Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Treg P85

Startet av edyrli, søndag 17. november 2013, klokken 17:15

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. desember 2013, klokken 16:27
Og disse fantastisk gode forslagene har altså ingen annen hensikt enn å ødelegge hele ideen bak denne ladekladden. Hadde det ikke da vært bedre med en 13-14A ladekladd enn dette mikket.

Det koster nok noe mer enn et slikt stikk. Men når produsenten leverer med så ræva ladekabler som 8A er det ikke rart folk vil "fikle" med dem. Tesla leverer i det minste med en kabel som fikser 13A på schuko uten videre. Det er vel et greit kompromiss.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

master67

Når jeg ser dette så har iallfall Citroen gått ut med villedende markedsføring. I annonsen på C-Zero står det at den kan lade fullt på 6 timer. Hvis denne kladden/ladeledningen ikke klarer mer enn 8A uansett så er det ulovlig markedsføring. Det var en av grunnene til at jeg fikk i en sånn, at det kunne gå ca 6 timer på 14A lading. Hmmm. Dette skal jeg ta opp med forhandler.

Mr.Zero

Sitat fra: master67 på torsdag 16. januar 2014, klokken 21:51
Når jeg ser dette så har iallfall Citroen gått ut med villedende markedsføring. I annonsen på C-Zero står det at den kan lade fullt på 6 timer. Hvis denne kladden/ladeledningen ikke klarer mer enn 8A uansett så er det ulovlig markedsføring. Det var en av grunnene til at jeg fikk i en sånn, at det kunne gå ca 6 timer på 14A lading. Hmmm. Dette skal jeg ta opp med forhandler.

Veldig greit å bruke ordet "kan" her. For den kan jo det - bare en har riktig kontakt å plugge støpselet inn i. Dessverre var/er? det de færreste selgerne klar over dette, men tror de "franske" organisasjonene nå har tatt tak. Det som er teit er jo at du kun får utnyttet kabelen der riktig kontakt er tilgjengelig. I praksis blir det jo eventuelt i egen garasje. Alle andre steder vil det gå fryyyktelig tregt å lade.. :(
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

master67

Ja. Har funnet ut at det går treget ja. Skal snakke med forhandleren om dette. Alternativet blir vel å få i en annen lader i tillegg til den jeg har. EN som jeg har fått tips om i en annen tråd.

edyrli

Jeg har bestilt en sånn Green'up kontakt til å ha i garasjen.
De dagene bilen brukes på jobb og igjen skal brukes til diverse på kvelden blir det litt knapt med 8A lading.
Jeg legger inn erfaringene når jeg har fått prøvd denne.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

master67

Hvor bestiller du en sånn kontakt? Har snakket med selger av min bil om dette og han avventer svar fra Citroen Norge. Kan en bruke en vanlig lader på denne kontakten også eller bare den 8/14-laderen?

TB

Sitat fra: master67 på mandag 20. januar 2014, klokken 22:18
Hvor bestiller du en sånn kontakt? Har snakket med selger av min bil om dette og han avventer svar fra Citroen Norge. Kan en bruke en vanlig lader på denne kontakten også eller bare den 8/14-laderen?

Etter det eg har lest er Green'up kontakten er ein standard schuco kontakt, mulig med litt spesiell jording. Den har noko form for elektronikk innvendig, som "opnar" den automatiske 8/14 EVSE til lading på 14A.

Så lenge som jording ikkje lagar problem (kontakten går ikkje inn) vil alt anna utstyr som blir kobla til denne fungere som ein normal schuco kontakt.

Prisen som er oppgitt til 1148 + mva gjer at http://www.ev-institute.no/ sin kabel blir svært aktuell. Den vil gi samme lading, og virkar i alle kontaktar.

Svært praktisk og ha ein kabel i bilen, og ein heime.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

master67

Ok. Da er jeg eing med ang den kabelen fra EV-institute. Det gir mening å få i den pluss den Greenúp-kontakten. Men hvor bestiller du denne og hvor fant du pris? Må denne ha en 20A kurs?

nofuelno

Sitat fra: master67 på mandag 20. januar 2014, klokken 22:18
Hvor bestiller du en sånn kontakt? Har snakket med selger av min bil om dette og han avventer svar fra Citroen Norge. Kan en bruke en vanlig lader på denne kontakten også eller bare den 8/14-laderen?
Hei, du kan benytte en vanlig lader også på disse kontaktene.
Nofuel.no får inn disse kontaktene snart...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

master67

Det høres veldig bra ut. Men fortsatt ingen pris ;-)

master67

Og krever denne kontakten 20A eller holder det med 16A?

Griffel

Sitat fra: nofuelno på mandag 20. januar 2014, klokken 23:38
Hei, du kan benytte en vanlig lader også på disse kontaktene.
Nofuel.no får inn disse kontaktene snart...
Forutsatt at de er forsynt med det støpselet som både går i Tyske Schuko og den Franske varianten.
(det støpselet med hull for jordpinne, og som er ganske vanlig).

Sitat fra: master67 på mandag 20. januar 2014, klokken 23:52
Og krever denne kontakten 20A eller holder det med 16A?
Dette er jo en 16A stikkontakt og vel ikke godkjent for å sikres høyere med mindre den også har en sikring innebygget.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Det holder med 16A ( kontakten er ikke godkjent for mer )

Venter på bekreftelse av pris, men går inn for et så lavt påslag som mulig.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

edyrli

Jeg har bestilt fra http://www.maxeta.no/
Her fikk jeg en pris på 805 kr + moms, men siden jeg er så heldig å jobbe i et automasjons firma med bedriftavtale hos maxeta fikk jeg 35% rabatt på denne prisen.

Jeg bestilte "0 904 71" som er den franske CEE 7/5 standarden med den litt spesielle jordingen. Det var denne jeg fikk opplyst at jeg trengte først. Uansett så skal kontakten passe i denne.
Etter å ha bladd litt i katalogen så kunne jeg bestilt "0 904 72" som er den Tyske CEE 7/4 standarden eller på godt norsk Schuko.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

edyrli

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 21. januar 2014, klokken 01:12
Det holder med 16A ( kontakten er ikke godkjent for mer )

Venter på bekreftelse av pris, men går inn for et så lavt påslag som mulig.

Jeg ser i installasjons veiledningen at kontakten skal sikres med 20A C kurve. og 2,5 mm kabel. Men jeg forstår ikke hvorfor. Noe fransk regelverk dette stammer fra kanskje? Jeg ser ikke noe problem i å bruke den 16A kursen jeg allerede har ut i garasjen så jeg planlegger å bruke denne.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA