Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Treg P85

Startet av edyrli, søndag 17. november 2013, klokken 17:15

« forrige - neste »

edyrli

Da var Green'up kontakten kommet i hus.
Den er av Fransk type som nevnt men stikket passer perfekt og sitter veldig godt.
Kommunikasjons delen ser ut som er støpt inn i delen som kontakt punktene sitter i så noen eventuell "reverse engineering" blir ikke mulig uten å ødelegge den.

Nå frister det å sette på 2,5mm gummikabel med Schuko stikk sånn man kan ta den med rundt og lade med 14A der man måtte trenge, men i første omgang blir den nok montert fast i garasjen.

Jeg er usikker på når jeg får tid å sette den opp men skal legge ut videre erfaringer så fort jeg har fått den montert opp og testet.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

edyrli

Da er ladestasjonen testet. Laderen gikk umiddelbart over på 14A og ellers ingen problemer. Kjempefornøyd.
Det virker som dette kan være et ok kompromiss etter det ble en del problemer med 16A kablene som ble levert med de første bilene. Eneste er at de gjerne kunne laget kabelen som en 10/14A kabel og ikke en 8/14A.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

master67

Supert å høre! Da blir det mest sannsynlig en sånn en på meg også. HAr snakka med forhandler ang dette og jeg får svar fra Citroen Norge i morra om denne løsningen. Jeg mener at det blir litt villedende markedsføring når de sier at bilen kan lades på 6 timer avhenging av land, men at det også må en spesiell stikkontakt til for at den skal virke på 14A. Gir tilbakemelding på saken. Men veldig kjekt at det virket da!

robikris

Fikk min C-zero rett før jul, og i god tro fikk jeg nå lagt opp ny 16A kurs for ladekontakt, og så lader den fortsatt bare 8, og skjønner jo ut fra denne tråden at jeg må ut å skaffe en spesialkontakt for å kunne utnytte laderen maks:-(

master67

Ja, ikke sant. Har som sagt, snakka med selgeren hos der jeg kjøpte min bil og han venter å svar fra Citroen Norge om hvordan de evt vil løse denne saken. Syns det burde vært på sin plass å enten få dekt den stikkontakten eller fått noe annen kompensasjon. Derfor har jeg ventet med å legge opp en ny kurs. Men kommer sikkert til å gjøre det og få i denne stikkontakten. Men kjedeli er det.....

master67

Edyrli: Ble det du monterte kontakten fast på veggen eller gjorde du som du tenkte på, å lage en mobil sak med schuko i andre enden?

edyrli

Jeg fikk heller ikke opplyst noe om det var nødvendig med en spesiell kontakt. bare at laderen skulle justere seg selv etter hvor mye strøm man kunne trekke....
Jeg burde nok ha vært litt hardere mot Bertel O Steen..

Uansett.. Jeg har montert opp kontakten fast i garasjen. Jeg antar at problemet med å trekke 14-16 ampere over mange timer på standard schuko er et reelt problem. Jeg ønsker ikke varmgang og brent stikk i garasjen.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

master67

Da har jeg fått svar fra forhandleren min. De har tatt meg på alvor og jeg får dekket den Green up access-kontakten du har kjøpt deg. Sa fra til forhandler at dette ikke var i henhold til det som sto i annonseringen mht ladetid. Så nå fikk jeg svar at Citroen nå mest sannsynlig vil levere med en sånn type stikkontakt på alle sine nye el-biler.  :) ;) :D.
Så da har jeg fått både svar og løsning på mine spørsmål.

svingen

Sitat fra: master67 på søndag 02. februar 2014, klokken 19:47
Da har jeg fått svar fra forhandleren min. De har tatt meg på alvor og jeg får dekket den Green up access-kontakten du har kjøpt deg. Sa fra til forhandler at dette ikke var i henhold til det som sto i annonseringen mht ladetid. Så nå fikk jeg svar at Citroen nå mest sannsynlig vil levere med en sånn type stikkontakt på alle sine nye el-biler.  :) ;) :D.
Så da har jeg fått både svar og løsning på mine spørsmål.

veldig bra!
bra jobba,lager du jo vei får fremtidig elbiler eier og,man må få ladet som raskt som mulig spør du meg ,kunne godt tenkt meg 32a og :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: master67 på søndag 02. februar 2014, klokken 19:47
Da har jeg fått svar fra forhandleren min. De har tatt meg på alvor og jeg får dekket den Green up access-kontakten du har kjøpt deg. Sa fra til forhandler at dette ikke var i henhold til det som sto i annonseringen mht ladetid. Så nå fikk jeg svar at Citroen nå mest sannsynlig vil levere med en sånn type stikkontakt på alle sine nye el-biler.  :) ;) :D.
Så da har jeg fått både svar og løsning på mine spørsmål.

Om Citroën skal gi alle som kjøper C-Zero ein slik kontakt må dei og opplyse at denne (hht. reglane) må bli montert av elektriker.
Det er ikkje ulovlig og selge utstyr til private så lenge som det er informert om dette - ref store skilt på t.d. Biltema.  :D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: svingen på søndag 02. februar 2014, klokken 23:14
veldig bra!
bra jobba,lager du jo vei får fremtidig elbiler eier og,man må få ladet som raskt som mulig spør du meg ,kunne godt tenkt meg 32a og :)

Pga. den interne lader i trillingane er maks 14A må du ha ekstern lader. Hjelper ikkje med kabel / EVSE som kan gi 32A.

I praksis betyr dette CHAdeMO. I følge trådar på forum skal det finnes mindre variantar av CHAdeMO, men prisane er framleis stive  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nofuelno

Sitat fra: robikris på lørdag 25. januar 2014, klokken 23:03
Fikk min C-zero rett før jul, og i god tro fikk jeg nå lagt opp ny 16A kurs for ladekontakt, og så lader den fortsatt bare 8, og skjønner jo ut fra denne tråden at jeg må ut å skaffe en spesialkontakt for å kunne utnytte laderen maks:-(
Ja, vi kan levere en sånn spesialkontakt.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

nofuelno

Sitat fra: TB på søndag 02. februar 2014, klokken 23:44
Sitat fra: svingen på søndag 02. februar 2014, klokken 23:14
veldig bra!
bra jobba,lager du jo vei får fremtidig elbiler eier og,man må få ladet som raskt som mulig spør du meg ,kunne godt tenkt meg 32a og :)

Pga. den interne lader i trillingane er maks 14A må du ha ekstern lader. Hjelper ikkje med kabel / EVSE som kan gi 32A.

I praksis betyr dette CHAdeMO. I følge trådar på forum skal det finnes mindre variantar av CHAdeMO, men prisane er framleis stive  ;D
Ja, det koster fortsatt 120.000,- for en  CHAdeMO lader som kan levere 22kW
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

moby666

Er det mulig å klippe av den franske støpselet på ladekabel og sette på et vanlig schuko støpsel? Slik jeg tolker denne ladekabelen er det kun en ekstra leder med jording? Dvs at det er mulig å sette på en bryter på den ekstra jording lederen slik at man kan velge mellom 8 og 14 ampere...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

TB

Sitat fra: moby666 på søndag 23. februar 2014, klokken 07:42
Er det mulig å klippe av den franske støpselet på ladekabel og sette på et vanlig schuko støpsel? Slik jeg tolker denne ladekabelen er det kun en ekstra leder med jording? Dvs at det er mulig å sette på en bryter på den ekstra jording lederen slik at man kan velge mellom 8 og 14 ampere...

Vegg kontakten, omtalt som "Green up access-kontakten" som det er bilde av i tråden er Fransk. Der er jording på ein pinne i midten. I det meste av Europa, inkludert Norge er det schuko med jord på to pinnar som går utanpå støpselet som er jord for beskyttelse. "Green up access-kontakten" finnes og i schuko utgåve som er meir naturlig og montere i Norge.

På den automatiske 8/14 A EVSE er det montert ein kombinert schuko / Fransk støpsel, slik at denne passar både i standard schuko, og i Fransk kontakt. I den kombinerte finnes det jord både i midten - og utanpå. Begge delar er samme jordforbindelse. Er mange apparat som har slik kombinert kontakt - ta ein kikk på kjøkkenet så finne du truleg fleire.  ;D

Det som i teorien er mulig og ta ut den "innmat" som finnes inni "Green up access-kontakten", og montere dette på EVSE. Kabel med bryter - 8 - 14A  vil dermed vere mulig.

Men, prisen på EVSE har gått ned, og "Green up access-kontakten" er kostbar - så det beste er nok og kjøpe ein eigen justerbar EVSE. Garanti på EVSE vil ikkje vere gyldig om den blir modifisert.

Nøyaktig kva for kommunikasjon som foregår mellom "Green up access-kontakten" og 8- 14 A EVSEen for at den skal åpne for 14A er eg ikkje sikker på. Kommunikasjonen har ikkje eigen signalkabel, den fungerar truleg på samme måten som HomePlug eller X10 kommunikasjon.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA