Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 vestlandet

Startet av Mila, søndag 17. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

Mila

Jeg tar et masteremne innen innovasjon, og for å døyve ventesmertene frem til Teslaen blir levert i mars så skriver jeg en oppgave om Tesla. Til dette trenger jeg noe datagrunnlag, så jeg hadde blitt veldig glad hvis noen av dere Teslakjøpere kunne tatt dere tid til å svare på spørsmålene nedenfor  :)

-Hvorfor valgte du å kjøpe en Tesla?

-Er Tesla en primær eller sekundærbil for deg?

-Hvilken bil ville du kjøpt/beholdt hvis du ikke kjøpte Tesla?

-Vil du vurdere å gå tilbake til en fossildrevet bil ved neste bilkjøp?

-Har Tesla endret ditt forhold til bil og hva du krever av en bil?

Model S85 - Dolphin Grey, sort skinn, lydpakke, lyspakke, Techpakke, luftfjæring, panotak og parkeingsassistanse.

Levering mars 2013! :)

19quiz76

Sitat fra: Mila på lørdag 09. november 2013, klokken 13:14

- Hvorfor valgte du å kjøpe en Tesla?

*TCO (Total Cost of Ownership)
*Størrelse/Plass/Familievennlighet
*Ytelse/pris-ratio
*Teknologisk fremskritt
*Gå foran som godt eksempel for barna mine
*Gi fingeren til Big Oil, krigshissere og klimaskeptikere

*Primær, har også en 1998 Peugeot 106 Electric til jobbruk.

*2012 Skoda Superb Stasjonsvogn, nypris 475K (solgt for 360K etter 18 mnd)

*Kun hvis noen holdt en pistol mot hodet mitt

*Ja, det har vært det største praktiske paradigmeskiftet i mitt voksne liv
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

valvolainen

1. Pris / ytelse / driftskostnader
2. Primær
3. Beholdt 1988 Mercedes diesel, for så å kjøre den ihjel og bytte den ut med ny gammel (2003-2006) mercedes diesel.
4. Ikke til primærbil. Beholder sekundærfossilen og veteranbilen.
5. Ikke enda. Levering 6. des. Da skjer det vel saker og ting tenker jeg.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Øyvind.h

Jeg tar et masteremne innen innovasjon
Går du Master of management? Anbefaler sterkt Innovators dilemma og Innovators sollution av Clayton Christensen. Og Blue ocean strategy, av Kim og Mauborgne. Lettleste bøker som har veldig praktisk tilnærming til innovasjon :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mila

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 09. november 2013, klokken 13:44
Jeg tar et masteremne innen innovasjon
Går du Master of management? Anbefaler sterkt Innovators dilemma og Innovators sollution av Clayton Christensen. Og Blue ocean strategy, av Kim og Mauborgne. Lettleste bøker som har veldig praktisk tilnærming til innovasjon :)

Jeg tar master i Information Systems Management. Innovators sollution og dilemma har jeg lest og de var utrolig inspirerende. Blue ocean strategy har jeg ikke sett på ennå. Det må jeg sjekke ut. Takk for tips :)

Tusen takk for svar 19quiz76 og Valvolainen. Det kommer godt med :)
Model S85 - Dolphin Grey, sort skinn, lydpakke, lyspakke, Techpakke, luftfjæring, panotak og parkeingsassistanse.

Levering mars 2013! :)

Muffinman

Første elektriske bil som faktisk er en _bil_, godt design, gode ytelser, TCO, god plass osv.

Primær bil. Vi beholder en gammel Corolla i familien i tillegg som kun skal brukes om Teslaen allerede er ute og kjører.

Beholdt en 2007 Saab 9-3 jeg kjøpte ny ett år til, og kjøpt en sur dieselstasjonsvogn til 60% av nyprisen til Teslaen. Med mitt bruksmønster vil Tesla``en betale seg med over 200K over 4 år, og 300 over 8 år om alle elbilfordeler forsvinner i 2017.

For meg er bil først og fremst en bruksgjenstand; et arbeidsredskap om du vil. Det kommer an på hvilke alternativer som er på markedet når tiden er inne for nytt bilkjøp. Om Tesla fremdeles har monopol og avgifter/prisøkninger har gjort deres biler for dyre kan det være et mulig scenario. Men det frister ikke.

Ja, man blir bortskjemt av øyeblikkelig og rikelige krefter og "full tank hver morgen". For ikke å snakke om god plass, lite støy og noe pent å se på før man setter seg inn.

OddB

Du kommer ikke utenom Elon Musk.
Han er grunnen til at jeg velger å satse 600 000 kr på et "prototype-produkt". Hans "masterplan" for Tesla virker. Han har en dyp teknisk innsikt, er en utrolig god forretningsmann og forteller en historie som appellerer til verden. Et geni.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Veggen

Dette blir vel et "Er paven katolsk?" type spørsmål her på forumet er jeg redd.

AreLib

her i Norge er bilen likt priset biler som er nitriste og motorsvake
primærbil, den vi har i dag blir sekundær sånn fordi det er kjekt og ha flere biler
hadde beholdt E klassen vi har i dag, men om vi skulle kjøpt "ny" hadde det blitt en eldre motorsterk Bensiner
Ja kjøper bil mest med hjertet ikke hodet, får jeg lyst på en jeg liker så kjøper jeg den mer enn gjerne
nei, mine krav har alltid vært motorkraft og komfort, kjøreglede eneste grunn til det ble tesla er helt ny motorsterk bil for samme pris som helt ny tragisk daff skranglekasse med vw emblem.

summasummarum Tesla har ikke forandret mitt syn på hva en bil skal være,  men DET har den norske stat :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

LED

Skulle egentlig ha en Nissan Leaf som ren til og fra jobben og en fossil stasjonsvogn som nr 2, men så dukket Tesla Model S opp. En familiebil som kan brukes til mye mer enn Leafen. Selv om Leafen er mer miljøvennlig enn Model S, så føler jeg allikevel at jeg tar et lite slag for miljøet med denne bilen. Et viktig steg for el bil teknologien. Det er også en fantastisk mulighet til å kjøre fin bil for en rimeligere penge med alle fritakene den har.

Tesla blir primær bilen. Fossilbilen vil kun bli brukt til trekking av henger, frakte dykkerutstyr, enkelte skiturer, frakt av byggemateriell, og langturer til gokk der bilen blir stående langt fra sivilisasjon over lengretid.

Hadde beholdt Corollaen som er vår eneste bil idag og antagelivis kjøpt en Avensis stasjonsvog i tillegg.

Så lenge Elbilen er et mer miljøvennlig alternativ, og at den er rimeligere enn fossilbil å drifte, så vil det alltid være minst en Elbil i vårt hushold.

Hadde vel igrunn ikke sett meg selv i en splitter ny bil før jeg runder 40 år. Rett og slett for at jeg er altfor økonomisk. Så på en måte har vel egentlig Tesla endret mitt syn på hva en bil er. Når det kommer til bil er jeg av typen : "fornøyd med at det bare går". Jeg tror ikke jeg krever mer av bil nå enn jeg gjorde. Men det er klart at en bil som med avgifter og moms hadde kostet bortimot millionen så bør det ikke være så mye å sette fingeren på.

Anew

Hadde så smått begynt å lukte på elbil som sekundærbil, men sjekket mer eller mindre tilfeldig Tesla. Regnet litt på det og kom til at dersom en S60 kunne fungere som primærbil (noe den ser ut til å kunne gjøre for meg), så var det økonomisk sett et gunstig kjøp sammenlignet med å beholde en 6 år gammel BMW.

primær

Ville trolig beholdt BMW 5-serie et par år til og så erstattet den med noe i samme gate

Det ville være tullete å avskjære muligheten. Ingen vet hvordan verden ser ut om 5 år.

Nei.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Kilroy

Fin, kul, miljøvennlig bil, økonomisk bedre ut enn dagens bil. Innovativ og noe annet enn andre biler.

Primær ( og eneste bil)

Beholdt dagens BMW X5

Nei, veldig lite sannsynlig

Ja, det vil være veldig vanskelig å gå tilbake til en "vanlig" bil.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

erot

Flott bil, har det jeg trenger, går mot strømmen ;D, og et antatt avgiftsfritak på ca 900k, dvs en arbeiders inngangsbillett til hysteriske ytelser. Miljøargumentet er også reelt, selv på en bil som Tesla. Spesielt lokalt, men også globalt. Og uansett om (i verste fall) det globale regnestykket kan være marginalt i dag, så er det ikke tvil om hvilken vei det bærer. All vridning av bilsalg mot elbiler fremmer utviklingen og infrastrukturen rundt denne teknologien.

Primær, og eneste for øyeblikket.

Utvilsomt BMW. Sannsynligvis 5-serie pga plass. Bilhjertet sier 3- eller 4-serie.

Som primærbil? Svært usannsynlig. Men et motorhjerte kan ikke leve helt uten noe som skrangler, bråker og spyr ut eksos. Det må nok etter hvert kompenseres med noe snop fra sent sekstitall, det være seg Alfa, Porsche, Saab, Lancia eller noe i den duren. Noe med historie og sjel.

Det kan du si. En forventet utvikling ift hva en bil er, men med Tesla kom den ganske brått og lenge før forventet. Eller brått og brått, de har jo annonsert den i mange år nå, men jeg må innrømme at jeg var en av de som ikke klarte helt å stole på de utrolige løftene. Hatten av for det teamet Musk har satt sammen og handlekraften de har utvist! Uavhengig av hva jeg selv vinner på dette som forbruker, så er det en glede å se idéer satt ut i livet på den måten. For ikke å snakke om SpaceX og alt det andre han har gjort.

Øyvind.h

-Hvorfor valgte du å kjøpe en Tesla? Rå bil til en lav pris :)

-Er Tesla en primær eller sekundærbil for deg? Primær.

-Hvilken bil ville du kjøpt/beholdt hvis du ikke kjøpte Tesla? Passat eller A6

-Vil du vurdere å gå tilbake til en fossildrevet bil ved neste bilkjøp? Aldri i livet! Fossildrevet bil er totalt uaktuelt etter dette!

-Har Tesla endret ditt forhold til bil og hva du krever av en bil? Jepp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trøndertesla

1) HVORFOR? Tesla Motors er en organisasjon som kjemper mot noen av verdens sterkeste krefter - "oljekreftene". På kort tid så er de i ferd med å snu opp ned på alt, og oljegjengen står med buksene på knærne og vet ikke hva de skal gjøre. Jeg liker å "være med" på denne revolusjonen som akkurat har startet, og sparke "de store" litt på leggene. I tillegg så lager de en fantastisk bil som kjører fra alt, og som koster meg mindre enn å dundre rundt i min 10 år gamle utslitte ML... No brainer!

2) PRIMÆR/SEKUNDÆR? Primær. Litt dumt spørsmål egentlig - hvem er det som frivillig setter seg tilbake i en fossilbil igjen når man har en Model S? Jeg kjører mye mer nå enn tidligere, og de månedlige Osloturene gjøres nå unna med Tesla Model S istedenfor SAS/Norwegian. Har kjøpt inn en Ford Connect med hengerfeste som skal benyttes til å kjøre søppel/tunge ting med når det trengs. Det blir vel med 2 bare turer i året på den tenker jeg... Kona har en ganske ny Golf, og den forsvinner så raskt Model X kommer på banen

3) HVIS IKKE TESLA? Byttet ut min gamle ML320 med en nyere modell ML320. Er veldig glad for at jeg slapp å gjøre dette...

4) BACK TO FOSSIL? Nei. Nå når el-teknologien endelig har begynt å snurre på ordentlig så kommer det nok mange spennende alternativer fremover. Det blir nok en Model X med 500 miles range om et par år tenker jeg :-) Folk argumenterer med at verdifallet på El-biler blir større enn på fossilbiler, men der tror jeg de fleste tar feil - jeg tror det blir totalt motsatt. Om noen år, hvem er det som vil kjøpe en brukt fossilbil når de kan få en el-bil som koster en brøkdel å kjøre og som i tillegg er mijøvennlig? Det lille som er igjen av range-anxiety regner jeg med er history om noen år.

5) ENDRET FORHOLD TIL BIL? Ja så absolutt - på mange nivåer. Som så mange andre Tesla-eiere så har jeg fått en overveldende lykkefølelse av "en ting", og det har jeg ikke hatt siden jeg var 16 år og kjøpte min første motorsykkel... Ja - vi har blitt litt barnslige av dette. ;D  Ellers så har jeg tidligere aldri vurdert å kjøpe ny dyr bil av prinsipielle grunner - at staten tar halvparten av kjøpssummen

Lykke til med oppgaven!
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA