Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla iPhone App - kontakt med bilen min - med bilder

Startet av krister461, søndag 17. november 2013, klokken 13:33

« forrige - neste »

krister461

Hallais,

jeg prøver å bli klok på disse ladestandardene for hurtiglading.

Type 2
Denne blir jo omtalt som ny eu-standard(?), men såvidt jeg kan lese meg til er det bare Tesla og Renault Zoe som kan benytte denne:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

CHAdeMO
Jeg har sett folk skrive at denne ikke vil bli satset på. Men, den er jo mye mer utbredt da Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-ZERO, Peugeot iOn og Partner benytter denne. Og Nissan Leaf kommer nok til å selge i hopetall fremover og dette er ganske så utbygdt allerede. Bare synd adapteret til Tesla blir så dyrt.

Combo
Hvor passer denne inn? Både VW e-up! og BMW i3 har jo denne, og de kommer nok til å bli veldig populære.


Har vi grunn til å tro at Type 2 blir den nye standarden eller vil det bli tre ladestandarder med blandet dekning?

19quiz76

Chademo og Combo vil nok bli utbygd av private aktører i takt med og i henhold til respektive bilmodellers markedsandeler. Siden dette er hurtiglading for Leaf/i3 etc. vil man måtte betal for bruk. Tviler på offentlig satsing her.

Type 2 (22kW)-ladepunkter vil nok poppe opp både på offentlige og private (hoteller/kjøpesentre) etter hvert. Oslo kommune har etter hva jeg har forstått bestilt en god del slike, ettersom en ekstra påmontert 16A-shcuko gjør ladepunktet brukandes for så å si alle bilmodeller. Typisk nyttig for semi-langtidsparkering + over natten, relativt liten investering.

Teslas superladere vil nok i all overskuelig fremtid være forbeholdt Teslas egne biler, sannsynligvis etter hvert også de bilmerker som kjøper Teslas drivlinje og setter på egen "topp".

Chademo/Combo blir nok en Betamax/VHS-"krig" noen år fremover som jeg tipper Combo vinner til slutt
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

valvolainen

Type2 er fra 3.6kW til 43kW.
Tesla kan bruke opptil 22kW hvis du har dobbeltlader.  11kW uten.
Oslo kommune har planer om å sette opp 400 av disse, 200 i første omgang. Desverre så er det også kun 3.6kW i første omgang. Fordelen er at det kan utvides senere med mer strøm.
Type2 regnes også som 'semi hurtig'
Dette er forøvrig ikke en lader i seg selv men et ladepunkt.
Hurtiglader er likestrømsladere (DC) og de bypasser laderen i bilen og forer batteriet på bilen direkte.
Type2 er vekselstrøm(AC) og benytter seg av bilens innebygde lader.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

krister461

Sitat fra: valvolainen på lørdag 09. november 2013, klokken 13:45
Type2 er fra 3.6kW til 43kW.
Tesla kan bruke opptil 22kW hvis du har dobbeltlader.  11kW uten.
Oslo kommune har planer om å sette opp 400 av disse, 200 i første omgang. Desverre så er det også kun 3.6kW i første omgang.
Gjør Oslo kommune dette bare for å støtte Tesla og Renault eller er det andre som kan benytte disse også?

valvolainen

Det er vel ikke så mange andre muligheter hvis en tenker litt etter.
Et AC skap som kan levere opptil 43kW er jo utrolig bra. OG veldig billig!!
Noe DC hurtigladere ikke er.
Det er vedtatt som standard i EU også, noe som lover godt for fremtiden.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på lørdag 09. november 2013, klokken 17:06
Sitat fra: valvolainen på lørdag 09. november 2013, klokken 13:45
Type2 er fra 3.6kW til 43kW.
Tesla kan bruke opptil 22kW hvis du har dobbeltlader.  11kW uten.
Oslo kommune har planer om å sette opp 400 av disse, 200 i første omgang. Desverre så er det også kun 3.6kW i første omgang.
Gjør Oslo kommune dette bare for å støtte Tesla og Renault eller er det andre som kan benytte disse også?

Alle moderne elbiler kan benytte disse med riktig kabel. Til Leaf trenger man f.eks en Type 2-Type 1 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

frekri

Jeg tror EU forventer at alle biler som selges i Europa vil støtte for Type 2. Jeg tror Tesla lanserte med Type 2 siden dette var standarden som var vedtatt. Det er jo opp til produsentene å støtte Type 2, men EU har vel bestemt at offentlige ladepunkter skal være Type 2, så da bør jo bilprodusentene følge etter.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: frekri på lørdag 09. november 2013, klokken 17:14
Jeg tror EU forventer at alle biler som selges i Europa vil støtte for Type 2. Jeg tror Tesla lanserte med Type 2 siden dette var standarden som var vedtatt. Det er jo opp til produsentene å støtte Type 2, men EU har vel bestemt at offentlige ladepunkter skal være Type 2, så da bør jo bilprodusentene følge etter.

Det er ikke noe poeng i å ha Type 2 inntak på biler som har enfase lader. De klarer seg akkurat like godt med Type 1 (J1772) inntak. Eneste forskjellen blir hvilken type kabel du må ha med deg og en Type 2-Type 1 blir normalt tynnere og mer fleksibel pga. færre ledere. Altså er det egentlig en fordel med Type 1 på f.eks Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. november 2013, klokken 18:03
Sitat fra: frekri på lørdag 09. november 2013, klokken 17:14
Jeg tror EU forventer at alle biler som selges i Europa vil støtte for Type 2. Jeg tror Tesla lanserte med Type 2 siden dette var standarden som var vedtatt. Det er jo opp til produsentene å støtte Type 2, men EU har vel bestemt at offentlige ladepunkter skal være Type 2, så da bør jo bilprodusentene følge etter.

Det er ikke noe poeng i å ha Type 2 inntak på biler som har enfase lader. De klarer seg akkurat like godt med Type 1 (J1772) inntak. Eneste forskjellen blir hvilken type kabel du må ha med deg og en Type 2-Type 1 blir normalt tynnere og mer fleksibel pga. færre ledere. Altså er det egentlig en fordel med Type 1 på f.eks Leaf.

Vil det være noe poeng i å skaffe seg type1 -> type2 kabel for tesla-eiere? Hvor mange type1 ladepunkter er det egentlig rundt forbi?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på lørdag 09. november 2013, klokken 18:24
Vil det være noe poeng i å skaffe seg type1 -> type2 kabel for tesla-eiere? Hvor mange type1 ladepunkter er det egentlig rundt forbi?

Nei, det virker ikke den veien. Type 1-Type 2 kabel er kun for biler med Type 1 inntak som skal koble seg til ladestasjoner med Type 2 plugg. Ladestasjoner med Type 1 plugg er nesten ikke-eksisterende og har uansett fast kabel. De kan ikke brukes av europeiske Teslaer, kun av de amerikanske (som det finnes en J1772-TSL02 adapter til).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

#11
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. november 2013, klokken 18:03
Sitat fra: frekri på lørdag 09. november 2013, klokken 17:14
Jeg tror EU forventer at alle biler som selges i Europa vil støtte for Type 2. Jeg tror Tesla lanserte med Type 2 siden dette var standarden som var vedtatt. Det er jo opp til produsentene å støtte Type 2, men EU har vel bestemt at offentlige ladepunkter skal være Type 2, så da bør jo bilprodusentene følge etter.

Det er ikke noe poeng i å ha Type 2 inntak på biler som har enfase lader. De klarer seg akkurat like godt med Type 1 (J1772) inntak. Eneste forskjellen blir hvilken type kabel du må ha med deg og en Type 2-Type 1 blir normalt tynnere og mer fleksibel pga. færre ledere. Altså er det egentlig en fordel med Type 1 på f.eks Leaf.

Det er ikke noe poeng med fragmentering av lader-standarder. Det blir bare dobbeltarbeid. Når samfunnet først bruker penger på å bygge ut infrastruktur for elbiler, så er det et poeng å bruke den mest fremtidsrettede standarden. Man beveger seg mot der pucken kommer til å komme, ikke der den har vært.

Leaf og i-Miev kan lade på type2 (untethered), men Tesla kan ikke lade på J1772. Type2 er EU-standard for elbil-ladekontakt for AC-lading.

http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-16a-type-1-type-2/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eledille

#12
OBS! Biler som støtter Combo kan også bruke Type 2! Det er derfor det heter Combo, fordi det er DC pluss Type 2 på en gang.

Tesla kan ikke bruke Combo uten en adapter, dessverre.

Men det er direkte feil å si at kun Tesla og Zoe har nytte av Type 2, siden alle Combo-bilene bruker dem akkurat like fint.

Combo-biler har type 2 kontakt pluss kontakt for DC. Ved et type 2 ladepunkt plugger man i type 2-kontakten og DC-pinnene er ikke i bruk.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

Såvidt jeg skjønner er det bare å slutte å bygge type1 også?
Hvis ikke type2 biler kan benytte type1 ladepunkt, og type1 biler kan benytte type2 ladepunkt?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA