyd?

Søker du her så finner du flere lange tråder om temaet. Anleggene skal fremdeles være de samme.
Søkte kjapt gjennom noen tråder, og konklusjonen min ble at "Ultra Hi-FI" ikke er verdt pengene. For langt mindre penger enn 15800,- får man bedre lyd enn det som leveres originalt i TMS.

Dog synd at ikke DAB er standard i en bil som ellers er så framtidsrettet...

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Brede

Det var et godt kjøp til 6.000kr, vanskeligere å forsvare til 16.000kr..
Dette er vel også den konklusjonen jeg har sett fra USA etter at prisene ble satt opp.

Kagex

Bestilt med lydpakken.  Men det var før prisendring.  Jeg hadde nok ikke betalt nesten 16k for et par ekstra høytalere og subwoofer.

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Hyperstress

Er ekstra barneseter verdt pengene?

Det blir litt vanskelig å gi et generelt svar på slike spørsmål. Det varierer hva som er viktig for den enkelte. For meg er god lyd viktig, og jeg hadde betalt 15800kr for en oppgradering. Men jeg forstår godt at mange vil droppe det nå som prisforskjellen er er så stor. Og hvis du er i "radio-er-radio" kategorien så er det ikke noe å tenke på en gang -dropp det!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Harlex

Sitat fra: TRM på lørdag 09. november 2013, klokken 23:05

Søkte kjapt gjennom noen tråder, og konklusjonen min ble at "Ultra Hi-FI" ikke er verdt pengene. For langt mindre penger enn 15800,- får man bedre lyd enn det som leveres originalt i TMS.

TRM
Har ikke hørt noe annet enn "toppmodellen" og er egentlig svært fornøyd med den... Ville iallefall ikke hatt mindre trøkk... Selv om jeg stort sett hører på blues ( bar legend radio) så hadde jeg en kamerat som kjørte denne i bilen min: .... Vrei opp og vi konkluderte med at dette var et over gjennomsnittlig bra anlegg... Men nå kan jeg no nevne at jeg bare betalte 6000 og noe for oppgraderingen 8) 8) 8)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

ebbrey

Sitat fra: Harlex på lørdag 09. november 2013, klokken 23:22
Sitat fra: TRM på lørdag 09. november 2013, klokken 23:05

TRM
Har ikke hørt noe annet enn "toppmodellen" og er egentlig svært fornøyd med den... Ville iallefall ikke hatt mindre trøkk... Selv om jeg stort sett hører på blues ( bar legend radio) så hadde jeg en kamerat som kjørte denne i bilen min: .... Vrei opp og vi konkluderte med at dette var et over gjennomsnittlig bra anlegg... Men nå kan jeg no nevne at jeg bare betalte 6000 og noe for oppgraderingen 8) 8) 8)

Har lest mye negativt om det oppgraderte lydanlegget.. Fikk aldri testet det skikkelig på alna, men er meget fornøyd :)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

sn0le

Prisoppgangen var litt vel drøy i mine øyne.
DAB er vesentlig bedre enn FM. Det har jeg null problem med å høre i bilen min. Har beste lydpakken til Ford Galaxy.

Men på TMS kan man vel like gjerne streame internettradio eller spille av fra USB-penn eller Streame Spotify fra tlf.

Dog er det flere høyttalere og en ok subwoofer i den ulta-HIFI pakken.
Og det i kombinasjon med DAB/DAB+ gjør nok at jeg tar denne pakken om det blir kjøp av TMS, til tross for en meget stiv pris.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

gbzdoc

Kan i hvert fall si at jeg er sjeleglad jeg kjøpte "soundstudio package" som den het da vi fikk den til innbruddspris.

Men jeg skjønte ikke hvor bra det var før jeg kastet noen lossless 24 bit 196 khz låter på den. Å dæven for en ny verden som åpnet seg etter å kun ha spilt Wimp via BT og radio. Kona kom til og med glisende hjem fra handletur etter at USBsticken ble stående i bilen.

Men har dessverre ikke hørt på standardanlegget, så kan ikke si noe om forskjellen. Vet bare at den utvidede lydpakka danker ut all annen originalmontert HIFI jeg har hatt (bla. Bose Audi Concert), samt det jeg har montert selv. Ok, ikke mer bass enn 15" jævelskapet jeg en gang hadde, men lydkvaliteten er overlegen. Ikke minst siden den faktisk støtter høyoppløst lyd direkte.

frekri

Jeg har kjøpt lydpakka, men jeg har ingen idé om hva jeg får ut av denne. Men jeg opplever det som helt håpløst å bytte lyd i moderne biler, så jeg tenkte det var fornuftig å legge inn full pakke. Det er jo helt fantastisk å rulle rundt og høre på musikk.

Jeg så en dokumentar hvor Bose skulle lage verdens beste lydsystem i en bil. De sa at det egentlig var umulig. Alle passasjerene sitter i hver sin ende, det er håpløs gjenklang og det er vanligvis for mye støy fra bla. motor og dekk.

Et av deres triks var å sette inn så mange høyttalere som overhodet mulig slik at hver passasjer hadde sitt sett med høyttalere.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Trustno1

Problemet med lyd i bil er den korte avstanden man har til høytalere, og den usymmetriske plasseringen (i forhold til høytalerene) man har.

Dette gjør at man alltid vil få høytalere fra en side nærmere enn høytalere fra den andre siden. Dette lager problemer med fokuset i lyden.
Årsaken til dette er at menneskeøret oppfatter rettningen lyden kommer i fra ved hjelp av små forsinkelser med hvor lyden kommer fra  ( lyden fra den nærmeste høytaleren vil treffe deg før den fra andre siden)

Denne forskjellen vil være vesentlig større når man sitter i en bil med høytalere såpass nære. Dette kan motvirkes ved hjelp av en såkalt DSP (Digital sound processor) der man legger inn de nødvendige forsinkelsene i lyden for å motvirke avstandene. Dette vil da naturligvis kun hjelpe på lyden i ett sete (typisk førersetet)

Personlig har jeg også bestillt lydpakka, men har ingen store forhåpninger til at dette er helt på nivå med hva mine krav er.

Lyd i bil er en av mine store hobbyer, og jeg har på sikt planer om å gjøre endel forbedringer når jeg får bilen, men som frekri sier så venter jeg å møte på endel utfordringer når det gjelder å gjøre modifikasjoner på lydsystemet.

Anders Heibø

Sitat fra: frekri på søndag 10. november 2013, klokken 02:29

Jeg så en dokumentar hvor Bose skulle lage verdens beste lydsystem i en bil. De sa at det egentlig var umulig. Alle passasjerene sitter i hver sin ende, det er håpløs gjenklang og det er vanligvis for mye støy fra bla. motor og dekk.

Et av deres triks var å sette inn så mange høyttalere som overhodet mulig slik at hver passasjer hadde sitt sett med høyttalere.

Jeg er ganske fornøyd med oppgradert pakke (6000kr), men de har prøvd å benytte litt for mange høyttalere rundt speilet for å få god stereolyd for både fører og passasjer så det er en ganske kvass lyd i 900-1,1kHz området på en del inspillinger. Mye kan rettes på med å trekke lyden frem +2 og +8 til siden.

Har ikke hørt standard utgave, men ønskes en sammenligning mot oppgradert pakke stiller jeg gjerne opp i Bergens området.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA