Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Treg P85

Startet av edyrli, søndag 17. november 2013, klokken 17:15

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 17. november 2013, klokken 21:31
Vel, folkens - vi kan ikke gi opp dette mysteriet, så skal forske litt mere på dette til uka via andre kanaler.

Einig, dette må vere mulig og finne ut av. Ny teori:
Det står i manualen: 14 A (Fast) , 8A (Normal)

Kan det finnes ein fastmontert "ladestasjon" som denne EVSE kan plugges inn i, derav "Fast"?

Det vil vere enkelt uten ekstra signal kabel og detektere om EVSE er plugga inn i denne "ladestasjon", signal kan bli sendt via straumkabler, slik som X10 signalering.
Om ikkje noko signal blir sendt, blir det 8A

Om denne teori stemmer skal det finnes ein slik "ladestasjon" og få kjøpt - uten denne blir det alltid 8 A.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

Det følger med alle nyere biler http://www.peugeot.no/media/deliacms/media//39/3985-26f871.pdf så er sikkert mulig og spøre pugot norge :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

edyrli

Jeg har spurt Bertel O Steen, men ikke fått svar derfra. Jeg ser Mitsubishi bruker samme 8/14 kabel så kan spørre de også.
Støpselet er ganske stort  så det er nok plass til  noen komponenter i det.
Den finner ut i løpet at et sekund eller to at den skal lade på 8 ampere.
Ellers får jeg bare prøve å lade rundt omkring og se om den går over på 14A en eller annen plass, men foreløpig har jeg bare fått 8.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

TB

Sitat fra: edyrli på mandag 18. november 2013, klokken 20:12
Jeg har spurt Bertel O Steen, men ikke fått svar derfra. Jeg ser Mitsubishi bruker samme 8/14 kabel så kan spørre de også.
Støpselet er ganske stort  så det er nok plass til  noen komponenter i det.
Den finner ut i løpet at et sekund eller to at den skal lade på 8 ampere.
Ellers får jeg bare prøve å lade rundt omkring og se om den går over på 14A en eller annen plass, men foreløpig har jeg bare fått 8.

Støpsel på den gamle ladekabelen er også stort, truleg er det ingen komponenter inni her.
Spørsmålet som bør stilles til Bertel O Steen / Mitsubishi er: Hvordan lade på 14A?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Da har jeg fått tak i "svaret":


"Peugeot har kommet med en ny type «Multi-Switch» lade kabel som ved bruk i vanlig standard stikkontakt vil lade med 8 amp eller ved bruk i EV «Electric Vehicle» godkjent stikkontakt lade med 14 amp.
Dette er for å hindre overopphetning av kurs, stikkontakt og evt. brann ved oppladning av bilen. Hvis man ser i byens mange lade punkter for elbil vil man ofte se at kontaktene er brente pga. dårlig kontakt, overbelastning og overopphetning.
Disse ladepunktene kan også ødelegge kundens ladekabel pga. kontakt problemene i dem.

EV (Electric Vehicle) godkjent stikkontakt og Multi-Switch ladekabel kommuniserer med hverandre og vil tillate oppladning med 14 amp.
Lade kabelen kommer også med en stopp knapp på kladden/boksen til ladekabelen for å stoppe ladeforløpet før frakopling av ladekabelen. Dette er for å forhindre gnistdannelser ved frakopling av belastet ladekabel.

EV godkjent stikkontakt kan skaffes fra Maxeta A/S i Skien pris ca.500+mva. Vare nr. 090471
Dette er en kontakt ment for montering på vegg med en feste plate med kroker for oppheng av kladden på ladekabelen noe som forhindrer skader på ladekabel ved ladning, stikkontakten skal monteres av elektriker."

Så da er det bare å kontakte elektriker... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Elmo

Når jeg søkte på 090471 så fant jeg bare denne.
Såvidt jeg kan se er det bare en standard schuko med Dansk jording. Ingen kommunikasjon.  men det står "Contactdoos Ev 3,2Kva Mode 2 - Ip66"

http://www.ecataleg.be/nl/catalogus/page/396

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Bobbulf

Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. november 2013, klokken 19:06
Når jeg søkte på 090471 så fant jeg bare denne.
Såvidt jeg kan se er det bare en standard schuko med Dansk jording. Ingen kommunikasjon.  men det står "Contactdoos Ev 3,2Kva Mode 2 - Ip66"

http://www.ecataleg.be/nl/catalogus/page/396
På den linken din kan det se ut som det er kommunikasjon innebygget i shukokontakten. Er en Bus-kabel som går inn i veggboksen på bildet. Da vil kommunikasjonen foregå i de vanlige strømlederne, noe som også er brukt i andre sammenheng, feks som man kan kjøre bredbånd via strømnettet med en såkalt homeplug.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Griffel

#22
Fulltreff for denne:
Sitat fra: TB på søndag 17. november 2013, klokken 21:59
Einig, dette må vere mulig og finne ut av. Ny teori:
Det står i manualen: 14 A (Fast) , 8A (Normal)

Kan det finnes ein fastmontert "ladestasjon" som denne EVSE kan plugges inn i, derav "Fast"?

Det vil vere enkelt uten ekstra signal kabel og detektere om EVSE er plugga inn i denne "ladestasjon", signal kan bli sendt via straumkabler, slik som X10 signalering.
Om ikkje noko signal blir sendt, blir det 8A

Om denne teori stemmer skal det finnes ein slik "ladestasjon" og få kjøpt - uten denne blir det alltid 8 A.
Altså en ladestikkontakt spesielt for denne type kladd, med innebygget kodering for kommunikasjon med kladd. (Men "Fast" står nok for rask).
Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. november 2013, klokken 19:06
Når jeg søkte på 090471 så fant jeg bare denne.
Såvidt jeg kan se er det bare en standard schuko med Dansk jording. Ingen kommunikasjon.
Dette er ikke den Danske varianten, men den Franske. Til forskjell fra den Danske, finnes det støpsler som passer i normal Schuko og Fransk variant, så vi får tro at denne kladden har et slik støpsel, ellers må en vente på en Schuko variant av "spesial ekstra godkjent"  Schuko stikkontakt med innebygget variant "homeplugg enhet".

At ikke bilforhandler opplyser om og tilbyr tilhørende stikkontakt for en slik kladd kan en jo lure på, siden vekslefunksjonen 8A/14A blir meningsløs uten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

edyrli

Jeg fikk også dette svaret fra BOS nå. Det burde vært opplyst om på forhånd.
Uansett så kommer jeg nok ikke til å bruke penger på å installere en ny stikkontakt hjemme da jeg ikke har behov for raskere hjemme lading. Her lader bilen over natten og 8A holder til daglig bruk. Raskere lading kunne vært greit når man er på farten, så sparer nok heller de kronene til en ekstra justerbar kabel som kan ligge i bilen.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Griffel

Sitat fra: edyrli på mandag 25. november 2013, klokken 10:39
Jeg fikk også dette svaret fra BOS nå. Det burde vært opplyst om på forhånd.

Raskere lading kunne vært greit når man er på farten, så sparer nok heller de kronene til en ekstra justerbar kabel som kan ligge i bilen.
Og siden dette krever en "ikke standard" stikkontakt har en følgelig kun glede av et slik opplegg hjemme. (eller kanskje en finner noen slike i Franske ladestolper)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 25. november 2013, klokken 10:56
Og siden dette krever en "ikke standard" stikkontakt har en følgelig kun glede av et slik opplegg hjemme. (eller kanskje en finner noen slike i Franske ladestolper)

Eller man kjøper et slikt stikk, kobler på 1,5m gummikabel og et schuko-stikk og vips så har man en billig adapter for å lade med 14A hvor som helst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edyrli

Fantastisk godt forslag :-)
Får i tilfelle sette på stikk med vinkel så kan jeg lade på proxll stolper også.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

TB

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2013, klokken 12:09
Eller man kjøper et slikt stikk, kobler på 1,5m gummikabel og et schuko-stikk og vips så har man en billig adapter for å lade med 14A hvor som helst.

Det bør også vere mulig og ta ut den "innmat" som finnes i dette spesial stikk, og dermed lage ein kabel med bryter - 8 - 14A  :)

Er det nokon som har anskaffa eit slikt stikk, og sjekka kva for kommunikasjon som foregår?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

edyrli

Fikk pris på Green'up kontakten. 1148 eks moms. Drøy pris for en kontakt.
Jeg la også merke til i installasjons veiledningen så skulle man ha dedikert 20A sikring til kontakten. Og minimum 2,5mm2 kabel. Litt rart. Sier ikke forskriftene maks 16A på 2,5 mm2?
Tror nok det skal gå fint på 16A sikringen jeg allerede har. Klarer å lade Revaen og iOn samtiding på denne. Det blir rundt 17A.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2013, klokken 12:09
Eller man kjøper et slikt stikk, kobler på 1,5m gummikabel og et schuko-stikk og vips så har man en billig adapter for å lade med 14A hvor som helst.
Sitat fra: TB på fredag 29. november 2013, klokken 16:13
Det bør også vere mulig og ta ut den "innmat" som finnes i dette spesial stikk, og dermed lage ein kabel med bryter - 8 - 14A  :)
Sitat fra: edyrli på torsdag 28. november 2013, klokken 20:15
Fantastisk godt forslag :-)
Får i tilfelle sette på stikk med vinkel så kan jeg lade på proxll stolper også.
Og disse fantastisk gode forslagene har altså ingen annen hensikt enn å ødelegge hele ideen bak denne ladekladden. Hadde det ikke da vært bedre med en 13-14A ladekladd enn dette mikket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA