Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reklame her OK?

Startet av TRM, søndag 17. november 2013, klokken 21:20

« forrige - neste »

gbzdoc


Sitat fra: Trustno1 på søndag 10. november 2013, klokken 02:51
(...)
Denne forskjellen vil være vesentlig større når man sitter i en bil med høytalere såpass nære. Dette kan motvirkes ved hjelp av en såkalt DSP (Digital sound processor) der man legger inn de nødvendige forsinkelsene i lyden for å motvirke avstandene. Dette vil da naturligvis kun hjelpe på lyden i ett sete (typisk førersetet)
(...)

Det største problemet i biler er nok heller at forskjellen mellom lydnivået på den nærmeste høyttaleren og den lengst bort blir stor. Mange justerer dette med balansen. I biler med bra lydsystem er det defor montert en senterhøyttaler midt i dashen som sammen med en DSP skaper en illusjon av sentrert lyd. Denne ekstra høyttaleren er kanskje det viktigste punktet på lydpakka til daglig normal lytting.

Trustno1

#16
Sitat fra: gbzdoc på søndag 10. november 2013, klokken 10:15

Det største problemet i biler er nok heller at forskjellen mellom lydnivået på den nærmeste høyttaleren og den lengst bort blir stor. Mange justerer dette med balansen. I biler med bra lydsystem er det defor montert en senterhøyttaler midt i dashen som sammen med en DSP skaper en illusjon av sentrert lyd. Denne ekstra høyttaleren er kanskje det viktigste punktet på lydpakka til daglig normal lytting.

Lydnivået har også endel å si ja, men du kommer ikke utenom tidskorrigering dersom du skal ha lyden sikkelig fokusert. Mange vil kanskje ikke skjønne denne forskjellen før man faktisk har sittet å hørt på forskjellen, men når man først har vennet seg til tidskorrigering så er det vanskelig å lytte til musikk uten.

Senterhøytaler kan nok kompensere noe, men det vil aldri bli like fokusert som dersom man kjører en aktiv deling på alle kanalene i front-stage der hver enkelt element blir tidskompensert i forhold til hverandre.

Fordelen med senterhøytaleren er selvfølgelig at da vil både fører og passasjer få lyden i fra senter, men dette blir ett kompromiss.
Hvor ofte er det egentlig at man sitter å lytter på musikk når man har passasjerer? Personlig så tilbringes 80% av min bilkjøring alene, og da ønsker jeg mest mulig korrekt lyd. De resterende 20% med passasjerer så blir det stort sett skravling og ikke lytting til musikk :)

En ting til jeg misstenker er en stor mangel i lydsystemet er responsen mellom 20-50hz. Selv med en dedikert sub så blir disse frekvensene ofte prioritert vekk til fordel for en høyere tuning på subben for å få mer lydtrykk ut fra mindre effekt og en liten størrelse på kabinettet.
Jeg kan ikke si dette med sikkerhet da jeg ikke har testet ut lydanlegget i teslaen, men dette er stort sett ett kompromiss som blir gjort både i orginale bilanlegg og hjemme-anlegg.

erot

Sitat fra: gbzdoc på søndag 10. november 2013, klokken 10:15

Sitat fra: Trustno1 på søndag 10. november 2013, klokken 02:51
(...)
Denne forskjellen vil være vesentlig større når man sitter i en bil med høytalere såpass nære. Dette kan motvirkes ved hjelp av en såkalt DSP (Digital sound processor) der man legger inn de nødvendige forsinkelsene i lyden for å motvirke avstandene. Dette vil da naturligvis kun hjelpe på lyden i ett sete (typisk førersetet)
(...)

Det største problemet i biler er nok heller at forskjellen mellom lydnivået på den nærmeste høyttaleren og den lengst bort blir stor. Mange justerer dette med balansen. I biler med bra lydsystem er det defor montert en senterhøyttaler midt i dashen som sammen med en DSP skaper en illusjon av sentrert lyd. Denne ekstra høyttaleren er kanskje det viktigste punktet på lydpakka til daglig normal lytting.

Dette stemmer ikke. Må bare stemme i med Trustno1 her. Ørene kan godta ganske store volumforskjeller mellom sidene uten å miste fokus, men tidsforskjeller (dvs avstandsforskjeller) klarter de ikke å forholde seg til. Mao har volum lite å si og tidskorreksjon alt å si. Det blir forresten feil å si ørene, de bare formidler videre. Det er jo vår egen DSP som sitter mellom ørene som er så kresen på milisekunder. En senterkanal er helt unødvendig og gjør bare ugagn om resten er i orden. Grunnen til at vi har senterkanal i hjemmekino er en helt annen, da er det ikke stereolyd.

Jeg tipset Tesla om at tidskorrigering mellom høyttalerne burde være en smal sak å programmere inn i en crosshair-funksjon nr to (i tillegg til den som tar balanse/fader). Fikk beskjed om at R&D har fått beskjeden og ser på det. Kanskje det bare er et standardsvar, men har likevel inntrykk at de er flinke til å lytte til brukerne og ta tilbakemeldinger på alvor. Kanskje får se en oppdatering en dag? Viktig for oss kjøpere siden 99,9% sannsynligvis ikke vil begynne å fikle med anlegget. (Korrigering mellom høyttalerelementene individuelt regner jeg med ikke går siden jeg antar de er passivt delt og deler samme lydsinal, men mellom høyttalerne vil uansett være en stor forbedring.)

Prinsippet om at flere høyttalere blir bedre er også helt feil, og det viser mye om en produsents peiling på lyd når de prøver å dokumentere anleggets kvalitet med å oppgi antall høyttalere. Det er omtrent som kamera- og telefonprodusenter som utnytter kunder misoppfatning om at megapixler har noe å si for bildekvaliteten.

Trustno1

Intressant å se om de faktisk kommer til å implementere tidskorrigering, men personlig så er jeg vel noe skeptisk på om dette vil skje. 90% av kundemassen bryr seg neppe nok om HiFi-lyd til at dette prioriteres med det første.

Forøvrig er jeg også enig i det som blir sagt om antall høytalere. Jo færre høytalere, jo bedre. Optimalt sett bør man bare ha 2 stk i dashbordet, men siden man gjerne ikke har plass til alt for store elementer og store kasser her, så trenger man flere høytalere for å gjengi dypere frekvenser. Jo dypere frekvensen blir, jo mindre følsom er man for at lyden ikke kommer i fra fokuspunktet. Derfor kan man gjerne leve med at en sub feks står i bagasjerommet og at midbassene står i dørene.

Derimot å trykke inn høytalere i bakdører, bakluke, tak,  speilhus osv har ingenting med lydkvalitet å gjøre. Dette har nok heller praktiske årsaker slik at man kan fade lyden til de som ønsker å høre den dersom det er flere i bilen. Feks dersom ungene skal ha lyd i baksetet, mens de forran ønsker å skravle osv.

Anew

Ikke uventet så påpeker flere at man får bedre lyd med flac/mp3 på USB-pinne enn over BlueTooth (ikke noen bombe).

...men er det mulig å spille Spotify fra telefon over USB? Spotify har i utgangspunktet rimelig god lydkvalitet om man laster ned i beste kvalitet, så forskjellen ifht en mp3 med god bitrate fra en USB-pinne burde være minimal.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

erot

Jeg har ikke så god greie på blåtann, men har det ikke nok båndbredde til å overføre komprimert lossless? I så fall skal det vel ikke stå tilbake for noen annen lydkilde?

ebbrey

Sitat fra: Anew på onsdag 13. november 2013, klokken 21:34
Ikke uventet så påpeker flere at man får bedre lyd med flac/mp3 på USB-pinne enn over BlueTooth (ikke noen bombe).

...men er det mulig å spille Spotify fra telefon over USB? Spotify har i utgangspunktet rimelig god lydkvalitet om man laster ned i beste kvalitet, så forskjellen ifht en mp3 med god bitrate fra en USB-pinne burde være minimal.

Er en god ide.. Har usb stick i bilen med god kvalitet mp3 og forskjellen er veldig stor når jeg kjører bluetooth/spotify istedenfor. Til tross for at jeg ikke er audiofil i det hele tatt. Skal hverfall prøve dette imorgen. Men er redd bilen bare vil lete i kataloger via USB og da hjelper det nok lite med nedlastet liste fra spotify.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

ebbrey

#22
Sitat fra: erot på onsdag 13. november 2013, klokken 21:43
Jeg har ikke så god greie på blåtann, men har det ikke nok båndbredde til å overføre komprimert lossless? I så fall skal det vel ikke stå tilbake for noen annen lydkilde?

Har lest en på TMC forumet som har forklart problemet og at Tesla må aktivere en eller annen protokoll elns på bluetooth for å forbedre kvaliteten. Skal se om jeg finner posten.

Edit:

Sitat
Please take a moment to send the following email to ownership@teslamotors.com:

Subject: Please enhance your Bluetooth with aptX codec support

Hi Tesla,

When playing audio over Bluetooth the stock SBC code is used.

However, many smartphones (including mine) support the aptX Bluetooth audio codec for much better sound quality.

It would be great if my P85+ with the Sound Studio Package (VIN XXXXXXXXX) supported aptX.

Maybe you could add aptX support only to the upgraded Sound Package as a differentiation?

aptX - Wikipedia, the free encyclopedia

Thanks!

Source: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19791-quot-Ultra-High-Fidelity-Sound-quot-option-worth-it/page2
Sitat
iOS devices now support streaming native AAC media which prevents the massive loss that happens today when it sends to the Model S using SBC. For Android devices apt-X support would be even better.

Sjekket min tlf og der står det Bluetooth® stereo (aptX® CD quality audio streaming over Bluetooth, A2DP) .
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

roaaad

Er det noen som har prøvd å spille av multichannel FLAC e.l.  D.v.s. går det an å få ordentlig 5 kanals lyd i Teslaen?  Hva brukte du evt. som kilde?

erot

Teslaen spiller bare stereo. Dolbyen er feilaktig oppgitt til å være 7.1, men er i virkeligheten Pro LogicII, altså generert fra stereosignal.

janmb

Sitat fra: sn0le på lørdag 09. november 2013, klokken 23:33
Men på TMS kan man vel like gjerne streame internettradio eller spille av fra USB-penn eller Streame Spotify fra tlf.

Litt på siden av tema, men dog: Hvorfor kan man ikke streame spotify direkte i bilen? Man er på nett, har browser og lyd... Er klar over at folk tar dette via telefon per i dag, angivelig fordi man må, jeg ser bare ikke hvorfor det er slik.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sn0le

Godt spm.
Ser ut som tjenesten Slacker ligger ferdig i multimediagrensesnittet.
Men det funker kun i USA.
Har lest at Tesla skal gjøre noe for at vi i Europa får et annet alternativ.
Om det blir Spotify gjenstår å se.

Det jeg synes er litt kjipt er at i Galaxyen min har jeg Premium Sound-anlegget fra Ford.
Da kan jeg spille av musikk via USB'en.
Det er faktisk en del forskjell på å spille av Spotify via USB kontra Bluetooth synes jeg.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Sitat fra: ebbrey på onsdag 13. november 2013, klokken 21:46
Sitat fra: Anew på onsdag 13. november 2013, klokken 21:34
Ikke uventet så påpeker flere at man får bedre lyd med flac/mp3 på USB-pinne enn over BlueTooth (ikke noen bombe).

...men er det mulig å spille Spotify fra telefon over USB? Spotify har i utgangspunktet rimelig god lydkvalitet om man laster ned i beste kvalitet, så forskjellen ifht en mp3 med god bitrate fra en USB-pinne burde være minimal.

Er en god ide.. Har usb stick i bilen med god kvalitet mp3 og forskjellen er veldig stor når jeg kjører bluetooth/spotify istedenfor. Til tross for at jeg ikke er audiofil i det hele tatt. Skal hverfall prøve dette imorgen. Men er redd bilen bare vil lete i kataloger via USB og da hjelper det nok lite med nedlastet liste fra spotify.
Må man ha lydpakka for å få spilt av filer fra USBstick? Funker dårlig på min bil uten, men det kan jo være at bilen er kresen på mappestrukturen på stick``en.

OleJA

Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. november 2013, klokken 12:30
Må man ha lydpakka for å få spilt av filer fra USBstick? Funker dårlig på min bil uten, men det kan jo være at bilen er kresen på mappestrukturen på stick``en.

Lydpakke skal ikke ha noen betydning for dette. Derimot er det et problem(bug)dersom du har norske 'æøå', samt muligens andre spesialtegn. i fil- eller mappenavn.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

janmb

Sitat fra: sn0le på torsdag 14. november 2013, klokken 12:19
Godt spm.
Ser ut som tjenesten Slacker ligger ferdig i multimediagrensesnittet.
Men det funker kun i USA.
Har lest at Tesla skal gjøre noe for at vi i Europa får et annet alternativ.
Om det blir Spotify gjenstår å se.

Poenget mitt er at jeg ikke ser hva som forhindrer direkte avspilling av spotify per dags dato heller. Spotify funker jo i vanlige web browsers, man trenger ikke noen spotify applikasjon. Så enten er dette en mulighet de fleste bare overser ellers er det begrensninger i Teslas browser som gjør det umulig. Rimelig sikker på at spotify ikke bruker flash hvertfall.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA