Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 vestlandet

Startet av Jejl, søndag 17. november 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Jejl

Denne artikkelen http://www.tv2.no/underholdning/broom/ja-elbiler-er-skattelette-for-de-rike-4152155.html kommer med denne påstanden: Rapporten viser også at opp mot 93 prosent av de som har kjøpt elbil, har den som en såkalt nummer to-bil. er 93% av elbilene en nr 2 bil i husholdningen.

Tror overhode ingenting på denne rapporten i det hele tatt, og tenkte derfor at vi kunne finne ut av hvor mange % som har bilen som en nr 2 bil.

cairnz

Alt under 93 prosent er jo "opp mot" 93 prosent. Statistikk er akkurat så nøyaktig som du vil ha det til for å passe inn i dine argumenter. :)
Elbilist

Thor2014

Jeg synes du skal legge inn om el bilen er den eneste bilen du har  ;)

Sjøhyene

vet ikke hvordan det er med andre elbiler men hadde blitt veldig overrasket om ikke over 90% av MS eiere har det som #1 bil
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cairnz

apropos TØI-rapporten, den kan dere lese selv her:

https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2013/1276-2013/1276-2013-elektronisk.pdf

Når det gjelder statistikken så gå til side 128 for å se antall intervjuobjekter som er brukt som grunnlag for de forskjellige "statistikkene".
Elbilist

Øyvind.h

Du mangler alternativet "eneste bil i husholdet".
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

erot

Regner med det er åpenbart at det vil bli svært ulik statistikk på kun Teslaeiere mot et snitt av elbileiere gitt bilenes bruksområder. For Tesla regner jeg med vi er på nær 100% som nr en bil her i Norge.

Jærbuen

Du mangler alternativet Både bil 1 og bil 2, Leafen blir bil 2 :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

OleJA

Sitat fra: Jejl på lørdag 09. november 2013, klokken 19:30
Denne artikkelen http://www.tv2.no/underholdning/broom/ja-elbiler-er-skattelette-for-de-rike-4152155.html kommer med denne påstanden: Rapporten viser også at opp mot 93 prosent av de som har kjøpt elbil, har den som en såkalt nummer to-bil. er 93% av elbilene en nr 2 bil i husholdningen.

Tror overhode ingenting på denne rapporten i det hele tatt, og tenkte derfor at vi kunne finne ut av hvor mange % som har bilen som en nr 2 bil.

93% er nok muligens korrekt når de har samlet statistikk på elbilparken for noen måneder siden. Det som blir riv ruskende galt (eller 'pølsevev') er når denne statistikken benyttes for å 'bevise' at 93% av de som kjøper Model S benytter den som nummer 2 bil. Dette er forskning på et kvalitetsmessig lavmål.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

bmw i3

Det er vel ikke mange av rikingene som har Tesla S som nummer 2 bil som er på dette forumet :o

olesb

Rapporten er jo mye mer nyansert enn nettartiklene som "baserer" seg på rapporten, ikke at det er uvanlig..

Noen eksempler her fra side 71 - 73 i rapporten.

At samfunnet med sine insentiver støtter ressurssterke folk, dvs at insentivene har
fordelingseffekter, kan ikke ses som et problem. Det er den første lille gruppen som
nyter godt av samfunnets elbilsatsing som legger grunnlaget for at det kan skapes et
større marked senere.


Egenskapene til elbiler har i større grad kommet samfunnet til nytte enn bilkjøperen.
Derfor har det vært behov for insentiver som kan gjøre bilene attraktive for
bilkjøperne og for eksempel tilgang til kollektivfeltet har vist seg effektivt i så måte.


Elbileierskap er ellers ikke mer sosialt skjevt fordelt enn flerbileierskap uavhengig av
biltype


At flerbileiere har flere ressurser enn snittet i befolkningen er
ikke overraskende, og gitt dette, er det en fordel at noen av dem velger å bruke et
miljøvennlig kjøretøy på de daglige reiser.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

Milzit

Ops, trykket feil...jeg har den ikke som bil nr 2 eller 3

elektrolux

#12
Rapporten sier også selv at Elbilen erstatter fossilbilen, Altså blir bil nr 1: 

Elektrifisering innebærer at
elbiler og ladbare hybridbiler erstatter biler med forbrenningsmotor.


og:

Elbilen brukes først og fremst til de daglige reisene. Når en først har fått en elbil
brukes den til en stor andel av turene. Dette gir en miljøgevinst, men kan også øke
bilbruken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Et hovedproblem med både statistikken og artiklene om elbiler er at de ikke definerer begrepet "bil nr. 2".

- den av bilene som blir kjørt flest dager i året ?
- den av bilene som kjører flest km pr år ?
- den bilen som ikke går på fossilt brennstoff ?
- en bil man kjøper når man allerede har en fra før ?

Jeg mener bestemt at en av de to første må gjelde, men det ser det ikke ut som Bjart og hans meningsfeller gjør.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

olesb

Det at Elbilen hovedsaklig erstatter kollektivreiser/sykkel blir ihvertfall avvist.

En miljøeffekt oppnås dersom elbiler erstatter trafikkarbeid som ellers ville blitt
utført med en bil som bruker bensin eller diesel. Miljøeffekten av innfasing av elbiler
kan reduseres om de kommer i tillegg til og ikke som erstatning for eksisterende
biler. Figur 63 viser at elbilen i hovedsak erstatter en annen bil, men også en del
kollektiv- og sykkelreiser. Disse tallene taler for at elbil-kjøpet gir en miljøgevinst.
10-20% reiste tidligere kollektivt, syklet eller gikk.

Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA