Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Treg P85

Startet av edyrli, søndag 17. november 2013, klokken 17:15

« forrige - neste »

KjellG

Det burde være enkelt å avklare om det er kun en reed/magnet eller en home-plugg lignende kommunikasjon.

Sett en helt vanlig skjøteledning mellom disse dyre veggkontaktene og kladden. Virker/virker ikke?

Ellers har Clas O kanskje egnede neodym-magneter.


TB

Sitat fra: KjellG på fredag 25. april 2014, klokken 15:48
Det burde være enkelt å avklare om det er kun en reed/magnet eller en home-plugg lignende kommunikasjon.

Sett en helt vanlig skjøteledning mellom disse dyre veggkontaktene og kladden. Virker/virker ikke?

Ellers har Clas O kanskje egnede neodym-magneter.

I følge det som er rapportert det er avklart uten stor tvil at det er magnetbryter / "reed rele" støpt inn i støpsel som aktiverer 14A lading, ref:

Sitat fra: pwb på fredag 25. april 2014, klokken 12:07
Testet dette nå, tok en liten magnet og holdt på siden av kontakten når jeg satte den inn (den som settes inn i veggen), da lyser den på 14A :-) og magneten trenger ikke å være der etter at kontakten er satt inn. Den virker kun på en side, mulig en kraftigere magnet vil virke på alle sidene, men det var et genialt triks, takk :-)

Dvs, 1 stk magnet festa på kontakten vil løyse saken.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

KjellG

Blir endel som blir litt ergerlige når de oppdager at den dyre veggkontakten, oppsatt av elektrikker, ikke fungerer når elbilen står litt ut på tunet med skjøteledning.

Clas Ohlson har noen nedymmagneter til 50 kr som trolig gjør susen. Kjøp to, lim en på den billige veggkontakten og fest en med snor i støpselet på kladden.

coolhand

Jeg har også en slik kladd. Fikk en 2011 Peugeot Ion for tre dager siden.

Til helgen har jeg helt nytt 16a anlegg i garasjen. Da får vi jo se da, om laderen automatisk går opp til 14a... skjønt jeg tviler sterkt på det.

Skal gi dere rapport.
Peugeot Ion 2011

Griffel

Sitat fra: coolhand på onsdag 07. mai 2014, klokken 15:49
Skal gi dere rapport.
Det er vel neppe nødvendig, siden det i denne tråden er dokumentert over en hver tvil at en enten må ha en spesialkontakt (leveres av nofuel), eller jukse til med en magnet en omkobling fra 8A til 14A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Sitat fra: Rolecladduttag på onsdag 14. mai 2014, klokken 00:44
Ladduttag av hög kvalite köper ni i Sverige www.norrpro.se
Hvorfor gå over bekken etter vann ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Griffel

Sitat fra: Rolecladduttag på onsdag 14. mai 2014, klokken 00:44
Ladduttag av hög kvalite köper ni i Sverige www.norrpro.se
Fant ikke den meget omtalte stikkontakten for omkobling 8/14A Trilling her?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

coolhand

Jeg har forsøkte dette magnettrikset.

Men ikke f om det virker. Har relativt god magnet, holder den på siden av støpselet (den som går inn i kontakten i veggen), men no joy.

Mulig at dette ikke virker på alle ladere...?
Peugeot Ion 2011

TB

Sitat fra: coolhand på onsdag 14. mai 2014, klokken 11:33
Jeg har forsøkte dette magnettrikset.

Men ikke f om det virker. Har relativt god magnet, holder den på siden av støpselet (den som går inn i kontakten i veggen), men no joy.

Mulig at dette ikke virker på alle ladere...?
Dette fungerer berre på EVSE med automatisk valg av 8/14 A.
Eldre EVSE er fast 8, 10 eller 16A - der virker det ikkje med magnet.
Det er mulig og opne ein fast EVSE, og endre den, evseupgrade.com utfører t.d. dette.

Den EVSE som har automatisk valg har og ein stopp knapp.

Ps: Laderen er montert i bilen, ikke i kabelen...  :)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

coolhand

Jeg har en slik med stoppknapp.

Men magnettrikset virker IKKE.
Peugeot Ion 2011

Mr.Zero

Sitat fra: coolhand på torsdag 15. mai 2014, klokken 00:54
Jeg har en slik med stoppknapp.

Men magnettrikset virker IKKE.

Hold magneten (litt kraftigere enn en kjøleskapmagnet) inntil støpselet når du setter det inn i stikkontakten. Det skal virke - og virker for veldig mange om dagen... :) Kan jo tenkes at det er en feil med kladden din. Test den ut hos noen som har montert spesialkontakten du egentlig trenger. Flere merkeverksteder har montert disse.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

coolhand

Naboen har slik kontakt. Der virker 14a med min kladd.

Magnettrikset virker ikke. Som sagt. Magneten er holdt alle mulige steder på støpselet, og den er kraftigere enn en kjøleskapsmagnet.

Det virker IKKE.

Tror at det kan være kladder der dette ikke virker.

For min del ingen krise. Trenger ikke mer enn 8a uansett. Trenger jeg mer, så kjøper jeg ny kontakt.
Peugeot Ion 2011

TeslaLeaf

Snart kan man gjøre en software-oppgradering i kladden så at man får en ladekabel til Leaf som kan lade fra 6-16Ah. Man stiller da inn hvor mange Ah man vil ha gjennom å trykke f.eks. 16 ganger på knappen for å få 16 Ah. Jeg skal se om jeg kan finne link til websiden.
Leaf november 2011
Tesla august 2013

Mr.Zero

Sitat fra: coolhand på torsdag 15. mai 2014, klokken 20:28
Naboen har slik kontakt. Der virker 14a med min kladd.

Magnettrikset virker ikke. Som sagt. Magneten er holdt alle mulige steder på støpselet, og den er kraftigere enn en kjøleskapsmagnet.

Det virker IKKE.

Tror at det kan være kladder der dette ikke virker.

For min del ingen krise. Trenger ikke mer enn 8a uansett. Trenger jeg mer, så kjøper jeg ny kontakt.

Siste tips - har du forøkt å koble til bilen først..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Sitat fra: TeslaLeaf på torsdag 15. mai 2014, klokken 20:49
Snart kan man gjøre en software-oppgradering i kladden så at man får en ladekabel til Leaf som kan lade fra 6-16Ah. Man stiller da inn hvor mange Ah man vil ha gjennom å trykke f.eks. 16 ganger på knappen for å få 16 Ah. Jeg skal se om jeg kan finne link til websiden.

Du tenker på http://evseupgrade.com/ ?

SitatYou also now get easily programmable amperage settings, so you can "dial it down" if you are on a limited power outlet, or you really want a "trickle" charge, say for example; in airport long-term parking.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA