Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla iPhone App - kontakt med bilen min - med bilder

Startet av krister461, søndag 17. november 2013, klokken 13:33

« forrige - neste »

Griffel

Nå var det vel egentlig snakk om ladestandarder. Det er Tesla som bil som er overlegen siden den kan utnytte en 120 kW lader. Forventer du at noen investerer i å bygge 150 kW lader for BMW og Leaf som knapt nok har glede av 50 kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:58
Nå var det vel egentlig snakk om ladestandarder. Det er Tesla som bil som er overlegen siden den kan utnytte en 120 kW lader. Forventer du at noen investerer i å bygge 150 kW lader for BMW og Leaf som knapt nok har glede av 50 kW.
I tillegg leverer Tesla de nødvendige 120kW laderne (og 135kW i Tyskland). Så de leverer både bil, lader og sørger for at nettverket settes opp.

Hvorfor da standardisere på noe så klumpete som CCS når man ikke kan nyttiggjøre seg av mer enn ca 40-45kW maks?

Tesla tok utgangspunkt i den europeiske standarden for AC lading og sørget for at solid DC lading ble implementert i samme plugg. Mye bedre løsning enn hva CCS endte opp med, i mine øyne.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

#62
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:53
Teoretisk potensial i pluggen er egentlig uvesentlig for meg. Hva som er vesentlig er hva jeg kan nyttiggjøre meg av i dag og i nærmeste fremtid. Der er Tesla i en annen liga.

Det der er dessverre en svært utbredt sykdom, virker det som.

Den gangen Chademo var "de facto" standard så var det ikke måte på hvor mye pepper jeg fikk hvis jeg våget å hevde at det var en lite ambisiøs og for kostbar standard, at 50 kW var for lite for DC-lading siden AC-lading leverer nesten like mye effekt for tiendedelen av prisen, og at Chademo ikke ville overleve i Europa.

Nei, Chademo skulle det være, og det MÅTTE Tesla støtte, ellers ble det ikke noe kjøp!

Det er lurt å tenke litt frem.

Men jeg er enig med deg i at Teslas løsning med superlading via Type 2-kompatibel plugg er veldig elegant. Problemet med å standardisere på det er at amerikanerne allererde har valgt en annen plugg som har færre pinner og ikke kan støtte trefase og antakelig ikke DC heller.

Hvis amerikanerne og japanerne hadde tatt seg tid til å finne ut hvordan ting ser ut i resten av verden i stedet for å rase av gårde og lage standarder som bare passer for dem selv, så hadde det vel vært annerledes.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eKul

Fant denne på Geilo. Hvilken lader er dette?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Bjørn

Sitat fra: Tesla2000 på torsdag 30. januar 2014, klokken 21:52
Fant denne på Geilo. Hvilken lader er dette?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Siden du ikke tok bilde av pluggen kan jeg si m bare 98% sikkerhet at dette er en Chademo..

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. januar 2014, klokken 20:42
Hvorfor da standardisere på noe så klumpete som CCS når man ikke kan nyttiggjøre seg av mer enn ca 40-45kW maks?

Tesla tok utgangspunkt i den europeiske standarden for AC lading og sørget for at solid DC lading ble implementert i samme plugg. Mye bedre løsning enn hva CCS endte opp med, i mine øyne.
Nå gikk vel diskusjonen på om standarden var framtidsrettet. Dagens biler (untatt Tesla) kan ikke nyttegjøre seg 170kW derfor trengs ikke ladere for dette nå. Tesla er i en særklasse når det gjelder batterikapasitet og har valgt sin egen løsning som er meget elegant.

Sitat fra: eledille på torsdag 30. januar 2014, klokken 21:44
Problemet med å standardisere på det er at amerikanerne allererde har valgt en annen plugg som har færre pinner og ikke kan støtte trefase og antakelig ikke DC heller.
Nå flyter nok DC standarder litt ennå, og USA har vel ikke mange elbilprodusenter uten om Tesla, men som standard går også de for en USA verson av Combo.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: Griffel på fredag 31. januar 2014, klokken 11:49
Nå flyter nok DC standarder litt ennå, og USA har vel ikke mange elbilprodusenter uten om Tesla, men som standard går også de for en USA verson av Combo.

Det jeg mente her var at Combo egentlig hadde vært unødvendig dersom USA og Japan hadde tatt hensyn til det europeiske behovet for trefase. Teslas variant av Type 2-pluggen klarer jo 135 kW superlading i tillegg til en- og trefase AC.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på fredag 31. januar 2014, klokken 12:43
Det jeg mente her var at Combo egentlig hadde vært unødvendig dersom USA og Japan hadde tatt hensyn til det europeiske behovet for trefase. Teslas variant av Type 2-pluggen klarer jo 135 kW superlading i tillegg til en- og trefase AC.
Teslas løsning er jo elegant, men ikke uten tekniske utfordringer. Det er helt klart enklere og rimligere og separere AC og DC fra bilens stikkontakt enn å lage en omkoblingsautomatikk for å kombinere dette på samme plugg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:53Uansett - en diskusjon om teoretisk toppeffekt for de to pluggene blir som diskusjonen om teoretisk makskapasitet for HD DVD og Blu-ray. Vi vet alle hvordan det gikk :) Å forsøke å spå fremtiden er ikke lett.
Det var vel pornobransjens valg av Bluray som avgjorde det der om jeg ikke husker feil? :)
Blir vel neppe å skje i dette tilfellet. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Gusse

Sitat fra: sn0le på søndag 02. februar 2014, klokken 03:59
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:53Uansett - en diskusjon om teoretisk toppeffekt for de to pluggene blir som diskusjonen om teoretisk makskapasitet for HD DVD og Blu-ray. Vi vet alle hvordan det gikk :) Å forsøke å spå fremtiden er ikke lett.
Det var vel pornobransjens valg av Bluray som avgjorde det der om jeg ikke husker feil? :)
Blir vel neppe å skje i dette tilfellet. ;)
Du skal ikke være for sikker på at ikke pornobransjens valg "plugger", vil ha en påvirkningskraft også i denne settingen ;D ;D

Griffel

Sitat fra: Gusse på mandag 03. februar 2014, klokken 13:47
Du skal ikke være for sikker på at ikke pornobransjens valg "plugger", vil ha en påvirkningskraft også i denne settingen ;D ;D
Det at det er 2 ekstra hull/pinner i Combo, betyr vel lite i denne sammenheng.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cairnz

Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:50
Sitat fra: Gusse på mandag 03. februar 2014, klokken 13:47
Du skal ikke være for sikker på at ikke pornobransjens valg "plugger", vil ha en påvirkningskraft også i denne settingen ;D ;D
Det at det er 2 ekstra hull/pinner i Combo, betyr vel lite i denne sammenheng.
Kun fore de som har dobbelt-, eller trippelladerfetisj..
Elbilist

eledille

Sitat fra: cairnz på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:59
Kun fore de som har dobbelt-, eller trippelladerfetisj..

Jeg sier bare - seks ladere i dobbelt stjerne - oh la la...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Gressvikingen

P85D"+"

ebbrey

trekant seks med laderen rett i stjærna?

Og jeg som syns dette med ladere og strøm var vanskelig fra før!
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA