Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla iPhone App - kontakt med bilen min - med bilder

Startet av krister461, søndag 17. november 2013, klokken 13:33

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: krister461 på lørdag 09. november 2013, klokken 13:12
Hallais,

jeg prøver å bli klok på disse ladestandardene for hurtiglading.

Type 2
Denne blir jo omtalt som ny eu-standard(?), men såvidt jeg kan lese meg til er det bare Tesla og Renault Zoe som kan benytte denne:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

CHAdeMO
Jeg har sett folk skrive at denne ikke vil bli satset på. Men, den er jo mye mer utbredt da Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-ZERO, Peugeot iOn og Partner benytter denne. Og Nissan Leaf kommer nok til å selge i hopetall fremover og dette er ganske så utbygdt allerede. Bare synd adapteret til Tesla blir så dyrt.

Combo
Hvor passer denne inn? Både VW e-up! og BMW i3 har jo denne, og de kommer nok til å bli veldig populære.


Har vi grunn til å tro at Type 2 blir den nye standarden eller vil det bli tre ladestandarder med blandet dekning?
Type2 = velutbygd i hele europa, og er AC ladingen som blir satset på.
Chademo = DC lading lite utbygd men vanlig i norge, vil ikke bli satset på
Combo = foreløbig lite utbygd men den nye DC standarden som også støtter AC (TYPE2)

Du sier synd Chademo adapteret blir så dyrt, men det ble ganske billig... Bruken er dyr.
Samt at Chademo stasjonene er latterlig dyre å utplassere, så det er få av dem. Som regel kun 1 uttak pr. ladeplass.
Når det i tillegg er 15min  av gangen lading, er ikke dette serlig brukelig. Du blir fortsatt hengende der som med bensinpumper.

Type2 ladere er enklere å forholde seg til. De er billige å installere, og kommer til å gå forbi antallet Chademo stolper innen kort tid. De settes gjerne opp 8 av gangen, og du kan parkere ved Type2 stolper og gå å gjøre noe annet. De er foreløbig gratis og bruke, og det er mulig det fortsetter. Riktignok ikke like "raske" som chademo, som er en vits... Mulig jeg har misforstått greia med Chademo, men på de 4 ladestasjonene jeg har testet med Chademo har du en automat du kan velge mellom 15min, 15min, 15min eller (drumroll) 15min. så starte ladingen, når 15min er gått, må kabelen tilbake, du må dra rfidbrikka om igjen, velge 15min og plugge inn igjen.... Ville vært litt mer logiskt om valget var 15min, 30min, 45min eller 60min, men neida 15min på alle 4 valg?!? For meg ble det hat ved første blikk. Har null forståelse for at noen faktisk vil ha Chademo på Tesla.



Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Sitat fra: krister461 på lørdag 09. november 2013, klokken 17:06
Sitat fra: valvolainen på lørdag 09. november 2013, klokken 13:45
Type2 er fra 3.6kW til 43kW.
Tesla kan bruke opptil 22kW hvis du har dobbeltlader.  11kW uten.
Oslo kommune har planer om å sette opp 400 av disse, 200 i første omgang. Desverre så er det også kun 3.6kW i første omgang.
Gjør Oslo kommune dette bare for å støtte Tesla og Renault eller er det andre som kan benytte disse også?
Jeg vil tro samtlige elbiler kan bruke Type2 stolper... Nå har alle stolpene Oslo Kommune Schuko, Type2 til Schuko adapter er å få tak i så selv i de stolpene uten Schuko vil man kunne bruke det for å lade...

Leaf og andre elbiler som har Type1 ladeport, kan også bruke en Type2 til Type1 ladekabel og dermed kunne bruke Type2 stolper direkte.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eledille

#17
Sitat fra: Cirion på lørdag 09. november 2013, klokken 22:28For meg ble det hat ved første blikk. Har null forståelse for at noen faktisk vil ha Chademo på Tesla.

+1

Chademo er alt for dyrt ift ytelse, dårlig konstruert, og enda dårligere gjennomført.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#18
Alle kan bruke en type 2 stikkontakt, bare de har riktikg kabel.
Biler med Combo kontakt i bilen bruker en vanlg Type2 kabel plugg når de lader med AC. det vil si fra alle ladepunkt med Type 2 stikkontakt en Type 2 til Type 2 kabel, eller fra Schuko en kladd hvor det sitter en type 2 plugg i bilenden. Men de kan også lade med DC fra en DC Hurtigladestasjon med Combokabel. Combopluggen har DC pinner, og bruker pilotpinnene til Type 2 kontakten.
Ladepunkt med Type2 fastmontert kabel og plugg, er derimot problematiske for biler med type 1 kontakt,  på samme måte som type1 ladepunkt med kabel og plugg ikke er enkel for biler med type 2 kontakt. Type 1 ladepunkt er vel kun installert med kabel og plugg.

Skal en montere et "moderne" ladepunkt som alle kan bruke er det en Type 2 med stikkontakt.

For ordens skyld. Combo er ikke AC og DC samtidig, men kontak i bilen som kan brukes til begge deler.Kabel pluggen er derimot i to varianter, Type 2 for AC,og Combo for DC. Tesla har klart å lage denne kombinasjonen i en kompatibel Type 2 kontakt, som er en vesentlig mer eleganet løsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ebbrey

Sitat fra: Griffel på lørdag 09. november 2013, klokken 22:44
Alle kan bruke en type 2 stikkontakt, bare de har riktikg kabel.
Biler med combo kontakt i bile bruker en vanlg Type2 kabel plugg når de lader med AC. det vil si fra alle ladepunkt med Type 2 stikkontakt en Type 2 til Type 2 kabel, eller fra Schuko en kladd hvor det sitter en type 2 plugg i bilenden. Men de kan også lade med DC fra en DC Hurtigladestasjon med Combokabel. Combopluggen har DC pinner, og bruker pilotpinnene til Type 2 kontakten.
Ladepunkt med Type2 fastmontert kabel og plugg, er derimot problematiske for biler med type 1 kontakt,  på samme måte som type1 ladepunkt med kabel og plugg ikke er enkel for biler med type 2 kontakt. Type 1 ladepunkt er vel kun installert med kabel og plugg.

Skal en montere et "moderne" ladepunkt som alle kan bruke er det en Type 2 med stikkontakt.

Tror du det vil komme en combo overgang til den modifiserte kontakten de har satt inn i MS for å kunne bruke dc?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

fredag

Sitat fra: eledille på lørdag 09. november 2013, klokken 22:37
Chademo er dyrt, dårlig konstruert, og enda dårligere gjennomført.

Nå som den nye regjeringen kutter bevilgningene til Transnova slik at det blir mindre penger til å subsidiere chademo-ladere for japanske biler og norske strømselskaper vil det bli enda tydeligere at AC-lading er mye mer kostnadseffektivt.

Renault Zoe kan lade på 43kW på AC. Det er praktisk talt like fort som Chademo, til en brøkdel av prisen.

Jeg håper Tesla etter hvert kommer med en oppgradering slik at vi kan få kvadruppel-ladere i Model S og AC-lade like fort som Zoe.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Hyperstress

#21
Sitat fra: ebbrey på lørdag 09. november 2013, klokken 22:51
Sitat fra: Griffel på lørdag 09. november 2013, klokken 22:44
Alle kan bruke en type 2 stikkontakt, bare de har riktikg kabel.
Biler med combo kontakt i bile bruker en vanlg Type2 kabel plugg når de lader med AC. det vil si fra alle ladepunkt med Type 2 stikkontakt en Type 2 til Type 2 kabel, eller fra Schuko en kladd hvor det sitter en type 2 plugg i bilenden. Men de kan også lade med DC fra en DC Hurtigladestasjon med Combokabel. Combopluggen har DC pinner, og bruker pilotpinnene til Type 2 kontakten.
Ladepunkt med Type2 fastmontert kabel og plugg, er derimot problematiske for biler med type 1 kontakt,  på samme måte som type1 ladepunkt med kabel og plugg ikke er enkel for biler med type 2 kontakt. Type 1 ladepunkt er vel kun installert med kabel og plugg.

Skal en montere et "moderne" ladepunkt som alle kan bruke er det en Type 2 med stikkontakt.

Tror du det vil komme en combo overgang til den modifiserte kontakten de har satt inn i MS for å kunne bruke dc?

Nå var ikke spørsmålet til meg, men jeg er overbevist om at Tesla kommer med Combo-adapter. Det vil være et enklere (og rimeligere, I presume) adapter enn CHAdeMO.
Combostandaren er for øvrig nesten litt old fashion før den er tatt i bruk. Tenker da på at Tesla fikset en mer elegant, og raskere, løsning uten de latterlige ekstra DC-pinnene. Det er vel usannsynlig at EU ombestemmer seg og går for Telsastandard istedet dessverrre :-\
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

krister461

Mange takk for alle svar. Da ser jo det ut som om Type 2 er en langt mer utbredt og tilgjengelig standard enn det jeg får inntrykk av her:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

:)

Griffel

Sitat fra: fredag på lørdag 09. november 2013, klokken 23:05
Sitat fra: eledille på lørdag 09. november 2013, klokken 22:37
Chademo er dyrt, dårlig konstruert, og enda dårligere gjennomført.

Nå som den nye regjeringen kutter bevilgningene til Transnova slik at det blir mindre penger til å subsidiere chademo-ladere for japanske biler og norske strømselskaper vil det bli enda tydeligere at AC-lading er mye mer kostnadseffektivt.



Renault Zoe kan lade på 43kW på AC. Det er praktisk talt like fort som Chademo, til en brøkdel av prisen.

Jeg håper Tesla etter hvert kommer med en oppgradering slik at vi kan få kvadruppel-ladere i Model S og AC-lade like fort som Zoe.
43kW AC er altså ikke fra en en type 2 stikkontakt, men fra et ladepunkt  med kabel og dermed bare brukbart for biler med Type 2 kontakt. Det betyr ikke så mye siden det bare er biler med innbygd lader på 43 kW som har glede av noe slikt, for øyeblikket bare Zoe. Dermed spørs det om det er kommersil interesant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ebbrey

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 09. november 2013, klokken 23:08
Sitat fra: ebbrey på lørdag 09. november 2013, klokken 22:51
Sitat fra: Griffel på lørdag 09. november 2013, klokken 22:44
Alle kan bruke en type 2 stikkontakt, bare de har riktikg kabel.
Biler med combo kontakt i bile bruker en vanlg Type2 kabel plugg når de lader med AC. det vil si fra alle ladepunkt med Type 2 stikkontakt en Type 2 til Type 2 kabel, eller fra Schuko en kladd hvor det sitter en type 2 plugg i bilenden. Men de kan også lade med DC fra en DC Hurtigladestasjon med Combokabel. Combopluggen har DC pinner, og bruker pilotpinnene til Type 2 kontakten.
Ladepunkt med Type2 fastmontert kabel og plugg, er derimot problematiske for biler med type 1 kontakt,  på samme måte som type1 ladepunkt med kabel og plugg ikke er enkel for biler med type 2 kontakt. Type 1 ladepunkt er vel kun installert med kabel og plugg.

Skal en montere et "moderne" ladepunkt som alle kan bruke er det en Type 2 med stikkontakt.

Tror du det vil komme en combo overgang til den modifiserte kontakten de har satt inn i MS for å kunne bruke dc?

Nå var ikke spørsmålet til meg, men jeg er overbevist om at Tesla kommer med Combo-adapter. Det vil være et enklere (og rimeligere, I presume) adapter enn CHAdeMO.
Combostandaren er for øvrig nesten litt old fashion før den er tatt i bruk. Tenker da på at Tesla fikset en mer elegant, og raskere, løsning uten de latterlige ekstra DC-pinnene. Det er vel usannsynlig at EU ombestemmer seg og går for Telsastandard istedet dessverrre :-\

Helt enig. Tesla løste dette bedre!

Har skjønt det slik at I3 og en annen kommende bil kommer med combo kontakten. Så kan bli greit å få en adapter.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Hyperstress

Sitat fra: ebbrey på lørdag 09. november 2013, klokken 23:30
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 09. november 2013, klokken 23:08
Sitat fra: ebbrey på lørdag 09. november 2013, klokken 22:51
Sitat fra: Griffel på lørdag 09. november 2013, klokken 22:44
Alle kan bruke en type 2 stikkontakt, bare de har riktikg kabel.
Biler med combo kontakt i bile bruker en vanlg Type2 kabel plugg når de lader med AC. det vil si fra alle ladepunkt med Type 2 stikkontakt en Type 2 til Type 2 kabel, eller fra Schuko en kladd hvor det sitter en type 2 plugg i bilenden. Men de kan også lade med DC fra en DC Hurtigladestasjon med Combokabel. Combopluggen har DC pinner, og bruker pilotpinnene til Type 2 kontakten.
Ladepunkt med Type2 fastmontert kabel og plugg, er derimot problematiske for biler med type 1 kontakt,  på samme måte som type1 ladepunkt med kabel og plugg ikke er enkel for biler med type 2 kontakt. Type 1 ladepunkt er vel kun installert med kabel og plugg.

Skal en montere et "moderne" ladepunkt som alle kan bruke er det en Type 2 med stikkontakt.

Tror du det vil komme en combo overgang til den modifiserte kontakten de har satt inn i MS for å kunne bruke dc?

Nå var ikke spørsmålet til meg, men jeg er overbevist om at Tesla kommer med Combo-adapter. Det vil være et enklere (og rimeligere, I presume) adapter enn CHAdeMO.
Combostandaren er for øvrig nesten litt old fashion før den er tatt i bruk. Tenker da på at Tesla fikset en mer elegant, og raskere, løsning uten de latterlige ekstra DC-pinnene. Det er vel usannsynlig at EU ombestemmer seg og går for Telsastandard istedet dessverrre :-\

Helt enig. Tesla løste dette bedre!

Har skjønt det slik at I3 og en annen kommende bil kommer med combo kontakten. Så kan bli greit å få en adapter.

"Alle" europeiske EL-biler vil komme med combostandaren. I første omgang BMW i3 og VW e-up!, og e-Golf neste år.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ebbrey

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 09. november 2013, klokken 23:41
Sitat fra: ebbrey på lørdag 09. november 2013, klokken 23:30
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 09. november 2013, klokken 23:08
Sitat fra: ebbrey på lørdag 09. november 2013, klokken 22:51
Sitat fra: Griffel på lørdag 09. november 2013, klokken 22:44
Alle kan bruke en type 2 stikkontakt, bare de har riktikg kabel.
Biler med combo kontakt i bile bruker en vanlg Type2 kabel plugg når de lader med AC. det vil si fra alle ladepunkt med Type 2 stikkontakt en Type 2 til Type 2 kabel, eller fra Schuko en kladd hvor det sitter en type 2 plugg i bilenden. Men de kan også lade med DC fra en DC Hurtigladestasjon med Combokabel. Combopluggen har DC pinner, og bruker pilotpinnene til Type 2 kontakten.
Ladepunkt med Type2 fastmontert kabel og plugg, er derimot problematiske for biler med type 1 kontakt,  på samme måte som type1 ladepunkt med kabel og plugg ikke er enkel for biler med type 2 kontakt. Type 1 ladepunkt er vel kun installert med kabel og plugg.

Skal en montere et "moderne" ladepunkt som alle kan bruke er det en Type 2 med stikkontakt.

Tror du det vil komme en combo overgang til den modifiserte kontakten de har satt inn i MS for å kunne bruke dc?

Nå var ikke spørsmålet til meg, men jeg er overbevist om at Tesla kommer med Combo-adapter. Det vil være et enklere (og rimeligere, I presume) adapter enn CHAdeMO.
Combostandaren er for øvrig nesten litt old fashion før den er tatt i bruk. Tenker da på at Tesla fikset en mer elegant, og raskere, løsning uten de latterlige ekstra DC-pinnene. Det er vel usannsynlig at EU ombestemmer seg og går for Telsastandard istedet dessverrre :-\

Helt enig. Tesla løste dette bedre!

Har skjønt det slik at I3 og en annen kommende bil kommer med combo kontakten. Så kan bli greit å få en adapter.

"Alle" europeiske EL-biler vil komme med combostandaren. I første omgang BMW i3 og VW e-up!, og e-Golf neste år.

Ja stemmer. Går kanskje ikke med adapter til en standard type 2 kabel. Type 2 kabelen passer vel rett inn i toppen av combo uttaket uansett. Må vel kanskje ha en modifisert type 2 kabel med comboplug for å overføre DC strømmen til de riktige pinnene på den modifiserte kontakten på bilen.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på lørdag 09. november 2013, klokken 22:16
Såvidt jeg skjønner er det bare å slutte å bygge type1 også?
Hvis ikke type2 biler kan benytte type1 ladepunkt, og type1 biler kan benytte type2 ladepunkt?

Om bilen har enfaselader er det billigere for produsenten å benytte Type 1 kontakt på bilsiden siden det er samme type som brukes i USA og Japan. Altså blir bilene likere verden over, og (vil jeg tro) billigere å produsere. Type 2 kontakt på bilsiden gir ingen fordeler overhodet for biler uten trefase-lader så sant det ikke skal benyttes CCS (combo) til hurtiglading. Eksempel: Leaf og Focus EV. Type 2 på disse hadde ikke gitt en eneste fordel for forbrukeren.

Eneste forskjellen på bilsiden er at man må ha riktig ladekabel med seg. Men den følger jo bilen så det er uproblematisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#28
Sitat fra: fredag på lørdag 09. november 2013, klokken 23:05
Renault Zoe kan lade på 43kW på AC. Det er praktisk talt like fort som Chademo, til en brøkdel av prisen.

Jeg håper Tesla etter hvert kommer med en oppgradering slik at vi kan få kvadruppel-ladere i Model S og AC-lade like fort som Zoe.

Absolutt, men da burde de holde opp med den merkelige ideen med å koble opp 16 A enfaseladere i stadig større antall og heller begynne å utnytte det som er årsaken til at vi bruker trefase i det hele tatt - det er mye billigere å likerette enn enfase, dersom man lager en lader som faktisk utnytter egenskapene som trefase har. Da kunne enkeltladerne vært oppgradert til 16 A enfase og 32 A trefase, og dobbeltlader ville kunne ta 32 A enfase og 63 A trefase. Det ville vært en mer fornuftig konfigurasjon for Europa.

Det aller beste ville være om de gjorde som Renault og integrerte laderen med motorstyringen. Renaults lader koster og veier nesten ingen ting - det dreier seg om noen hundre euro og et par kilo ekstra i forhold til en standard motorstyring.

Det Renault dessverre glemte var at de også må takle enfase inntil 32 A rimelig effektivt, så det må de forbedre. De hadde heller ikke fått med seg at vi har dette rare IT-nettet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: Griffel på lørdag 09. november 2013, klokken 23:17
43kW AC er altså ikke fra en en type 2 stikkontakt, men fra et ladepunkt  med kabel og dermed bare brukbart for biler med Type 2 kontakt.
Men alle som har Combo har også type 2 kontakt. I nær fremtid kommer det ikke til å være mulig å selge biler som ikke støtter Combo med Type 2 i Europa. De kommer til å fremstå som like attraktive som CRT-skjermer.

Skal man lykkes må man prøve å se hvilken vei markedet beveger seg og avskjære.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA